Waar tegewnwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Waarom dan niet gewoon op de mengtafel meteen een goede 2-sporenmix maken en hoppa, zo naar de ReVox? Ik heb hier domweg TE weinig kijk op, vandaar deze vraag...

Stel je voor, het is 1990 en er is een Juno-60 te koop voor 500 ouderwetse guldens. Er is ook een Korg M1 in de muziekwinkel, maar die kost 3500 guldens.

Je vader houdt van hi-fi en heeft die ReVox in de kamer staan. Grasmaaien en krantenbezorgen gaat niet echt hard qua centen, dus besluit je die Juno te kopen.

Je hebt 'm thuis staan na een lang stuk in de trein reizen met 15 kilo onder je arm. Mensen staren je aan, maar jij bent gelukkig want dit is een echte coole synthesizer.

Wat nu?

De Juno-60 heeft 6-stemmige polyfonie. Als je een 3-noten akkoord speelt en daarna nog een 3-noten akkoord, dan zijn de noten op. Wil je een 4-noten akkoord spelen (een C7 - C-E-G-B), en daarna nog een 4-noten akkoord (een F7 - C-E-F-A) - dan kappen er 2 noten van je vorige akkoord af. Stemmen zijn op. Wil je dat het doorklinkt, dan heb je al 2 sporen nodig waar je om de beurt iets grotere akkoorden op kan spelen zonder dat ze elkaar afkappen.

Nog eentje:

Preset 11 is een mooi synth string geluid. Het is echter niet zo goed als bas, da's preset 41 of zo. Hij staat op 11, je speelt je akkoord met de strings. Je schakelt over naar 41 (want je wil er bas bij horen). Pats! Alle noten zijn opeens van strings naar bas veranderd! De Juno-60 is monotimbraal en kan maar 1 klank tegelijk maken - als je bas links en strings rechts had gewild, dan had je maar die Jupiter 8 moeten kopen, die kon dat wel. Of de M1, daar had je er ook nog drums bij gehad.

Snap je waarom dat overdubben nut heeft? Geweldig om een heel stuk met 1 synth te maken! :)
 
Waarschijnlijk nog geen 1 k aan euros

Onzin, je zit er zo'n factor 2,5 naast. De 106 ben je ws al tegen de 1000,- voor kwijt.
 
Die gouden tijd dat eender welke janlul een synth vond op de zolder en niet wist wat ie zou kunnen kosten is voorbij. Nu opent hij Ebay en hij heeft de marktwaarde beet.

Had 2000 neergelegd voor een 909 een jaar of 5 geleden, ondertussen verkocht. Wat is dat ding nu waard? Klimt ook allemaal zo snel omhoog tegenwoordig.

Vintage synths maken je niet speciaal hoor, enkel blut. Mooie hebbedingen enzo. Stijlvol, retro en cool. Maar het zijn maar dingen weet je? Het is maar materiaal. Innoveren zal je niet doen. Je kan behoorlijk gelijkaardige dingen maken met klonen van die bakken die echt geloofwaardig zijn. En wie gaat er ook naar liggen zoeken wat je hebt gebruikt buiten synth-enthousiasten?
 
Onzin, je zit er zo'n factor 2,5 naast. De 106 ben je ws al tegen de 1000,- voor kwijt.

Die was er 650 max enkele jaren geleden? :erm:
 
Die was er 650 max enkele jaren geleden? :erm:

Ja, leuk he? Ik zag dat er ook al ergens 2000 voor een Juno-60 gevraagd werd zonder blikken of blozen.
 
Die was er 650 max enkele jaren geleden? :erm:

In 2005 kon ik nog een juno-6 in hele goede staat op de kop tikken voor 175,-. Das war einmal.
 
Ja, leuk he? Ik zag dat er ook al ergens 2000 voor een Juno-60 gevraagd werd zonder blikken of blozen.

Op Ebay (en elders) zijn er tal van verkopers die allerlei oude meuk voor belachelijke prijzen aanbieden. Dat betekent niet dat het ook voor dat bedrag verkoopt. Om dat laatste te weten te komen kijk je naar afgelopen veilingen.

Voorbeeld: Toevallig keek ik van de week nog naar een 1U effectenunit. Koop nu-prijzen van pakweg 90 t/m 600 Euro. Veel rondom de 120 Euro. Één lopende veiling die bijna was afgelopen voor 80 Euro. Conclusie: meer dan pakweg 90 Euro voor het ding betalen is nutteloos.
 
2000 Euro voor een Juno-60? Dat is tegenwoordig een KOOPJE! Er werd/wordt er eentje op MP angeboden, er is al 2500 op geboden.... nee, geen Noorse Kronen, maar echte Euro's!! De verkoper laat heel slim de boel er gewoon nog even opstaan, hij had erbij gezet: "bieden mag vanaf 2000 Euro". Daar zitten we inmiddels DIK overheen. Hetzelfde voor de TR-808: dat ding gaat helemaaaaal voor bizarre prijzen weg... het was het eerste stukje gear dat ik opzocht toen ik die video van Synthmania had gezien. Het was simpelweg het eerste dat met naam en toenaam in beeld kwam, dus hoppa, even Google erop loslaten en.... 3500 Euro! Hatsekidee!!
 
Die bieders komen hem echt niet halen. Wie achterlijk vraagt, krijgt ook een achterlijk bod. Dat doen sommige. Een 60 voor 1250 moet nog wel lukken. TR808 weet niet wat die nu doen. Als jouw was zou voor zelfbouw clone kijken.
 
Ik probeer even mijn RX5 en daar zijn aardig Simmons gelijkende klanken uit te krijgen. De snare kun je met de envelope goed modelleren, en de E-toms klinken best aardig zoals die snare-toms op de Simmons.

De sound is toch wel anders.
 
En compleet onvergelijkbaar.

Inderdaad, Juno generieke budget single-OSC 6-poly analoge bak uit die tijd, opgeleukt met goede chorus. 2 blokjes hout aan de zijkant geplakt en wat leuke kleurtjes.... DX7 briljant stukje engineering, 96 oscillators waar vandaag de dag nog nieuwe sounds mee ontworpen worden.
 
Gewoon lekker de Boutique versies halen met een Electribe sampler er naast. Hoewel Simmonsen nog wel redelijk betaalbaar zijn vaak.
 
Inderdaad, Juno generieke budget single-OSC 6-poly analoge bak uit die tijd, opgeleukt met goede chorus. 2 blokjes hout aan de zijkant geplakt en wat leuke kleurtjes.... DX7 briljant stukje engineering, 96 oscillators waar vandaag de dag nog nieuwe sounds mee ontworpen worden.

Zullen we het gewoon erop houden dat subtractieve synthese en fm-synthese niet vergelijkbaar zijn? Hoeven we ook geen pissing contest te houden.:okdan:
 
Ik wilde maar zeggen, er zit op bepaalde producten een aanzienlijk deel "Roland TAX", niet in verhouding tot de technische/muzikale waarde. Beetje als bij Nintendo in de retrogaminghoek.
 
1 januari 2011: repetitie met de band in Utrecht.
Ik was mijn drumstel aan het opstellen, komt de beheerder van de oefenruimte
naar mij toe met een oud attaché koffertje: Een EMS synthi MK1.
Of ik er iets aan had ? Hij en zijn vrouw vonden hem een
jaar of 30 geleden op een rommelmarkt en hij stond meestal maar werkeloos ergens in een hoekje.
Zonde om weg te gooien dus veel plezier ermee !

In september dat jaar was ik bij de kringloop in Den Bosch: staat daar een Eminent 310 voor slechts 17,50.
Heb ik meteen laten bezorgen.

Soms als je niet bewust op zoek bent kan het ook zomaar gebeuren dat iets komt 'aanwaaien'.
IMGA0075.jpg GEDC3081.jpg
 

Attachments

  • IMGA0075.jpg
    IMGA0075.jpg
    51,5 KB · Bekeken: 132
  • GEDC3081.jpg
    GEDC3081.jpg
    71,8 KB · Bekeken: 136
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top