Vraag over akkoorden en dergelijke

DJ Michael

Reason 2.5 User
Lid sinds
23 mei 2003
Berichten
156
Locatie
Maastricht
Op deze site : http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Staat infor over akkoorden.

In de 2 kolom staat onder de major nog een aantal dingen maar ik wete helemaal niet wat die betekenen en kan het ook nergens vinden waar het ebschreven staat.

Het enige wat ik wete is dat de major (do-re-mi-fa-so-la-si-do) is dus ik zou het erg fijn vinden als iemand me kon uitleggen wat die andere inhielden.

Bedankt alvast mensen van het SYnthforum
 
Kijk hier eens in:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Underground/2288/index.htm

Daar vind je onder Chords pt 1 en 2 veel terug van deze zaken en die nummers uit de tweede kolom staan er zeker ook in uitgelegd. Je zal alleen wel wat moeten lezen, want het is nogal zware kost (voor mij althans ;) ).

Hoop dat je'r wat mee bent.

Overigens interessante site die je aanbrengt :okdan:

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny

Overigens interessante site die je aanbrengt :okdan:


Inderdaad !!

Ik ken zo stiekem toch veel akkoordjes, maar hier kom ik toch wel e.e.a. tegen waar ik nog veel van kan leren !

:mega:
 
Origineel geplaatst door Danny
Kijk hier eens in:
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Underground/2288/index.htm

Daar vind je onder Chords pt 1 en 2 veel terug van deze zaken en die nummers uit de tweede kolom staan er zeker ook in uitgelegd. Je zal alleen wel wat moeten lezen, want het is nogal zware kost (voor mij althans ;) ).

Hoop dat je'r wat mee bent.

Overigens interessante site die je aanbrengt :okdan:

:doei:

Bedankt!!

Nog 1 vraag wat is nou precies een scale want ik begrijp uit het engels dat het een aantal noten achtermekaar is ofzoiets.

Iemand die het precies weet?
 
Re: Vraag over akkoorden en dergelijke

Origineel geplaatst door DJ Michael
In de 2 kolom staat onder de major nog een aantal dingen maar ik wete helemaal niet wat die betekenen en kan het ook nergens vinden waar het ebschreven staat.

Het enige wat ik wete is dat de major (do-re-mi-fa-so-la-si-do) is dus ik zou het erg fijn vinden als iemand me kon uitleggen wat die andere inhielden.

Hmm, do-re-mi is niet zo'n praktisch uitgangspunt... In feite is dat de goede majeurtoonladder (zie C majeur).

Ik kan het eigenlijk beter anders zeggen: in een toonladder speel je de noten die bij een bepaalde toonsoort horen. Als je nummer dus in C majeur staat dan zitten er de noten C-D-E-F-G-A-B in. Maar je kunt natuurlijk zelf elke willekeurige verzameling van noten nemen en die gebruiken als je toonsoort en er een naam aan geven (bijvoorbeeld C Michaelis). Zo zou je al die veschillende soorten 'regular scales' kunnen zien.

Uiteraard werkt het niet zo, maar omgekeerd: de 'regular scales' zijn de toonladders/toonsoorten die om bepaalde redenen (van samenklank en verhoudingen) regelmatig genoeg gebruikt zijn om een eigen naam te krijgen en opgenomen te worden onder de 'regular scales'. Elke andere toonsoort geeft weer een ander 'gevoel' aan je muziek mee (sterker nog: elk toonsoort met elke verschillende grondtoon).

Om dit goed door te krijgen zou je er eigenlijk mee moeten experimenteren. Bijvoorbeeld: gebruik alleen de witte toesten en neem de C als uitgangspunt voor je rechter- en linkerhand. Dat is C-majeur. Neem nu de witte toetsen met A als uitgangspunt. Dat is A-mineur. Maak nu alleen gebruik van de toetsen D-E-F-G-A-Bb-C# met de D als uitgangspunt. Dat is D-mineur harmonisch. Zoals je merkt: majeur is 'vrolijk', mineur wat 'treurig' en harmonisch klinkt 'indisch' (dit alles tussen aanhalingstekens, omdat de uiteindelijk uitwerking natuurlijk helemaal afhangt van wat je allemaal speelt; er is wel meer dan 'treurig' uit mineur te halen).

Misschien heb je ook iets aan dit bestand (te gebruiken samen met de site die zelf noemt). Succes! :okdan:

Ik hoop wel dat dit allemaal duidelijk is en, niet onbelangrijk, klopt...
 
Wat ik mezelf nog afvroeg trouwens: je hebt natuurlijk sus4 (1-4-5) en sus2 (1-2-5), maar hoe moet je 1-3-4 noemen (bijvoorbeeld C-E-F)? Volgens mij is dat ook een sus-akkoord, maar ik neem aan dat er een specifieke naam voor is. Alleen kan ik die nooit vinden. :confused:
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
Bedankt!!

Nog 1 vraag wat is nou precies een scale want ik begrijp uit het engels dat het een aantal noten achtermekaar is ofzoiets.

Iemand die het precies weet?
scale = toonladder

En in een toonladder zitten alle noten uit een bepaalde toonsoort (bijvoorbeeld: in C zitten C-D-E-F-G-A-B, dus de toonladder van C speel je door C-D-E-F-G-A-B-C te spelen).
 
Re: Re: Vraag over akkoorden en dergelijke

Re: Re: Vraag over akkoorden en dergelijke

Origineel geplaatst door Cheimoon
Hmm, do-re-mi is niet zo'n praktisch uitgangspunt... In feite is dat de goede majeurtoonladder (zie C majeur).

Ik kan het eigenlijk beter anders zeggen: in een toonladder speel je de noten die bij een bepaalde toonsoort horen. Als je nummer dus in C majeur staat dan zitten er de noten C-D-E-F-G-A-B in. Maar je kunt natuurlijk zelf elke willekeurige verzameling van noten nemen en die gebruiken als je toonsoort en er een naam aan geven (bijvoorbeeld C Michaelis). Zo zou je al die veschillende soorten 'regular scales' kunnen zien.

Uiteraard werkt het niet zo, maar omgekeerd: de 'regular scales' zijn de toonladders/toonsoorten die om bepaalde redenen (van samenklank en verhoudingen) regelmatig genoeg gebruikt zijn om een eigen naam te krijgen en opgenomen te worden onder de 'regular scales'. Elke andere toonsoort geeft weer een ander 'gevoel' aan je muziek mee (sterker nog: elk toonsoort met elke verschillende grondtoon).

Om dit goed door te krijgen zou je er eigenlijk mee moeten experimenteren. Bijvoorbeeld: gebruik alleen de witte toesten en neem de C als uitgangspunt voor je rechter- en linkerhand. Dat is C-majeur. Neem nu de witte toetsen met A als uitgangspunt. Dat is A-mineur. Maak nu alleen gebruik van de toetsen D-E-F-G-A-Bb-C# met de D als uitgangspunt. Dat is D-mineur harmonisch. Zoals je merkt: majeur is 'vrolijk', mineur wat 'treurig' en harmonisch klinkt 'indisch' (dit alles tussen aanhalingstekens, omdat de uiteindelijk uitwerking natuurlijk helemaal afhangt van wat je allemaal speelt; er is wel meer dan 'treurig' uit mineur te halen).

Misschien heb je ook iets aan dit bestand (te gebruiken samen met de site die zelf noemt). Succes! :okdan:

Ik hoop wel dat dit allemaal duidelijk is en, niet onbelangrijk, klopt...


Wat ik me afvraag is met die website als ik bv als ik 3 noten c doe en ik geef dat aan bij dat programma kan ik dan zien welke noten er het beste bij klinken of is daar die website niet voor...
 
Niet op die manier; volgens mij werkt het alleen andersom (uitzoeken wat bij welke naam hoort).

Maar: als je een 'scale' vindt waar al de noten die je hebt inpassen, dan passen de rest van de noten ook bij je muziekstuk. Hoewel dat wel wat genuanceerder ligt: een C, D en E tegelijk klinken niet. En in C is het, zeker in akkoorden, vaak mooier een Bb te nemen ipv een B (omdat de B te dicht tegen de C aanschuurt). Ligt ook aan je smaak natuurlijk. Ik zou er dus gewoon wat mee gaan proberen om erachter te komen wat kan en wat niet in jouw muziek. Dat kan ook heel gemakkelijk: zet een sequence aan met wat C's en ga er overheen spelen! :)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Niet op die manier; volgens mij werkt het alleen andersom (uitzoeken wat bij welke naam hoort).

Maar: als je een 'scale' vindt waar al de noten die je hebt inpassen, dan passen de rest van de noten ook bij je muziekstuk. Hoewel dat wel wat genuanceerder ligt: een C, D en E tegelijk klinken niet. En in C is het, zeker in akkoorden, vaak mooier een Bb te nemen ipv een B (omdat de B te dicht tegen de C aanschuurt). Ligt ook aan je smaak natuurlijk. Ik zou er dus gewoon wat mee gaan proberen om erachter te komen wat kan en wat niet in jouw muziek. Dat kan ook heel gemakkelijk: zet een sequence aan met wat C's en ga er overheen spelen! :)

Ik d8t dus dat als ik bv3 x c ikdrukte en dat zou invullen als scale dat ze dan lieten zien welke noten goed rrbij kunnen klinken maar dat klopt niet of wat?
 
Nou ja, dat kun je zelf proberen, toch? Ik krijg er niks in ge-edit, maar als het jou lukt, dan lukt het, toch?

Of begrijp ik je vraag verkeerd?
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Nou ja, dat kun je zelf proberen, toch? Ik krijg er niks in ge-edit, maar als het jou lukt, dan lukt het, toch?

Of begrijp ik je vraag verkeerd?

Nee kijk ik bedoel als je wat in de sequenzer zet soms klinkt het helemaal niet goed dus ik d8t mss dat er uitleg bestond waarom dat soms wel is en andere keer niet maar heb dat tot nu toe nog niet gevonden
 
En toch heb je dat wel gevonden! Misschien alleen iets indirecter dan je zou willen.

Je kunt het als volgt nakijken: neem je bas (dat is bijna altijd de grondtoon je toonsoort), kijk op de site welke noten erbij zouden kunnen en kijk welke noten erbij zitten. Dan kun je de rotte appels er vrij snel uithalen.

Maar het ligt wel iets genuanceerder, en daarbij is er geen programma dat je kan helpen. Theoretische bijvoorbeeld klinkt de kwint (de vijfde, bijvoorbeeld de G bij de C) erg goed, maar als je je bas verdubbelt met een kwint dan klinkt het nergens naar (wordt een zooi). En de tweede uit je toonsoort (bijvoorbeeld de D bij de C) past er officiëel prima in, maar levert vaak toch een lelijk resultaat op.

Tsja, toch een kwestie van proberen! Koop een midikeyboardje van 10 euro en ga ermee aan de slag! (werkt wat directer dan schuiven in je pianorollwindow in Reason...)
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
En toch heb je dat wel gevonden! Misschien alleen iets indirecter dan je zou willen.

Je kunt het als volgt nakijken: neem je bas (dat is bijna altijd de grondtoon je toonsoort), kijk op de site welke noten erbij zouden kunnen en kijk welke noten erbij zitten. Dan kun je de rotte appels er vrij snel uithalen.

Maar het ligt wel iets genuanceerder, en daarbij is er geen programma dat je kan helpen. Theoretische bijvoorbeeld klinkt de kwint (de vijfde, bijvoorbeeld de G bij de C) erg goed, maar als je je bas verdubbelt met een kwint dan klinkt het nergens naar (wordt een zooi). En de tweede uit je toonsoort (bijvoorbeeld de D bij de C) past er officiëel prima in, maar levert vaak toch een lelijk resultaat op.

Tsja, toch een kwestie van proberen! Koop een midikeyboardje van 10 euro en ga ermee aan de slag! (werkt wat directer dan schuiven in je pianorollwindow in Reason...)


Moet ik dan chord of scale kiezen?
 
Origineel geplaatst door Cheimoon
Wat ik mezelf nog afvroeg trouwens: je hebt natuurlijk sus4 (1-4-5) en sus2 (1-2-5), maar hoe moet je 1-3-4 noemen (bijvoorbeeld C-E-F)? Volgens mij is dat ook een sus-akkoord, maar ik neem aan dat er een specifieke naam voor is. Alleen kan ik die nooit vinden. :confused:

Je kan dat als een Am6 opvatten in principe als je bijvoorbeeld een A in de bass toevoegd of gewoon een a nog onder de c zet...

op deze manier is het Csus4 - no5th :) (dus C E F... onthoud goed dat dit dus een - is... omdat het eigenlijk een F# zou moeten zijn en geen F. ) Verder kan je er ook nog wel een C13 van maken waarvan je gewoon veel noten mist ;)
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
Moet ik dan chord of scale kiezen?
Scale.

Da's het uitgangspunt. Je hebt eerst een toonsoort, waarbinnen bepaalde tonen vallen. Speel die van beneden naar boven en je hebt een toonladder. Met die toonsoort kun je akkoorden (=chords) benoemen: C majeur = 1-3-5 (dus in C-D-E-F-G-A-B is dat C-E-G: grote terts + kleine terts), C mineur ook maar dan van C mineur (=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb), dus dat wordt C-Eb-G (kleine terts + grote terts). Zo kun je alle chords vinden, mits je weet waar de aanvullende termen voor staan. Bijvoorbeeld: dim = verminderd, dus twee keer kleine terts, wordt dus C-Eb-Gb, enz..

Eigenlijk klopt dit niet helemaal, want akkoorden werken ook op zichzelf omdat elke benaming al in zich herbergt uit welke intervallen het akkoord bestaat (bijvoorbeeld majeur = grote terts + kleine terts), maar misschien dat de alinea hierboven dan duidelijker/begrijpelijker is.

Heb je trouwens mijn tekstfile gelezen? Is misschien wel een handige inleiding voor je (is oorspronkelijke ook geschreven voor iemand die trance maakt en wat dingen van de harmonieleer wilde weten, net als jij dus).
 
Origineel geplaatst door Slipperman
Je kan dat als een Am6 opvatten in principe als je bijvoorbeeld een A in de bass toevoegd of gewoon een a nog onder de c zet...

op deze manier is het Csus4 - no5th :) (dus C E F... onthoud goed dat dit dus een - is... omdat het eigenlijk een F# zou moeten zijn en geen F. ) Verder kan je er ook nog wel een C13 van maken waarvan je gewoon veel noten mist ;)

Nee, dat is het niet, volgens mij. Dat verhaal over A gaat niet op, omdat het echt een C-akkoord is. Alles eromheen staat in C (geen A's), dus het akkoord moet ook in C te benoemen zijn, zonder omwegen. Csus4 -5 klopt ook niet omdat je dan C-F overhoudt (aangezien Csus4 = C-F-G). Waarom je een verlaagde 4 moet hebben ontgaat me trouwens; in C heb je gewoon een F, dus de 4e in C is gewoon F en niet F#, toch?

En C13 met geschrapte noten is behalve een geintje ook nog verkeerd, aangezien je dan C-F-E overhoudt, en het moet C-E-F binnen hetzelfde akkoord zijn. :duivels: :D

Je zou het ook C3add4 of F5addmaj7 kunnen noemen, maar daar wordt het allemaal niet beter van...
 
Wat ik me afvraag is nou hoe het komt dat sommige noten heel lekker op elkaar aanschuiven en andere gewoon kut zijn.
 
Back
Top