ghostproducing / co-producing

Het is allemaal lege speculatie..
Klopt, we weten eigenlijk helemaal niets (met zekerheid). Ja, die film is er (die ik niet gezien heb). Maar die zegt ook niet alles!
 
Tja. Ghost producing. Laat nou net zijn waar ik mn full time job van gemaakt heb. Het produceren van tracks voor anderen.

Ik zie het probleem niet zo. Een artiest is een marketing product. Of het nou een DJ of een zanger is, ze moeten zo snel mogelijk op de kaart staan. En dat lukt gewoonweg niet met "leuke-hobby-productie-skills". Dus word je als producer ingehuurd om ideeen uit te werken tot complete tracks die impact maken op de doelgroep. Bovendien kijkt iemand anders dan jezelf altijd op een kritische en open manier naar wat je ideeen of opzet is. Dus win-win.

Dat maakt overigens ghost producer wel een zwaar vak. Het is niet meer: ff leuk een plaatje maken. Alles MOET af, en alle tracks MOETEN de juiste impact op de doelgroep hebben. Deadlines en muziekmaken is gewoon enorm zwaar. En het eeuwige "kun je dit en dit en dit en dit en dit nog even aanpassen?".

Een tourende dj of artiest heeft echt zelf de tijd niet om alles af te maken. Vergeet niet dat de dj's van vandaag de dag meer in het vliegtuig zitten dan dat ze aan het draaien zijn. Het is gewoon een keiharde business, waarin je echt je mannetje moet staan. Vaak is de on-ervarenheid en plotselinge succes een versneller die alles onder druk zet. Een plaat maken is een. Succes behouden, dat is extreem zwaar. Kijk maar naar bijvoorbeeld Martin Garrix die compleet overhoop lag met zijn platenmaatschappij/management. Nou, die hebben m echt geen poot uit gedraaid. Maar als jij tekent voor iets, dan houden ze je wel aan je afspraak. Ze steken ook een kapitaal in de marketing van je. Dus het is logisch dat je jou end of the deal ook na moet komen.
 
ja van een zanger of zangeres kan ik het nog wel begrijpen.
tuurlijk celine dion of norah jones bedenkt natuurlijk ook niets zelf.
het enige wat die twee kunnen is goed zingen.
en de rest verzint de platenmaatschappij.
maar als ik alles laat maken.
dan zou ik echt na een tijdje storen dat ik het niet ben die het heeft bedacht.
ik weet niet of ik dat vol ga houden.
ja ik weet wel ongeveer hoe fl studio werkt.
maar van dat mixen / masteren is het allemaal nog in begin fase / hobby fase.
en dat ze dus niet klinken als hoe alles klinkt bij work records dat boeit me dan niet.
ik wil dat het een hobby blijft het is leuk om ooit iets op grote basis uit te brengen.
maar het moet dan wel mijn muziek zijn.
 
Ik zie het probleem niet zo. Een artiest is een marketing product. Of het nou een DJ of een zanger is, ze moeten zo snel mogelijk op de kaart staan. En dat lukt gewoonweg niet met "leuke-hobby-productie-skills". Dus word je als producer ingehuurd om ideeen uit te werken tot complete tracks die impact maken op de doelgroep. Bovendien kijkt iemand anders dan jezelf altijd op een kritische en open manier naar wat je ideeen of opzet is. Dus win-win.

Als je bij een 3 sterren restaurant eet, wil je ook wel dat de chef iets klaar maakt, of tenminste overzicht houdt. En niet dat de hobby chef van op de hoek (die misschien ook wel kan koken) het voor je klaar maakt.

Een tourende dj of artiest heeft echt zelf de tijd niet om alles af te maken. Vergeet niet dat de dj's van vandaag de dag meer in het vliegtuig zitten dan dat ze aan het draaien zijn.

Daar heb je een engineer voor, die dingen voor je klaar zet, en dingen afmaakt. Een chirurg snijdt toch ook geen mensen open, daar heeft ie mensen voor. :)
Maar een producer zal wel het meeste werk zelf moeten doen, zijn/haar naam staat tenslotte op de cover. En daar gaat tenslotte het meeste geld naar toe. Anders moet ie maar geen producer worden. Ohhhh, als ie niet gebruikt maakt van een ghost en niets uitbrengt, draai tie ook niet zo vaak, heeft ie tijd zat om iets te maken.... :eureka: Das nou een win-win....
 
ja van een zanger of zangeres kan ik het nog wel begrijpen.
tuurlijk celine dion of norah jones bedenkt natuurlijk ook niets zelf.
het enige wat die twee kunnen is goed zingen.
en de rest verzint de platenmaatschappij.

Vergeet ff niet dat hollywood met hun musicals ook vaak gebruik maakten van maar een paar zangers/zangeressen, die alles inzongen ipv de acteur/actrice.


https://www.classicfm.com/discover-m...-ghost-singer/
 
Vergeet ff niet dat hollywood met hun musicals ook vaak gebruik maakten van maar een paar zangers/zangeressen, die alles inzongen ipv de acteur/actrice.


Ghost producing is van alle tijden en in alle gradaties.
Bijv George Martin werd de vijfde Beatle genoemd omdat ie gewoon bepaalde produktie skills had.
En de studio muzikanten die voor een label werkten zoals de Funk Brothers?
Gewoon handig want studiotijd was duur dus nam je gewoon wat goede muzikanten die de nummers in een paar takes op tape zetten.
Verschil is wel dat de artiesten van toen het uiteindelijk wel on stage moesten brengen dus toch wel iets moesten kunnen terwijl tegenwoordig sommige DJ's gewoon een usb stick meenemen en afspelen.
Wat dat betreft wordt je tegenwoordig meer besodemieterd dan vroeger.
 
maar als ik alles laat maken.
dan zou ik echt na een tijdje storen dat ik het niet ben die het heeft bedacht.
ik weet niet of ik dat vol ga houden.
Dát heb ik ook, muziek speel je nl. met gevoel / emoties en het lijkt me moeilijk (zo niet onmogelijk) dat een ander dat van tevoren (zonder jou) er al voor je ingelegd heeft.
Of je moet een song wel heel nauw samen gemaakt hebben (naar jouw ideeën, gevoel en emoties). Die persoon heb ik nog niet gevonden. Ik ben er overigens ook niet naar op zoek. ;)
 
Nou eerlijk, ik ben net house of tracks aan het doorspitten geweest. Het niveau is daar dusdanig hoog. Stel ik koop er een nummer en breng het uit. Geen man dat gelooft dat ik het gemaakt heb! :-) Tenminste niet in mijn directe omgeving.
 
Doet me denken aan producer Frank Farian, Boney M en Milli Vanilli. Die had alles klaar liggen en zocht daar leuke gezichten bij. Een beetje de eerste ghost producer, maar dan uit eigen vrije wil. De enigen die betaald krijgen in deze wereld zijn de componist en de tekstschrijver. De rest niet. Maar wie heeft nu die moderne dance hits "gecomponeerd"? Meestal zijn het beats met een kleine "hook" er in. De "producer" die heel veel toevoegt aan tekst op melodietje zoals Phil Spector krijgen officieel geen credits en hebben officieel geen bijdrage geleverd. Je zult een goed contract moeten hebben om dan toch lekker betaald te krijgen. Officieel is iets dat geen melodie en geen text heeft geen muziek. Dat is al decennia een probleem. Behalve als je Alan Parsons heet. Dan breng je alles uit onder je eigen naam als een "project" van je. Is wel zo eerlijk.
 
Interessant topic.
War betreft producers is Tom Holkenborg (Junkie XL) een.grote inspiratiebron voor mij.
Hij is zeer veelzijdig en maakt tegenwoordig vooral soundtracks.
Zelf zou ik ooit best wel co-producer willen gaan worden, maar dat gaat natuurlijk niet zomaar.
Heb wat dat betreft nog veel te leren.
Ben in feite een amateur-hobbyist.
En daar voel ik me verder ook prima bij.
 
ik dacht als we het toch over ghostproducing / co-producing.
vroeger luisterde ik veel naar een sublabel van spinning records, made in nl.
en volgens mij werd daar ook veel aan co-producing & ghostproducing gedaan.
want ze gebruikten veel verschillende namen voor remixen.
en sommige gasten van dat label hebben maar 1x een nummertje uitgebracht.

ik vond het allemaal wel mooi en ik heb nog veel van dat label.
omdat ik het destijds bij itunes heb gekocht.
vraag me wel eens af waar al die gasten zijn gebleven van made in nl.
goeie oude tijd.
 
Dat is al decennia een probleem. Behalve als je Alan Parsons heet. Dan breng je alles uit onder je eigen naam als een "project" van je. Is wel zo eerlijk.

Als ik de vroegere interviews moet geloven dan kreeg Alan Parson toen hij Pink Floyd produceerde ook maar een fooi.
Vanaf dat moment pakte hij het slimmer aan.
 
Als ik de vroegere interviews moet geloven dan kreeg Alan Parson toen hij Pink Floyd produceerde ook maar een fooi.
Vanaf dat moment pakte hij het slimmer aan.

Ha ha, dat klopt. Maar ten tijde van "Dark Side of the Moon" was hij "slechts" engineer. PF produceerde zelf. Dat een engineer überhaupt een credit krijgt op een album zegt heel veel. Want Claire Torry, die "The great gig in the sky" improviseerde kreeg geen credit als "componist" van ze (wel als zangeres/uitvoerder). Wright, die officieel te boek staat als componist v/h nummer, heeft vlak voor zijn dood nog toegegeven dat ze eigenlijk meer credit verdiende...

Parsons is na DSotM overigens al heel snel voor zichzelf begonnen. Dus zo lang heeft Abbey Road hem niet uitgemolken geluukkig.
 
Back
Top