Coole analoge poly synth uit de 80's

Ervaring met alledrie genoemde synths, waarvan ik de Mono Poly hier nog heb staan. Misschien is de MP niet echt een polysynth te noemen, meer een parafone synth. Heel gaaf ding, met de typische 'dunnige', karakteristieke klank die heel bruikbaar is. Maar misschien is een Juno op een Polysix dan een betre optie voor echt polyfoon spel. Er zijn nog zat toffe 80's polysynths te vinden, zoals de Jx3p, Jx8p en Jx10 maar ook de Bit one/99..
Zelfde hier.. heb ze alle drie gehad, maar de MonoPoly staat er nu weer.. ik vind de MonoPoly gewoon zo'n ontzettend veel speelplezier geven, vanwege de vele opties binnen handbereik, als je even een uurtje even wat wil pielen (zonder eerst kabels te patchen als op een modular, of computer aan te zetten, etc). Gewoon even lekker knallen >> Monopoly

Blijft m'n favoriete bak tot nu toe qua funfactor, de looks, de grootte, de arpeggiator.. en de sound is ook gewoon vet. Op wat minor verbeteringen (ach, er is de MP mod) biedt deze wat ik zoek in een analoge synth, mss op een dag scoor ik er nog een bij :-)
 
ik heb de p6 en de alpha juno 2 met de PG300. ok; M/P staat her ook. Als een vriend langskomt is is altijd all ears met de M/P trouwens...
Als sucker van oud spul (en de looks) heb ik met toch al telkens kunnen inhouden om de juno 6(0) bij te kopen...
Hij is tegenwoordig trouwens vraagprijs richting 2K n meer: dat komt vermoedelijk omdat ik een bod deed dat na weken getopt werd van eentje die enorm mooi was met case enz. Sorry dus, mijn bod heeft de prijs verhoogd.
Eentje scoren voor minder kan nog in la douce france...
 
Overrated was je nog vergeten.

:D

Nou ja, dat weet ik niet. Ik kan me best voorstellen dat ze een creatieve lawine kunnen veroorzaken bij mensen die gevoelig zijn voor de historie of die specifieke klank van een apparaat. Maar zelf heb ik dat niet zo. Ik zoek zelf juist liever naar nieuwe geluiden dan de bekende klassiekers te reproduceren, zo heeft ieder zijn voorkeuren.
 
Sterkste punt van de Korg Poly 61 vergeleken met de Juno's en PolySix is zijn tweede oscillator.

Je kunt dan detunen in de mate die je wilt en verstemmen naar bijvoorbeeld 5th's
in plaats van alleen maar een sub oscillator openschroeven en een chorus aanzetten
om het gebrek aan een tweede oscillator te compenseren.
Ik heb zowel de 61 als de 106 (zeer heldere Square) gehad.

Van nieuwere Poly's heb ik alleen de DSI Prophet '08PE gehad maar die
viel -bij wijze van- na een half jaar al uit elkaar.
Gekocht voor als mijn P61 het zou begeven maar die overleefde met gemak die nieuwe 'rommel'.

 
Roland JX3P met controller is ook best lekker, en misschien is een Yamaha CS70m ook interessant, al schijnt die nog wel wat onderhoudsproblemen te kennen.
 
Een DCO blokgolf komt rechtstreeks uit de microcontroller.
In vergelijking met vitrueel analoog is het zeker helderder
In bedoel dat de blokgolf van de 106 in vergelijk met die van de Poly 61
veel puurder of helderder klonk. Bij Korg lijkt de Blokgolf/Square altijd een beetje 'vervuild' te zijn.
Op een oscilloscoop zie je dan een klein scherp hoekje erop alsof er een beetje zaagtand doorheen zit.
 
Niemand de DW 8000. IMO vetste eighties polysynth. Niet helemaal analoog, maar dat betekent wel geen fratsen qua stemming, en je hebt 16 oscillatoren en 8 noise, en dat kan allemaal samen in unison als je wilt. Ook een stuk goedkoper dan de Junos omdat er geen Roland op staat.
 
:D

Ik zoek zelf juist liever naar nieuwe geluiden dan de bekende klassiekers te reproduceren, zo heeft ieder zijn voorkeuren.


Ik hoorde net een citaat van Vince Clarck op YouTube : "The song is is the thing that determines the emotion, not the instrument"
Voila. Hij mag dat zeggen. Ik niet. :-))
youtube.com/watch?v=AgkuO7EOcPk
 
Laatst gewijzigd:
De DW-8000 is fijn. Ik heb hem ooit gekocht met het idee dat het een "digitaal" geluid zou brengen (noemt Smackos de DW-6000 niet ergens een 'ghetto Prophet VS'?) maar ik doe meer met de pads en strings, en de filters geven het ding een erg analoge vibe naar mijn mening.

De interface vind ik wel een ramp. Het is heel goed te begrijpen, maar dat systeem van 'toets het nummer van de parameter in, beweeg de schuif' is gewoon niet leuk als je elke keer je parameter op moet zoeken in de legenda. Misschien als je het vaak genoeg doet, dat je dan die 50+ getallen uit je hoofd weet ('OSC2 detune is parameter 27'). Misschien moet ik toch maar zo'n dure Stereoping gaan kopen...
 
De DW8000 is prima live te bedienen met een BCR 2000. Stuk goedkoper dan een stereoping, en uitgebreider. En getallen uit het hoofd leren is niet nodig, ze staan allemaal op de behuizing afgedrukt. Zoek maar eens op Vimeo, staan wat leuke DW8000 drones op icm BCR 2000.
 
DW6000 is misschien nog wel 1 van de weinige betaalbare poly synthjes. (en vind deze stiekem toch mooier klinken dan mijn DW8000// maar met name omdat de chorus in de 6000 analoog is. :))
HIer 1 die voor 200 weg mag (mocht?) https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=211132

Verder zijn de Kawai K3, Kawai SX240, Teisco SX400, Akai AX80 en Siel Opera 6 nog niet genoemd dacht ik. Allemaal mooi klinkende synthjes maar wel wat zeldzamer.

De enige Roland die nog een beetje betaalbaar lijkt is de Juno1/2. en staat ook nog redelijk vaak op MP. Misschien dat ie daarom wat stabieler blijft in prijs? Ze staan al jaren voor rond de 2 á 300.
 
Ik hoorde net een citaat van Vince Clarck op YouTube : "The song is is the thing that determines the emotion, not the instrument"
Voila. Hij mag dat zeggen. Ik niet. :-))
youtube.com/watch?v=AgkuO7EOcPk

Dan kunnen we dus allemaal aan de Timbrewolf en zijn we voor een paar tientjes klaar. Bedankt, Vince! :okdan:
 
Jammer dat veel van die betaalbare poly synths geen midi hebben en vaak ook nog bekende kwalen. Klavier wat altijd defect gaat en lekkende batterijen.

Ik vond de Poly 61 echt heel vet. Alleen geen midi en het klavier schijnt vaak rot te zijn. Veel Poly 61M zijn in de usa en daar kost een Poly 61M minder dan een zonder M hier. Prophet 600 is ook nog redelijk betaalbaar. Zie je hier ook niet veel. Was zelf ook al ff aan het kijken voor een goede poly. Ben er echt niet uit. Vroeg me ook af of er een module van de Poly 61 is. Juno 106 vond ik niet zo veel aan. De kwaliteit van die schuifjes is niet te vergelijken met een 60. Ik had een 60 toen dat ding helemaal niet populair was. Juno 2 is ook best leuk. Heeft ook vaak klavier gedoe. Editen is beetje minder.
 
Vind de poly61 helemaal niks persoonlijk
Zou of voor jp8 gaan
Anders a6, prophet 8
Of andere iets modernere
Polysix klinkt lekker, jp4 , jp6 ook oke , veel keus..
 
Dan kunnen we dus allemaal aan de Timbrewolf en zijn we voor een paar tientjes klaar. Bedankt, Vince! :okdan:

Die zoek ik nog een Timbrewolf, Conrad had hem een tijdje staan, maar die verkoopt hem niet meer.:D:D
 
Vince Clarke moet niet zo slap lullen....zijn hedendaagse studio gear: DSI Mopho, Roland System 700, Roland System-100M, Roland Jupiter-8, Roland Jupiter-4, Roland MKS-80, Roland SH-1, Roland VP-330, Roland JP-8000, Roland Juno-60, Roland Juno-106, Roland Super JX, Roland D-550, ARP 2500 Modular, ARP 2600, PPG Wave 2.2, Waldorf Microwave, Waldorf Pulse, Moog Modular, Minimoog, Moog Source, E-Mu Modular System, Buchla 100 series Modular, Sequential Circuits Prophet-5, Sequential Circuits Pro-One, Oxford Synthesiser Company OSCar, Synton Syrinx, Korg MS-20, Korg MS-10, Korg 700, Korg M1, Korg DVP, Serge Modular, Polyfusion Modular, Oberheim Xpander, Oberheim SEM System, RSF Kobol, Electronic Music Studios VCS 3, Matten and Wiechers x2 48 track sequencers total 96 track., Sennheiser Vocoder VSM201...
 
Bedankt voor de vele goede reacties! Dat helpt echt! :)

Tot nu toe zijn volgens mij genoemd:
Oberheim OB-X (1979)
Roland Jupiter-4 (1978 - 1979)
Korg Trident mkI (1980)
Korg PolySix (1981)
Korg Mono/Poly (1981)
Teisco SX-400 (1981 - 1982)
Roland Jupiter-8 (1981 - 1984)
Yamaha CS-70m (1981-84)
Korg Trident mkII (1982)
Sequential Circuits Prophet 600 (1982)
Roland Juno-6 (1982)
Roland Juno-60 (1982)
Korg Poly-61 (1982 - 1986)
Roland JX-3P (1983)
Roland Jupiter-6 (1983)
Korg Poly-800 (1983 - 1984)
Siel Opera 6 (1983 - 1985)
Kawai SX-240 (1984)
Akai AX80 (1984)
Roland Juno-106 (1984)
Crumar Bit One (1984 - 86)
Roland JX-8P (1985)
Korg DW-6000 (1985)
Crumar Bit 99 (1985 - 86)
Korg DW-8000 (1985-87)
Kawai K3 (1986)
Akai AX60 (1986)
Roland Alpha Juno 1 (1986)
Roland Alpha Juno 2 (1986)
Roland JX-10 (1986)
Ensoniq ESQ-1 (1986 - 1988 )
Oberheim Matrix 6(R) (1986 - 1988 )
Alesis Andromeda A6 (2000-01)
DSI Prophet 08PE (2007-2016)
Roland JU-06 Boutique (2015 - )
Plug-ins Juno (2018 )
Korg Minilogue (2018 )
DSI Prophet REV2 8-Voice
DSI Prophet 6
Modal 002 (2018 )
Modal 008 (2018 )
Eurorack (2018 )
 
Sterkste punt van de Korg Poly 61 vergeleken met de Juno's en PolySix is zijn tweede oscillator.

Je kunt dan detunen in de mate die je wilt en verstemmen naar bijvoorbeeld 5th's
in plaats van alleen maar een sub oscillator openschroeven en een chorus aanzetten
om het gebrek aan een tweede oscillator te compenseren.
Ik heb zowel de 61 als de 106 (zeer heldere Square) gehad.

Van nieuwere Poly's heb ik alleen de DSI Prophet '08PE gehad maar die
viel -bij wijze van- na een half jaar al uit elkaar.
Gekocht voor als mijn P61 het zou begeven maar die overleefde met gemak die nieuwe 'rommel'.

https://www.youtube.com/watch?v=a0eXPpq9QeM

Kebu heb ik al vaker op de Korg Poly-61 horen spelen en de dikke en karakteristiek volle sound van deze Korg synth pakt mij wel. :) Dat heb ik niet met de poly Prophets van DSI waar ik qua klank geen interesse (meer) in heb. :( De Prophet REV2 is misschien wel de beste Prophet die er ooit gemaakt is. Ik heb er een aantal keren op gespeeld, maar ik kan er niet heel enthousiast van worden. :( Ik heb nooit op een Prophet 6 gespeeld, maar die lijkt me sowieso niets. :( De Poly-61 doet me aan de monofone Korg MS-20 denken. En daar ben ik ook enthousiast over. :)

Is de Elektron Analog Keys / Analog Four ook niet een (moderne) analoge poly synth?

Ik heb 'by the way' een Korg EX-8000, dus die Korg DW-8000 vind ik ook een erg goede tip! Maar dat is inderdaad een hybride synth.
 
Back
Top