Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Even googelen op `elektronica bouwkits`
Met maps is er ook wel een goedkope winkel in de buurt die overal aan kan komen.
Ooit een bouwpakketje in elkaar gesoldeerd van Velleman een afstands bediening met ontvanger Het ding werkt na meer dan dertig jaar nog.
Dat werkte niet meteen na gesoldeerd te hebben maar na terugsturen was die gerepareerd.
De meer bekende aanbieders die ik tegenkwam.
Conrad
Velleman
Eleshop
Budge Tronics
Reigelt Opname- en afspeelmodule (Een goedkoop samplertje)
Ik heb nog twaalf van die modules gekregen van onbekend merk met schema maar ik heb er nog geen `stroom` op durven zetten. Het ziet er nogal amateuristisch uit.
Er gaat nogal wat tijd in zitten om alles na te lopen.

betaalbare vintage gear?
Als hobbyist durf ik nu niet meer met lovende woorden te schrijven over welk muziek instrument dan ook.
Dan ben ik bang dat de prijzen daar van gaan oplopen. / Stijgen.
Wat ik zeker al gemerkt heb.
Het is een soort dilemma voor mij als ik precies tot op de draad uitleg waarmee en hoe ik iets maak
dan zou iedereen die dat leest het ook zo kunnen na doen.
Dan zit ik vervolgens met het volgende probleem dat alles wat is doe eigenlijk niks bijzonders is.
Misschien wel kleinzielig gedacht uit zo`n concurrentieachtige positie.
Omdat ik niet een miezerig persoon wil zijn. Uitleg :
betaalbare vintage gear? Het gaat vaak om een idiote artiesten statussen die dan prijzen zouden rechtvaardigen.
Wat ze natuurlijk niet doen.
. . . . . . Daarom geef ik hier toch maar even wat `muziek geheimen` weg.
Ja bij mij is het een samenraapseltje van oud en nieuw.
Van ook niet al te dure spullen.
Jarenlang heb ik met het probleem gezeten, goed vocaal geluid op te nemen.
Of het nu gaat om gesproken woord of zang dat maakt niet uit.
Het gaat om de kennis niet om de spullen.
Heel veel oefenen is goed (net als met toetsenborden vaardigheid.)
Ik mag dan wel geen zangpedagoog of logopedist zijn.
Het hangt ook af van de instelling van de spullen / apparatuur.
Ervaring deed ik op door o.a. mijn YouTube en andere filmpjes in te spreken.
Waarbij ik altijd weerwoord kreeg / krijg (op filmclub)
Nu de clou :
Zorg dat er zo weinig mogelijk ruis van hele zwakke signalen mee versterkt worden. In de ratio.
Met een zo hoog mogelijk aantal db`s Van de geluidsdrempel 0 db naar het hardste geluid 100 db of meer.
De zogenaamde `headroom` Waar altijd genoeg ruimte moet blijven.
Voordat het gaat vervormen.
Dan kan er altijd nog meer bij wat niet iets anders in de weg zit.
Zorg dat je buizenverzadiging hebt. [Te koop als goedkoop mono gitaar kastje naar aux]
Die geeft een mooie geleidelijke grafiek.
Op de microfoon (dynamisch)
Niet zozeer een compressor - limiter al of niet met `soft knee`
Met andere woorden.
Hoe zacht of hoe hard dat je ook in een microfoon blèrt en brult dat het signaal niet gaat vervormen.
Daarna samen twee signalen goed afgestemd in de compressor met de instrumentale begeleiding en wel zodanig
dat het verstaanbaar blijft.
Zet koptelefoon op net zoals men dat vaak ziet bij studio opnamen.
Tegen het rondzingen wat makkelijker stoort met compressie.
Omdat mensen dit niet weten, hoe te doen, worden er nog steeds altijd exorbitante prijzen met namen genoemd die niets toevoegen
als het niet goed is afgestemd.
Kijk dus uit voor geld graaiers met mooie praatjes..

De Poly 800 die ik hier gebruik wordt aangeprezen als een analoge vintage synthesizer.
Het ding is zo digitaal als wat.
Wat helemaal niet erg is.
Het gaat om het geluid wat er uit komt.
Dat werkt net zo als bij iedere andere synthesizer niks bijzonders.
Alles is normaal in orde.
Behalve éen enkel bijzonder `geintje` , je kan een akkoord maken van alle toetsen van hoog tot laag vals of hoe je het noemt.
(Die Lego-Hagenees had het ook door.)

En die klankbron zit dan onder een toets als zijnde een monofoon éen vinger systeem.
Leuk maar tegenwoordig kan dat met iedere sampler.
Daarom heb ik deze ook verkocht en wil hem niet meer terug voor de tweedehands prijzen die ze er tegenwoordig voor vragen.
 
De Poly 800 die ik hier gebruik wordt aangeprezen als een analoge vintage synthesizer.
Het ding is zo digitaal als wat.
De oscillatoren zijn DCO's; digitaal gestuurde analoge oscillatoren.
Het filter is analoog 24dB/oct.
De noise generator en chorus zijn analoog.
De envelopes zijn digitaal.

Qua analoog/digitaal mix zit dat in het vijvertje van bv de JX-3P. Algemeen worden deze als analoge synths omschreven, omdat de kern van de zaak (oscs en filters) analoog zijn.

Verder kan het mij ook niet schelen hoe analoog of digitaal iets wel is, als het maar goed klinkt. Ik zal bv bij mijn JD-XI die beiden heeft met plezier een digitale voice in plaats van een analoge gebruiken (of andersom) wanneer dat een beter geschikt resultaat haalt.

Bij de Poly-800 zou ik me sowieso meer vragen stellen bij het "poly" aspect dan het "analoog" aspect aangezien hij met slechts 1 gedeeld filter toch erg ruikt naar parafoon.

Maar zoals ik eerder zei: de Poly800 vind ik geen aanrader wat betreft betaalbare vintage gear, tenzij je hem echt heel goedkoop kan vinden. Anders zou ik eerder een betaalbare nieuwe analoge synth kopen. Vintage koop ik enkel ofwel omdat het gewoon een heel goede bak is (maar die vind je normaal niet betaalbaar...) ofwel omdat het iets uniek is waar niet meteen een modern alternatief voor bestaat. Daar kan je nog wel betaalbaar spul in vinden, maar dan moet je wat verder kijken dan het standaard Juno/Jupiter/CS/MS verhaal. En met name verder dan analoog.
 
JX-3P heeft de Juno filter.
Da's een Get out of jail free cart voor de JX-3P.

Het digitale valt wel mee.
Niet de meest snappy enveloppes.
Maar het met een Poly 800 vergelijken.
JX-3P is nog een fatsoenlijke synth.
Voor tracks maken geeft het echt niet dat ie niet zo dik en wollig klinkt als een 6/60.
Ik gebruik em veel meer.
Juno is leuker voor live.


Wil je analoog. Koop een Roland SH.

De Jupiter 4 is compuphonic.
Da's al een nep.

En Juno 60 heeft van die strakke DCO's.

Yep, zag laatst een DW8000 denk ik voor 400.
Da's een leukere synth dan een Poly 800.
JV-1080/2080 kom je nog tegen maar die zijn ook al veel duurder geworden.
Casio COSMO synths ( ze worden ook ferm duurder )
Polysix, kost je een halve Juno 6, strings zijn geweldig.
Yamaha CS-10 kom je voor 400 nog tegen.
Korg MS-10 voor 550

De oude Basstation rack. 200 en die klinkt geweldig.
Niet mega dik. Ma heerlijk in de mix.
De mijne heeft geen wobbly knoppen.

Erebus, Nyx ... ze klinken vintage.

Heel misschien nog een Alpha Juno, maar dat feestje is voorbij denk ik ...

Oberheim Matrix 1000, die kan zoveel. ( met een editor )
Een van de mooist klinkende DCO poly's.
 
De JX-3P opmerking was absoluut niet bedoeld als een vergelijking met poly800 wat kwaliteit en mogelijkheden betreft, maar puur voor de klassificatie analoog/digitaal...

Ik heb de JX3P met PG200 gehad en dat was een heel leuke synth die ik toen in bijna elke track gebruikte.
 
Bij de Poly-800 zou ik me sowieso meer vragen stellen bij het "poly" aspect dan het "analoog" aspect aangezien hij met slechts 1 gedeeld filter toch erg ruikt naar parafoon.
Dat is het ook, parafoon.
Ik gebruik de poly800II veel juist omdat het parafoon is, vooral square leads, gebonden spelen zodat de retriggering van het filter een duidelijk expressief muzikaal iets is.
Het parafone is de sterke kant, niet de beperking.

De poly800 en poly800II klinken niet vintage. Goede synths zijn het ook niet. Score 2/10. Dat stopt me niet om er muziek mee te maken.

De poly800 heb ik intussen weg gegeven aan iemand. (Iemand blij mee maken was het beste wat ik er kon uithalen)
De poly800II gebruik ik nog veel en gaat hier blijven.

Mijn gevoel zegt trouwens dat ik geen "Vintage" synths meer moet proberen op de kop te tikken. De tijd dat de winkels vol verschrikkelijke Romplers lagen en andere Digi troep is voorbij. Met al dat nieuw analoog en hybride spul in de muziek winkels zijn het weer snoepwinkels geworden in plaats van ijzerwinkels.

De winkels en jonge tweedehands markt is de place waar meest muzikaal synth fun te vinden is voor minste geld.
Vintage is passé. Mijn laatste 4 aankopen waren 1 remake en 3 moderne analoge polysynths. gebruik ze momenteel meer dan mn oude vintage synths. Ze zijn gewoon heel goed.


Jm2cents
 
De markt evolueert en daar moet je je koopgedrag op aanpassen. Het soort vintage dat echt de moeite is heb jij ook al staan. Als ik nu met een budget van pakweg 600€ een synth moet gaan shoppen, lijkt oud analoog me een heel slechte keuze want wat vind je dan nog...Een MS10 als je geluk hebt is zowat het beste waar je op kan hopen (heel leuk, tenzij het je enige synth is). Voor 600€ koop je nieuw of recent tweedehands een Wavestate, Deepmind... Of als je wat alternatiever gaat zoeken een DW8000, Z1...Synths waar je heel veel mee kan en die ook karakter hebben.

Vroeger was het anders. Voor 600€ had je nieuw weinig tot niks wat de moeite was. Recent tweedehands waren ook maar romplers. En oud analoog had je voor 600 een JX met programmer, of een Juno, Jupiter 4... Precies de omgekeerde situatie van nu dus.

En het verandert snel. Want enkele jaren geleden had ik voor 600€ dan weer bv een V-synth, JP8000, CS6x kunnen aanraden. Maar zo ligt de markt niet meer.

Waarmee ik niet gezegd heb dat nieuwe synth algemeen beter zijn dan klassiekers. Ik blijf Juno 6 arpjes wondermooi vinden, Minimoogs verbluffend etc. Die zijn het altijd waard om in huis te hebben, ongeacht wat er nieuw op de mark komt. Maar met de prijsdaling voor boeiende nieuwe synths en prijsstijging voor oude synths moet je met beperkt budget nu gewoon niet meer shoppen waar je vroeger moest zijn. En dat is altijd en overal zo. Als je budget niet eindeloos is, moet je je vooral niet op de top of de hype richten maar zijdelings zoeken waar je meer waar voor je geld krijgt.
 
...
De poly800 en poly800II klinken niet vintage. Goede synths zijn het ook niet. Score 2/10. Dat stopt me niet om er muziek mee te maken.
...

Ik heb de Poly800 ook gehad, maar dat was absoluut niet mijn ding. Het programmeren is niet handig en fijn, maar ook het geluid wordt ik niet helemaal blij van.

Vergeleken met de Alpha Juno vind ik hem qua programmeren ook niet geheel handig, maar het geluid van de alpha juno spreekt mij veel meer aan.


Dan heb ik wel nog geluk gehad dat ik ze in 2011 of 2012 voor €100/stuk heb kunnen kopen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
De oscillatoren zijn DCO's; digitaal gestuurde analoge oscillatoren.

Tja idd wat noem je analoog hè ? Er zijn enorm veel verschillende soorten DCO's eigenlijk waarbij misschien de juno's nog de meeste gelijkenis hebben met een VCO :

Roland Juno 6/60/106/jx3p/jx8/10 zijn allemaal DCO's waar de sawtooth core nog altijd gebaseerd is op een opamp integrator(zoals bij een VCO), die digitaal gereset wordt
Alphajuno , een custom IC dacht ik die een combinatie is van tellers en een DAC , eigenlijk meer digitale oscillatoren
Poly800, zit een soort van orgel IC in die blokgolven genereert voor de 8 voices elks 4 square waves, voor de sawtooth worden 4 blokgolven(harmonischen) zo gemengd totdat je iets krijgt dat op een saw lijkt. Op die chip zitten ook soort van VCA's. Zo zijn er nog meer divide down orgel counters die dat hebben (denk elka ,crumar, veel Italiaanse synths ...)
Ook de Arp pro soloist en Welson synthex , beiden ouder dan de poly800, hebben sawtooth cores op basis van blokgolven
RMI harmonic synth, 16 blokgolven gebaseerd op Rademacher Walsh functies om verschillende golfvormen te genereren via sommatie. Ik vind dit meer analoog dan bv. een Synthex of Alpha juno DCO ...
Elka Synthex , eigenlijk meer een soort van zelf gebouwde DAC's waarbij een teller en weerstandsnetwerk via instelbare dividers op verschillende frequenties geklokt wordt ...
...
ik mis er nog wel een paar
...

Elke DCO heeft zo wel z'n eigen sound, en de DCO is vaak enorm goed in organ/bell of pseudoFM achtige geluiden. Het nadeel is dat ze bijna altijd gebruikt werden in iets wat een goedkoper produkt moest worden en ze zo niet altijd hun volle glorie konden laten zien.

Iets wat helaas bij een Poly800 zeer snel opvalt en de tijd dat je er 75 euro voor neertelde is precies ook al lang voorbij :D
 
Mijn duit in het zakje. Ik ben zeer te spreken over mijn behringer MS-1 die ik voor 196 euro ex VAT van Thomann heb laten overvliegen. En dan nog in het strakke donkergrijs ook.
Dat is pas betaalbaar "vintage", met garantie !
 
Ik kocht 2 bakken voor een prijs waar je bij Ocsi met lege handen naar huis gaat voor de duurste vd 2 ... op EBAY... Net aangekomen... echt lucky
Maar of dat nog onder 'betaalbaar' valt... Niet echt... Moet nog wat de deur uit om t te financieren. De spaarrekening klinkt als n tape echo echo echo
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind de vraag een beetje als: waar vind je diamanten voor weinig? Vintage synths hebben een hoge verzamelwaarde en mensen zijn niet gek. Ofwel: geluk kan je hebben via de reguliere kanalen maar er is geen magische plek waar geld gratis is ;)

Daarnaast, wat is betaalbaar? Zo subjectief... er zijn heel veel mensen die de huidige prijzen gewoon wel schappelijk vinden en dit makkelijk kunnen en willen betalen, anders zou de markt niet zijn zoals hij is.

Ik ben ook een beetje prijspraatmoe moet ik bekennen. Al die verontwaardiging vind ik best misplaatst. Snap je niets van marktwerking dan kan je wel blijven janken over jouw budget versus prijzen van zeldzame apparaten maar dat is een beetje water naar de zee dragen, prijzen blijven stijgen. Trust me. Get over it. En nieuwe gear genoeg; is erbij geen grondwet die voorschrijft dat iedere burger over vintage synthesizers zou moeten kunnen beschikken😜
 
zou men ook zo ergens op n forum praten over een porsche 911 van pakweg 1986 vraag ik me dan af... Die kon ik namelijk in 1998 kopen voor pakweg 12 a 15k

De roland sh201 is verse vintage, te scoren op dit forum voor 250 dacht ik, vandaag...
 
Goeie morgen.... volgens mij zijn zowel de verkoper als de koper van dit onding beiden geestelijk helemaal klaar voor opname en levenslange detentie. Zulke individuen zijn een gevaar voor onze maatschappij. :dubbel:

:dubbel: :dubbel: :dubbel:

Het is een project voor een goed doel..
 
... ja, en voor een behoorlijke schoonmaakbeurt.
Als men een gedragen trui van een bekende voetballer of een pet van bekende wielrenner kan bemachtigen gaat men die niet wassen,tenzij men een dom mens zijt.
 
Vintage is zo passé, voor hetzelfde budget, of minder lekker nieuw kopen en probleemloos werken, tot je het zat bent.
of je moet specifiek kopen voor belegging, pride of ownership, of vervullen jongensdroom.
 
Ja, omdat het ze passe is zijn de prijzen afgelopen jaren ook verdubbeld/ verdrievoudigd en verschijnen er maandelijks nieuwe clones van .
Denk dat er wereldwijd toch anders tegenaan gekeken wordt
 
Back
Top