Muziek Opnemen, Waarmee?

M'n budget is ongeveer tussen de 2 en 3000 euro. Ik wil het liefst meerdere sporen kunnen opnemen omdat ik het soms wel jammer vind dat ik niets meer kan veranderen aan mijn mix. Kijk mijn studiootje is eigenlijk zo goed als klaar, ik heb eigenlijk alleen nog de behoefte om alles op een proffesionele manier op te nemen. Aangezien ik bijna alles analoog heb, wil ik mijn eind mix ook zo analoog mogelijk laten klinken.


Mackie SR-24.4 VLZ Pro, Tannoy System 800, Alesis RA-300, Roland JX-3P, MC-202, TR-707, CR-8000, R8, RE-201, Akai MPC-2000XL, S-3000XL, Doepfer A-100, MCV-24, Korg MS-10, MS-20, SQ-10, Pearl SY-1, Simmons SDS-400, Arp Avatar, Lexicon MPX-500, Focusrite Compounder, DBX 166XL, Aphex 104
 
Als je liever een harddiskrecorder hebt ipv een pc dan lijkt me de nieuwe Korg D1200 MKII heel geschikt voor je.

Heel compleet apparaatje met goede AD convertors, heel veel effecten, en een ingebouwde cd brander.
Je kan er 4 sporen tegelijk mee opnemen en hij heeft twee XLR microfooningangen met fantoomvoeding.
En hij is een stuk betaalbaarder dan een DPS24 of VS2480 (1150 euro)

http://www.korg.com
 
Origineel geplaatst door Modular Marty
M'n budget is ongeveer tussen de 2 en 3000 euro. Ik wil het liefst meerdere sporen kunnen opnemen omdat ik het soms wel jammer vind dat ik niets meer kan veranderen aan mijn mix. Kijk mijn studiootje is eigenlijk zo goed als klaar, ik heb eigenlijk alleen nog de behoefte om alles op een proffesionele manier op te nemen. Aangezien ik bijna alles analoog heb, wil ik mijn eind mix ook zo analoog mogelijk laten klinken.


Mackie SR-24.4 VLZ Pro, Tannoy System 800, Alesis RA-300, Roland JX-3P, MC-202, TR-707, CR-8000, R8, RE-201, Akai MPC-2000XL, S-3000XL, Doepfer A-100, MCV-24, Korg MS-10, MS-20, SQ-10, Pearl SY-1, Simmons SDS-400, Arp Avatar, Lexicon MPX-500, Focusrite Compounder, DBX 166XL, Aphex 104

2 a 3000 euro is veel geld. Daar koop je en potente PC voor met Cubase SX en een Hammerfall DSP Multifacekaart voor. Meer heb je niet nodig.
 
Ik vind zon hd workstation lang niet gek! Voor 1999,- heb je perfecte hands on control, genoeg i/o met geweldige converters, touch-sensitive/motorized faders, brander een hd etc.
Koop een goede pc met vergelijkbare converters op je geluidskaart + de benodigde i/o kom je al op 1500 (cubase niet meegeteld)...en dan heb je alleen je mooie roodoplichtende muis en je toetsenbord vol shortcut stickertjes. Een control surface die zich kan meten met die van een workstation? Dan kom je bij dingen als mackie control voor nog es zon slordige 1400(!) euro.
Als je je afvraagt waarom ik dit topic omhoog schop, ik ben tempted om zon workstation te proberen ipv mn software setup. Voordat ik dat doe, wil ik weten of er controllers zijn voor logic/pro tools zonder usb/firewire, met motorized faders en alle gangbare functieknoppen, maar rond de 500-600??
 
Het is alweer een wat ouwe thread, maar ik ben er nog steeds niet uit, ik heb in de tussen tijd nog een Akai DSP12i gehad, maar vond het maar bar slecht klinken. Daarom zit ik steeds meer aan een goede pc met Digidesign Digi 002 te denken, puur vanwege het gemak, maar ja daar heb ik mijn analoge geluid niet mee terug, ik vind het belangrijk dat het gewoon goed klinkt. tja tis allemaal maar wat lastig...........
 
Origineel geplaatst door Modular Marty
Het is alweer een wat ouwe thread, maar ik ben er nog steeds niet uit, ik heb in de tussen tijd nog een Akai DSP12i gehad, maar vond het maar bar slecht klinken. Daarom zit ik steeds meer aan een goede pc met Digidesign Digi 002 te denken, puur vanwege het gemak, maar ja daar heb ik mijn analoge geluid niet mee terug, ik vind het belangrijk dat het gewoon goed klinkt. tja tis allemaal maar wat lastig...........

Als je een Digi002 unit koopt dan heb je zekerweten goed geluid. Aan die converters zal het echt niet liggen. En protools LE software is heel makkelijk. 10 x zo snel te leren dan Cubase en 100 x zo snel als Logic. Voor jouw doeleinden is denk ik protools LE zeer geschikt.
 
Origineel geplaatst door gemmetje
... De ontwikkelingen bij de HD-recorders staan ook niet stil, en iedere x een nieuwe HD-recorder kopen lijkt me duurder als iedere x een nieuw kaartje...

Bij een pc zou ik eerder geneigd zijn om iedere keer te "updaten".
Waarom zou je bij een HD-recorder iedere keer 't nieuwste van 't nieuwste kopen?
Je werkt(e) al een tijd met een cassettedeck, dat ging toch ook goed? Je kocht toch niet om de 2 maanden een verbeterde versie ervan?
 
Wil je persé meer sporen ?

Als je top geluidskwaliteit wilt zou ik eens gaan kijken voor een Alesis masterlink ML-9600...
Is een harddiskrecorder met ingebouwde cd-brander...heeft ook nog enkele goede DSP-functies aan boord...
 
Ik heb hem zelf (helaas) niet, maar ik zou gaan voor een 2e hands Yamaha AW16G. Staat met regelmaat te koop voor max. E 1.000,- en biedt 16 sporen, eq + dynamics op ieder kanaal en volgens (serieuze) reviewers een zeer goede geluidskwaliteit. Daarnaast ook nog kwalitatief goede effecten e.d., naar mijn mening dus echt veel waar voor je geld. Hou je nog 2/3 van je budget over voor een pittige synth of weet ik veel wat.

Systemen op pc of Mac zijn ook heel mooi natuurlijk, maar aan alles zitten voor- en nadelen. Ik denk dat je voor jezelf eerst eens je prioriteiten op een rijtje moet zetten en dan kijken wat voor jou het beste uit de bus komt. Laat je echter door 1 nare ervaring met die Akai niet van de wijs brengen; hardware kan net zo slecht of goed klinken als computers.
 
Als je alles zo analoog mogelijk wilt laten klinken kan je ook aan een bandmachine denken ala revox:

http://www.revoxonline.ch/

nadeel is wel dat je dan handmatig tapes moet knippen en plakken.

Voor een opnamesysteem in de studio zou ik zelf altijd kiezen voor een desktop pc met genoeg adat aansluitingen om convertors aan te hangen. Je kan dan denken aan een rme hdsp 9652 met een paar adi-pro convertors. Voor handmatig afmixen is een controller erbij dan ook wenselijk. Al met al gaat dat dus in de papieren lopen als je het echt professioneel wilt doen.Het knippen en plakken van audio is wel een droom op de pc, daar kan imho geen dedicated hardware multitracker tegenop.
 
Origineel geplaatst door koediman
ik zou voor'n computer met een goede soundcard gaan... kun je ook nog lekker editen en masteren op een groot scherm.

Zou ik ook doen! Wat zeg ik, dat doe ik nu :D

greets
 
a3300_2.jpg
 
Back
Top