Yamaha Tyros 4 Workstation

Yamaha introduceert ondertussen al zijn vierde generatie Tyros. Deze kenmerkt zicht door een grotere en meer diverse hoeveelheid content, uitbreidbaarheid door middel van flash geheugen (Motif XF) en andere innovaties zoals een sterk verbeterde vocoder.


attachment.php



Sommige personen zijn misschien nog altijd van mening dat een dergelijk apparaat hier niet thuis hoort, maar daar ben ik het niet mee eens. Gezien zowel 'arranger' workstations als 'synth' workstations steeds meer naar elkaar toegroeien (intelligente arpeggio's versus styles, vergaande computer integratie, uitbreidingsmogelijkheden enz.) denk ik dat het ook zeker op een synthforum thuis hoort. Van skihut hit tot film soundtrack, voor het maken van een eerste compositie worden deze apparaten vaak gebruikt in studio's.

Meer info: Yamaha Tyros 4

Yamaha heeft ook een aardig voorbeeld gefilmd: KLIK!

Voor meer filmpjes: KLIK!
 

Attachments

  • YamFront.jpg
    YamFront.jpg
    197,6 KB · Bekeken: 91
  • T40203_wallpaper1024_768.jpg
    T40203_wallpaper1024_768.jpg
    374,7 KB · Bekeken: 93
  • T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    396,9 KB · Bekeken: 86
  • T413_wallpaper_1024_768.jpg
    T413_wallpaper_1024_768.jpg
    529,5 KB · Bekeken: 98
Last edited by a moderator:
Waarom zal je een erg duur keyboard kopen, omdat je er met veel moeite ook wel creatief mee kan werken en leuke geluiden kan maken?
Kan je toch net zo goed een echte synth kopen....

Punt 1 is ie met 3000,- of daaromtrent prijzig, maar niet extreem duur. Ook top synths zijn prijzig.

Punt 2 dit instrument richt zich NIET op de synth liefhebbers, maar op een heel ander doelgroep. Voor deze doelgroep heeft het instrument heel veel waarde voor z'n geld.

Als bonus is er dan 1 en ander tweakable en heeft in de verte wat synth trekjes. Meegenomen, maar zal weinig gebruikt worden door de kopers van dit instrument.

Je moet geen appels met peren vergelijken. De 1 is niet minderwaardig t.o.v. de ander. Het zijn verschillende doelgroepen waarvoor ie gemaakt is. Op dit Forum zullen weinig eenheden uit die doelgroep rondhangen. Omgekeerd zal een waanzinnige synth op het keyboardforum weinig indruk maken.

Paul
 
Die "veel moeite" om leuke geluiden te maken valt wel mee; zolang je sample based vergelijkt ontloopt het de methodiek van de S synths niet veel.

En "veel moeite" moeten doen om creatief mee te werken is een non-issue. Als creativiteit zou afhangen van eigen klanksynthese, zou een instrument als een piano al bij voorbaat niet creatief zijn.
 
Dan mag je alle drumcomputers enzo ook wegdoen, want het is hier SYNTHforum. Toch? Of...

Wat mij betreft zijn de drumcomputers die ik zelf mooi vind en bezit kleine beperkte synthesizers. Maar ik ben het met je eens dat de grens wat wel en niet op het forum hoort grijze gebieden bevat, maar ik zie keyboards net als dj spullen en computers....

Punt 1 is ie met 3000,- of daaromtrent prijzig, maar niet extreem duur. Ook top synths zijn prijzig.

Punt 2 dit instrument richt zich NIET op de synth liefhebbers, maar op een heel ander doelgroep. Voor deze doelgroep heeft het instrument heel veel waarde voor z'n geld.

Als bonus is er dan 1 en ander tweakable en heeft in de verte wat synth trekjes. Meegenomen, maar zal weinig gebruikt worden door de kopers van dit instrument.

Je moet geen appels met peren vergelijken. De 1 is niet minderwaardig t.o.v. de ander. Het zijn verschillende doelgroepen waarvoor ie gemaakt is. Op dit Forum zullen weinig eenheden uit die doelgroep rondhangen. Omgekeerd zal een waanzinnige synth op het keyboardforum weinig indruk maken.

Paul

Punt 1, ik weet niet hoor, maar 3000 euro is veeeeel geld voor een keyboard.
Punt 2, precies wat ik bedoel met de link die ik poste, daar zitten de liefhebbers.
Ik vergelijk geen appels met peren, dat zal raar zijn.
Zo denken ze er op het keyboard forum over.

Die "veel moeite" om leuke geluiden te maken valt wel mee; zolang je sample based vergelijkt ontloopt het de methodiek van de S synths niet veel.

En "veel moeite" moeten doen om creatief mee te werken is een non-issue. Als creativiteit zou afhangen van eigen klanksynthese, zou een instrument als een piano al bij voorbaat niet creatief zijn.

Voor mij is een piano niet een creatief instrument, ik maak klanken met synths. Dus voor mij slaat de gedachte dat je met veel moeite er wel iets moois uit kan halen nergens op, waarom zal je? Je gaat toch niet dwangmatig en keyboard kopen, of welk ander instrument dan ook, omdat je er uiteindelijk wel een goed geluid uit kan halen..........ik maak liever muziek:mega:

Nu lekker me bedje in.
 
Ben van 't weekend nog even naar FB geweest,en ook nog even de t3 onder handen genomen.
maar het lijkt er op dat ze het tweak-menu(om het zomaar even te zeggen)er uit hebben gehaald.
Dit schijn je dus enkeld met software te kunnen editen.
voor de rest greep ik op veel dingen mis die in de psr 9000(pro)wel standaard aanwezig waren.
Bijvoorbeeld: in de eq hebben ze geen mid meer,alleen maar high en low...en nog een paar van die kleine details die af en toe best handig zijn.
Het geluid was trouwens best goed hoor,niets op aan te merken.

En dat je iets meer moeite moet doen om er iets leuks uit te halen gaat tegenwoordig ook op voor veel synths.
Ik heb ze bijna allemaal geprobeerd(die er stonden welterverstaan)en er waren er maar weinig die een beetje toegankelijk waren...en die me konden boeien.
Je kan er veel mogelijkheden instoppen,maar je kan er ook teveel instoppen,zodat het elkaar in de weg gaat zitten.
Ik bedoel,.. een synthesizer met maarliefst 5 hele draaiknoppen,en de rest mag je in een van de honderden menu's opzoeken...dat is nou ook niet echt dat je zegt leuk,spontaan,en snel.


Ik moet wel meegeven dat ik me het meest heb vermaakt met die nieuwe gele mopho..lekker geluidje zit daar in.
 
OK, dat is dan een heel persoonlijk perspectief...

hoezo, ga jij dan met een strijkstok over de snaren harken om er een ander geluid uit te krijgen?

begrijp me niet verkeerd, een vleugel vind ik een van de mooiste instrumenten met een supermooie klank en ik zou er zelf ook 1 willen hebben.
maar het blijft een pianoklank wat eruit komt
 
Toch kun je met een sample-based instrument een hoop uithoeken van het audio-spectrum opzoeken, vergelijkbaar met echte synths .
Ik gebruik bijvoorbeeld de ring-mod-functie van de Electro 3 voor het neerzetten van een pulserende beat (feitelijk gebruik ik de ring-mod als een LFO) met een hammond, of een vette phaser als modulator waarbij ook de overdrive gemoduleerd wordt. Voeg daar een langzame tijdgebonden verandering in het stereobeeld in via de pan-functie en je zet iets heel bijzonders neer.
Maar toegegeven: de pianoklanken van de electro verkloten met een phaser, ring-mod of andere versterkersimulator klinkt nergens naar.

Het helpt daarbij natuurlijk wel als je een idee hebt van LFO, envelope-filters en moduleren, anders kom je misschien niet op het idee om de klassieke effecten zo in te zetten.
 
hehehe, vermakelijke thread, het lijkt wel of de wereld vergaat als er een keyboard uitkomt :D :D :D

als je echt denkt dat je met een tyros geen originele muziek kan maken dan ben je in mijn ogen echt geen muzikant. Een tyros heeft gewoon een ontzettend goede klankbibliotheek kwa sounds aan boord. Een echte muzikant kan met elk type geluid wel een track maken. De sounds zijn vergelijkbaar met een motif xs / xf en dat zijn gewoon goede geluiden. Het kan natuurlijk zijn dat je niet van dat soort sounds houdt, maar dat wil absoluut niet zeggen dat je er dan geen muziek meer mee kan maken, dat zegt dan meer over jezelf en je belevingswereld. :D :D
 
hoezo, ga jij dan met een strijkstok over de snaren harken om er een ander geluid uit te krijgen?

begrijp me niet verkeerd, een vleugel vind ik een van de mooiste instrumenten met een supermooie klank en ik zou er zelf ook 1 willen hebben.
maar het blijft een pianoklank wat eruit komt

Bass, het ging over "een piano is geen creatief instrument".

Voor brz is een creatief instrument een instrument waarop je zelf klanken kan maken. Dat is een standpunt waar ik me niet in kan vinden.

Voor mij kan je op elk instrument waarop je eigen inbreng hebt (en dat is dus elk instrument, anders is het een radio :)) creatief zijn, en is het dus een creatief instrument. Als Jim Steinman een heel album vol liedjes verzint achter zijn piano, is hij wat mij betreft dus zeer creatief bezig met zijn piano.
 
Ik denk dat je niet echt begrijpt dat er een verschil is tussen iets kunnen en iets willen.....
Waarom zal je iets doen wat je tegenstaat en er tig andere machines zijn waar die blokkade ontbreekt?
Heeft niets te maken of je wel of geen goede muzikant bent en zeker ook niets met creativiteit.

Wiki zegt:
Creativiteit wordt in de verschillende wetenschappen nogal verschillend geïnterpreteerd, maar wijst in het algemeen naar een vermogen om iets nieuws te scheppen.

Een standpunt innemen zonder te lezen wat een ander bedoelt is zo zandbaknivo.

Maar als jezelf erg creatief wordt van een keyboard en de nieuwe geluiden die eruit komen hou ik je niet tegen om er een te kopen hoor, of ben je dat niet van plan?
 
Bass, het ging over "een piano is geen creatief instrument".

Voor brz is een creatief instrument een instrument waarop je zelf klanken kan maken. Dat is een standpunt waar ik me niet in kan vinden.

Voor mij kan je op elk instrument waarop je eigen inbreng hebt (en dat is dus elk instrument, anders is het een radio :)) creatief zijn, en is het dus een creatief instrument. Als Jim Steinman een heel album vol liedjes verzint achter zijn piano, is hij wat mij betreft dus zeer creatief bezig met zijn piano.

Nicolas, ik zeg dat een piano voor "mij" geen creatief instrument is kwa klanksynthese.....
Zelfs kwa melodie is het al erg moeilijk om creatief te zijn aangezien je aan een octaaf vast zit.

Lees in de post hierboven wat de defenitie is van creatief, dan praten we tenminste over hetzelfde.
 
Ik zit niet in het leger. :)

Het vermogen om iets nieuws te scheppen kan in verschillende aspecten liggen. Voor jou ligt dat blijkbaar in nieuwe klanken. Voor anderen ligt dat in nieuwe melodieën. Of in beide. Ieder zijn goed recht natuurlijk. :) Maar dat maakt het ene niet meer creatief dan het andere. Het accent ligt gewoon elders.

Dat je met een piano moeilijk creatief kan zijn in het verzinnen van een nieuwe melodie omdat je vastzit aan de stemming van een piano, vind ik een wel erg overdreven voorgestelde beperking. Dagelijks worden nieuwe melodieën gecreëerd zonder van onze standaard 440Hz octaaf met halve en hele noten af te wijken. Weerom verwijs ik naar Jim Steinman. Zijn creativiteit lijkt niet beperkt te worden door de piano; geef hem een piano en wat tijd en hij schrijft een heel album vol nieuwe nummers bij elkaar.

Ik ben niet van plan een Tyros te kopen, maar dat terzijde.
 
Ik zit niet in het leger. :)

Het vermogen om iets nieuws te scheppen kan in verschillende aspecten liggen. Voor jou ligt dat blijkbaar in nieuwe klanken. Voor anderen ligt dat in nieuwe melodieën. Of in beide. Ieder zijn goed recht natuurlijk. :) Maar dat maakt het ene niet meer creatief dan het andere. Het accent ligt gewoon elders.

Dat je met een piano moeilijk creatief kan zijn in het verzinnen van een nieuwe melodie omdat je vastzit aan de stemming van een piano, vind ik een wel erg overdreven voorgestelde beperking. Dagelijks worden nieuwe melodieën gecreëerd zonder van onze standaard 440Hz octaaf met halve en hele noten af te wijken. Weerom verwijs ik naar Jim Steinman. Zijn creativiteit lijkt niet beperkt te worden door de piano; geef hem een piano en wat tijd en hij schrijft een heel album vol nieuwe nummers bij elkaar.

Ik ben niet van plan een Tyros te kopen, maar dat terzijde.

Heb net geluisterd op Youtube naar Jim Steinman, kan zijn dat ik wat gedateerde muziek gehoord hebt, maar ik wordt er niet nat van.......klinkt als duizend in een dozijn waar heb ik dit eerder gehoord knuffelrock III Cd's.

Uiteindelijk gaat het hele verhaal er mij om dat ik niet creatief word van een keyboard waar ik mijn best voor moet doen om er uberhaupt een leuk geluid uit te krijgen.
Blijkbaar is dat voor anderen geen bezwaar, en dat is maar goed ook want ik las net dat ze de vocoder nog beter gemaakt hebben.
Ik ben er wel even klaar mee:)
 
De persoon Jim Steinman of zijn muziekstijl is niet essentieel voor mijn betoog, het ging me er gewoon om dat je ook zonder zelf een klank in te stellen creatief bezig kan zijn door nieuwe nummers/melodieën te verzinnen. Dat niet iedereen zijn creatieve ei daar wil neerleggen is een tweede. Het is daarom niet minder creatief.
 
Back
Top