Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Het wordt nog beter op hun Facebook pagina ::D
"It is to show our ideal synthesis that we the original developer of the TR-808 wanted to achieve as the goal for the 808, and could not achieve back then in the 80s."
Ik adviseer de bezitters van de ouwe bak om de Recreate te proberen. Moddervet én zoals het origineel had moeten zijn...:beard:
 
Onlangs had iemand het in een Youtube video over een synth die "zo'n 300 dollar gaat tweedehands, oftewel 50 miljard op Reverb". Waarvan akte. :) Maar los van reverb, een apparaat is je een bepaald bedrag waard en vanaf dat punt kan je alleen maar hopen dat dat bedrag binnen de huidige marktwaarde valt, anders ga je op zoek naar iets anders. Zo simpel is de situatie.
 
...een apparaat is je een bepaald bedrag waard en vanaf dat punt kan je alleen maar hopen dat dat bedrag binnen de huidige marktwaarde valt, anders ga je op zoek naar iets anders. Zo simpel is de situatie.
Klopt als een bus. Maar ik weet ook dat er héél wat ongelukkige mensen rondlopen omdat ze geen 5K hebben voor een luizige 808 of 25K voor een Jupiter. En ik voel medelijden omdat de arme stakkers om een of andere reden niet willen aanemen dat 'dat andere' een volwaardig, zo niet beter alternatief is en liever dromend blijven zweven op hun roze vintage wolk.
 
Het wordt nog beter op hun Facebook pagina ::D
"It is to show our ideal synthesis that we the original developer of the TR-808 wanted to achieve as the goal for the 808, and could not achieve back then in the 80s."
Ik adviseer de bezitters van de ouwe bak om de Recreate te proberen. Moddervet én zoals het origineel had moeten zijn...:beard:

Die gaan we eens proberen.
 
Klopt als een bus. Maar ik weet ook dat er héél wat ongelukkige mensen rondlopen omdat ze geen 5K hebben voor een luizige 808 of 25K voor een Jupiter. En ik voel medelijden omdat de arme stakkers om een of andere reden niet willen aanemen dat 'dat andere' een volwaardig, zo niet beter alternatief is en liever dromend blijven zweven op hun roze vintage wolk.

Ik zou graag een 808, Juno 6 en Jupiter 8 hebben, dus in die zin vind ik het jammer dat ze momenteel zo'n geld gaan. De originele Minimoog vind ik nog altijd zijn huidige prijs waard en moeilijk vervangbaar door een moderne variant, dus aangezien het budget er was heb ik de originele gekocht. De Juno heb ik ooit gehad, ik vind hem voor mij wel een paar honderd waard maar geen paar duizend. Ik ken niet meteen een moderne bak die even lekker klinkt voor mijn oren, en daarom koop ik dus gewoon geen Juno én geen andere bak die me toch niet zou geven wat ik zoek. Maarrr dit is voor mij vrijblijvende hobby. Als ik een analoge poly die Juno achtig kan klinken "moest" hebben om muziek mee te maken, zou er snel genoeg een moderne bak staan die in de mix de job ook wel behoorlijk doet. Als je persé een Juno wilt moet je een Juno kopen, maar als je gewoon een goede analoge poly wilt moet je je er inderdaad vooral niet op blindstaren, laat staan ongelukkig door laten maken.

En als je heel weinig budget hebt en je wil muziek maken, dan koop je goedkope bakken of softsynths en ga je lekker aan de slag. Ik wou racen, ik had geen budget voor een F1 carière of een dikke Lambo. Daar ging ik ook niet voor wenen. Ik ging ook geen "alternatief voor een F1 wagen" zoeken want dat bestaat niet. Maar in deze wereld zijn er ook afgetrapte Miata's en derdehands BMW's en daar kan je ook mee aan de slag. De tijd die je spendeert aan zeuren (waarvan akte ;)) of ongelukkig zijn kan je ook gewoon plezier hebben met een iets andere insteek.
 
Een TR-808 is natuurlijk een apart geval omdat het origineel naast de specifieke klank ook een bepaalde timing heeft wat bij een synth niet zo van toepassing is. En alle 808 klonen die ik ooit heb gehoord klonken een stuk cleaner en minder diep/rauw dan het origineel. En een plugin vergelijken met een TR-808 is net zoiets als de F1 game voor de Playstation vergelijken met een F1 auto.
 
zo niet beter alternatief
In jouw ogen waarbij je het heel klinisch bekijkt. ik heb een behringer kloon omdat ik het geluid tof vind en graag aan knoppen draai, maar zou alsnog zo een hoop geld uitgeven aan een echte 808 (helaas niet zooooo veel als wat er nu voor gegeven wordt). Voor mij heeft dat apparaat zelf veel waarde, voor wat het betekend heeft voor elektronische muziek. dan hebben we het dus over een verzamel object en tja, die kosten wat de gek ervoor geeft. En dat kan geen enkele kloon, remake of vst vervangen, hoe hard je ook blijft roepen dat het hetzelfde of goed genoeg klinkt: daar gaat het niet om. voor mij tenminste dan, maar ik denk voor een hoop meer verzamelaars.
 
.
Ik zie dan ook geen enkele (muzikale) meerwaarde aan vintage.

Haha,dat is een goeie lol!

Dat kan ook niet he,de muziek maakt de persoon die de synth gebruikt en niet de synth.

Maar goed,je kan ook mooie muziek hebben maar die niet klinkt omdat de sound slecht is.
 
ik ga eens uitpluizen of ik met een 808 vs een daw (met samples vd 808 ) een opmerkelijk verschil kan laten horen tussen 't zelfde pattern. Als ik eens tijd heb. Om te zien of de vintage lovers gek zijn of de rest gaan verbazen. Ik laat 't in 't midden nu
 
Een TR-808 is natuurlijk een apart geval omdat het origineel naast de specifieke klank ook een bepaalde timing heeft wat bij een synth niet zo van toepassing is. En alle 808 klonen die ik ooit heb gehoord klonken een stuk cleaner en minder diep/rauw dan het origineel. En een plugin vergelijken met een TR-808 is net zoiets als de F1 game voor de Playstation vergelijken met een F1 auto.

Timing, dat is iets wat je kan leren programmeren. Althans, dat heb ik geleerd van mijn leermeester in de 80's.

Ik moet het helaas tot in den treure blijven herhalen.
Er zijn voldoende wetenschappelijke blind tests geweest waarbij de uitkomst duidelijk aantoonde dat mensen zich schromelijk vergissen in hetgeen ze horen.
Dat is geen baude op losse schroeven gebaseerde uitlating van mij. Dat zijn (meerdere) wetenschappelijk onderbouwde tests, o.a. MIT. Mensen horen duidelijk dingen die er helemaal niet zijn zodra ze weten
wat de bron is (aangetoond) en dat ze andere bronnen menen te horen zodra ze blind zijn. Zien is een zintuigelijke waarneming die het gehoor bewezen beïnvloed.
Waarom blijven mensen dan bij hoog en laag het tegendeel beweren ? Dan neemt u dus een loopje met de wetenschap ? Mag hoor, geen probleem voor mij, maar dat is alles behalve geloofwaardig.
Zoals Andrew Scheps zegt : It's a gigantic myth. Wie ben ik om aan die man zijn woorden te twijfelen? Zoals hij duidelijk zegt :We zijn 2020 en de techniek laat ons toe om alle aspecten van analoog
te emuleren, de nadelen, maar ook de voordelen. Volgens jou beste Basic, moet deze man dan serieus uit zijn nek lullen ? Oeps...


Sterk dat je dan ook twijfelt aan de stellingname van de originele 808 ingenieurs die trots aangeven dat hun software nu eigenlijk doet wat de 808 had moeten doen.
Maw, ze geven eigenlijk de tekortkoming van dat toestel aan.
Check hun software. En wees een keer niet vooringenomen. Als je graag rauw / diep wil gaan...want die laat het origineel inzake mogelijkheden en dynamiek simpelweg ver achter zich.
(en das logisch want in de 80's zat het dynamisch bereik ver onder wat anno 2020 mogelijk is)
Nogmaals : gesteld dat deze heren een 1:1 replica en meer voor onmogelijk hadden gehouden, dan hadden soft nooit gemaakt? Straffer, ze hebben eindelijk hun doel bereikt. Zo zeggen ze zelf.
Maar blijf gerust in je eigen sopje roeren als je daar blij van wordt. De 808 is een doos met niet meer dan een mythisch, nostalgische waarde.
Jammer dat mensen daar 5K voor willen verbrassen, maar voor mij mag het. Ik heb daar geen last van. Wel van de bewering dat het een magische doos is want dat zit puur in je hoofd, maar is niet onderbouwd want helaas voor de believers heeft de wetenschap al lang het tegendeel bewezen...

En hey, ik draag ook een vintage (analoge) horloge die wat waarde heeft. Mooi om zien. Maar om te gaan beweren dat die analoge klok beter het uur weegeeft dan een digitale, dat zou ik niet durven...8o)
(in tegendeel, hij loopt 2 min/maand achter) :D Mooi is hij wel. Dus je mag een 808 best mooi vinden, en een stuk om te hebben uit nostalgische overweging, maar geloof niet dat het ding iets doet wat alternatieven niet doen.
Want ik vrees dat dat aan 'the way to' en niet aan de techniek ligt.
En ik vrees ook dat de stellingname van de believers er vooral op gericht is om zichzelf te sussen met de gedachte waarom de aankoop van overpriced gear gerechtvaardigd was.
Alladin en de wonderlamp...

Haha,dat is een goeie lol!
Dat kan ook niet he,de muziek maakt de persoon die de synth gebruikt en niet de synth.
Maar goed,je kan ook mooie muziek hebben maar die niet klinkt omdat de sound slecht is.
Dank u Egres. To the point. It's the cook, not the kitchen. Het is al een miljoen keer gezegd.
Leren programmeren, compositie, arrangementen, productie... en niet wat je daarvoor gebruikt. That's the whole point.
Aphex Twin SelectAmbient. Klinkt doorslecht, maar wat een meesterwerk...
 
Maar je kan ook niet voorbij gaan aan wat de nostalgische waarde of historische connotaties kunnen doen met je band met het apparaat, de manier waarop je het gebruikt, je inspiratie... Evenzo de interface. Ik ga gewoon anders om met een apparaat met grote knoppen tov eentje met pielknoppen of eentje dat je met je muis bedient. Laat een DX1 en DX5 identiek klinken, de beleving gaat anders zijn. Een JX3P met of zonder PG200 is voor mij een ander instrument ook al is het natuurlijk hetzelfde instrument.
 
Een TR 808 is toch alleen te rechtvaardigen als je 'm al had indertijd voor een vriendelijke prijs of als je geld hebt als water of verzamelaar bent of zo en met niets minder genoegen neemt.
De RD 8 zit aardig in de buurt en als je dan ziet wat je allemaal extra erop hebt itt een TR 808 en voor zo'n mooi prijsje dan lijkt het me dat voor de meesten de keuze snel gemaakt is.
Maar voor sommigen is het gras bij de buren toch altijd groener.
 
Kansloos.....

.
Misschien wordt het tijd om eens een universiteits-professor in de electronica aan het woord te laten. Ik kan je verzekeren dat op zijn website fotootjes staan van wiskundige formules die jij en ik samen de komende 10 jaar niet eens kunnen begrijpen. Ook hij is een fervent voorvechter om het grote misverstand ana vs digi de wereld uit te helpen. Hij heeft nota bene thuis een gigantische modular staan...dus ik denk niet dat je hem vooringenomenheid kan verwijten.

Ik post graag de links, maar ongetwijfeld blijven de believers onwerlegbare wetenschappelijke feiten liever uit de weg gaan... Bent u er klaar voor ?
En nogmaals dit: vaak krijgen mensen het gevoel dat ik mijn 'grote' gelijk wil halen. Dat is niet zo. Ik ben iemand die wetenschappelijk en op kennis gebasserde, onderbouwde visie en theorie, eerder voor waarheid aan neemt dan zelf iets te verzinnen dat eigenlijk op totaal ongefundeerde argumenten is gebaseerd, laat staan probeert te weerleggen dat de wetenschap het tegendeel heeft bewezen. Integendeel dus.
Ikzelf was in de 90's groot vintage fan en deelde ook het geloof en had meerdere exotische synths in mijn bezit. De meeste jonge lui kopen op die leeftijd een huis. Ik kocht (ook analoge) synths.
OB, M12, VS, 2.3, Emulator+, Jup8, Rhodes, Polaris. Name it. I owned it. Ik werkte in die sector dus de bron was nabij.
Tot ik door toedoen van m'n werk in de pro-av en studio-wereld er gaande weg achter kwam dat wat ik zo stellig geloofde eigenlijk helmaal niet juist bleek te zijn...
Nee, was in nauw contact met en ik luisterde naar mensen die kennis van zaken hadden en die mij leerde over het hoe, waarom en die mij wezen op misvattingen in mijn denkbeeld.
(opleiding waar ik destijds trouwens voor heb betaald)

Tja, als kind geloofde ik ook dat de maan van suiker was. Tot je er tot je grote verdriet achter kwam dat dat niet zo was...
Maar van mij mag je blijven beweren dat de maan van suiker is en zoet smaakt, maar versta dan ook dat er astrologen zijn die daar eens hartelijk om moeten lachen.
Ben ik expert ? Neen. Maar ik volg ze wel en heb er alle dagen mee te maken. Vandaag o.a. met Peter Claes die ik al 30 jaar volg. (voor de Nederlanders, dit is top 3 van BE soundengineers met internationale
curriculum)

Misschien moet je eens een mailtje sturen met jouw mythisch geloof in de 808 naar Professor Mendes :

Ik lees graag zijn antwoord.

BTW en vergelijkbaar : op een heel andere domein zijn er tal van blind-tests geweest met specialisten op gebied van wijnen. Een (blind) test tussen rete dure wijnen en meer modale wijnen.
Want ja, een Petrus 1985 kan niet anders dan de beste wijn ter wereld zijn waar idiote prijzen worden voor betaald...maar ook hier waren de resultaten verbijsterend en moesten de 'kenners'
met schaamrood hun vergissing toegeven. Zoek en u zal vinden.

When tasting a supposedly superior wine, their language was more positive – describing it as complex, balanced, long and woody.
When the same wine was presented as plonk, the critics were more likely to use negatives such as weak, light and flat.

"The results are disturbing," says Hodgson from Humboldt County "Only about 10% of judges are consistent and those judges who were consistent one year were ordinary the next year.

Dus zo zie je maar weer dat zelfs experts het helemaal bij het verkeerde eind hebben zodra ze niet meer weten welke wijn ze voorgeschoteld krijgen.
Sterker nog, als de wijn vooraf als superieur werd omschreven, vonden ze hem goed, en net omgekeerd als hij als minder goed werd omschreven. (etikken waren die zichtbaar)
Wat een grap.
Dus zo zie je maar hoe zintuigelijke waarneming feiten in de weg staan.

Voor mij alweer het einde van deze thread. Vintage gear is net als 'vintage' wijn overpriced, enkel omwille van mythisch geloof...
Einde van het verhaal voor mij.
 
Misschien wordt het tijd om eens een universiteits-professor in de electronica aan het woord te laten. Ik kan je verzekeren dat op zijn website fotootjes staan van wiskundige formules die jij en ik samen de komende 10 jaar niet eens kunnen begrijpen. Ook hij is een fervent voorvechter om het grote misverstand ana vs digi de wereld uit te helpen. Hij heeft nota bene thuis een gigantische modular staan...dus ik denk niet dat je hem vooringenomenheid kan verwijten.

Ik post graag de links, maar ongetwijfeld blijven de believers onwerlegbare wetenschappelijke feiten liever uit de weg gaan... Bent u er klaar voor ?
En nogmaals dit: vaak krijgen mensen het gevoel dat ik mijn 'grote' gelijk wil halen. Dat is niet zo. Ik ben iemand die wetenschappelijk en op kennis gebasserde, onderbouwde visie en theorie, eerder voor waarheid aan neemt dan zelf iets te verzinnen dat eigenlijk op totaal ongefundeerde argumenten is gebaseerd, laat staan probeert te weerleggen dat de wetenschap het tegendeel heeft bewezen. Integendeel dus.
Ikzelf was in de 90's groot vintage fan en deelde ook het geloof en had meerdere exotische synths in mijn bezit. De meeste jonge lui kopen op die leeftijd een huis. Ik kocht (ook analoge) synths.
OB, M12, VS, 2.3, Emulator+, Jup8, Rhodes, Polaris. Name it. I owned it. Ik werkte in die sector dus de bron was nabij.
Tot ik door toedoen van m'n werk in de pro-av en studio-wereld er gaande weg achter kwam dat wat ik zo stellig geloofde eigenlijk helmaal niet juist bleek te zijn...
Nee, was in nauw contact met en ik luisterde naar mensen die kennis van zaken hadden en die mij leerde over het hoe, waarom en die mij wezen op misvattingen in mijn denkbeeld.
(opleiding waar ik destijds trouwens voor heb betaald)

Tja, als kind geloofde ik ook dat de maan van suiker was. Tot je er tot je grote verdriet achter kwam dat dat niet zo was...
Maar van mij mag je blijven beweren dat de maan van suiker is en zoet smaakt, maar versta dan ook dat er astrologen zijn die daar eens hartelijk om moeten lachen.
Ben ik expert ? Neen. Maar ik volg ze wel en heb er alle dagen mee te maken. Vandaag o.a. met Peter Claes die ik al 30 jaar volg. (voor de Nederlanders, dit is top 3 van BE soundengineers met internationale
curriculum)

Misschien moet je eens een mailtje sturen met jouw mythisch geloof in de 808 naar Professor Mendes :

Ik lees graag zijn antwoord.

BTW en vergelijkbaar : op een heel andere domein zijn er tal van blind-tests geweest met specialisten op gebied van wijnen. Een (blind) test tussen rete dure wijnen en meer modale wijnen.
Want ja, een Petrus 1985 kan niet anders dan de beste wijn ter wereld zijn waar idiote prijzen worden voor betaald...maar ook hier waren de resultaten verbijsterend en moesten de 'kenners'
met schaamrood hun vergissing toegeven. Zoek en u zal vinden.

When tasting a supposedly superior wine, their language was more positive – describing it as complex, balanced, long and woody.
When the same wine was presented as plonk, the critics were more likely to use negatives such as weak, light and flat.

"The results are disturbing," says Hodgson from Humboldt County "Only about 10% of judges are consistent and those judges who were consistent one year were ordinary the next year.

Dus zo zie je maar weer dat zelfs experts het helemaal bij het verkeerde eind hebben zodra ze niet meer weten welke wijn ze voorgeschoteld krijgen.
Sterker nog, als de wijn vooraf als superieur werd omschreven, vonden ze hem goed, en net omgekeerd als hij als minder goed werd omschreven. (etikken waren die zichtbaar)
Wat een grap.
Dus zo zie je maar hoe zintuigelijke waarneming feiten in de weg staan.

Voor mij alweer het einde van deze thread. Vintage gear is net als 'vintage' wijn overpriced, enkel omwille van mythisch geloof...
Einde van het verhaal voor mij.
Dan gebruik je toch lekker je 808 softsynth😂😂
 
Oje, dit begint weer een oude (vintage) Synthforum-discussie te worden. Sommige vinden die heerlijk en authentiek, andere laten deze het liefst links liggen :D.
 
Het lijkt er toch verdomd sterk op dat je dat wel aan het doen bent ;)
Dju... ik had afgesloten. :dubbel: Maar hier moet ik antwoorden. Dat is voor interpretatie vatbaar.
Zie het eerder als oeverloos geduld om mensen iets genuanceerder denkbeeld bij te brengen.
Maar ik weet ook dat ik soms dingen wars van enige poëzie tracht te zeggen.
En zelf heb ik dingen met scha en schand moeten leren. Ja, Wouter Van Belle heeft mij ooit de studio uitgestuurd met een niet mis te verstane boodschap. (...)
Dat was erg schrikken en vond hem een opschepperige labbekak. Maar dat is onderhand 30 jaar gelden en intussen weet ik wel beter. ;-)
Maar ik had toen ook de keuze om mijn idee te willen forceren en dan was ik er niet meer ingekomen...

Ik denk dat je ook wel ziet dat ik geen argumenten aandraag die ik zo maar effe verzin. Ik heb steeds respect voor iemands mening, ook al is dat niet helemaal een klare kijk of gaat die
in op een visie die niet door mij, maar door top-noch people is onderbouwd. (en zelfs in die wereld zijn er die de vintage mythe blijven verkondigen - tot groot jolijt van de fabrikanten)

Ik heb niets tegen analoog of vintage, en die toestellen zijn best op zijn plaats bij eenieder die dat graag wil en het zich kan veroorloven.
Wel heb ik het moeilijk met het gegeven dat er iets magisch is aan vintage. Nostalgie en vormgeving begrijp ik want daar ben ik zelf ook gevoelig aan.

Maar als je het woord magie, organisch, warm, e.a. gaat gebruiken dan moeten we die woorden kaderen en een (meetbare) indicatie standaard vinden.
Want dan zou je perfect kunnen optekenen hoe organisch of warm iets klinkt.

En daar wringt het schoentje. Want wetenschap heeft al lang bewezen dat zintuigelijke waarneming (het klinkt warm) een persoonlijke waarneming is die door allerlei factoren
wordt beïnvloed. Het is wetenschappelijk bewezen dat zodra mensen geen idee hebben van de bron die ze horen, er geheel andere resultaten worden behaald die nota bene het tegenovergestelde zijn
van wat de expert(!) luisteraard dacht. (zie Stradivari test)

Dan wordt het vasthouden aan mythisch geloof eerder een beperking dan een bijdrage. Want dan ben je als top concertviolist er ook heilig van overtuigd dat je pas 'perfect' resultaat haalt
door op een Stradivari te spelen. Zo hoor je ook SF'ers die (blijven) beweren dat ze niet hetzelfde (whatever) resultaat kunnen halen zonder die échte 808. And forgive me the saying, but it's bullshit.

Argumenten als 'de timing'...nope. Kan je perfect leren. Zoals Prof Mendes stelt : analoog wat ? Je stuurt het door een DAC ! En als we dus 'analoog' (Stradivari live gespeeld) blind gaan vergelijken met een 'goedkope' viool is de uitkomst heel vervelend. (vooral voor de bezitters van een Strad) Te weten dat elke viool een zo mogelijk scherpere, uitgesproken karakterestiek heeft dan om et even welke synth.

Dus nee, het gaan niet om mijn gelijk. Wel wijzen op onderbouwde feiten en misverstanden.
Wat je daar mee doet is eenieders keuze en ik laat iedereen in zijn geloof. Maar dan riskeer je dat je op een mooie studiodag, net zoals ik destijds bijna letterlijk buiten gegooid wordt... ;)
 
Laatst gewijzigd:
TR-808 heb ik niet omdat die vintage is maar omdat niets in de buurt komt qua klank, timing en workflow. Dat heeft ook te maken met het soort muziek dat ik maak waarbij de authentieke 808 sound erg bekangrijk is.
Ik heb alle klonen geluisterd en niets komt in de buurt van het origineel. Zelfs de kloon die Roland zelf gemaakt heeft klonk dun en clean in een A/B vergelijking die ik gedaan heb. Maar nogmaals.....het staat iedereen vrij om te gebruiken wat hij wil, het zijn tenslotte maar tools om muziek te maken.
 
Back
Top