Waar tegewnwoordig betaalbare vintage gear vandaan halen?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik probeer even mijn RX5 en daar zijn aardig Simmons gelijkende klanken uit te krijgen. De snare kun je met de envelope goed modelleren, en de E-toms klinken best aardig zoals die snare-toms op de Simmons.
 
Zoek de tweedehands sites af in diverse landen zou ik voor willen stellen. Of zoek forums met marktplaatsen af.

Maar dat is eigelijk best wel een beetje het paard achter de wagen spannen. Veel gemakkelijker en tegelijkertijd wellicht ook lastiger is het aanschaffen van nieuwe gear waarvan je verwacht dat het op den duur de status van diverse synth-bakken uit het verleden gaat behalen.

Daar valt best wel een boompje over op te zetten.
 
Pearl sc40 of Drx-1 voor drums of de bohm digidrum . Je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
 
tegenwoordig kan iedereen zijn synth ff op het internet opzoeken en ziet zo meteen wat hij voor een (theoretische) waarde heeft.

dus de tijden van "oh ik vond dit keyboard nog in de kelder, ik gebruik dat ding toch niet, hup naar de kringloop" en vervolgens voor een habbekrats een juno of een solina scoren zijn voorbij..

op grote platformen zoals ebay of marktplaats zitten toch vaak handelaars die de topprijs voor synths willen zien die niet eens in top staat zijn, ik zou nooit op het idee komen om €1800+ voor een juno 60 neer te tellen die dan nog niet eens midi heeft.

het probleem is natuurlijk wel dat omdat die vintage gear niet meer gemaakt word er door overlijden en rotte componenten steeds minder van existeren, dus om ze te maken gaat er tijd en geld in zitten wat vervolgens een invloed op de verkoopsprijs heeft. en natuurlijk vraag/aanbod tot een bepaald niveau (is vaak toch liefhebberij, je kan het meeste ook digitaal nabootsen, en voor de warmte het signaal gewoon ff door een stuk analoge gear jagen zodat er harmonische distortion bijkomt)

maar ik begrijp je vraag; ik zet vaak "ik zoek.." advertenties op ebay kleinanzeigen, daar gooien mensen hun gear op die maar 1 keer iets verkopen en daarom geen ebay account willen aanmaken met al die kosten enzo :okdan:

zo had ik een jaar geleden een juno 106 met "waterschaden" voor 200€ gekocht, waar dus alleen maar de voice chips van stuk waren 8~

maarja, de catch eraan is dat je dan wel met de auto ergens naartoe moet rijden wat je ook tijd en moeite kost, en je tijd is ergens ook geld waard :stupid
dus dat relativeert het hele verhaal weer en er blijft eigenlijk alleen nog maar de factor "geluk" over

het is voor je portemonnaie denk ik beter als je afwacht wat uli behringer uit zijn pet gaat toveren :kroon:
 
OK mannen, ik dank jullie heel hartelijk allemaal voor al deze info. Ik heb een waslijst aan typen en merken gemaakt en ga ze morgen stuk voor stuk bekijken... die TR-8 en Ayra TR-08 (met name DIE) zien er veelbelovend uit voor een fractie van de prijs van een TR-808 en... ik ga er domweg vanuit(!?) dat die WEL midi hebben... De Yamaha DX-7 wordt voor pakweg soms 1/10(!) van de prijs van een Juno-60 aangeboden... en om even op Behringer terug te komen: dat durf ik niet aan. Hoewel ze SOMS ineens iets briljants uit de hoge hoed toveren tegen een onmogelijke prijs, blijkt het gros van hun spullen TEVEEL een compromis. Ik heb zelf die DSP8024: een rampending. Er komt een piep uit en het ding is niet te bedienen! Dan die 32 kanaals digitale mengtafels van ze: de enige 2 die wij bij AEM ooit hebben verkocht, komen keer op keer terug met allerlei defecten.... had die klant ons advies gevolgd om toch voor Yamaha te gaan, had hij nu een stuk minder ellende gehad. Maar ja: geen budget voor! Wat dat betreft vertrouw ik liever op - in dit geval - Roland.
 
@ Blanka: wat is dat voor een ding, die RX5? Ik ken het alleen als het typenummer van een Mazda :-)
Wat is het merk? Dan kan ik even gaan Googlen....
 
Is er hier trouwens toevallig iemand die een soortgelijke setup heeft als in de video van Synthmania, en die mij daar eens mee wil laten spelen? En mij een klein beetje op gang kan helpen als compleet groentje? Het lijkt mij dat er hier toch wel genoeg enthousiastelingen zitten die mij eens één keer daarmee willen laten spelen? Het is bijna alsof de eigenaar van een 318i eens vraagt aan de bezitter van een ///M3 of hij er eens een keer even in mag rijden :-)
Groot voordeel hier: onder begeleiding kan er haast geen ongeluk gebeuren, met een ///M3 lukt dat maar al te snel...
Ik denk dat iemand een heel goed advies gaf om eerst eens verder te kijken dan mijn neus lang is in plaats van mij blind te staren op "in mijn ogen magische gear". Enough said. Dat moet ik gewoon gaan doen...

Wat is jullie mening over heel dat Ayra-systeem, met als basis de MX-1 mixer? Dat hele spul lijk je daarop te kunnen aansluiten...
 
Laatst gewijzigd:
Echt oude synths hebben nog geen midi, vind ik dan weer een groot nadeel.

Midi is wel degelijk toepasbaar op echt oude synths, ik heb zowel mijn Yamaha CS30 en CS50, Roland Juno 6 en CR78, KORG 700S, Keio minipops MP7 en Solina String Ensemble van midi laten voorzien.
Maar de kosten daarvan zullen de meeste mensen afschrikken, vooral als er geen midikit leverancier voorhanden is en ze custom made vervaardigd moeten worden :eureka:
 




Waarschijnlijk nog geen 1 k aan euros
 
De RX-5 is een Yamaha drumcomputer uit 1986, beetje antwoord op de 707 van Roland, die daarna weer met de R8 als antwoord op Yamaha kwam.
T.o.v. de 707 gingen de samples van 6 of 8 naar 12 bit, werd de sequencer veel uitgebreider (multibar/song mode/1:48 en 1:96 stapgroottes), en nam de MIDI functionaliteit flink toe: MIDI arpeggiator voor externe synth, andere drums aansturen bijvoorbeeld de bruikbare samples op mijn Korg M1, MIDI werkt live (bij de 707 enkel in track play), MIDI-mapping is compleet instelbaar. Ook kun je 99 patterns maken ipv 4. Nog steeds met 12 individuele outputs en interne mixer. En zeer lekker uitziende bak, mooiste drumcomputer ooit.
Een 707 heeft de klassieke Roland 16-beat met lampjes invoer, heel visueel en direct, maar wel op 16-beat gericht. Bij de RX5 doe je juist liever real-time editten, omdat daar de quantize functie briljant werkt. Je kunt tijdens het invoeren continu de quantize veranderen, van 1/4, naar 1/8, 1/16, 1/32, maar ook triolen stop je er eenvoudig tussen met 1/6, 1/12, 1/24, voor mars-achtige ritmes.

Ik heb ook een R8, maar gebruik die vooral als MIDI module voor 808/909 sounds (RX5+R8+808/909 kaarten is nog altijd goedkoper dan een 707). Daarin is het editen en live koppelen van patterns namelijk veel omslachtiger dan op de RX5.

Let op dat je als je een RX5 koopt dat cartridge WRC-01 erbij zit (die kreeg je erbij, maar veel nootjes van de eik verkopen dit ding los op Ebay $&#*$). Niet dat de sounds nou zo belangrijk zijn, al zijn Ooo, Wao en Hey wel tof, evenals een paar DX7 arp sounds, maar het geeft je de volledige 64 MIDI instrumenten voor aansturen externe sounds (anders heb je er maar 28+12). Bij een complexe basline-arp zijn ze namelijk snel op...

yamaha_rx5_angle2.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Let op dat je als je een RX5 koopt dat cartridge WRC-01 erbij zit (die kreeg je erbij, maar veel nootjes van de eik verkopen dit ding los op Ebay $&#*$). Niet dat de sounds nou zo belangrijk zijn, al zijn Ooo, Wao en Hey wel tof, evenals een paar DX7 arp sounds, maar het geeft je de volledige 64 MIDI instrumenten voor aansturen externe sounds (anders heb je er maar 28+12). Bij een complexe basline-arp zijn ze namelijk snel op...

Als je de mixer en extra uitgangen van de RX-5 kan missen, kan je beter voor een RX-7 gaan. Die heeft namelijk veel van de extra geluiden standaard aan boord.
 
Ik zou nog steeds de RX5 nemen, deze heeft binnenkort namelijk de mogelijkheid voor custom USB programmeerbare cartridges. Dat gaat niet op een RX-7. En de mixer maakt de RX5 juist zo lekker.
 
Iemand riep hier dat zelfs de geringste setup nog een digitale recorder zou inhouden... wat is er mis met een ReVox PR-99 ? Hiervan heb ik er twee, in volledig gerestaureerde staat. Desgewenst met een Tascam dbx-unit... Ik kan hier helaas geen foto posten van dat prachtige apparaat, dat moet op dit forum blijkbaar weer op zeer omslachtige manier met URL's enzo. Daar ben ik NIET in thuis...
 
Kan die Revox van je multitracken? Meerdere sporen opnemen? Kun jij zelf met machinale accuraatheid spelen? Als het antwoord op beide vragen ja is, gebruik dat dan maar.

Het gaat er niet om dat er iets mis mee is, het is meer het feit dat tape een hoop werk met zich meebrengt en dat het uiteindelijk ook vaak een afweging is tussen moeite en resultaat. Een volledig DAWloze opzet komt niet zo heel vaak voor en vaak is de voornaamste reden een ruime ervaring met DAWloos sequencen. Ik heb zelf hele tracks gebouwd met de sequencers in workstations maar echt prettig vind ik het zelf niet meer.

Als je trouwens ergens op bezoek wil zou ik even je locatie in je profiel invullen, het heeft weinig zin als een lid in Leeuwarden het je aanbiedt terwijl jijzelf in Sittard zit of zo ;)

Wat plaatjes plaatsen betreft:

Ga naar imgur.com
Upload je afbeelding
Zweef met de muis even over de afbeelding en kies “get share links”
Kies dan de “bbcode” link. Die is voor messageboards. Deze ziet er zo uit:

[ img ] http://example.com/voorbeeld.jpg [/ img ]

(Maar dan zonder de spaties tussen de vierkante haken en de tekst “img”.

Gebruik geen Photobucket want die laat niet toe dat je extern linkt.

Je kunt ook een bijlage toevoegen bij het bericht als je op de “meer opties” knop klikt.
 
Heb nog een korg d4 liggen voor wie geen digitale recorder heeft, incl kaartje , goedkoper kan ik het niet maken
 
Nee, die ReVox PR-99 is een rasechte 2-sporenmachine. Hebben we net op de zaak voor een habbekrats een Alesis ADAT-machine, zo'n 8-sporending, verkocht... Maar uiteindelijk moet TOCH alles naar 2 sporen toe, nietwaar? Waarom dan niet gewoon op de mengtafel meteen een goede 2-sporenmix maken en hoppa, zo naar de ReVox? Ik heb hier domweg TE weinig kijk op, vandaar deze vraag...
 
Waarom dan niet gewoon op de mengtafel meteen een goede 2-sporenmix maken en hoppa, zo naar de ReVox?
[wellicht off topic] Omdat je dan alles in 1 keer live direct goed moet inspelen. Later over-dubben? Wordt moeilijk. Extra galm of instrument toevoegen? Moeilijk. Daarom waren de Beatles ook zo blij met de multi-track tape (slechts 4 sporen, maar met bouncen kun je veel bereiken). Behalve de genoemde Korg D4 met Compact Flash kaartjes is er ook de Tascam DP-004 (tegenwoordig omgedoopt tot DP-006) met SD kaartje (2e hands lekker goedkoop). Dat laatste voor mensen die niet met een laptop op stap willen en één voor één (of 2 tegelijk) instrumenten opnemen prima vinden. :)
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top