Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Vintage is zo passé, voor hetzelfde budget, of minder lekker nieuw kopen en probleemloos werken, tot je het zat bent.
of je moet specifiek kopen voor belegging, pride of ownership, of vervullen jongensdroom.
...ik denk dat je over het hoofd ziet dat dit voor 98% van alle mensen die met elektronische muziek bezig zijn geldt. Voor bijna iedereen is het puur een hobby omgeven door nostalgie. En dat we het niet over 1000 mensen hebben maar wereldwijd over misschien wel meer dan een miljoen. Soms is het zo simpel.
 
Maar iedereen acteert daar anders op toch?
Neem de TR-909 nu al 6.500$ op eBay, krijgen ze er niet voor, maar toch
Kan je wel lopen janken dat je ze niet meer voor 1.800 -2.200 kan vinden, of je kan gewoon een TR-8S kopen tcoh?
 
Werkelijk de énige reden waarom ik een TR-909 zou verkiezen boven een TR-8S is de kleur van de case / belettering, maar ook dat is vast met een wrap op te lossen 8)
 
Ik zie nu ook al grote prijsstijgingen in de effecten en compressors. Een Lexicon MPX-1 kon ik niet kwijt voor 75,- euro, ze staan nu voor 350,- euro. Zelfs de grotere mengtafels die niemand meer in huis wilde halen, worden al duurder en schaarser. Een Soundcraft Ghost staat nu al duurder op Reverb dan dat ik nieuw betaald heb.
 
Ik zie nu ook al grote prijsstijgingen in de effecten en compressors. Een Lexicon MPX-1 kon ik niet kwijt voor 75,- euro, ze staan nu voor 350,- euro. Zelfs de grotere mengtafels die niemand meer in huis wilde halen, worden al duurder en schaarser. Een Soundcraft Ghost staat nu al duurder op Reverb dan dat ik nieuw betaald heb.
Dat is echt bizar.

Een fatsoenlijke analoge mengtafel kost 350 nieuw in de winkel en een betere reverb dan de mpx1 is gratis op de pc

Snap er niet veel van ?
 
Het mooie is dan ook dat je dat soort spul helemaal niet nodig hebt of zou moeten willen. Lekker laten staan en wat anders kopen.
 
Ach, je haalt iest in huis wat je vaak ziet bij je idolen. Jeff Mills met zn 909 hier, daar, op festivals, op Youtube.
En dan.... na jaren staat dat apparaat ook bij jou op de woonkamervloer en zit ook jij gehurkt de beats te programmeren...

Ik denk dat het zo werkt.. ah, is ook wel leuk toch.. Net als een mooie oldtimer die je eindelijk in bezit hebt..
 
Mixers koop je prima nieuw. Ik heb ooit een Dayner gehad die echt fantastisch klonk maar gewoon alle kanalen hadden wel een kraakje en een klikje waar het niet hoorde.

Reverbs daar kan ik me wel wat bij voorstellen als je helemaal DAW-loos wil werken of als 90's techno wil klinken.
 
Mensen zijn gevoelig voor the real stuff. Of het nou gaat om horloges, lego, postzegels, vinyl, motoren, stripboeken... vergeet wat het waard is in materie; waarde wordt voor het grootste deel bepaald door emotie, schaarsheid en tijd. Dat was zo vroeger, nu en zal altijd zo zijn. Je daar over verbazen is echt totaal verloren tijd. Over 20 jaar kost een JU-08 boutique ook gewoon 2000 euro, wen er maar alvast aan.
 
Wie zou ooit iets electronisch kopen van ongeveer 40-50 jaar oud en er mee willen werken? Genoeg blijkt wel, is dat verstandig, nou dat is allemaal relatief.
Ik vind het gek, dat je bijv een koffieautomaat van 40 jaar oud zou kopen, want dat gaat toch zo kapot zou je denken en stinkt en is vaal etc. Maar bij synths geldt dat allemaal ineens niet meer.
Totdat je die bak van 3500 euro heb staan en je dan inderdaad piepjes en kraakjes hoort, waar dat origineel en nieuw niet zo was.

Vergeet niet dat de plaat waar die 808 zo tof op klonk, inmiddels 40 jaar oud is en dat een snapshot in de tijd was. Diezelfde 808 op die plaat zou in het echt wel behoorlijk gammel zijn, of in ieder geval niet meer in die staat als dat ie was toen ie opgenomen werd. 40 jaar aging gaat ook in die transistortjes zitten. Niet alleen in je grijze sik :)

Maar goed, iedereen moet lekker weten waar ie zijn poen aan uit geeft, ik doe er alleen niet aan mee, aan die vintage gekte.
 
Vintage is zo passé, voor hetzelfde budget, of minder lekker nieuw kopen en probleemloos werken, tot je het zat bent.
of je moet specifiek kopen voor belegging, pride of ownership, of vervullen jongensdroom.
De meesten kopen het voor de sound hoor,de megablast sound van een Memorymoog ga je niet uit een Moog One halen,dan ben je echt goed fout.

Idem met een JP-8080 bvb,die ga je ook niet kopen voor belegging,pride of ownership of jongensdroom.

Wat een onzin we hier allemaal moeten lezen.
 
Ik vind het gek, dat je bijv een koffieautomaat van 40 jaar oud zou kopen, want dat gaat toch zo kapot zou je denken en stinkt en is vaal etc. Maar bij synths geldt dat allemaal ineens niet meer.
Het gaat hem niet om het toestel maar wat er uit komt in geval van synths....

Je kan namelijk niet de koffie van je eigen keuze er in stoppen... in een synth...
 

Ik zie nu ook al grote prijsstijgingen in de effecten en compressors. Een Lexicon MPX-1 kon ik niet kwijt voor 75,- euro, ze staan nu voor 350,- euro. Zelfs de grotere mengtafels die niemand meer in huis wilde halen, worden al duurder en schaarser. Een Soundcraft Ghost staat nu al duurder op Reverb dan dat ik nieuw betaald heb.
Maar is dat ook niet omdat er bijna geen low budget compressors en rackefx te koop zijn, dat segment is bijna helemaal door software overgenomen. Voor het handjevol mensen dat nog steeds externe rackefx willen is het aanbod er gewoon niet meer nieuw. Op een paar niche / boutiek producten na zoals Bricasti verbs etc. Voor compressors geldt dat nog veel meer, enorm veel handgebouwd spul voor vele dukaten maar een paar compressortjes scoren zoals vroeger met de alesis/behringer dat segment is ook helemaal software geworden.

Kijk maar eens op thomann, alleen maar bakken van 3k enzo (op een paar na). De tijd van midiverbs, composer pro's, goedkope zoom/TC electronics enzo is voorbij.

En die nieuwe digitale mixers hebben die verbs en dynamics er allemaal standaard inzitten (per kanaal compr/gate/limiter etc)

Dus ja, hier is ook vraag en aanbod een grote factor denk ik. niet zozeer het vintage aspect. Sommigen willen nu eenmaal geen computer bij hun muziek betrekken, dan ben je gauw afhankelijk van die paar dingen die aangeboden worden en de tijdsreis overleefd hebben.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik zie nu ook al grote prijsstijgingen in de effecten en compressors. Een Lexicon MPX-1 kon ik niet kwijt voor 75,- euro, ze staan nu voor 350,- euro. Zelfs de grotere mengtafels die niemand meer in huis wilde halen, worden al duurder en schaarser. Een Soundcraft Ghost staat nu al duurder op Reverb dan dat ik nieuw betaald heb.
Dat heb je heel goed gevolgd.

Het gaat allemaal fucking high duur worden,hyperinflatie komt er aan!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Turnlab is al n poos niet vies van oude midas en revox. Smeer je maar in. En die yamaha spx op hun website, nou moe.
 
Turnlab is al n poos niet vies van oude midas en revox. Smeer je maar in. En die yamaha spx op hun website, nou moe.
Tja Revox en Studer,das al te laat,dat moest je 4 jaar terug kopen toen ze dumpten op ebay.de

PS: Staat een bargain Lex MXP-1 hier te koop voor maar 150e! koopje.
 
De meesten kopen het voor de sound hoor,de megablast sound van een Memorymoog ga je niet uit een Moog One halen,dan ben je echt goed fout.

Maar er worden ook niet veel memorymoogs meer verkocht hé :D , toch zeker niet als je dat vergelijkt met een Moog one qua verkoop. Die vintage pro audio markt is een soort van parallelle markt geworden waar mensen die het ervoor over hebben en het geld hebben gaan shoppen. De echt dure synths die te koop staan, staan vaak maanden te koop. En je ziet echt wel dat bv. Sequential een nieuwe Prophet 5 uit heeft , er staan zoiets als 15 vintage Prophet 5's te koop ... Als Dave een nieuwe Ob-x uitbrengt zal je de Oberheims ook wel zien passeren. Voor ieder wat wils dus ;)
 
Back
Top