Isolatiescherm maken met vloerbedekking

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft nog wat vloerbedekking over. Zowel een deel hoogpolig als laagpolig. Op YouTube zag ik eens een filmpje dat handdoeken geluid veel beter absorberen dan dat schuim wat je bij je bouwmarkt kan halen.

Mijn slaapkamer is sowieso geschikt voor het opnemen van vocals. Maar als ik bijvoorbeeld wat geluiden wil opnemen van bepaalde voorwerpen of percussie zoals bongo's zit er wel teveel galm in. Ik vroeg mij af of ik met het vloerbedekking iets kan doen. Het bijvoorbeeld plakken op triplex en daarvan een soort scherm maken.

Ik heb ook een akoestische piano, maar die staat in mijn ouderlijk huis want ik heb er zelf geen ruimte voor. Ik heb verder een grootmembraam en een kleinmembraam condensator microfoon. Ik dacht heel lang dat ik twee grootmembraam nodig heb voor mooie stereo-opnamen, maar later begreep ik dat mijn huidige microfoons er juist geschikt voor zijn.

Ik heb wel opnames gemaakt met een fieldrecorder van Sony en daarin hoorde ik al dat de kamer echt een soort milde badkamer-akoestiek geeft. Er is daar wel vloerbedekking, maar het geluid weerkaatst tegen de muren.

Dus ik kan het vloerbedekking ook gebruiken voor betere opnamen van de akoestische piano.

Hebben jullie suggesties en/of ideeen? Ik kan later nog ff foto's uploaden. Alvast bedankt! :okdan:
 
Dat kan, maar over het algemeen zullen er meer hoge frequenties dan lage frequenties gedempt worden. Dat zie je ook bij eenvoudige schuim panelen. Steenwol of glaswol dekens / platen met een bepaalde dikte en dempingsfactor kunnen iets beter werken, en je kan variëren met de afstand tot de wand of het plafond. Zorg ook voor strategische plaatsing.

Een open kledingkast helpt ook aanzienlijk, maar denk vooral aan het stoppen van reflecties op bijvoorbeeld een grote ruit, een plafond of een gladde muur en dan vooral bij parallelle wanden.

Wat betreft de microfoons: Over het algemeen zou je twee gelijke microfoons kiezen voor een stereo opname. Of dit nu groot- of kleinmembraanmicrofoons zijn is niet zo van belang. Maar als je tevreden bent over de klank dan is het goed.
 
Hallo allemaal,

Mijn moeder heeft nog wat vloerbedekking over. Zowel een deel hoogpolig als laagpolig. Op YouTube zag ik eens een filmpje dat handdoeken geluid veel beter absorberen dan dat schuim wat je bij je bouwmarkt kan halen.

Mijn slaapkamer is sowieso geschikt voor het opnemen van vocals. Maar als ik bijvoorbeeld wat geluiden wil opnemen van bepaalde voorwerpen of percussie zoals bongo's zit er wel teveel galm in. Ik vroeg mij af of ik met het vloerbedekking iets kan doen. Het bijvoorbeeld plakken op triplex en daarvan een soort scherm maken.

Ik heb ook een akoestische piano, maar die staat in mijn ouderlijk huis want ik heb er zelf geen ruimte voor. Ik heb verder een grootmembraam en een kleinmembraam condensator microfoon. Ik dacht heel lang dat ik twee grootmembraam nodig heb voor mooie stereo-opnamen, maar later begreep ik dat mijn huidige microfoons er juist geschikt voor zijn.

Ik heb wel opnames gemaakt met een fieldrecorder van Sony en daarin hoorde ik al dat de kamer echt een soort milde badkamer-akoestiek geeft. Er is daar wel vloerbedekking, maar het geluid weerkaatst tegen de muren.

Dus ik kan het vloerbedekking ook gebruiken voor betere opnamen van de akoestische piano.

Hebben jullie suggesties en/of ideeen? Ik kan later nog ff foto's uploaden. Alvast bedankt! :okdan:

Dan zou je uit moeten zoeken wat de absorptiecoefficient is van tapijt. En dat kan:

Naamloos.png
 
Ah thanks!

Als ik onder het tapijt nog iets van glaswol doe, isoleert het dus nog beter.

Ik zal straks ff fotos maken van de kamer met de akoestische piano. Jullie horen het dan wel niet, maar wellicht hebben jullie dan toch ideeen wat betreft de opstelling van de mics en absorptiemateriaal
 
Ah thanks!

Als ik onder het tapijt nog iets van glaswol doe, isoleert het dus nog beter.

Ik zal straks ff fotos maken van de kamer met de akoestische piano. Jullie horen het dan wel niet, maar wellicht hebben jullie dan toch ideeen wat betreft de opstelling van de mics en absorptiemateriaal

Om te beginnen, isoleren is niet hetzelfde als het verbeteren van akoestiek. Maar ik neem aan dat je akoestiek bedoeld.

Ik wacht wel ff op je foto's, misschien dat je doel wat duidelijker wordt.
 
http://i68.tinypic.com/2dj17jd.png
http://i67.tinypic.com/219nqj5.jpg
http://oi65.tinypic.com/2h5185l.jpg

Ik heb een schets gemaakt van de kamer waar hij staat. De kamer is ongeveer 3 bij 4 meter. De ramen hebben luxaflex. Volgens mij is het tapijt gelegd op een kale vloer.

Het is een Schimmel-piano. Volledig 88 toetsen en volwaardig frame. Echter het is een vrij compacte piano. Als je de klep opendoet, zit er bovenin tussen het ijzeren frame en de voorkant maar 5 cm ruimte. Je kan er dus geen mics inhangen. Er zit ook een primitief mechanisme in dat je met stof de hamers kan dempen, maar dat kan je er makkelijk uitschroeven.

Uiteraard kan je de voorkant zowel boven als onder de toetsen eraf halen om de piano te kunnen stemmen en onderhouden.
 
Om te beginnen moet je de piano niet in een hoek opnemen, maar in het midden. Ik denk ook dat 1 mic niet veel gaat uithalen, mits je een platte mono sound wilt. Veel studio's gebruiken meerdere mic's om niet alleen de toon te registreren, maar ook de authentieke bijklanken van de piano, diepte ervan en akoestiek van de ruimte.

Zoals elektrovolt al aangaf; gebruik steenwol. Je kan hiermee niet alleen de galm in je kamer terugbrengen, maar ook hinderlijke frequenties verminderen.
 
Ik heb dan gelukkig ook meerdere mics: een grootmembraam en een kleinmembraam condensator microfoon. Die zitten in een kit van MXL. Daarnaast heb ik nog een fieldrecorder van Sony waar ook goede mics inzitten.

Ik moet maar ergens een krik zien te regelen, zodat ik wielen onder de piano kan bevestigen. En mijn moeder overtuigen of het niet leuk is om behalve luxaflex ook gordijntjes voor de ramen te nemen :P
 
Excuus voor het verlate antwoord. Helaas ook weer te druk om het uit te proberen, aangezien de piano niet in mijn eigen huis staat. Maar ik neem de adviezen zeker mee!
 
zou trouwens steenwol pakken ipv glaswol, werkt prettiger en dempt meer
heb zelf 2 panelen gemaakt: houten raamwerk/frame, met voor achterkant dunne ( hardboard) platen , steenwol ertussen en pyramideschuim of vloerbedekking er tegenaan gelijmd.
 
Back
Top