Vraag over akkoorden en dergelijke

jimi hendrix kon ook geen noot lezen, heeft toch een paar leuke liedjes gemaakt...
aan de andere kan heeft die ook weer niet leren spelen via een website...:D

je moet maar zo denken, eerst was er muziek en daarna pas muziektheorie !
 
Lees eens het boekje over algemene muziekleer van Hennie Schouten: al sinds de jaren 50 een begrip voor iedereen die iets met muziek te maken wil hebben. Wie wat dieper wil gaan en een hoop referenties bij de hand wil hebben (ook over psycho-akkoestiek) is de Samson muziekatlas (of hoe dat ding ook mag heten) een ideaal naslag werk.

Over akkoorden:
Wat me trouwens de laatste tijd wel opvalt: steeds meer mensen die akkoorden noteren bij een muziekstuk hebben last van piano en gitaarziektes. Ze denken dat een Eb hetzelfde is als een D#, en dat klopt op je toetsenbord en je befrette gitaar ook helemaal, maar er zit toch een wezenlijk verschil tussen. Het leest ook heel erg onhandig als mensen ineens van een B groot naar een Db mineur weer naar een A groot springen (kruisen en mollen gaan niet zo goed samen in 1 toonsoort), er is dan namenlijk geen sprake van modulatie maar gewoon een slordigheidje in de benoeming.
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
Maar komt dat vaak voor dat er veranderd word van toonladder?

regelmatig gebeurd dat. In een refrein bijvoorbeeld

heel simpel voorbeel.

je begint in C, en je speelt de accoorden. C G en F in je melody. Een refrein is dan heel vaak op A mineurr bijvoorbeeld.

Om daar te komen speel je de accoorden. C, F, E (pivot accoord) en dan de AMineur.

De AM speel je met D7 en de E bijvooroorbeeld. En om weer naar de C te komen speel je ff de tussen G accoord.

goed voorbeeld? Heb je er wat aan?

Groetjes
 
Hoewel het hier alleen een opsomming van akkoorden betreft, zal in de praktijk de Am gewoon tot de C tonaliteit worden gerekend, gewoon de zesde trap. De E(7) is dan wel niet-ladder-eigen, maar of er echt van toonsoort wordt veranderd... Daarvoor moet je de melodie kunnen horen.

Wil je eens proberen of je akkoorden kunt uitzoeken (harmoniseren), doe dat eens met Paul van Westering's 'Dikkertje Dap', op de tekst van Annie M G Schmidt. Kleuters kunnen het zingen, maar nu de akkoorden eronder vinden. Volgens de boekjes kunnen kleuters niet moduleren van toonsoort, hier wordt anders bewezen :)

Wout
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Hoewel het hier alleen een opsomming van akkoorden betreft, zal in de praktijk de Am gewoon tot de C tonaliteit worden gerekend, gewoon de zesde trap. De E(7) is dan wel niet-ladder-eigen, maar of er echt van toonsoort wordt veranderd... Daarvoor moet je de melodie kunnen horen.

Wil je eens proberen of je akkoorden kunt uitzoeken (harmoniseren), doe dat eens met Paul van Westering's 'Dikkertje Dap', op de tekst van Annie M G Schmidt. Kleuters kunnen het zingen, maar nu de akkoorden eronder vinden. Volgens de boekjes kunnen kleuters niet moduleren van toonsoort, hier wordt anders bewezen :)

Wout

Dikkertje dap heb ik niet:) dus wordt moeilijk.

Als ik in een nummer ineens de as de fis en de gis erbij betrekt dan ga ik toch en andere toonsoort gebruiken? Of zie ik dit fout?:)
 
Back
Top