Waar tegenwoordig betaalbare vintage gear?

By the way, ik wacht vol spanning op de Behringer DS80. Zodra die uitkomt vergelijk ik 'm met de Deckard om zo te hoge kost uit te sluiten. (vind Deckard te duur voor wat het is en je betaald bij voor het gevoel waarop de fabrikant speelt. Dat is bij Behringer gelukkig niet zo en daar hoed voor af.
Vind ik een perfect alternatief voor de CS80. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om ook maar een echte CS80 te kopen.
Te lomp en kost $$$ bij stukken om nog maar van de idiote prijs te zwijgen. (hoewel de lage productie aantallen een deels een rechtvaardiging is)
Waarom dan toch die DS of Deckard ? Ik heb wel Analog Lab en V-collection en die bevalt me zeer. Maar hardware is nog toffer. Het oog wil ook wat... daar kan ik inkomen ;-)
Gisteren heb ik geprobeerd met mijn Summit sounds van de CS80 na te bootsen. Maar dat lukt maar voor 80%. Omdat het 2 totaal verschillende toestellen zijn.
Je kunt geen 808 maken van een 707. Zo iets ?
 
Maar als je het woord magie, organisch, warm, e.a. gaat gebruiken dan moeten we die woorden kaderen en een (meetbare) indicatie standaard vinden.
Want dan zou je perfect kunnen optekenen hoe organisch of warm iets klinkt.

En daar wringt het schoentje. Want wetenschap heeft al lang bewezen dat zintuigelijke waarneming (het klinkt warm) een persoonlijke waarneming is die door allerlei factoren
wordt beïnvloed. Het is wetenschappelijk bewezen dat zodra mensen geen idee hebben van de bron die ze horen, er geheel andere resultaten worden behaald die nota bene het tegenovergestelde zijn
van wat de expert(!) luisteraard dacht. (zie Stradivari test)

Dan wordt het vasthouden aan mythisch geloof eerder een beperking dan een bijdrage. Want dan ben je als top concertviolist er ook heilig van overtuigd dat je pas 'perfect' resultaat haalt
door op een Stradivari te spelen. Zo hoor je ook SF'ers die (blijven) beweren dat ze niet hetzelfde (whatever) resultaat kunnen halen zonder die échte 808. And forgive me the saying, but it's bullshit.

Maar het punt is dat sommige mensen er helemaal geen boodschap aan hebben of je het moet "kaderen en een (meetbare) indicatie standaard" moet vinden, en dat soort dingen. Het gaat hier niet om het meten van de objectieve temperatuur op Mars ofzo, maar om een psychologische, subjectieve ervaring. En die telt ook, tenminste wel voor deze mensen. Dat mag best. Het gaat je ook niet lukken om deze mensen te overtuigen van je gelijk.

Dit even geheel los van m'n persoonlijke opvatting in deze, overigens.
 
By the way, ik wacht vol spanning op de Behringer DS80. Zodra die uitkomt vergelijk ik 'm met de Deckard om zo te hoge kost uit te sluiten. (vind Deckard te duur voor wat het is en je betaald bij voor het gevoel waarop de fabrikant speelt. Dat is bij Behringer gelukkig niet zo en daar hoed voor af.
Vind ik een perfect alternatief voor de CS80. Geen haar op m'n hoofd die er aan denkt om ook maar een echte CS80 te kopen.
Te lomp en kost $$$ bij stukken om nog maar van de idiote prijs te zwijgen. (hoewel de lage productie aantallen een deels een rechtvaardiging is)
Waarom dan toch die DS of Deckard ? Ik heb wel Analog Lab en V-collection en die bevalt me zeer. Maar hardware is nog toffer. Het oog wil ook wat... daar kan ik inkomen ;-)
Gisteren heb ik geprobeerd met mijn Summit sounds van de CS80 na te bootsen. Maar dat lukt maar voor 80%. Omdat het 2 totaal verschillende toestellen zijn.
Je kunt geen 808 maken van een 707. Zo iets ?
En wat zegt jouw professor over de CS-80 dan? Jouw eerdere redenering volgend zou die dan toch ook prima met software kunnen worden nagemaakt? Waarom wil je dan de hardware kloon van de CS80 gaan kopen??
 
Sterk. Mr Claes was anders heel trots op zijn vintage compressors die hij meesjouwde. Vertelde dat ze enkel in waarde stijgen en je enkel geld verliest bij clones kopen, tijdens zijn masterclaes.
Vermoedelijk die dag met ander been uit bed gestapt.
 
Voor mij gaat het om de beleving!
Ik ga echt het verschil niet horen tussen een TD-3, TB-03 of een TB-303. En toch heb ik veel te veel geld uitgegeven aan een echte TB-303. Want ik word gewoon heel erg blij en gelukkig van het hobbyen met een echte TB-303. Vooral als ik tijdens het hobbyen denk aan de historie en de oldskool acid klappers die zoveel indruk maakte in mijn jonge jaren.
Het is gewoon echt!

Ik denk dat het voor mij vergelijkbaar is met het lopen van een marathon. Die 42 km kan je op een maandagochtend rond je huis lopen of tijdens de New York marathon. Het zijn dezelfde 42 km maar een compleet andere beleving. Niet dat ik marathons loop, maar ik koop wel te dure vintage synths...
 
Sterk. Mr Claes was anders heel trots op zijn vintage compressors die hij meesjouwde. Vertelde dat ze enkel in waarde stijgen en je enkel geld verliest bij clones kopen, tijdens zijn masterclaes.
Vermoedelijk die dag met ander been uit bed gestapt.
Klopt. Natuurlijk is hij trots. Wat kan hij anders zijn?
Maar ook zie je hem op YT tijdens vergelijk soft vs hard nogal bedenkelijk kijken.
Bon, een ander caliber Guy Maes heb ik gevraagd om een mix voor mij te maken. Doet hij graag. Pro Tools ITB. Toch gek niet ?
En ook Wouter VB heeft vintage (en een analoge mixtafel waar er maar 5 van bestaan - the holy grail onder de tafels) waar Peter Claes nog wel ff bleek van wordt vrees ik.
Mixed ITB en de tafel staat er werkeloos bij...wel mooi om te hebben, dat wel.

En wat zegt jouw professor over de CS-80 dan? Jouw eerdere redenering volgend zou die dan toch ook prima met software kunnen worden nagemaakt? Waarom wil je dan de hardware kloon van de CS80 gaan kopen??
Moet je terug even goed lezen, want ik geef toch toe dat hardware iets extra biedt in de zin van 'het oog wil ook wat' en het is een leuk hebbeding.
Iets tastbaar. Daar kan ik inkomen want ik heb zelf hardware zat. Het gaat niet over hard vs soft. Bij de les blijven graag. Het gaat initieel over de totaal overroepen waarde van vintage die zich vertaald in waanzinnige prijzen en wat de believers omschrijven als magie, warm, en al de mogelijke varianten.
Ik ga niet beweren dat DS80 of Deckard of V-Collection niet the 'magic' (subjectieve ervaring) hebben van het origineel en ik beweer ook geen vrede te nemen met replica's of dat originelen broodnodig zijn om mij goed te voelen over iets dat een totaal subjectief, persoongebonden gevoel is maar verder niks zegt over het resultaat dat ik neerzet.
Nogmaals tot in den treure : It's the cook, not the kitchen. Als Basic hier beweert dat hij zijn soort muziek niet kan maken zonder een originele 808, dan vind ik dat vooral een beperking en jammer voor hem !

Wat de believers hier beweren is dat er niet deftig te koken valt als je geen 'magisch' Kitchen Aid materiaal hebt, of dat bepaald magie noodzakelijk is om tot resultaat te komen.

Natuurlijk heeft CS80 zijn specifieke klankkleur (ook in soft !!!) die moeilijk te imiteren valt met totaal ander instrumenten, in mijn geval Summit, of Virus (Classic & TI) of al mijn andere synths, soft of hard.
Da's ook logisch, want het gaat hier om andere strumenten met andere onderdelen en techniek. Een CS80 kan overigens helemaal niet de klanken maken van mijn Summit, hoe 'magisch' het apparaat ook mag zijn.
Maar het punt is dat sommige mensen er helemaal geen boodschap aan hebben of je het moet "kaderen en een (meetbare) indicatie standaard" moet vinden, en dat soort dingen. Het gaat hier niet om het meten van de objectieve temperatuur op Mars ofzo, maar om een psychologische, subjectieve ervaring. En die telt ook, tenminste wel voor deze mensen. Dat mag best. Het gaat je ook niet lukken om deze mensen te overtuigen van je gelijk.
Dit even geheel los van m'n persoonlijke opvatting in deze, overigens.
Het klopt volledig wat je zegt. Maar dan moeten de believers liever binnen hun clubje blijven en niet openbaar lopen verkondigen dat X of Y warm, organisch of magisch klinkt terwijl WETENSCHAPPELIJK (ik moet het blijkbaar gaan roepen) onderzoek en resultaten hebben bewezen dat dit pure ONZIN is. Wat doe je daar dan mee ?? Laten we vredevol ze in hun waanbeeld ?
Blijven geloven en beweren dat de sterren aan de hemel gestorven zieltjes zijn ? Waar zijn we dan als synth community mee bezig ??

Het valt mij op dat de believers maar steeds FEITEN, zelfs als die onomstreden wetenschappelijk bewezen zijn, straal negeren en liefst een grote bocht nemen omheen gefundeerde argumenten.
Komaan, is dat niet wat makkelijk, goedkoop en tegelijk 'simpel' van geest ?

Het valt me ook op dat 'influencers' als Dr. Mix, Espen Kraft e.a. randgevallen op Youtube vooral graag de believers naar de mond praten, euh...'quatchen', kwestie van veel abbonees en views te scoren zodat ze geld kunnen pakken en vooral hun business blijft draaien. Het zijn de hedendaagse Het worden stillaan sekteleiders van de mistieke analoge wereld. LOL
En dan heb je gelukkig toch heel heldere geesten en realisten van een heel ander kaliber als Andrew Scheps die even alle op hol gebrachte hoofden aantikt :
"It's a myth. It's not only a myth, its a GIGANTIC MYTH"
En wat een geluk dat er nog steeds zulke mensen zijn die de ballonetjes doorprikken. En mensen die hun vergissing inzien en zich bevrijden van dat eerder beperkend, dan stimulerend idee...
Ik stel voor dat de believers gezamelijk, wereldwijd Andrew een briefje sturen om te zeggen hoe de brave man de bal totaal mis slaat en een hij eigenlijk hoop gelul uit zijn nek slaat.
Voor mij is Scheps' CV in elk geval ontigelijk veel geloofwaardiger dan die van flipkont infuencer Dr. Mix...
 
Maar dan moeten de believers liever binnen hun clubje blijven en niet openbaar lopen verkondigen dat X of Y warm, organisch of magisch klinkt terwijl WETENSCHAPPELIJK (ik moet het blijkbaar gaan roepen) onderzoek en resultaten hebben bewezen dat dit pure ONZIN is. Wat doe je daar dan mee ?? Laten we vredevol ze in hun waanbeeld ?

Wat betreft het laatste, ja, waarom niet? Je mag best geloven in iets dat volgens een ander een waanbeeld is, zolang dit verder geen schade of nadeel voor een ander zal geven. Vrijheid, blijheid. Belangrijker is, waarom mensen geloven in iets waarvoor wetenschappelijk bewijs is dat de zaken toch anders liggen. Wel, eveneens heeft de wetenschap uitgevonden dat mensen niet geheel rationeel zijn. Dat kan zich uiten op heel veel verschillende manier, maar iedereen heeft wel iets in z'n gedrag en denkbeelden dat non-rationeel is. Dat hoort bij het mens-zijn. Bij sommigen uit zich dat in het geloof dat sommige oude elektronische meuk dat geluidjes maakt speciale eigenschappen heeft. Och, het kan erger, denk ik. Moet je je niet zo druk om maken. :)
 
Klopt. Natuurlijk is hij trots. Wat kan hij anders zijn?
Maar ook zie je hem op YT tijdens vergelijk soft vs hard nogal bedenkelijk kijken.
Bon, een ander caliber Guy Maes heb ik gevraagd om een mix voor mij te maken. Doet hij graag. Pro Tools ITB. Toch gek niet ?
En ook Wouter VB heeft vintage (en een analoge mixtafel waar er maar 5 van bestaan - the holy grail onder de tafels) waar Peter Claes nog wel ff bleek van wordt vrees ik.
Mixed ITB en de tafel staat er werkeloos bij...wel mooi om te hebben, dat wel.


Moet je terug even goed lezen, want ik geef toch toe dat hardware iets extra biedt in de zin van 'het oog wil ook wat' en het is een leuk hebbeding.
Iets tastbaar. Daar kan ik inkomen want ik heb zelf hardware zat. Het gaat niet over hard vs soft. Bij de les blijven graag. Het gaat initieel over de totaal overroepen waarde van vintage die zich vertaald in waanzinnige prijzen en wat de believers omschrijven als magie, warm, en al de mogelijke varianten.
Ik ga niet beweren dat DS80 of Deckard of V-Collection niet the 'magic' (subjectieve ervaring) hebben van het origineel en ik beweer ook geen vrede te nemen met replica's of dat originelen broodnodig zijn om mij goed te voelen over iets dat een totaal subjectief, persoongebonden gevoel is maar verder niks zegt over het resultaat dat ik neerzet.
Nogmaals tot in den treure : It's the cook, not the kitchen. Als Basic hier beweert dat hij zijn soort muziek niet kan maken zonder een originele 808, dan vind ik dat vooral een beperking en jammer voor hem !

Wat de believers hier beweren is dat er niet deftig te koken valt als je geen 'magisch' Kitchen Aid materiaal hebt, of dat bepaald magie noodzakelijk is om tot resultaat te komen.

Natuurlijk heeft CS80 zijn specifieke klankkleur (ook in soft !!!) die moeilijk te imiteren valt met totaal ander instrumenten, in mijn geval Summit, of Virus (Classic & TI) of al mijn andere synths, soft of hard.
Da's ook logisch, want het gaat hier om andere strumenten met andere onderdelen en techniek. Een CS80 kan overigens helemaal niet de klanken maken van mijn Summit, hoe 'magisch' het apparaat ook mag zijn.

Het klopt volledig wat je zegt. Maar dan moeten de believers liever binnen hun clubje blijven en niet openbaar lopen verkondigen dat X of Y warm, organisch of magisch klinkt terwijl WETENSCHAPPELIJK (ik moet het blijkbaar gaan roepen) onderzoek en resultaten hebben bewezen dat dit pure ONZIN is. Wat doe je daar dan mee ?? Laten we vredevol ze in hun waanbeeld ?
Blijven geloven en beweren dat de sterren aan de hemel gestorven zieltjes zijn ? Waar zijn we dan als synth community mee bezig ??

Het valt mij op dat de believers maar steeds FEITEN, zelfs als die onomstreden wetenschappelijk bewezen zijn, straal negeren en liefst een grote bocht nemen omheen gefundeerde argumenten.
Komaan, is dat niet wat makkelijk, goedkoop en tegelijk 'simpel' van geest ?

Het valt me ook op dat 'influencers' als Dr. Mix, Espen Kraft e.a. randgevallen op Youtube vooral graag de believers naar de mond praten, euh...'quatchen', kwestie van veel abbonees en views te scoren zodat ze geld kunnen pakken en vooral hun business blijft draaien. Het zijn de hedendaagse Het worden stillaan sekteleiders van de mistieke analoge wereld. LOL
En dan heb je gelukkig toch heel heldere geesten en realisten van een heel ander kaliber als Andrew Scheps die even alle op hol gebrachte hoofden aantikt :
"It's a myth. It's not only a myth, its a GIGANTIC MYTH"
En wat een geluk dat er nog steeds zulke mensen zijn die de ballonetjes doorprikken. En mensen die hun vergissing inzien en zich bevrijden van dat eerder beperkend, dan stimulerend idee...
Ik stel voor dat de believers gezamelijk, wereldwijd Andrew een briefje sturen om te zeggen hoe de brave man de bal totaal mis slaat en een hij eigenlijk hoop gelul uit zijn nek slaat.
Voor mij is Scheps' CV in elk geval ontigelijk veel geloofwaardiger dan die van flipkont infuencer Dr. Mix...
Vergelijk nou eerst zelf maar eens een TR-808 met een kloon of je 808 VST'je 😂
 
van mij mag die vst gratis zijn, gouden eieren leggen en veel beter klinken, is totaal het punt niet... Het gaat 'm oa om de manier van werken, de trigger outs enz. Ik vind dat tastbare enorm tof. Hup synth met die trigs sturen, patchkabels inpluggen enz, dat is voor mij een en al pleasure zone.
 
Ik ben superblij met m'n mpc waar ik lekker 808 samples in ram maar het geluid van een echte klinkt gewoon echt niet hetzelfde. Ondanks m'n dure 808 sample pack. (En ik sta wel eens op een echte te rammen)
 
De ene vindt A, de ander vindt B
Ik vind A én B, het is maar net wat je nodig hebt op welk moment maar doe wat voor jou het makkelijkst is of je het beste uitkomt, het is heel persoonlijk.
Ik zal nooit duizenden euro's uitgeven voor een bakkie van 40 jaar oud met het nodige onderhoud en bijkomende narigheid en minder funkties, geen midi enz maar als een ander zich daar happy mee voelt of dat voor zichzelf rechtvaardigt vanuit een romantisch idee dan moet ie dat doen.
Ik herinner me nog goed indertijd dat ik op een motor rondreed, gewoon voor de hobby erbij, ik had een Yamaha v twin imitatie soort Harley met cardanaandrijving maar hij deed het altijd, no problems.
Een vriend van me had een Triumph Bonneville want dat was zo karaktervol, lekker romanties maar het is wel voorgekomen dat ie 's avonds 'm in het donker moest laten staan omdat ie een electra probleem had en dus geen verlichting, of bijv weer 'ns olie lekkage.
Hij vond het niet erg want sleutelen was een hobby van 'm dus dat nam ie op de koop toe terwijl ik het toch lekkerder vond dat m'n motor het gewoon deed als ik wilde rijden, ieder z'n ding. :okdan:
 
Wat een geneuzel allemaal jongens! De ene vindt A, de ander vindt B, is altijd al zo geweest en ze zullen elkaar niet kunnen overtuigen. Is ook altijd al zo geweest.
Zullen we nu energie steken in iets dat wat oplevert? :D
Ik vind C
 
Het is wel weer interessant om te zien wat het oude spul teweeg brengt.

In de begindagen van de elektronische muziek droomde men over een toekomst met nieuwe, sonische vergezichten. Maar in de praktijk blijkt dat binnen deze stroming een zeker conservatisme toch behoorlijk diep is geworteld.
 
Zoals al vaker gezegd zal iedereen gewoon lekker zijn eigen keuze moeten maken en het aanvoeren van argumenten voor het een of tegen het ander heeft niet veel zin, want uiteindelijk denkt iedereen er toch het zijne van. Het lijkt haast wel een religieuze kwestie.

Ik zit wat dat betreft wel in het midden....heb meer dan genoeg vintage drumbakken en synths staan waar ik nog steeds heel blij mee ben, maar tegelijkertijd besef ik dat je die spullen echt niet nodig hebt om goede muziek mee te maken. Het is leuk om het te hebben en om mee te spelen, maar productiviteit en het maken van mooie muziek heeft meer te maken met je talent en je motivatie etc. Ik geloof ook dat op de dansvloer niemand hoort of er nu een originele 909 is gebruikt of een kloon/samples.

Ik denk in ieder geval niet dat hier mensen overtuigd gaan raken door de mening van anderen :D
 
Gezien het redelijk geringe aantal 909's en het enorme aantal platen wat een 909 sound gebruikt ga ik er van uit dat 75% van de tijd ik gewoon naar samples of zo luister
 
Het is wel weer interessant om te zien wat het oude spul teweeg brengt.

In de begindagen van de elektronische muziek droomde men over een toekomst met nieuwe, sonische vergezichten. Maar in de praktijk blijkt dat binnen deze stroming een zeker conservatisme toch behoorlijk diep is geworteld.
Ik zou het niet allemaal op conservatisme steken, het is in veel gevallen eerder nostalgie.
 
ik heb geen mening. Wel analoog, digitaal, hybride en een daw.
Verder l*llen jullie wel erg veel. Moet je geen muzak maken?
Na een bepaalde tijd zijn we allemaal vintage incl het nodige onderhoud en gebreken.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Sto
Back
Top