KatieMusic
"Why! ..."
Daarmee heb je zeker nog niet TB Equalizer 4? Dat is nl. ook een hele goede plug-in van ToneBoosters.Heb laatst BusTools en TrackEssentials van ToneBoosters gekocht. Mijn eerste indruk is erg positief
Maar als budget geen beperking is zou ik zelf - ipv TB Equalizer 4 - voor FabFilter Pro-Q 2 kiezen.
De term "glue" gebruik ik liever niet, ik noem dit cohesie (= samenhang).Wat zijn jullie favoriete “glue” plug-in’s?
Maar eigenlijk moet je al in het hele mix proces voor voldoende cohesie tussen je tracks zorgen - dmv reverbs, delays, compressors, equalizers, enhancers, transient designers, chorus, saturatie, filters, (tube) amplifiers, preamps, stereo width, etc.
Cytomic The Glue is een 'perfecte' VCA compressor die je het beste kunt vergelijken met de SSL G-series bus compressor. The Glue is prima te gebruiken, maar voor "glue" / cohesie heb je 'm niet per se nodig. Dat kan ook met andere tape sim. / bus compressor plug-ins. Maar ik gebruik altijd de UAD Ampex ATR-102 bij mastering.
De Cytomic The Glue gebruik ik voornamelijk bij mastering van demo's (die vaak snel af moeten zijn), maar dan alleen heel subtiel (tot max. 1-2 dB gain-reductie).
Van the Glue - of elke andere ("Glue") compressor - moet je niet verwachten dat dit een paardenmiddel is om (serieuze) cohesie problemen op te lossen.
Presswerk van u-he (waar ik geen ervaring mee heb) zou je nog kunnen overwegen, maar ik verwacht daarmee eigenlijk geen verbetering t.o.v. The Glue.
De UAD Studer A800 gebruik ik zelf voor vrijwel al mijn tracks in de mix.
Softube Tape had ik nog niet genoemd. Maar ik zou altijd eerst gaan experimenteren met TB ReelBus 3.
Kort, en zeer krachtig samengevat. Maar, wel mee eens!Lijm kan van alles betekenen
Bedoel je soms de IR1 convolutie reverb van Waves? Ik ken 'm alleen van naam...Afhankelijk van wat voor lijm je track nodig heeft wil het ook wel eens helpen om al je instrumenten in dezelfde 'ruimte' te zetten met een subtiele reverb. Ik gebruik die impulse reverb van waves met een voor de track relevante room of hall response daar meestal voor.
Ik heb vooral geëxperimenteerd met de IQ-Reverb van Hofa, ook een convolutie reverb (die erg goed schijnt te zijn). Waardoor het komt weet ik (nog) niet, maar ik krijg het niet goed voor elkaar met deze reverb. Misschien moet ik nog wat meer experimenteren.
Ik kies mbt mijn reverbs ook wel voor 2-3 ruimtes - voor verschillende groepen van instrumenten. Maar dat maakt het wel iets complexer om de juiste balance te vinden.