Vraag over akkoorden en dergelijke

Ik zou zeggen: koop eens een goed boek over Jazz theorie. Zowat alles wat er tegenwoordig
aan melodie en harmonie wordt gebruikt in de pop, rock en electronische muziek komt daar vandaan.

Ik kan die site trouwens niet bezoeken met Mozilla, want dan krijg ik de melding: "You're still using Netscape ? That's a really old browser!" Wat een sukkels....
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Ik zou zeggen: koop eens een goed boek over Jazz theorie. Zowat alles wat er tegenwoordig wordt aan melodie en harmonie gebruikt in de pop, rock en electronische muziek komt daar vandaan.

Ik kan die site trouwens niet bezoeken met Mozilla, want dan krijg ik de melding: "You're still using Netscape ? That's a really old browser!" Wat een sukkels....

Inderdaad.......
 
volgens mij was er een tijdje geleden ook zo'n tread over akkoorden ....
er wordt wel een beetje makkelijk over gedacht allemaal ...
zo van, je pakt gewoon een c en dan een .... en dan een .... en klaar...
beetje respectloos t.o.v. muziek!

er zijn 2 mogelijkheden, of je bent een autodidact met een enorm goed gehoor en je doet alles intuitief,
of je hebt iemand nodig die je de basis uitlegd en op weg helpt met improviseren..
er is niemand die je dat in een paar uurtjes leert...
spelen met andere muziekanten is volgens mij de beste leerschool!
 
Origineel geplaatst door cangoeroes
volgens mij was er een tijdje geleden ook zo'n tread over akkoorden ....
er wordt wel een beetje makkelijk over gedacht allemaal ...
zo van, je pakt gewoon een c en dan een .... en dan een .... en klaar...
beetje respectloos t.o.v. muziek!

er zijn 2 mogelijkheden, of je bent een autodidact met een enorm goed gehoor en je doet alles intuitief,
of je hebt iemand nodig die je de basis uitlegd en op weg helpt met improviseren..
er is niemand die je dat in een paar uurtjes leert...
spelen met andere muziekanten is volgens mij de beste leerschool!

Het ging me er gewoon om hoe het kwam dat sommige noten juist goed met elkaar klinken en andere niet.
 
volgens mij raak je daar de kern van muziekmaken:

wat werkt wel en wat niet...

wat ik tijdens mijn muziektheorie heb gelleerd is dat alle akkoorden, toonladders allemaal in één groot wiskundig systeem zitten,
maar als je dat weet vergeet dan al die kennis, want in de praktijk is alles mogelijk, 2 noten die niet lekker klinken zijn misschien helemaal niet verkeerd als je deze weer tussen 2 andere noten speelt...
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
Het ging me er gewoon om hoe het kwam dat sommige noten juist goed met elkaar klinken en andere niet.

Dat zijn dissonanten en het heeft te maken met psycho-acoustiek, wat een vak apart is. In de harmonieleer worden ze ook wel "unresolved tensions" genoemd. Het juiste gebruik ervan is een van geheimen voor het maken van interessante harmonieen. Het "eerie" en duistere effect in de muziek van Boards of Canada en Autechre wordt vaak verzoorzaakt door dit soort geintjes, nog meer dan de geluiden zelf. Het is echter volstrekt niets nieuws... in de jazz wordt het al heel lang toegepast.

Nogmaals: in goede boeken over jazz-theorie staan dat soort zaken allemaal vermeld. Als je autodidact bent kun je je eens door wat van die boeken heenworstelen, het liefst aan een piano of orgeltje (een gitaar mag ook). Je kunt ook eens erover denken om les te nemen over dit soort zaken. Je kunt het natuurlijk ook helemaal zelf uitpluizen, maar dan loop je het gevaar zelf het wiel weer opnieuw uit te vinden.

Cangoeroes heeft echter wel gelijk: zoiets leer je niet van vandaag op morgen. Het vergt enkele jaren voordat je een gevoel krijgt voor de juiste harmonische verhoudingen. Het beste middel is en blijft inderdaad het samenspelen met andere musici.
 
ALs ik bv een major A scale gebruik in d ebegin van de song dan moet ik die scale toch de hele melodie aanhouden of doet dat er niet toe?
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
ALs ik bv een major A scale gebruik in d ebegin van de song dan moet ik die scale toch de hele melodie aanhouden of doet dat er niet toe?

Nee dus, dat hoeft absoluut niet. Je kunt gebruik maken van pivot-chords, die dan als opstapje naar andere toonsoorten functioneren. Dat heeft te maken met grappen als omkeringen, de kwintencirkel en substitutie-akkoorden.
 
Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Nee dus, dat hoeft absoluut niet. Je kunt gebruik maken van pivot-chords, die dan als opstapje naar andere toonsoorten functioneren. Dat heeft te maken met grappen als omkeringen,, de kwintencirkel en substitutie-akkorden.

Maar komt dat vaak voor dat er veranderd word van toonladder?
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
Maar komt dat vaak voor dat er veranderd word van toonladder?

Dat ligt aan je melodie. Die is in 90% van de gevallen leidend.
 
En in veel moderne muziek zit je veel minder in toonladders e.d.. Dat een heel stuk in één toonsoort staat zie wel in bijvoorbeeld klassiek (en dan kan er echt sprake zijn van modulaties = wisseling van toonsoort), maar de meeste moderne muziek werkt met akkoorden (d.w.z: geschreven vanuit akkoorden, niet vanuit een melodie), en die liggen soms zo'n stuk uit elkaar qua toonsoort dat er niet echt meer één toonsoort in te herkennen is. Als je bijvoorbeeld een sequence hebt met de akkoorden A-Eb-Fm-B (je moet ervan houden, maar het kan), dan wordt het moeilijk één overkoepelende toonsoort te benoemen. Wat je dan eerder moet doen is per akkoord (dat bijvoorbeeld telkens één maat duurt) kijken welke noten erbij passen en die gebruiken.

Maar wat erg belangrijk is (en ook al zo ongeveer gezegd): hoe-een-klank-op-jou-overkomt = natuurkunde (akoustiek) + smaak, en smaak = nature + nurture (aangeboren + aangeleerd), dus er bestaan geen algemeen geldende wijsheden. Wie altijd zoete muziek hoort zal jazz en vormloze bak dissonante troep vinden, wie altijd jazz luistert zou van de verveling epilepsie-aanvallen krijgen van Beethoven.

Daarom nogmaals: maak een ondersteuning (ritme + bass + akkoorden) in een bepaalde toonsoort, zoek uit wat de noten zijn die erbij horen, pak je midikeyboard en ga er overheen improviseren! Dat hoeft niet meteen heel moeilijk, gewoon wat noten spelen en horen hoe ze klinken. Dat werkt 10x beter (minstens) dan elk puur theoretisch verhaal, want zo kom je er zelf en vanzelf achter wat met jouw smaak wel en niet goed klinkt.

Ik vraag me trouwens af of jazz echt de basis van de huidige harmonieleer en muziektheorie; zo dominant is jazz toch niet? (of geweest) :confused:
 
Origineel geplaatst door Cheimoon

Ik vraag me trouwens af of jazz echt de basis van de huidige harmonieleer en muziektheorie; zo dominant is jazz toch niet? (of geweest) :confused:

Oh, jawel.... Jazz heeft natuurlijk op zijn beurt heel veel geleend van de klassieke muziek (toonladers, modulaties) maar heeft heel veel eigen zaken toegevoegd. Vooral het gebruik van niet-akkoord tonen om modulaties te bewerkstelligen is typisch Jazz en heeft een hele grote invloed gehad op de moderne muziek... en dan hebben we het nog niet over de ritmes.
 
Nou om de vraag op de proef te stellen heb ik drie midi's gepakt (hedendaagse trance)
en gecheckt of ze voorkwamen in de toonladder.

Ik gaf bij scales major aan en de noot waar ie mee begon

en iedere noot de de melodie gebruikte was wel aangegeven door die website.

Kan mss toeval zijn omdat ze allemaal met de noot A beginnen maar denk eerlijk gezegd van niet.

Het is natuurlijk niet zo dat ie aangeeft welke noot je moet gebruiken maar hij geeft denk ik aan welke eventueel goed kunnen aansluiten.

Ik zal dadelijk nog wel wat meer midi's bekijken of ik gelijk heb.
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
welke noot je moet gebruiken

No offence, maar deze zin irriteert mij zo ontzettend. Uiteindelijk MOET je niet bepaalde noten gebruiken en is het niet zo dat er "foute" noten zijn of iets dergelijks; het gaat om de context waarin de noot staat. Je zult misschien wel denken "ja lul niet man, ik hoor zelf toch dat sommige tonen achter mekaar echt niet klinken en waarom zouden er anders van die toonladders zijn etc" (zo dacht ik in ieder geval eerst wel toen ik begon met muziek maken ;)), maar dat komt doordat je muziektheoretische kennis nog bij grondniveau zit en je eerst over de structuren van (onze westerse) muziek moet leren voordat je je echt goed kan beseffen dat die structuren eigenlijk zinloos zijn, dat je niet bepaalde voorbepaalde patronen hoeft te volgen, dat JIJ uiteindelijk bepaalt wat goed klinkt en wat niet. Ik weet dat dit misschien als een hoop geouwehoer uit de hoogte klinkt, maar het is wel zo :P.
Mijn advies is, verdiep je eerst in muziektheorie (boeken, internet, muziekschool) en speel veel, een combinatie van die 2 is nodig om echt verder te komen, maar de theorie op zich is gewoon te veelomvattend om hier in een threadje aan je uit te gaan leggen zeker gezien de fase waarin jij je nog bevind.
 
Origineel geplaatst door kGk
No offence, maar deze zin irriteert mij zo ontzettend. Uiteindelijk MOET je niet bepaalde noten gebruiken en is het niet zo dat er "foute" noten zijn of iets dergelijks; het gaat om de context waarin de noot staat. Je zult misschien wel denken "ja lul niet man, ik hoor zelf toch dat sommige tonen achter mekaar echt niet klinken en waarom zouden er anders van die toonladders zijn etc" (zo dacht ik in ieder geval eerst wel toen ik begon met muziek maken ;)), maar dat komt doordat je muziektheoretische kennis nog bij grondniveau zit en je eerst over de structuren van (onze westerse) muziek moet leren voordat je je echt goed kan beseffen dat die structuren eigenlijk zinloos zijn, dat je niet bepaalde voorbepaalde patronen hoeft te volgen, dat JIJ uiteindelijk bepaalt wat goed klinkt en wat niet. Ik weet dat dit misschien als een hoop geouwehoer uit de hoogte klinkt, maar het is wel zo :P.
Mijn advies is, verdiep je eerst in muziektheorie (boeken, internet, muziekschool) en speel veel, een combinatie van die 2 is nodig om echt verder te komen, maar de theorie op zich is gewoon te veelomvattend om hier in een threadje aan je uit te gaan leggen zeker gezien de fase waarin jij je nog bevind.

Ik zit niet in de beginfase want ik heb twee jaar piano gespeeld.
Alleen ik d8t dat als je met een andere letter begint te spelen dan c je een andere toonladder kreeg wat dus zo isdaarom vroeg ik me dit af

En omdat die midi's er juist op uit kwamen
 
Origineel geplaatst door DJ Michael
Ik zit niet in de beginfase want ik heb twee jaar piano gespeeld.
Alleen ik d8t dat als je met een andere letter begint te spelen dan c je een andere toonladder kreeg wat dus zo isdaarom vroeg ik me dit af

En omdat die midi's er juist op uit kwamen

2 jaar piano=beginner, in die eerste twee jaar leer je meestal alleen nog maar hoe je je handen een beetje logisch weg moet zetten en hoe je je noten enigszins moet timen en hooguit wat toonladders spelen zonder echt veel theorie daarachter omdat je eerst gewoon redelijk veel gespeeld moet hebben voordat je werkelijk aan de theorie kan beginnen. Een kind dat net leert lezen laat je toch ook niet meteen volwaardig zinnen ontleden?
 
Origineel geplaatst door kGk
2 jaar piano=beginner, in die eerste twee jaar leer je meestal alleen nog maar hoe je je handen een beetje logisch weg moet zetten en hoe je je noten enigszins moet timen en hooguit wat toonladders spelen zonder echt veel theorie daarachter omdat je eerst gewoon redelijk veel gespeeld moet hebben voordat je werkelijk aan de theorie kan beginnen. Een kind dat net leert lezen laat je toch ook niet meteen volwaardig zinnen ontleden?

Jah maar het gaat me niet om dat ik al de theorie ken anders zou ik wel naar het conservatorium gaan het ging me gewoon om die website!
 
Maar dat is het juist, ik denk eigenlijk dat je op een conservatorium niet veel meer zou kunnen leren dan wat er op die website staat op het gebied van toonladders en akkoorden, wat ik dus bedoel: achter het geheel van wat er op die site staat schuilt een te groot geheel, te groot om in een thread uit te gaan leggen. Ga eerst wat lezen en spelen en begin bij de basis, want uit je vragen valt echt af te leiden dat die er nog niet goed inzit en dan heb je daar meer aan dan hier sporadisch wat vragen te lopen stellen die je beter zou kunnen gebruiken als doelstellingen om jezelf de theorie te leren.
Maar goed, wat je ook gaat doen, veel succes ermee.
 
Maar ik denk eigenlijk dat het hem niet zo om het lezen en spelen gaat maar meer om het gebruik bij het schrijven. Zo van: "Ik heb hier een gave leadmelodie, wat voor begeleiding kan hierbij?" (of omgekeerd: melodie bij een begeleidingsriff) Het gaat nu meer richting: "Als je wilt kunnen spelen moet je maar oefenen". Wat niet wegneemt dat je nog steeds alleen maar door zelf achter je keyboard uit te proberen erachter komt welke noten bij elkaar passen in een track, maar dat terzijde... ;)
 
Ik las trouwens ook op een paar theoriesites dat het lezen van noten niet perse een must is om een goeie melody te maken.Weet alleen niet of het klopt.
 
Back
Top