Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

Zal nu na de onofficiële x.04 firmware update nog meer waard kunnen worden.
wow.. wat gaaf!! Ik vond em altijd al zo leuk om soortvan melodietjes te maken met die tunable percussie machines maar dit maakt het tot een volwaardig workstation.. mijn Monomachine heeft concurrentie.. :D

 
Weet je wat het is, je moet het zelf mooi vinden en er zelf van overtuigd zijn om het te willen hebben voor minimaal 15 jaar en gebruiken. PAS dan is de kans aanwezig dat het iets waard wordt. Er zijn nog trouwens nog zat instrumenten waar nog de neus voor opgehaald wordt. Bvb pearldrx1 of Roland @j1 de meeste beginnen nu met 500 serie van Roland. Ik heb echt geen medelijden met mensen die nog niets hebben of alles hebben verkocht. Ik vind trouwens dat de ocs van moog helemaal niet mooi klinken leuke patches kan je er mee maken maar het echte geluid zit in de overloaded chips nieuwe chips zijn Veel te recht en goed. Mss de nieuw p5 is waarschijnlijk wel leuk. Maar in het echt nog niet gehoord.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb weinig jaar geleden (7 a 5, dus geen 20) nog veel synths voor minder dan 500€ verkocht en nog een bult voor minder dan 300, als ik dan zie wat ze daar nu voor vragen... JD800, Polysix, JX3P met controller, JX8P, D50, DX7, JP8000, Z1, MS2000, Juno6, SY22, EPS16+... Dan heb ik een klein beetje het gevoel "ik had ze beter nog een paar jaar gehouden" en vooral heel veel het gevoel "zou je wel zoveel geld uitgeven aan die bak?". De bakken die ik nu nog heb staan zijn ofwel goedkoop (90's spul, JDXI), ofwel "onvervangbaar" qua klank (eerste gen Korgs en Minimoog). Zou ik weer een JX3P met programmer willen hebben? Ja, voor minder dan 500€. Lukt dat niet in de huidige markt? Plenty nieuw spul dat diezelfde rol van cleane polysynth met sequencer kan vervullen. In de voorgaande lijst is de Juno6 klankmatig moeilijk vervangbaar, voor de rest vind je wel iets betaalbaar dat een gelijkaardige functie kan vervullen. JD800 is wat lastig wat klank+inerface betreft. JDXA natuurlijk, maar die kost ook wel wat.

Enfin, moral of the story: voor de topbakken heb je gewoon pech als je er geen duizenden euro's voor (over) hebt. Voor de mindere goden moet je gewoon op zoek naar een betaalbaar alternatief, niet naar een onbestaande betaalbare bron.
 
Gelukkig kan je nog steeds wel eens iets vinden voor een 'normale' prijs, maar je moet wel goed (vaak) zoeken en direct contact opnemen/actie ondernemen.

Maar het is toch wel bijzonder dat we vroegah altijd vroegen om remakes van de classics. Nu zijn die er en gaan de prijzen van de og's nog meer omhoog.

Het is nu ook wel echt synth hoogtij dagen, zowel wat er allemaal uitkomt als de hoeveelheid mensen die er nu mee bezig zijn.
 
Ik heb mijn bijna mint juno-60, inclusief syncdoos en flightcase 15 jaar geleden verkocht voor 350, maar dat was ook hetzelfde wat ik ervoor betaald had. 101 rond die tijd voor hetzelfde en met mn MD-UW en monomachine heb ik toen echt maanden moeten lopen leuren. Conclusie die ik kan trekken is dat mijn commercieel instinct wat onderontwikkeld is. Aan de andere kant, los van de 101 waarvan ik die toen niet kon syncen, vond ik ze eigenlijk allemaal niet echt superinspirerend. MD wel maar vond die altijd wat vlakjes klinken. Nu heb ik een Sonic Portions LXR zelfbouw kit die hetzelfde kan als de MD maar kan doorgaan voor analoog wat betreft ballen (met de features van de md zoals parameter locks, randomize patterns/patches etc).
heb je track waarin je de LXR gebruikt? Ben er wel benieuwd naar, lijkt me 'n erg toffe drumbak!
 
Rommelmarkt of kringloopwinkels. Vorig jaar nog een jupiter 6 gekocht voor 75 euro. 3 jaar geleden ooit nog eens op een rommelmarkt een oude fairlight cmi (mintstaat) gevonden, die vrouw wilde er 50 euro voor hebben!!
Holy my
 
Ik heb in mijn leven zeer veel rommelmarkten en kringloopwinkels gedaan. Ik heb 1 keer een supervondst gedaan op een rommelmarkt (niet synthgerelateerd) maar verder was het beste een Crumar Orchestra oid stringsynth voor 40€ (die waren toen eerder 150-200 waard). En ik had geen 40€ te besteden... Ik ken ook wel iemand die een CS01 oid gevonden heeft in een kringloop. Maar de kans dat je de zeldzame topbakken daar vindt is gewoon bijna onbestaande. Een MS10, ja dat kan nog wel omdat die nog ietwat "for the masses" was. Maar een PS3300? Reken er maar niet op. Ik ga er dus veiligheidshalve vanuit dat die wilde verhalen niet waar zijn tot het tegendeel bewezen is. :)

Via tweedehandssites (inclusief synthforum) heb ik twee keer heel goede vondsten kunnen bemachtigen, maar dat is ook alweer 10 jaar geleden. Het probleem is daar dat je heel snel en heel veel concurrentie hebt. Want ik heb er wel vaker iets voor heel mooie prijzen gezien, maar dat is letterlijk in een kwartier weg.

Superkoopjeszoeken als hobby is best, maar als je het beschouwt als je enige weg naar synths lijkt het me voor meer frustratie dan resultaat te zorgen en zou je je tijd beter besteden naar het zoeken van betaalbare alternatieve synths.
 
Mijn broer heeft ooit , lang geleden een MS20 bij grofvuil gevonden waar ik heel blij mee ben...
lijkt ook of de prijzen van de JV 1080 en 2080 ook aan het stijgen zijn...
Zou leuk zijn als Kawai K 1 en K4, XD5 de bom worden....
Of de EVS 1 van evolution.... Dat ding kost nog steeds niks...
 
15e voor een spl vitalizer mk2 en 15e voor een dbx 166xl..... tsjah dat zal m'n enige geluk ooit zijn geweest... ooit nog een casio synth zien liggen.. dacht dat t een kut piano was.. niet gekocht.. balen
 
ik vergeet een vertiefde mpc60 met rare snakeskin op een rommelmarkt in zuid korea... random op straat. had geen ruimte, laten liggen. kon ook niet getest worden.. sja
 
ik vergeet een vertiefde mpc60 met rare snakeskin op een rommelmarkt in zuid korea... random op straat. had geen ruimte, laten liggen. kon ook niet getest worden.. sja
Haha nice, een mpc60 van een random maffia baasje. Wslk had hij zelf krokodillen lederen laarzen ;)
 
heb je track waarin je de LXR gebruikt? Ben er wel benieuwd naar, lijkt me 'n erg toffe drumbak!

Ik zal even een demotje maken, ik gebruik de LXR-OWL firmware waarmee je o.a. extra fx krijgt, hier wat info:
De 4 outs zijn ook natuurlijk prima en er is de mogelijkheid om een trigger output mod te maken (die heb ik niet).

 
Dat van die stort-MS20 herinner ik me nog. Prachtige vondst, en goed dat hij van de ondergang gered is!

Ik vond dus ooit deze op de rommelmarkt:


Marantz is leuk, Esotec is de nec-plus-ultra lijn van hen. Heel zeldzaam in onze landen, en daarbuiten ook. Ik heb er 10€ voor betaald; hij is iets meer waard.

 
Ik zal even een demotje maken, ik gebruik de LXR-OWL firmware waarmee je o.a. extra fx krijgt, hier wat info:
De 4 outs zijn ook natuurlijk prima en er is de mogelijkheid om een trigger output mod te maken (die heb ik niet).

Dat ziet er helemaal smakelijk uit. Toffe extra random modes!

Werken de parameter locks een beetje? En heb jij m zelf gebouwd? Het lijkt een redelijke klus te zijn voor een soldeernoob als ik.
 
Dat ziet er helemaal smakelijk uit. Toffe extra random modes!

Werken de parameter locks een beetje? En heb jij m zelf gebouwd? Het lijkt een redelijke klus te zijn voor een soldeernoob als ik.

Hier een kort clippie, alleen een klein beetje reverb toegevoegd voor de rest droog.

Ik heb hem gebouwd gekocht, denk dat het best een redelijk complex projectje is, althans, met veel onderdelen op een klein oppervlakte. Op zich zijn de instructies wel helder en zit ook volgens mij kun je altijd terecht met vragen.

Parameter locks werken in prinipe hetzelfde als bij de elektrons en er zitten nog meer geavanceerde pattern features op die ik nog echt heb uitgebrobeerd (variable pattern lengtes die andere patterns weer kunnen triggeren oid).
 

Attachments

  • lxr-test.wav
    8,4 MB
vintage gear, op dat gebied zou ik graag de Akai Sampler S3000 ofzo graag in mijn rack willen zetten
 
Laatst gewijzigd:
vintage gear, op dat gebied zou ik graag de Akai Sampler S3000 ofzo graag in mijn rack willen zetten
cd3000 xl bedoelde ik (kan bericht niet meer aanpassen blijkaar)
 
Hier een kort clippie, alleen een klein beetje reverb toegevoegd voor de rest droog.

Ik heb hem gebouwd gekocht, denk dat het best een redelijk complex projectje is, althans, met veel onderdelen op een klein oppervlakte. Op zich zijn de instructies wel helder en zit ook volgens mij kun je altijd terecht met vragen.

Parameter locks werken in prinipe hetzelfde als bij de elektrons en er zitten nog meer geavanceerde pattern features op die ik nog echt heb uitgebrobeerd (variable pattern lengtes die andere patterns weer kunnen triggeren oid).
Zo dat klinkt lekker op de telefoon!
Snel ff in de studio op fatsoenlijke speakers luisteren. Klinkt idd best vol, of iig niet klinisch
 
Mijn broer heeft ooit , lang geleden een MS20 bij grofvuil gevonden waar ik heel blij mee ben...
lijkt ook of de prijzen van de JV 1080 en 2080 ook aan het stijgen zijn...
Zou leuk zijn als Kawai K 1 en K4, XD5 de bom worden....
Of de EVS 1 van evolution.... Dat ding kost nog steeds niks...
XD5 is al flink aan het stijgen. Die kon je een paar jaar geleden voor 40-50 Euro vinden, maar te lang gewacht met eentje kopen en toen was het plots 150 Euro...

Mijn beste rommelmarkt-vondst tot nu toe is niet muziek-gerelateerd: een Psion organiser met doos, alle kabels, handleiding, en oorspronkelijke software in bijna nieuwstaat voor 1 Euro...nieuwprijs in 1998 stond nog op de doos: 1699 piek. Het ding kan geluid opnemen, dus misschien kan ik hem nog als low-fi sampler gebruiken.
Alhoewel de Roland JV35 voor een paar tientjes ook niet slecht was...
 
Back
Top