hard "tik" geluid tijdens mixen (laptop+usb controller)

Zou die laptop het doen zonder accu. Denk het niet. Verdenk echt de accu. Cpu moet meer stroom enja. Testen. Zou niet zo maar de accu er uit halen en aanzetten als die laptop je lief is ;-)
 
Kun je een 512 en 1024 samples proberen? Hoor je dan minder of geen tikken meer?

Ik ga het testen, maar het lastige is dat ik dus niet altijd tikken heb (om het probleem te testen is het lastig ..), ze komen soms 1x voor tijdens een mix, en hoor het dan niet meer, OF het is 1 tik festijn, OF ik hoor ze helemaal niet. Dus of ik daar vandaag al antwoord op heb, weet ik niet. Als ik in paar dagen nog steeds geen tik heb gehoord, dan zou het goed moeten zijn.
I will let you know !
 
Voordat je de hardware opties afloopt....

- Een buffer underrun? Gebeurt eerder als CPU terugschakelt bij energiebespaaropties op een laptop.
- Digital clip (Digital FullScale gehaald) bij een (intersample) peak?
- Powerdip/peak als een ander apparaat in je power of signaalpad plots wordt ingeschakeld/uitgeschakeld?
 
Voordat je de hardware opties afloopt....

- Een buffer underrun? Gebeurt eerder als CPU terugschakelt bij energiebespaaropties op een laptop.
- Digital clip (Digital FullScale gehaald) bij een (intersample) peak?
- Powerdip/peak als een ander apparaat in je power of signaalpad plots wordt ingeschakeld/uitgeschakeld?

Hoi, hoe kan ik bovenstaande dingen testen, zien ?
edit- dat van de power, ik zie nooit iets vreemds als er waar dan ook elders in et huis iets in of uit het stopcontact wordt gedaan..Neem aan dat je zoiets bedoelde toch ?
 
- Buffer underrun: vergroot je buffer. Geeft wel meer latency. Hoe hoger je samplerate hoe sneller je buffer leeg is. Als de kloksnelheid daalt kan een apparaat de buffer niet snel genoeg vullen. En loopt ie leeg: klik, kraak, stotter
- Digital Fullscale: zet een signaalmeter op verschillende plekken in het signaalpad. Werk je met een DAW? Elke apparaat in het signaalpad kan potentieel een te hoge output genereren. Synths en effecten.. Intersample peaks kunnen ontstaan door encoding/decoding en/of interpoleren. Bijvoorbeeld bij afspelen van MP3 of bij resampling. Een realtime/dynamisch isdue. Die zie je dus niet terug als peak in je bron (bijv audiofile). Ook een indicatie van waar in de keten: als er galm of delay achter de klik zit dan hoor je de klik ook in echo/reverb. Als ie heel droog is, dan waarschijnlijk ergens achterin je signaalpad.
 
Als je powervoorziening niet stabiel/afgeschermd is, dan kunnen kliks (en brom en meer) ontstaan als andere apparaten die "dezelfde" stroomvoorziening gebruiken aan/uit switchen.
 
- Buffer underrun: vergroot je buffer. Geeft wel meer latency. Hoe hoger je samplerate hoe sneller je buffer leeg is.
- Digital Fullscale: zet een signaalmeter op verschillende plekken in het signaalpad. Werk je met een DAW? Elke apparaat in het signaalpad kan potentieel een te hoge output genereren. Synths en effecten.. Intersample peaks kunnen ontstaan door encoding/decoding en/of interpoleren. Bijvoorbeeld bij afspelen van MP3 of bij resampling. Een realtime/dynamisch isdue. Die zie je dus niet terug als peak in je bron (bijv audiofile).

- Ok dat van die buffer, is wat flyweight me hierboven ook al voorstelde om te proberen. Dat ga ik ook zeker uitproberen.
-
Digital fullscale wordt wat lastiger voor me om te checken denk. Het gaat btw puur om mp3's in elkaar mixen in traktor pro met de pioneer controller. Daw heb ik draaien op andere pc en staat compleet los van dit verhaal. (Letterlijk en figuurlijk)
 
Als je powervoorziening niet stabiel/afgeschermd is, dan kunnen kliks (en brom en meer) ontstaan als andere apparaten die "dezelfde" stroomvoorziening gebruiken aan/uit switchen.

Maar ik heb het dus ook in een club gehad. Dus het moet bij de laptop liggen dan toch. In de club heb ik alleen maar laptop en controller bij me.
En toen heb ik ik het ook gehad.
 
Buffer underrun is makkelijk te forceren door de audio i/o buffer steeds iets kleiner te maken. Dan gaat het steeds vaker/erger haperen. En dan op zoek naar de kleinste buffer zonder underruns en acceptabele latency. Digitale buffers liefst in machten van 2 (128, 256, 512, 1024 samples). Maar als het werkt...is elk getal goed.
 
Bij mixen kunnen die intersample peaks ook og samenvallen en elkaar versterken. Mixen is rekenkundig niet meer dan het optellen van alle signaalnivo's op een moment en delen door het aantal signalen.

En als die optelling bitjes tekort komt (en eigenlijk over keiharde de 0dBFS grens zou moeten) dan heb je een digital clip te pakken.
 
Hoe zien de golfvormen van je bronmateriaal er uit? In een wave editor. Halen die wel eens full scale? Zijn ze maxmized? Is er minder dan zo'n 1,5 dB headroom in je bronmateriasl (MP3's)? Dan zijn intersample peaks bijna onvermijdelijk.

Volume haal je door versterking. Niet door zo luid mogelijk bronmateriaal.
 
Hoe zien de golfvormen van je bronmateriaal er uit? In een wave editor. Halen die wel eens full scale? Zijn ze maxmized? Is er minder dan zo'n 1,5 dB headroom in je bronmateriasl (MP3's)? Dan zijn intersample peaks bijna onvermijdelijk.

Volume haal je door versterking. Niet door zo luid mogelijk bronmateriaal.

Alles wat ik draai (echt 99%) is gekocht, mooi gemasterd materiaal. (alles 320kbps gemasterd) Mn eigen materiaal ook altijd goed gemasterd.
De waveforms zien er keurig uit. Er valt me nooit iets op in de tracks qua wave forms. En het is dus zo dat de ene keer dat ik twee tracks in elkaar mix er niks gebeurt en een andere keer met dezelfde tracks en zelfde mix, er wel een tik is. Juist door dit soort dingen vind ik het raar. Mijn maatje draait ook regelmatig tracks van mij en die heeft nooit dit probleem. Maar goed, dat is ook weer een hele andere setup.
 
Alles wat ik draai (echt 99%) is gekocht, mooi gemasterd materiaal. (alles 320kbps gemasterd) Mn eigen materiaal ook altijd goed gemasterd.
De waveforms zien er keurig uit. Er valt me nooit iets op in de tracks qua wave forms. En het is dus zo dat de ene keer dat ik twee tracks in elkaar mix er niks gebeurt en een andere keer met dezelfde tracks en zelfde mix, er wel een tik is. Juist door dit soort dingen vind ik het raar. Mijn maatje draait ook regelmatig tracks van mij en die heeft nooit dit probleem. Maar goed, dat is ook weer een hele andere setup.

Ja...als het geen buffer under runs zijn....en niet voorspelbaar reproduceerbaar (begrijp ik van je).

Dan wordt het moeilijk oorzaken (en daarmee oplossingen) zoeken.

Kan dat je laptop heel tijdelijk (over)belasting ervaart. Monitoring op spikes in CPU, disk I/O read/write, netwerkverkeer (als dat relevant is). Fouten, foutafhandeling, timeouts kosten ook dodelijke tijd in realtime toepassingen.

Of (vooral voor laptops) oververhitting en autoprotectie. Vooral bij langdurig hard werken onder slecht geventileerde omstandigheden.

Maar alleen MP3's decoderen mixen en naar een DAC sturen is niet echt hard werken.

En je gebruikt een externe DAC. Dus alleen digitaal data verkeer naar je DAC. Geen DA omzetting in je laptop. Dus geen invloed van interne laptop electronica op de werking van de DAC (als de laptop componenten intern niet helemaal mooi van elkaar afgeschermd zijn, wat bij "goedkope" laptops wel voorkomt.)

Wordt wel heel moeizaam zoeken zo....
 
Ja...als het geen buffer under runs zijn....en niet voorspelbaar reproduceerbaar (begrijp ik van je).

Dan wordt het moeilijk oorzaken (en daarmee oplossingen) zoeken.

Kan dat je laptop heel tijdelijk (over)belasting ervaart. Monitoring op spikes in CPU, disk I/O read/write, netwerkverkeer (als dat relevant is). Fouten, foutafhandeling, timeouts kosten ook dodelijke tijd in realtime toepassingen.

Of (vooral voor laptops) oververhitting en autoprotectie. Vooral bij langdurig hard werken onder slecht geventileerde omstandigheden.

Maar alleen MP3's decoderen mixen en naar een DAC sturen is niet echt hard werken.

En je gebruikt een externe DAC. Dus alleen digitaal data verkeer naar je DAC. Geen DA omzetting in je laptop. Dus geen invloed van interne laptop electronica op de werking van de DAC (als de laptop componenten intern niet helemaal mooi van elkaar afgeschermd zijn, wat bij "goedkope" laptops wel voorkomt.)

Wordt wel heel moeizaam zoeken zo....

Precies .. is ook echt lastig om erachter te komen. Maar ik heb wel besloten om een fresh install te doen van windows en alles qua instellingen na te lopen. Kijken of dat iets oplevert. De laptop werkt verder echt perfect, supersnel, wordt niet warm/heet (hoor m nooit echt blazen ook), en het komt maar zelden voor dat hij langer dan 3/4 uur aan staat.

Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval !
 
Heb je toevallig rekordbox gebruikt om je tracks te analyseren ? Komt af en toe nog wel 's voor dat dit niet helemaal goed gaat en je track piekt/even hangt. Dan misschien alle tracks opnieuw doen met de nieuwste versie van RB.
 
Heb je toevallig rekordbox gebruikt om je tracks te analyseren ? Komt af en toe nog wel 's voor dat dit niet helemaal goed gaat en je track piekt/even hangt. Dan misschien alle tracks opnieuw doen met de nieuwste versie van RB.

Nee, ik gebruik alleen maar Traktor Pro
 
Enige wat ik nog zou kunnen bedenken is de multicore uitzetten. Gaf in het verleden nog wel 's problemen met pieken. Zou nu opgelost moeten zijn (hier wel), maar ja, je weet maar nooit.
Of tijdelijk op een ander programma overstappen. Als het dan niet meer gebeurd, ligt het -waarschijnlijk- aan traktor zelf.
 
Back
Top