Yamaha Genos

yamaha-genos-559456.jpg


https://nl.yamaha.com/nl/products/contents/keyboards/arranger_workstations/genos/

Ik heb nog geen tijd gehad om het ding uit te zoeken, laat staan beluisteren. Maar het lijkt een deel van de Montage technologie te bevatten maar dan als workstation. De consensus is dat het meer als Tyros opvolger gezien moet worden dan als Motif opvolger. Hopelijk heeft men nu eens het gebruiksgemak van een Tyros en de vollere klankkwaliteit van een Motif weten te combineren.

Prijs lijkt rond de 5000 te zweven. Whoppa.
 
Het belangrijkste verschil is dat de Korg zijn meeste klanken goed klinken en bij Tyros/Genos de meeste klanken nog altijd een kaastimbre hebben. Erg zonde want het kunnen inderdaad heel handige tools zijn.

dat was voor mij inderdaad ook wel de reden om voor een korg pa4x te kiezen, ik heb wel veel getwijfeld aangezien de tyros toendertijd vooral in europa populair was en de pa4x meer in de oosterse landen, maar bij de tyros had ik het gevoel dat ik een cd aanzette en dan het melodietje mee kon spelen. Bij de korg pa4x had ik dit gevoel niet, als je niet behoorlijk goed kan spelen heb je er eigenlijk niet zoveel aan, daar moet je alles zelf doen en hard werken en is het keyboard meer de ondersteunende factor voor jou als band, maar dan krijg je ook wat :D

hoewel dit op de voorloper van de pa4x is (de pa4x klinkt echt nog een heel stuk beter), kun je in deze video wel goed zien wat je tegenwoordig met een keyboard kan doen als je daadwerkelijk kunt spelen. Dit is wel een goed voorbeeld, helaas zijn er niet dit soort voorbeelden van de tyros / genos maar dit geeft wel goed aan wat er mogelijk is.
 
Die zijn er toch ook :?
Hier één bvb.:
...

Nee, dat is toch wel een wezenlijk andere demo dan die van de pax. Het verschil zit hem met name in het feit dat ook deze genos demo weer een demo is met akkoordje aanslaan links, bandje speelt de pattern af en met de rechterhand speel je het melodietje.

De pax demos zijn anders, daarin zet je het systeem in full chord scan mode, inversion bass en dan volgt de band wat jij aan het jammen bent. De styles zijn ook zo ingericht dat dit gesupport wordt en zijn veel minder leidend dan de stijlen op een tyros/genos die zo afgeproduceerd zijn dat je min of meer een bepaalde richting opgeduwd wordt per stijl.

Dat is denk ik ook de keus die iemand moet maken, wil je melodielijntjes over stijlen heen spelen zodat je de ene cover na de andere eruit gooit op een simpele manier door het spelen van het akkoord met de linkerhand en de melodie met je rechterhand, dan is de tyros en genos echt wel de beste keus denk ik.

Wil je meer een rauw apparaat die volgt wat jij aan het doen bent dan is de korg serie een wat meer logischere keus. De demo van jou is mooi vergelijkbaar met die van van korg, je ziet eigenlijk precies de verschillende benaderingwijzes van musiceren met een arranger.

Wat iemand meer bevalt is persoonlijk natuurlijk.
 
Ik denk dat de meesten hier nogal neerkijken op keyboards mede door het suffe imago. Ik moet bekennen dat ik zelf ook tot die groep behoorde en keyboards vooral zag als instrumenten waarop je inspiratieloze covers speelde zoals kleine cafe aan de haven van vader abraham.
Maar zo is het tegenwoordig helemaal niet meer, de high end keyboards van nu zijn enorme powerhouses geworden en geven je de perfecte omgeving voor je eigen songwriting plus jamming mogelijkheden.

Ik heb zelf ook een Korg Pa4x in mijn studio, dat is vergelijkbaar met een Genos, de synth engine van de pa4x is fantastisch en support 24 oscillators en zelfs wavesequencing. Ik ken de synth engine van de Genos niet maar die zal vast ook wel het nodige kunnen.

Het grote voordeel van een keyboard / arranger in deze prijsklasse is dat het echt alleen maar aanzetten is en je kunt helemaal los gaan. Wil je je eigen tracks naar een style omzetten dan is dat een kwestie van de midi file van je track aanvullen met markers en die midi file importeren in je arranger en je kunt live je track spelen. Het gaat vele malen verder dan simpelweg even een track spelen van corry konings of zo.

De Genos is nu de opvolger van de tyros, persoonlijk vond ik de tyros niet echt geweldig, maar de korg pa4x wel. De genos ben ik op zich wel benieuwd naar maar die prijs van rond de 5000 euro is wel te hoog naar mijn mening.

Aangezien het een genos topic is en niet de pa4x concurrent thread zal ik geen demos posten, maar voor de geinteresseerden, check mijn youtube kanaal maar eens om te horen wat je met een arranger kan doen kwa sound, doet kwa sound echt niet onder voor een korg kronos bijvoorbeeld (die wel meer mogelijkheden heeft natuurlijk).

Hoi quifster,

Ik speel zelf ook veel Keyboards en ook op de Yamaha Tyros-2 een fantastisch Keyboard vind ik het en ik haal er nu ook Synthesizer dingen uit ;-) .

Over de Korg Pa4x kan ik ook alleen maar lovend zijn, een mooi keyboard met fantastische geluiden en styles.

Ik heb zelf ook even op een Pa3x mogen spelen en ik was er ook aan verkocht, ik zal eerder ook een Pa4x of Tyros-5 kopen dan een Genos,
Dat zeg ik nu gebaseerd op het gene dat ik tot nu toe heb gehoord.

Mocht de Genos nog uitgebreider en als nog mooier klinken dan de Tyros-5 dan wordt het pas een keuze tussen de PA4x of de Genos, maar ik wacht nu nog af, tot nu toe blaast de Tyros-5 de Genos weg vind ik.

Even afwachten wat Peter Baardmans gaat laten zien.

Want Martin Harris zijn demonstraties ben ik niet dol op. Liever Peter Baartmans of Michel Voncken. Je kan bijna alles spelen op een Tyros-5 geloof mij daar sta je versteld van, loop maar eens een zaak in bijvoorbeeld bij Henk Oostendorp in Wezep, en test de Tyros-5 uit, je zal zien hoe goed de Tyros-5 ook is, maar eerlijk is eerlijk de Korg Pa4x en Pa3x hebben ook best me hart gestolen.

En laat staan ik heb nog eens wat module Synthesizers erbij plus de JP 8000 en nog enkele andere keyboards alles bij elkaar maakt mij gelukkig :D haha
 
Laatst gewijzigd:
Sorry DJ Koelkast, maar Bert Smorenburg heeft ook de Tyros 4 gedemonstreerd er zijn nog filmpjes van te vinden ;-)
erg mooie demo!

Bert is echt een goede demonstrateur. Jammer dat die gestopt is daarmee, die zou de Genos wel goed kunnen presenteren lijkt me.

Martin Harris en Michel Voncken vind ik zelf helemaal niets kwa demonstraties, peter baardmans ken ik niet, die zal ik binnenkort eens opzoeken :)
 
Ik ging zelf ook altijd trouw naar de demonstraties bij Oostendorp en heb Bert Smorenburg, Michel Voncken, Peter Baartmans en Marco Riedijk en nog vele andere gezien. De Laatste demo die ik live heb gezien van Bert Smorenburg was vorig jaar op de Yamaha Montage, leuke demo was dat :D Gezellige sfeer en na afloop nog op de foto :P

Michel Voncken en Peter Baartmans zijn wel gelijk aan elkaar, althans Peter Baartmans heeft in zijn demo's veel weg van Hans Liberg de zelfde grappen en grollen.

Peter Baartmans kan ook heel mooi klassiek spelen, en Michel Voncken is meer op de Elvis toer vind ik.

Marco Riedijk, die ken ik heel goed persoonlijk na Yamaha heeft hij nog even Korg gedemonstreerd en nu werkt die in een Muziekwinkel in Den Haag.

Ik ga nog even wachten met de Genos te beoordelen tot ik Peter Baartmans heb horen spelen op de Genos, dan pas weet ik of de Genos bij mij past of niet. Ik vind Martin Harris een minder goede demonstrateur maar dat is mijn persoonlijke mening daarom wil ik hem eerst nog even bij Peter Baartmans horen (liefst live) en anders door Menno Beijer ofzo.
 
Er is een nieuwe versie (2.0) v/d firmware uit:

Versie 2.0 markeert de eerste grote Genos-update, die onschatbare nieuwe functies biedt en verbeterde functionaliteit en flexibiliteit toevoegt aan bestaande Genos-mogelijkheden. Naast het grotere uitbreidingsgeheugen en de volledig nieuwe content, zijn er een Chord Looper-functie, style-sectiereset, snelle instelling voor stemschalen en andere verbeterde functies toegevoegd om te inspireren tot en ondersteuning te bieden voor een grotere verscheidenheid aan creatieve mogelijkheden. Versie 2.0 weerspiegelt het belang dat Yamaha hecht aan het reageren op feedback van klanten om te voldoen aan de eisen van muzikanten die het maximale uit hun Genos-beleving willen halen, en inspireert uw spel om mee te ontwikkelen en uw performances naar een hoger niveau te tillen.

https://nl.yamaha.com/nl/products/m...oards/arranger_workstations/genos/update.html
 

Inderdaad, deze 2.0 voegt echt geweldige features toe aan de genos, zoals bijvoorbeeld een 8 slots chord looper, maar ook de mogelijkheid om al je effecten en sounds te programmeren en op te slaan in non destructive slots (zoals registrations en ots). Daarnaast is het interne geheugen uitgebreid naar 3 gigabyte wat weer handig is voor de mensen die hun favoriete vst presets overzetten in de genos (bijvoorbeeld via samplerobot). Al met al , zeer blij met deze update.
 
ik las wat oude posts terug en zag dat ik hier nog niet echt een demo gepost had van de yamaha genos. Aangezien ik beide keyboards heb (pa4x en genos) kan ik ze wel redelijk goed vergelijken.

Een jaar geleden heb ik een cover opgenomen van above and beyond (1 van mijn favoriete bands) op de yamaha genos. Toen gebruikte ik er ook nog een access virus ti bij, maar die heb ik inmiddels ook gesampled in mijn genos tot mijn beschikking, dus nu kan ik het volledig op de genos spelen zonder extra keyboards.

Dat is overigens wel erg handig op de genos, je kunt met samplerobot erg eenvoudig je sounds uitbreiden in de 3 gig sample ram die er in zit. Zo heb ik er sounds in toegevoegd van Access virus ti, de roland synths, omnisphere, vengeance avenger en de alicia keys piano en nog veel meer. Dan wordt het ineens wel een zeer uitgebreid keyboard.

 

Vergelijkbare discussies

Back
Top