Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Meen dat hier zo'n 15 jaar geleden een brakke 808 voor rond de 500 euro te koop stond.

Zelfde met machinedrums, 10 jaar geleden raakte je deze bijna niet kwijt nu betaal je er bijna meer voor dan nieuwprijs.
De ondoorgrondelijke wereld van het hip zijn. Ik kocht ook een 15-tal jaar geleden een TR-808 voor een 500 euro. De beste kraker moest er een lamp voor laten zakken doorheen een gat in het plafond. De eerwaarde hersteller Boemtsjak heeft toen nog de knoppen gereviseerd, een dagje Hollandse kust koppelde ik er aan vast. Ik las dat het beste apparaat een eigen groove had. Thuisgekomen hoorde ik dat het ding pompte en "swong" als een dino op een lading acid. Direct verkocht. De hedendaagse prijzen zijn niet te begrijpen en eerder te wijten aan de devaluatie van de euro, denk ik dan...
 
Deze vond ik zonet op Reverb.com en ik lach me een drie dubbele breuk :
51.000 € :dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:
Even bij vermelden : The seller is open to offers. 8o)8o)8o)8o)8o)8o)8o)8o)
 
Als reactie op Jup-8 op Reverb: :D ..en staat er ook bij ‘de kenners weten het’ en ‘geen onzinbiedingen’?

:dubbel:
 
Reverb lacht nog veel harder want die pakken op alles %%%
 
Ikzelf ben al jaren helemaal verlost (gelukkig gescheiden noemt men dat) van heel het vintage gedoe, maar ik vind wel dat Behringer (e.a.) zéér mooie alternatieven bieden voor al dat vintage-geweld.
Ik zie dan ook geen enkele (muzikale) meerwaarde aan vintage, behalve nostalgische en investerings beweegreden om te kopen.
(de DS80 van Behringer eventueel nog als hij betaalbaar blijft, als speeltje)

Want zelfs 25k voor een Jup8 is belachelijk veel, en bedenk maar eens wat voor mooi materiaal je daarvoor in de plaats kan kopen die ongetwijfeld wel bijdragen
aan de sonische kwaliteit van je muziek. ATC monitors, Lavry DAC's, premium mic's en preamps...dat is in elk geval wat mij boeit.
Synths genoeg hier, en dus niet het gevoel dat ik iets nodig heb, buiten boven genoemde.
 
Grappig hoe tegengesteld we zijn. Al wat hier van behringer nog staat kreeg de laatste jaren amper nog electr te eten. Als in 'hooguit 2 keer', en wat nog garantie had heb ik er uit gewipt. De enige reden er nog wat staat is omdat 't geen hol waard is, kan 't evengoed stof blijven vreten hier :D
 
Ik vind dit zo een mooie reactie van iemand die veel met electronica bezig is en een schatting maakt wat een TR-808 zou moeten kosten 2e hands (doorspoelen naar 11m 45s), gewoon op basis van het apparaat (los van de vraag, nostalgie etc.)

 
Er zijn ook meerdere electrical engineers geweest die hele succesvolle clones hebben gemaakt, maar verder nog nooit een op de markt hebben gebracht. Ik moet nog steeds die behringer 808 eens goed testen.
 
wat ik heel eigenaardig vind is dat een jomox 888 en 999 makelijk te vinden is en die best vet zijn, prijzen stijgen niet. Een drum bak met knoppen, analoog, samples, ...
 
Ik zal persoonlijk geen kapitaal neerleggen voor vintage apparatuur. Ik denk namelijk dat ik er geen betere muziek door ga maken of er meer plezier door beleef. Voor mij is het ook puur hobby.

Aan de andere kant begrijp ik ook dat er zat mensen zijn die enorm veel voldoening halen uit het typische vintage randje/geluid. Het mooie is dat iedereen dat voor zichzelf mag beslissen.
 
Het mooie is dat iedereen dat voor zichzelf mag beslissen.

Precies dit, dat eeuwige gezeur hier over mensen die simpelweg wel geld over hebben voor vintage spul... heel irritant.
 
Op dit moment wordt er overal gehamsterd. ECB staat vollebak gratis geld te printen, waar laat je dat? Ik las dat zelfs 700.000 nederlanders er warmte van kopen: top investering! (bitcoin). Als je iets met je geld dat geen zak waard is koopt, zorg dan voor TOENAME van entropie, geen afname.
Pas ook op voor FANBOYTAX. Bij onze hobby heet dat ook wel ROLANDTAX: je betaald 50% van de waarde puur voor de naam. In gaming heb je NINTENDOTAX. Die merken dus lekker mijden.
 
Ik vind dit zo een mooie reactie van iemand die veel met electronica bezig is en een schatting maakt wat een TR-808 zou moeten kosten 2e hands (doorspoelen naar 11m 45s), gewoon op basis van het apparaat (los van de vraag, nostalgie etc.)


Grappig die reactie idd!

Die TR-808 eigenaar / YT-filmclip-poster / manische-in-camera kijker is ook grappig... qua electronica-kennis:
hij wijst de middelste halfgeleider aan (die groene, da's volgens Japans gebruik bijv PNP-type, of neg-regulator indicatie) en weet stellig dat die vervangen moet zijn, want andere kleur. :doei:
 
... die groene ...

Och, goed dat je de kleur tenminste goed kan zien. Ben zelf enigszins kleurenblind, niet zo heel handig als elektronicus... ;) Maar het heeft me nooit echt in de weg gezeten, maar vertel het m'n oude baas maar niet. Hoewel er geen patiënten zijn overleden die aan kastjes met mijn elektronisch gefröbel lagen. Voor zover ik weet, tenminste... :D
 
Och, goed dat je de kleur tenminste goed kan zien. Ben zelf enigszins kleurenblind, niet zo heel handig als elektronicus... ;) Maar het heeft me nooit echt in de weg gezeten, maar vertel het m'n oude baas maar niet. Hoewel er geen patiënten zijn overleden die aan kastjes met mijn elektronisch gefröbel lagen. Voor zover ik weet, tenminste... :D
Zagen ze ook niet groen en(of?) geel :)
 
Ik vind dit zo een mooie reactie van iemand die veel met electronica bezig is en een schatting maakt wat een TR-808 zou moeten kosten 2e hands (doorspoelen naar 11m 45s), gewoon op basis van het apparaat (los van de vraag, nostalgie etc.)


Ik vind het bijzonder mooi dat de bedenkers van de originele 808 zelf een recreate software versie hebben gemaakt die ze overigens gratis(!) aanbieden.
Gesteld dat die heren er van uit gingen dat hun eigen 808 niet na te maken viel, dan hadden ze nooit die recreate gemaakt die overigens 10.000x meer mogelijkheden biedt. Ha ! (proberen dat ding - is waanzin)
Lees op hun website :
"Because it is our hope to spread our original intention on making the TR-808 to everybody in the world, to be shared by everybody in the world, and have our memes to be passed on through ages to come.
Therefore, please note that because the RC-808 “Re-Create the 808” is merely a conceptual model to show the originally intended architecture of the TR-808"
Lees: het origineel is een volledig uitgeklede versie van wat nu terug te vinden in de software wat ze eigenlijk wilden maken. M'n lol kan niet op.
 
Back
Top