Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Digital Warmth :gaap:
Idd. Bestaat niet. Net zoals analoge warmth niet bestaat.
Er wordt in middens anders al vlot gediscussieerd of het nu de JV1080 of de 2080 is die het warmst klinkt...
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
JV80 jonguh. Want die heeft misschien net niet de DAC van de JV1080 maar die kan je via het frontpaneel wel behoorlijk vlot programmeren waardoor je lekker hands-on een klank maakt die best werkt in je track. Bij de JV/XV rackunits heb ik me daarentegen nooit aan veel programmeren via het frontpaneel gewaagd.

En hij is heel erg on topic voor dit draadje, want voor de JV80 worden nog geen torenhoge prijzen gevraagd.
 
Bij de JV/XV rackunits heb ik me daarentegen nooit aan veel programmeren via het frontpaneel gewaagd.
En hij is heel erg on topic voor dit draadje, want voor de JV80 worden nog geen torenhoge prijzen gevraagd.
JV2080 heeft wel een lekker groot display. 1080 is idd net niet groot genoeg. En aan 3 klavieren heb ik wel genoeg. Simpelweg plaatsgebrek. Groot appartement, maar kleine studio. (en ik kan mijn vrouw niet overtuigen om van de studio de woonkamer te maken ;-)
Van de JV reeks blijkt anders de 880 volgens kenners de 'beste' klank te hebben. (hoewel ikzelf niet geloof in 'beste' klank)
 
Als je graag Spandau Ballet covers maakt. :)

Jammer genoeg wordt er meewarig gedaan over sommige synths zoals de D20. However, check vooral onderstaand YT-filmpje. (jammer van de mono-laptop klank)
Voor mij is elke synth bruikbaar en heeft zijn eigen specifieke klank. Dit is een simpel bewijs hoe vintage toch betaalbaar kan zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Doe mij maar een D50 8~
Goh ja ben ook fan van de D50 maar het is zo een beetje als het JD990 en JV1080 verhaal.
Als je die naast elkaar beluisterd hebben ze beiden iets wat de ander niet heeft. De JV klinkt naar mijn gevoel eerder 'duister' tov de JD die dan weer veel meer high end shimmer heeft.
 
Jammer genoeg wordt er meewarig gedaan over sommige synths zoals de D20. However, check vooral onderstaand YT-filmpje. (jammer van de mono-laptop klank)
Voor mij is elke synth bruikbaar en heeft zijn eigen specifieke klank. Dit is een simpel bewijs hoe vintage toch betaalbaar kan zijn.

Jammer genoeg wordt er meewarig gedaan over sommige bands zoals Spandau Ballet. :)

Met een goede D series synth kan je inderdaad veel kanten op. Als je hiermee geen basis voor een track kan leggen, gaat het met een topstudio ook niet lukken.
 
De JV90 klinkt niet alleen warm, hij is het ook. Heb vroeger de JV880 heel lang gehad. De JV90 kan en klinkt hetzelfde maar heeft wat meer mogelijkheden als keyboard en controller.
Ik was met de JV80 binnen een paar minuten lekker aan het layeren en editen, iets waar ik me bij de rackversies in de regel niet aan waagde. Ik had niet echt nog een klavier nodig, maar met de beschikbare sliders op de JV80/90 heb je toch veel meer een handson ervaring waardoor ik uiteindelijk veel meer uit de bak haal en meer het gevoel heb een synth onder handen te hebben ipv een presetbak (hoewel dat ook ruim voldoende is als je Spandau Ballet covers maakt). Het was nog geen JD800 interface, maar het werkt toch ook heel vlot en frustratievrij.

Gelukkig heeft mijn JV80 zwarte lijm voor de toetsgewichten en is dus perfect; er zijn er blijkbaar ook met de red glue of death bekend van de JD800.
 
...maar met de beschikbare sliders op de JV80/90 heb je toch veel meer een handson ervaring waardoor ik uiteindelijk veel meer uit de bak haal en meer het gevoel heb een synth onder handen te hebben ipv een presetbak (hoewel dat ook ruim voldoende is als je Spandau Ballet covers maakt)

Gelukkig heeft mijn JV80 zwarte lijm voor de toetsgewichten en is dus perfect; er zijn er blijkbaar ook met de red glue of death bekend van de JD800.

Ja die sliders zijn wel een handigheidje als je real-time control wil, maar zelf kom ik prima weg met een soft editor.
Bijten mod-wheel (fltr-lfo) gebruik ik nauwelijks iets anders en sounds maken of editten is iets anders dan realtime controle uiteraard.
Ach ja, ieder het zijne.

En ja, modules hebben het glue probleem uiteraard niet...
 
Laatst gewijzigd:
Dat zou wel heel sneu zijn: een module met red glue. :D

Als je een software editor gebruikt dan is de panel interface inderdaad minder een factor. Ik probeer alles op de hardware zelf te proggen omdat ik overdag al genoeg computers zie.
 
Daarom zijn de U20's tegenwoordig zo duur, de toetsen worden gebruikt om de toetsen van de JD-800 om te ruilen. Er is nu zelfs een Brit die custom flexiboards maakt om een compleet U20 toetsenbord in een JD800 te plaatsen.
 
Daarom zijn de U20's tegenwoordig zo duur, de toetsen worden gebruikt om de toetsen van de JD-800 om te ruilen. Er is nu zelfs een Brit die custom flexiboards maakt om een compleet U20 toetsenbord in een JD800 te plaatsen.
Mijn JV80 is zonet weer in waarde gestegen. :)

Maar ik hou hem liever als JV80 hoor, het is geen JD800 (heb ik ook gehad) maar op zichzelf ook een leuke en bruikbare synth.
 
€999,- voor een EMS Synthi AKS is toch een goeie deal?

O wacht, het is alleen een boekje.. 🤐

706F3958-A748-48FA-85BB-494679FAD747.jpeg
 
1647517523923.png


Nooit. Never. Jamais. Zet hier bv een Deckards Dream naast. En dan mag je zelf beslissen. :-)
 
Laatst gewijzigd:
Het is een natuurlijk wel een héél zeldzame bak...euhm... :)

Ze klinken heel mooi hoor, maar ik zou mijn geld anders besteden.
 
Back
Top