Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Wees slim en koop alle digitale synths uit de 80's/90's op voor een appel en een ei. Je gelooft het niet, maar ook die worden een dikke vette hype.
Straks maakt Synthmania een video Deutschland 1989 met allemaal Kawai's K1, K4 een D70, een U20 en dat soort bakken. Je kent ze wel, zwart, klein schermpje, enkele rijtjes met drukknoppen en hooguit 3 sliders. Lekker overzichtelijk en esthetisch verantwoord in de gevaccineerde roaring & cleansing 20's
;)

Haha ja inderdaad, je moet ze altijd één stap voor zijn. Volgens mij is dit ook hét moment om in de early VA te stappen.
 
Wees slim en koop alle digitale synths uit de 80's/90's op voor een appel en een ei. Je gelooft het niet, maar ook die worden een dikke vette hype.
Straks maakt Synthmania een video Deutschland 1989 met allemaal Kawai's K1, K4 een D70, een U20 en dat soort bakken. Je kent ze wel, zwart, klein schermpje, enkele rijtjes met drukknoppen en hooguit 3 sliders. Lekker overzichtelijk en esthetisch verantwoord in de gevaccineerde roaring & cleansing 20's
;)
echt he, wat paar jaar terug meuk is knalt nu omhoog in prijs...

Ik heb 6 jaar terug 10 maanden lang een akai s700 voor 50 euro te koop gezet. Raakte het aan de straatstenen niet kwijt. Zie ze nu op ebay voor 1700 euro gaan. Alleen maar omdat een of andere heinrich grönemuller er een filmpje over heeft gemaakt.

Bi-zar
 
Meen dat hier zo'n 15 jaar geleden een brakke 808 voor rond de 500 euro te koop stond.

Zelfde met machinedrums, 10 jaar geleden raakte je deze bijna niet kwijt nu betaal je er bijna meer voor dan nieuwprijs.
 
Als je nu een mooie echte vintage poly wilt zou ik voor een JX-8P van roland gaan. Heb ik ook gedaan trouwens :). Staan er nu volgens mij weer 2 voor 450/500 euro op marktplaats.
 
Ja als het echt voor 200 euro moet dan houdt het op. Maar ik vind de MS-10 en MS-20 qua prijs wat laag gewaardeerd voor wat je krijgt. Een MS-20, welke editie dan ook, hoort in iedere studio thuis en een MS-10 is met zijn volle PWM en filter ook een prima alternatief voor single oscillator Rolandjes. De Yamaha CS reeks is wel leuk maar heeft niet de BWAAAP van een MS-10 en ook niet de filters en freakmogelijkheden van de (verder met dunne oscillatoren uitgeruste) MS-20.
Heb in het verleden twee keer een ms10 gehad, een keer een ms20 en een Yamaha CS-5, van de hier genoemde. Heb ze allemaal niet meer en hooguit een ms10 zou ik nog interesse in hebben, maar ook dat vond ik uiteindelijk een redelijk beperkte synth. Alls Korg of behringer die nog eens maakt met midi en ingebouwde delay zie ik er nog wel eentje komen hier. De CS-5 ontstemde voortdurend en de ms20 vond ik altijd maar dun en schreeuwerig klinken. Zal een kwestie van smaak zijn maar ik vind al deze bakken niet veel meer dan 400-600 waard - zeker gezien alles wat je nieuw met midi ingebouwd kunt krijgen.
 
klopt, dun en schreeuwerig, past dus altijd in je mix, de ms20 - net zoals de jx3P (of veronderstel ik mis)
 
Maar ik vind de MS-10 en MS-20 qua prijs wat laag gewaardeerd voor wat je krijgt. Een MS-20, welke editie dan ook, hoort in iedere studio thuis en een MS-10 is met zijn volle PWM en filter ook een prima alternatief voor single oscillator Rolandjes. De Yamaha CS reeks is wel leuk maar heeft niet de BWAAAP van een MS-10 en ook niet de filters en freakmogelijkheden van de (verder met dunne oscillatoren uitgeruste) MS-20.
Helemaal mee eens. Ik heb de CS-5 een tijdje gehad als controler keyboard voor mijn MS-10 (daar is het keyboard van afgehaald). Wel aardig, maar erg braaf. De MS-10 is zoveel leuker. En zeker in combinatie met de MS-20, de MS-10 kan dingen die de MS-20 niet kan en vice versa. Samen is het 1 grote dikke 3 oscillator monster monosynth.
 
klopt, dun en schreeuwerig, past dus altijd in je mix, de ms20 - net zoals de jx3P (of veronderstel ik mis)

De JX3P schreeuwt niet echt. Ik vind de JX-3P het geluid van waterverf hebben.

Helemaal mee eens. Ik heb de CS-5 een tijdje gehad als controler keyboard voor mijn MS-10 (daar is het keyboard van afgehaald). Wel aardig, maar erg braaf. De MS-10 is zoveel leuker. En zeker in combinatie met de MS-20, de MS-10 kan dingen die de MS-20 niet kan en vice versa. Samen is het 1 grote dikke 3 oscillator monster monosynth.

Yep, samen met een MonoTribe gaat het ook erg goed. Dat is natuurlijk juist het mooie van deze machines, het is allemaal semi-modulair.

Heb in het verleden twee keer een ms10 gehad, een keer een ms20 en een Yamaha CS-5, van de hier genoemde. Heb ze allemaal niet meer en hooguit een ms10 zou ik nog interesse in hebben, maar ook dat vond ik uiteindelijk een redelijk beperkte synth. Alls Korg of behringer die nog eens maakt met midi en ingebouwde delay zie ik er nog wel eentje komen hier. De CS-5 ontstemde voortdurend en de ms20 vond ik altijd maar dun en schreeuwerig klinken. Zal een kwestie van smaak zijn maar ik vind al deze bakken niet veel meer dan 400-600 waard - zeker gezien alles wat je nieuw met midi ingebouwd kunt krijgen.

Een MS-20 gaat best gauw over zijn nek, dat is waar. Al hangt het ook van de revisie af. Oscillatoren vind ik ook te dun, ik noem ze altijd "Nintendo" oscillatoren omdat je met een MS-20 zo goed dat geluid van muntje kunt doen in Mario. Maar dat terzijde: het is gewoon een enorm creatieve freak bak met bakken karakter waar je zowel met gewoon knoppen draaien maar zéker met de Patchbay echt mooie dingen uit kunt halen. Één en al spannende hoekjes en karakter. Air, The First Rebirth, vuige acid, zo gauw je de sound herkent hoor je hem overal.

Maar dan inderdaad 9/10 keer wel het volume van de oscillatoren lager en/of een andere synth er in patchen en niet te veel resonantie. Want dan gaat het vervelen. Wat ik veel deed was de MC-202 ongefilterd naar de audio input te sturen en dan de CV output naar filter tracking. Dan heb je echt wel een dikke sound hoor. Sowieso neig ik naar de MS-20 kit als ik er nog een bij haal omdat die filter tracking al standaard heeft. 1200 voor een OG MS-20 is al jaren de prijs. Voor pakken minder heb je een modernere kloon, maar dat is niet echt een investering. Die OG MS-10 en 20 staan nu laag.
 
Meen dat hier zo'n 15 jaar geleden een brakke 808 voor rond de 500 euro te koop stond.

Zelfde met machinedrums, 10 jaar geleden raakte je deze bijna niet kwijt nu betaal je er bijna meer voor dan nieuwprijs.
Zal nu na de onofficiële x.04 firmware update nog meer waard kunnen worden.
 
Wel grappig dat dit begon als een 100 euro topic en we nu het over een hele bak poen hebben, en dat ’laag’ noemen.
 
Ik heb een naar 19" rack omgebouwde TX-7 module met geheugenuitbreidingskaart op de kop getikt voor 150 + 50 euro!

dat soort bedragen zijn nog te doen, en leuke 80's sound!
 
Wel grappig dat dit begon als een 100 euro topic en we nu het over een hele bak poen hebben, en dat ’laag’ noemen.

Tja die MS-20 kostte al 1200 euro toen je nog voor 450 euro een SH-101 kon kopen. Misschien doordat er nu veel meer modular te vinden is voor een schappelijke prijs? Omdat de reissues ondanks wat de kurksnuivers des internets van de sound vinden gewoon goed klinken? Maar de prijs staat al jaren stil in tegenstelling tot het meeste vintage analoog.
 
Tja die MS-20 kostte al 1200 euro toen je nog voor 450 euro een SH-101 kon kopen. Misschien doordat er nu veel meer modular te vinden is voor een schappelijke prijs? Omdat de reissues ondanks wat de kurksnuivers des internets van de sound vinden gewoon goed klinken? Maar de prijs staat al jaren stil in tegenstelling tot het meeste vintage analoog.
ik begrijp die hype rond de sh-101 sowieso niet
 
echt he, wat paar jaar terug meuk is knalt nu omhoog in prijs...

Ik heb 6 jaar terug 10 maanden lang een akai s700 voor 50 euro te koop gezet. Raakte het aan de straatstenen niet kwijt. Zie ze nu op ebay voor 1700 euro gaan. Alleen maar omdat een of andere heinrich grönemuller er een filmpje over heeft gemaakt.

Bi-zar
Ja samplers zijn wel echt het nieuwe vintage. Logisch ook, ze klinken vaak erg tof, forceren je in een bepaalde manier van werken en worden niet meer gemaakt in de oude kwaliteit.

Echter Evilbay en ReteduurVerb moet je niet als leidraad nemen, maar idd de prijzen van sommige apparaten geen hard omhoog.
Ook stom van mezelf om een aantal samplers die al lang op de wishlist staan niet aan te schaffen toen ze goedkoper waren. De S700 is vooral tof vanwege de resample functie en de S612 is natuulk al wat langer duur, maar ook erg tof vanwege de env sliders en filter knop op de voorkant.
 
Tja ik heb een Prophet 2002 verkocht, daar heb ik ook wel spijt van.

De SH-101 was echt een toffe bak voor slechts 350 euro, de Juno 60 helemaal een giller voor 450 euro. Daarom gingen we er allemaal over praten waardoor bepaalde mensen gingen geloven dat het een soort heilige graal was, terwijl het gewoon leuke bakken waren voor het geld. Je hebt maar een paar machines waar je niet zonder kunt, de 303, de 909 en de 808. De rest is goed onderling vervangbaar. Is een 606 duur? koop je een Boss. Is een 101 duur? Koop je een andere SH. JX-5P omhoog geluld? Ga je voor de JX-3P. Wordt vintage Roland te duur? Ga je voor nieuw.

Welke gek koopt er nou een Juno 60 voor 4000 euro terwijl je als je zakelijk (je bent tenslotte professioneel muzikant) ex BTW een Moog One 8 kunt halen voor iets meer dan 1000 euro meer? Sorry, de Juno 60 is gewoon een simpele oude afgeragde 80's budgetbak vergeleken bij de luxe van een Moog One 8. Je hebt een gaatje in je hoofd als je een 60 haalt.
 
Tja ik heb een Prophet 2002 verkocht, daar heb ik ook wel spijt van.

De SH-101 was echt een toffe bak voor slechts 350 euro, de Juno 60 helemaal een giller voor 450 euro. Daarom gingen we er allemaal over praten waardoor bepaalde mensen gingen geloven dat het een soort heilige graal was, terwijl het gewoon leuke bakken waren voor het geld. Je hebt maar een paar machines waar je niet zonder kunt, de 303, de 909 en de 808. De rest is goed onderling vervangbaar. Is een 606 duur? koop je een Boss. Is een 101 duur? Koop je een andere SH. JX-5P omhoog geluld? Ga je voor de JX-3P. Wordt vintage Roland te duur? Ga je voor nieuw.

Welke gek koopt er nou een Juno 60 voor 4000 euro terwijl je als je zakelijk (je bent tenslotte professioneel muzikant) ex BTW een Moog One 8 kunt halen voor iets meer dan 1000 euro meer? Sorry, de Juno 60 is gewoon een simpele oude afgeragde 80's budgetbak vergeleken bij de luxe van een Moog One 8. Je hebt een gaatje in je hoofd als je een 60 haalt.
Mee eens, ik had een zwaaaaar afgeragde juno-60 gekocht voor 450 euro(alsof er een vrachtwagen overheen gereden was) en laten reviseren. Was ik nog eens 450euro kwijt aan revisiekosten (en tubbutect). 3 jaar later een stereoping controlelr gehaald. Het is een ontzettend leuk ding, maar ik zou er nu zeker geen 3k voor over hebben. voor dat geld zijn er veel leukere synths te halen!
 
MS-10 is leuk voor kicks. MS-20 kun je nog best stukje goedkoper vinden dan 1200. Blijft een leuke bak. Zou wel eens willen zien MS-20 VS MS20FS.
 
Ik heb 2 best lange yt videos gemaakt vd ms20 mini naast de ms20mk1 naast de ms20 M
Als je lekker nerdy wil verveeld worden. Moraal:ze klinken allemaal ok. En de mini volstaat prima.
 
Mee eens, ik had een zwaaaaar afgeragde juno-60 gekocht voor 450 euro(alsof er een vrachtwagen overheen gereden was) en laten reviseren. Was ik nog eens 450euro kwijt aan revisiekosten (en tubbutect). 3 jaar later een stereoping controlelr gehaald. Het is een ontzettend leuk ding, maar ik zou er nu zeker geen 3k voor over hebben. voor dat geld zijn er veel leukere synths te halen!

Ik heb mijn bijna mint juno-60, inclusief syncdoos en flightcase 15 jaar geleden verkocht voor 350, maar dat was ook hetzelfde wat ik ervoor betaald had. 101 rond die tijd voor hetzelfde en met mn MD-UW en monomachine heb ik toen echt maanden moeten lopen leuren. Conclusie die ik kan trekken is dat mijn commercieel instinct wat onderontwikkeld is. Aan de andere kant, los van de 101 waarvan ik die toen niet kon syncen, vond ik ze eigenlijk allemaal niet echt superinspirerend. MD wel maar vond die altijd wat vlakjes klinken. Nu heb ik een Sonic Portions LXR zelfbouw kit die hetzelfde kan als de MD maar kan doorgaan voor analoog wat betreft ballen (met de features van de md zoals parameter locks, randomize patterns/patches etc).
 
Back
Top