Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

HIER!!! Wie is eerst ?

1654437141301.png
 
Ik koop meel per 25kg en bak mijn broden per 3, geen idee wat t kost zo, waarschijnlijk minder, en je bespaart op beleg want het is 2x zo voedzaam brood.
 
Betreft Reverb, ik heb daar ook materiaal op staan en die is idd aan hoge kant qua verkoopsprijs,maar als ik idd ook de 10 % commisie moet meerekenen+ ikzelfde prijsi schatting als de collega's dan kom ik idd op te duur uit. Ik krijg wel geregeld via chat offertes, die dan weer te laag zijn,dus voor doorverkoop bestemd. Dus ja ik heb materiaal die soms 1000 euro teveel kost.
 
Gewoon (gratis) (analoge) samples verzamelen van de vintage apparaten die je leuk vind en die importeren in een goede sampler (b.v. MPC-One, Tal-sampler, Emulator-X enz). Met wat sounddesign verder optimaliseren en voila !!

Analoge geluiden worden sowieso digitaal als ze worden opgenomen of als complete track worden gelanceerd, dus waarom moet je perse voor (veel) geld een oud analoog wrak in huis halen dat stroom eet, onderhoud nodig heeft en beperkte midi-functionaliteit/polyphony/multitimbraliteit kent ? Samples zijn (voor mij althans) een prima alternatief.
 
Als je sampler ook goede ADSR functionaliteit en dergelijke heeft dan kan je zo ook een heel eind komen en is het waarschijnlijk de kortste weg naar ongeveer die geluiden (over interface heb ik het even niet). Als het een kale sample speler is, dan mis je speelmogelijkheden zoals het "oppompen" van de attack bij meerdere toetsaanslagen.

En voor sommige performances kom je er gewoon niet met samples, bv de Minikorg 700 en de Maxikorg 800DV hebben speelmogelijkheden (exotische bends, de 2 voice aansturingsmogelijkheden bij de 800DV) die je moeilijk op een andere bak kan emuleren en ook niet ingebakken in je sample wil hebben. Maar goed, dan gaan we de limieten dus opzoeken. Voor het meer standaardwerk is een goede sampler waarschijnlijk het ongewenste maar correcte antwoord op de vraag van dit draadje.
 
over interface heb ik het even niet
Kun je vaak ook nog heel goed (en soms zelfs beter) simuleren met cc en een USB midi keyboard, knoppen en schuiven (in mijn geval Novation remote MK1 SL61) en sterker nog met gestapelde laagjes klinkt de uiteindelijke sound vaak nog veel spannender dan het origineel. Het origineel proberen te evenaren is sowieso voor puristen en verzamelaars (waar ik er overigens decenia lang ook een van was, totdat ik de waanzin daarvan ging inzien). In een mix vormt de karakteristieke sound van een instrument sowieso vaak onderdeel van de rest van de gehanteerde geluiden en wordt de originele klank vaak ook nog eens vervreemd met EQ, effecten etc. Voor mijzelf kunnen daarom die echt oude vintage apparaten het museum in.
 
De nieuwe junoX klinkt echt goed. Gewoon DAT kopen. Das de nieuwe vintage?
 
Gewoon (gratis) (analoge) samples verzamelen van de vintage apparaten die je leuk vind en die importeren in een goede sampler (b.v. MPC-One, Tal-sampler, Emulator-X enz). Met wat sounddesign verder optimaliseren en voila !!

Analoge geluiden worden sowieso digitaal als ze worden opgenomen of als complete track worden gelanceerd, dus waarom moet je perse voor (veel) geld een oud analoog wrak in huis halen dat stroom eet, onderhoud nodig heeft en beperkte midi-functionaliteit/polyphony/multitimbraliteit kent ? Samples zijn (voor mij althans) een prima alternatief.
Werkt goed voor drumcomputers en monophonic materiaal.
Maar omdat het met een sampler onmogelijk is om “oscilatoren” te syncen, kan een polyfone toestand snel resulteren in een complete warboel.
Het is echt niet hetzelfde. Het vraagt ook belachelijk veel tijd.
Ook worden uw waves (de cycles) op de een of andere manier gesynced op die oude digitale bakken als je akkoorden gaat spelen. Probeer maar eens bv een akkoord te spelen op een U-220. En nadien datzelfde akkoord in uw sampler (dus eerst elke key samplen, dan bv C E G). Dat klinkt echt voor geen meter in de meeste gevallen. Tenzij misschien je buitenaardse sampling - en scripting skills hebt! En veel tijd
 
Laatst gewijzigd:
Dat geldt met name ook voor analoge divide-down bakken zoals string machines. Die klinken totaal anders als je ze echt polyfoon namaakt.
 
:)Maar omdat het met een sampler onmogelijk is om “oscilatoren” te syncen, kan een polyfone toestand snel resulteren in een complete warboel.
Het is echt niet hetzelfde. Het vraagt ook belachelijk veel tijd.
Ook worden uw waves (de cycles) op de een of andere manier gesynced op die oude digitale bakken als je akkoorden gaat spelen. Probeer maar eens bv een akkoord te spelen op een U-220. En nadien datzelfde akkoord in uw sampler (dus eerst elke key samplen, dan bv C E G). Dat klinkt echt voor geen meter in de meeste gevallen. Tenzij misschien je buitenaardse sampling - en scripting skills hebt! En veel tijd
Ik werk bij bass, pads, leads etc meestal met hele korte samples (cycles) en dan heb je dat "probleem" niet. Het klinkt dan helemaal prima.
Als iets net iets anders klinkt is overigens het niet perse slechter. Soms klinkt het zelfs beter dan het origineel omdat je met de filters, modulatoren en effecten prachtige sweetpoint vindt. Ik doe niet anders dan dit.

Het "probleem" dat je beschrijft kan wel ontstaan als je allerlei tierlantijn (modulatoren/effecten) meeneemt en langere samples maakt en ze als multisampelsen over het klavier verdeeld. Maar ook dan is lang niet alles slecht. Soms zelf erg verrassend goed en bruikbaar. Vooral FX maar ook Pads kunnen dan heerlijk door elkaar bewegen

Alles kost natuurlijk tijd. Ook sounddesign. Het is makkelijk om wat presets af te spelen maar heel vaak passen de klanken dan net niet en moet je ook dan tijd besteden aan het passend maken van een geluid.

Ik heb genoeg tracks hier gepost mbv deze methodiek..........:)
 
Probeer maar eens bv een akkoord te spelen op een U-220. En nadien datzelfde akkoord in uw sampler
De U220 bevat ook alleen maar samples. Het is gewoon een sample player. Die zijn ook ooit door Roland gesampled en verdeeld over het keyboard. Dat zelfde doe je ook gewoon in een sampler. Zou niet weten waarom dat niet zou klinken, tenzij je de sample start niet precies hebt geknipt.
 
De U220 bevat ook alleen maar samples. Het is gewoon een sample player. Die zijn ook ooit door Roland gesampled en verdeeld over het keyboard. Dat zelfde doe je ook gewoon in een sampler. Zou niet weten waarom dat niet zou klinken, tenzij je de sample start niet precies hebt geknipt.

Ja dat is zeker zo. Dat zijn gewoon sample players. Maar als je enkel de cycles gaat samplen of loopen, dan heeft het allemaal weinig zin natuurlijk. Kan je evengoed een foldertje “single cycle waveforms” downloaden :)

En dan nog is het moelijk om die in sync te krijgen. In de U-220 bv worden de cycles gesynced als je de noten in een akkoord niet exact op dezelfde moment start. Dat zorgt voor een smoothere klank. Een fifth of een octaaf hoger klinkt gewoon veel properder. Bovendien hebben die oude bakken wel wat noise en dergelijke in de tail vd de sound, tojdens de release fase. Kan je nabootsen, maar is zeer tijdrovend natuurlijk.

Maar oude bakken samplen en nieuwe patches ervan maken is sowieso top en een plezante bezigheid!
 
Laatst gewijzigd:
Maar als je enkel de cycles gaat samplen of loopen
Daarom is het handig om programs met multisamples te maken (b.v. iedere 6e noot). Emulator X3 en MPC-One doen dat b.v. automatisch en supersnel inclusief loopen en normalizen. En als het geheel net ietje anders klinkt dan het origineel dan boeit dat niet echt, als het maar goed klinkt. Geen muziekstuk dat daarom rouwt of daarop wordt afgekeurd.
 
Back
Top