ghostproducing / co-producing

zo kun je de Carriere van david guetta toch ook noemen.
er zijn mensen die beweren dat hij helemaal niet produceren kan überhaupt.
 
Dat vind je kleine zaaltjes? Ik vraag me af in wat voor zaaltjes ik dan altijd gespeeld heb... :D
Mijn ervaring met touren is wat minder romantisch. Wel erg leuk om te doen, maar om dat nou veel te willen doen, mwah...
Je moet het ook niet té veel willen / moeten doen...
En bij zaaltjes van (bijv.) 500 personen moet het wel om aan voldoende inkomsten - door verkochte toegangskaartjes - te komen. 3x optreden (voor 2.000 bezoekers) betekent nl. 12x optreden voor 500 bezoekers (ppffff :halleluja....). En als je voor een jong publiek speelt hoef je na afloop niet op extra inkomsten aan verkochte cd's te rekenen, want die koopt dat nog nauwelijks.

En een zaal voor 2.000 bezoekers is inderdaad niet echt een klein zaaltje te noemen, maar nog niet te groot om er een gave interactie met het publiek te kunnen hebben.

Ann Wilson - de leadzangeres van Heart die ik al noemde - heeft overigens in het verleden met een alcohol en cocaïne probleem geworsteld. En zij is niet enige - als er druk op de ketel staat - die dit overkomt.

En als de zalen niet makkelijk voor je vollopen heb je een (groot!) probleem.

Alles moet van tevoren goed (voor je) geregeld zijn, anders wordt het touren een "mess".

Romantiseren mag van mij, maar schrik niet als het touren toch even (iets) anders voor je uitpakt.

Als je stage angst hebt, niet makkelijk / avontuurlijk bent ingesteld en niet van reizen houdt kun je er sowieso beter niet aan beginnen.

En als je het puur voor het geld doet wordt het volgens mij ook (al gauw) een drama...
 
zo kun je de Carriere van david guetta toch ook noemen.
er zijn mensen die beweren dat hij helemaal niet produceren kan überhaupt.
Zijn sterrenstatus zou Guetta voor een groot deel aan zijn ex-vrouw Cathy te danken hebben. Zij was de zakenvrouw met de brains die alles voor hem bedacht / regelde.
 
Ons liefhebershartje zegt dat dit niet kan maar voor sommige mensen is producen gewoon hun job dusja... .
De overgrote meerderheid hier (mezelf inclusief) verdient zijn brood (of zelfs de boter nog) niet met muziek en denkt dus anders.
Iemand die een bedrijf runt wil echt gewoon geld verdienen en voert daar opdrachten voor uit.
Als menig groot dj bij jouw komt om nummers te laten maken en je daarvoor een hele grote som geld geeft heb je een goed lopende zaak.

Echter vind ik het van de artiest zelve bedrog.
Er zit veel geld in de EDM wereld dus er kan wel wat gezwegen worden.
Ooit komt dit allemaal uit.
Al denk ik dat dit fenomeen eerlijk gezegd al heel lang bestaat.
 
Er is denk ik (nog) genoeg over te zeggen, hoewel ghostproducing / co-producing natuurlijk niet nieuw is.

Mja....ghostproducing / co-producing is inderdaad van alle tijden.


Andere kunstvorm, zelfde principe: Rembrandt van Rijn en zijn leerlingen.
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/...rijn-zijn-leerlingen-en-hun-schilderijen.html

Leerlingen van Rembrandt kopieerden schilderijen van hun leermeester, werkten schilderijen van Rembrandt af, of schilderden schilderijen in de stijl van Rembrandt. Rembrandt had de gewoonte om schilderijen van zijn leerlingen zelf te signeren, om ze tegen een hogere prijs te kunnen verkopen. Daarom is het niet altijd eenvoudig om een onderscheid te maken tussen zijn eigen schilderijen en die van zijn leerlingen. Leerlingen van Rembrandt werden niet zelden uitstekende, veelgevraagde schilders
 
Vertel dat Avicii maar eens....

Ik begrijp dat gezeik van die figuren zoals Avicii (toen ie nog leefde) en Guetta en dat soort artiesten niet zo goed.
Als je aan de top staat dan boek je toch gewoon die optredens die jij wilt doen?
Je neemt je vriendin en/of gezin mee en boek een lekker luxe villaatje voor een paar dagen zodat je een paar prettige dagen hebt ipv in één of ander kuthotel te zitten.
En zodra je merkt dat je een manager hebt die te veel loopt te pushen dan wijs je 'm de deur en neem je een ander die precies doet wat jij zegt en anders rot ie maar op; genoeg anderen die z'n plaats willen overnemen.
Gewoon een kwestie van grenzen stellen.

Even terug naar het wel of niet afstaan van de rechten.
Als je echt om geld verlegen zit kan ik het me voorstellen maar eigenlijk moet je dat niet willen.
Hoe vaak is het in de geschiedenis al niet gebeurd dat de songwriter uiteindelijk op een houtje zit te bijten terwijl de ander miljoenen verdient met jouw track?
Dan trek je achteraf je de haren uit je hoofd.

Ghostproducing is al zo oud.
Jaap Eggermont wist wel hoe dat moest, Giorgio Moroder ook en Frank Farian met oa Boney M had ook zo'n stal met artiesten

In de kunstwereld toch ook; die Damien Hurst maakt niets zelf maar verkoopt het als zijn kunst; da's nou echt een bijdehandte laaienlichter.
 
Nog iemand die anderen het (creatieve) werk liet doen....en er vervolgens zijn eigen naam onder zette.

Thomas Edison (1847 - 1931)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edison


Thomas Alva Edison (Milan (Ohio), 11 februari 1847 – West Orange (New Jersey), 18 oktober 1931) was een Amerikaanse uitvinder en oprichter van General Electric Company, die zijn fortuin maakte door uitvindingen op te kopen en de octrooien op zijn eigen naam vast te leggen. Als deze succesvol bleken, perfectioneerde hij ze en nam ze in productie. Edison was lange tijd recordhouder voor het grootste aantal octrooien toegekend aan een persoon (ongeveer 1400).


Zelfs zijn bekendste uitvinding, de gloeilamp, was niet zijn eigen idee.

Op 21 oktober 1879 brandde zijn gloeilamp met koolstofvezel voor het eerst.[8] Hij was echter niet de eerste met het idee van een gloeilamp, de gloeilamp werd namelijk bedacht in 1806 door Humphry Davy.[9] Ten opzichte van de bestaande verlichtingsbronnen in die tijd, zoals olielampen en kaarsen, was het een hele vooruitgang. Hoewel zijn eerste lamp het maar een paar uur uithield, lukte het hem later lampen te maken met een veel langere levensduur.

Om zijn uitvinding bekend te maken aan het New Yorkse publiek, bedacht Edison een publiciteitsstunt. Op oudejaarsavond 1879 liet hij rondom Menlo Park tientallen gloeilampen branden als feestversiering. Al snel daarna werd zijn gloeilamp een commercieel succes; in 1881 richtte hij de Edison Lamp Company op en begon de grootschalige serieproductie. Om in ieder huis zijn gloeilamp te laten branden legde Edison tevens de complete elektrotechnische infrastructuur aan.

In tegenstelling van wat velen denken was niet Edison de eerste uitvinder van de gloeilamp. Heinrich Göbel – een uit Duitsland afkomstige Amerikaanse immigrant – claimde dat hij in 1854 reeds een gloeilamp had gemaakt. Göbel was echter zijn tijd vooruit en kon door het ontbreken van een economische elektriciteitsbron zijn belangrijke uitvinding niet in de praktijk brengen. Edison pakte het bestaand idee later op, verbeterde het procedé, en maakte er een werkend en bruikbaar product van.

Toen hij probeerde zijn uitvinding in het Verenigd Koninkrijk te patenteren bleek dat de Engelsman Joseph Swan – onafhankelijk van Edison – enkele maanden eerder de gloeilamp ook had uitgevonden en gepatenteerd. In eerste instantie probeerde Edison Swan te beschuldigen van plagiaat, maar de Britse justitie verwierp dit.[10] Later legden ze hun juridische geschil bij en richtten ze in 1884 de Edison & Swan United Electric Company op.


Edison had ook niet zoveel last van zijn geweten bij het verwerven van octrooien en fortuin en het bestrijden van concurrenten. Bekendste voorbeeld is "The War of The Currents", waar hij alles op alles zetten om te voorkomen dat de wisselstroom van Nikola Tesla (gesteund door George Westinghouse) zijn gelijkstroom zou wegconcurreren.

Edison werkte mee aan de ontwikkeling van de elektrische stoel. Edison was rond 1886 in een felle concurrentiestrijd gewikkeld met George Westinghouse en diens belangrijkste medewerker Nikola Tesla. Edison was een voorstander van een lichtnet op gelijkstroom. Westinghouse was samen met Tesla een voorstander van wisselstroom. Bij deze 'oorlog van de stromen' werden allerlei onfrisse praktijken gebruikt om elkaar zwart te maken. Edison benadrukte het gevaar van wisselstroom door deze te gebruiken voor de eerste executie met de elektrische stoel.[12] Overigens werd het pleit gewonnen door de wisselstroom: dit is nog steeds de norm voor het elektriciteitsnet.
 
Laatst gewijzigd:
Alles moet van tevoren goed (voor je) geregeld zijn, anders wordt het touren een "mess".
Heb je weleens getourd? Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je dat verwacht je van een koude kermis thuis gaat komen. Tenzij je vanuit het niks ineens heel groot bent (en het allemaal voor je geregeld wordt) zul je voornamelijk heel goed ter plekke moeten kunnen improviseren. Dan hoeft het echt geen mess te worden, over het algemeen heb je in de praktijk wel te maken met mensen die weten waar het over gaat.
 
...zul je voornamelijk heel goed ter plekke moeten kunnen improviseren.
Dat begrijp ik, maar dan zou ik er niet aan willen beginnen...
[hoewel je wel meestal klein moet beginnen om meer bekendheid te krijgen > dus voor een start - die voor mij niet te lang mag duren - is dit natuurlijk prima]

Als je enkele keren per jaar hier ten lande ergens op een klein poppodium staat te spelen - wat erg leuk is - is het inderdaad prima allemaal zelf te regelen. Maar dat wordt anders als je maanden onderweg bent en er veel meer te regelen is dan wat slaapplaatsen en maaltijden. En dan draait het veelal op een "mess" / teleurstelling uit als alles niet goed van tevoren ingepland / geregeld is (door iemand die daar verstand van heeft c.q. dat goed kan). Dan ontstaat er gaandeweg een sfeer in de groep die ver af staat van wat romantisch is. En dat moet je niet willen. En ja, ik spreek ook uit ervaring...
 
Ik begrijp dat gezeik van die figuren zoals Avicii (toen ie nog leefde) en Guetta en dat soort artiesten niet zo goed.
Als je aan de top staat dan boek je toch gewoon die optredens die jij wilt doen?
Je neemt je vriendin en/of gezin mee en boek een lekker luxe villaatje voor een paar dagen zodat je een paar prettige dagen hebt ipv in één of ander kuthotel te zitten.
En zodra je merkt dat je een manager hebt die te veel loopt te pushen dan wijs je 'm de deur en neem je een ander die precies doet wat jij zegt en anders rot ie maar op; genoeg anderen die z'n plaats willen overnemen.
Gewoon een kwestie van grenzen stellen.

Kijk maar naar Avicii: optreden vond hij niet leuk en kwam daar ook voor uit, maar vervolgens stond hij toch nog op iedere dag ergens op de wereld te draaien. Denk je nou echt dat hij, als hij de keuze had om te stoppen, dat toch nog bleef doen? Voor het geld hoefde hij het niet te doen.

Dit is keiharde business. Die DJ's worden als marionetten ingezet door de labels, die alleen maar hun eigen zakken willen vullen. Het boeit hen echt niet of jij een paar dagen vrij wilt om lekker met je vriendin een paar dagen vakantie te nemen of dat je niet zo'n zin hebt om naar Miami te vliegen en de dag daarna in Melbourne moet staan. Contract is contract. Houdt je je daar niet aan, dan krijg je een dikke claim aan je broek.
 
Het is heel makkelijk om te zeggen het zou mij niet overkomen zijn, maar Avicii heeft dat (wurg)contract met EMI al op zijn 21ste getekend. Wellicht dat hij de kleine lettertjes toen niet (goed) gelezen / begrepen heeft, maar er toen misschien ook niet (veel) kwaad ingezien heeft. Dat blijkt achteraf gezien een kardinale fout van Avicii geweest te zijn, in hoeverre je natuurlijk van een fout kunt spreken (als je nog zo jong bent). Na lang onderhandelen kom je m.i. altijd wel onder een wurgcontract uit, maar daar moet je meestal een (zeer) hoge prijs voor betalen. En misschien een (veel) hogere prijs dan Avicii in dit geval überhaupt kon betalen... [maar we kennen het contract natuurlijk niet]

Avicii had net een nieuw album afgerond en zijn platenbaas zou met de familie gaan bespreken wat er mee moest gebeuren. “We gaan het doen zoals Tim het gewild zou hebben...", zou hij gezegd hebben. Ja ja :doei:, dikke business $$$$$....
 
Ik begrijp dat gezeik van die figuren zoals Avicii (toen ie nog leefde) en Guetta en dat soort artiesten niet zo goed.
Als je aan de top staat dan boek je toch gewoon die optredens die jij wilt doen?


Klopt, tenzij je een wurgcontract hebt. Dan moet je wel ghosts inhuren om 'je' muziek te maken, want je hebt er simpelweg geen tijd voor.

Iemand als jeff dunham tourt ook de hele wereld rond en verdiend ook nog een zakcentje, maar die neemt wel z'n tijd voor zichzelf en laat zich niet gek maken door een te druk schema.
Zijn sterrenstatus zou Guetta voor een groot deel aan zijn ex-vrouw Cathy te danken hebben. Zij was de zakenvrouw met de brains die alles voor hem bedacht / regelde.


Volgens mij is/was nicky romero de leerling van guetta (volgens mij ooit op het jeugdjournaal gezien oid). En nu loop tie zijn leermeester te beschuldigen :?
 
Volgens mij is/was nicky romero de leerling van guetta (volgens mij ooit op het jeugdjournaal gezien oid). En nu loop tie zijn leermeester te beschuldigen :?
Guetta wordt in die nieuwsreportage van NOS op 3 niet m.n. door Nicky Romero genoemd. Maar Radio 538-dj Ivo van Breukelen en ghostproducer Albert Harvey doen in die nieuwsreportage wel uitspraken die (sterk) doen vermoeden dat Guetta aan ghostproducing / co-producing doet.
En Nicky Romero zou later tegen de redactie van NOS op 3 hebben gezegd dat Guetta in die nieuwsreportage (volgens hem) ten onrechte in een negatief daglicht wordt geplaatst. Nou moet ik zeggen dat dit laatste (van Nicky Romero) op mij nogal hypocriet overkomt. Hij moet nl. mijn inziens heel goed weten wat Guetta wel / niet aan ghostproducing / co-producing doet en heeft er (groot) belang bij dat het contact met Guetta goed blijft.

Maar je weet toch dat je verhaal vaak / meestal niet in een juiste context wordt geplaatst... En erg slim vind ik het dan ook niet van Nicky Romero dat hij zijn medewerking aan die nieuwsreportage gegeven heeft. :stupid
 
Nummers voor de dansvloer maken is imo leuker dan ze afspelen, het touren van een DJ heeft vaak iets treurigs, het is onpersoonlijk, vluchtig en je bouwt er behalve geld en je foto op een poster niet zoveel mee op. Sociaal vind ik het in ieder geval niet. Ben tijdje tourmanager geweest in Amsterdam, ook met ADE. Zou persoonlijk niet willen ruilen met die jongens, geef mij maar m'n eigen bed, studio en vrienden om me heen.

Ghostproduceren, als alle twee de partijen oké zijn met de deal? waarom niet?
 
Kijk maar naar Avicii: optreden vond hij niet leuk en kwam daar ook voor uit, maar vervolgens stond hij toch nog op iedere dag ergens op de wereld te draaien. Denk je nou echt dat hij, als hij de keuze had om te stoppen, dat toch nog bleef doen? Voor het geld hoefde hij het niet te doen.

Dit is keiharde business. Die DJ's worden als marionetten ingezet door de labels, die alleen maar hun eigen zakken willen vullen. Het boeit hen echt niet of jij een paar dagen vrij wilt om lekker met je vriendin een paar dagen vakantie te nemen of dat je niet zo'n zin hebt om naar Miami te vliegen en de dag daarna in Melbourne moet staan. Contract is contract. Houdt je je daar niet aan, dan krijg je een dikke claim aan je broek.

Ik wist niet dat ie een wurgcontract had.
Maar goed; als je flink hebt verdiend zoals hij (ik dacht zo'n 80 miljoen) dan kan je goede advocaten inhuren en kost het je wellicht een paar miljoen maar dan koop je je vrijheid en ben je van het gezeik af.
Er zijn veel meer artiesten die een contract afgekocht hebben.
Maar schijnbaar heeft ie iets verkeerd gedaan want je krijgt niet een wurgcontract als je nog niet veel voorstelt in de dj wereld dus hij had waarschijnlijk al een zekere naam?
Dan had ie op dat moment toch beter moeten opletten en/of de juristen inhuren die samen met hem bekijken wat de consequenties zijn als je tekent.
Ik denk dat ie zelf op het moment van tekenen waarschijnlijk heeft gedacht dat het een behoorlijk lucratieve aanbieding was die ze 'm deden en ja; dan moet je ook de consequenties dragen of afkopen.
 
Je weet niet hoe de situatie is geweest. Zelf heb ik nooit echt wat met de muziek van Avicii gehad, maar dit weekend toch die documentaire bekeken. Ik (en velen met mij) zie daar een jonge gast veel te snel ongelooflijk groot worden en die maar door blijft gaan met optredens terwijl hij het niet leuk vind en zijn gezondheid ook nog eens er aan onderdoor gaat. Kan je makkelijk zeggen had ie maar moeten stoppen, maar het lijkt er op dat hij juist door gaat om zijn fans en omgeving niet teleur te stellen. Ik kan het me ook goed voorstellen dat je lekker gaat rentenieren als je bij 80 miljoen bent, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan gok ik.
 
...en kost het je wellicht een paar miljoen...
Maar dat is dan geen wurgcontract. Misschien kon ie er pas met 100 miljoen (of meer) vanaf, terwijl hij (veel) minder had.

Het zal best veel gecompliceerder geweest zijn dan wij denken / weten.
 
Kan je makkelijk zeggen had ie maar moeten stoppen, maar het lijkt er op dat hij juist door gaat om zijn fans en omgeving niet teleur te stellen. Ik kan het me ook goed voorstellen dat je lekker gaat rentenieren als je bij 80 miljoen bent, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan gok ik.

Die indruk had ik ook dat ie moeite had met grenzen stellen.
En hij voelde zich niet echt happy on stage kreeg ik de indruk.
Daarnaast is het on stage zijn en toegejuicht worden ook verslavend want veel artiesten die stoppen missen de kick van het publiek dus ik denk niet dat hij voor z'n verdere leven had willen stoppen maar wel even een break van bijv een half of een heel jaar en daarna in een wat relaxter tempo weer optreden.
Ik denk dat hij een deal had moeten afspreken dat hij nog wel zou optreden maar minder en dat hij meer zeggenschap krijgt over welk feestje hij naar toe gaat.
En dat had 'm ook wel wat gekost aan afkoop maar op die manier blijft het wel leuk denk ik.
Een label is er ook bij gebaat dat de artiest vrolijk op het podium staat, een win win situatie voor beiden.
Een label is er ook niet bij gebaat als de artiest zelfmoord pleegt lijkt me?
Zeggenschap over je leven is een groot goed uiteindelijk.
 
Het is sowieso veel te makkelijk, want hij was al geruime tijd gestopt met optreden toen hij de hand aan zichzelf sloeg. Misschien waren zijn negatieve gevoelens ten opzichte van optreden wel een symptoom van iets dat veel dieper zat in plaats van dat het de oorzaak van de kwaal zelf was. En was hij evengoed voor de bijl gegaan, ook als hij geen mega succes had gehad. Het is allemaal lege speculatie, want we kunnen toch niet in zijn hoofd kijken.
 
Back
Top