Yamaha Tyros 4 Workstation

Yamaha introduceert ondertussen al zijn vierde generatie Tyros. Deze kenmerkt zicht door een grotere en meer diverse hoeveelheid content, uitbreidbaarheid door middel van flash geheugen (Motif XF) en andere innovaties zoals een sterk verbeterde vocoder.


attachment.php



Sommige personen zijn misschien nog altijd van mening dat een dergelijk apparaat hier niet thuis hoort, maar daar ben ik het niet mee eens. Gezien zowel 'arranger' workstations als 'synth' workstations steeds meer naar elkaar toegroeien (intelligente arpeggio's versus styles, vergaande computer integratie, uitbreidingsmogelijkheden enz.) denk ik dat het ook zeker op een synthforum thuis hoort. Van skihut hit tot film soundtrack, voor het maken van een eerste compositie worden deze apparaten vaak gebruikt in studio's.

Meer info: Yamaha Tyros 4

Yamaha heeft ook een aardig voorbeeld gefilmd: KLIK!

Voor meer filmpjes: KLIK!
 

Attachments

  • YamFront.jpg
    YamFront.jpg
    197,6 KB · Bekeken: 91
  • T40203_wallpaper1024_768.jpg
    T40203_wallpaper1024_768.jpg
    374,7 KB · Bekeken: 92
  • T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    396,9 KB · Bekeken: 86
  • T413_wallpaper_1024_768.jpg
    T413_wallpaper_1024_768.jpg
    529,5 KB · Bekeken: 98
Last edited by a moderator:
Iemand die zijn instrument goed beheerst en een andere smaak heeft dan Zanger Rinus, kan er een zeer behoorlijk streepje muziek uit halen.

Even een paar filmpjes geselecteerd van Tyros2 en 3. Deze mensen hebben meerdere filmpjes op internet staan waarop ze Enya, Vangelis, Jarre, Robert Miles...spelen. Het ene al wat beter geslaagd dan het andere uiteraard.




(hij maakt er na 3:30 wel een beetje een Tiestoke van :) )



OK, het ding doet geen volledig instelbare "in your face" filter sweeps en kletsnatte rezzzz basjes ofzo. Maar wat sample based werken betreft kan hier toch wel een zeer behoorlijk resultaat mee gehaald worden.
 
off-topic
Ptaurus:en ik maar denken dat ik het ergste had gehad.....en toen hoorde ik Hey Marlous...zeker als marlous in beeld komt...lekker ding hoor.

En als je ff doorklikt kom je nog ergere dingen tegen van die gast. Zelfs een hardcore versie, maar het voordeel daarvan is dat zijn stem maar 1 seconde te horen is en het dus niet vals klinkt :P

__________

Die filmpjes van Tyos 2 en 3 die geplaatst zijn laten goed zien wat ook kan met dit soort apparaten. Ik vind die demo's helemaal niet slecht, zelfs heel geslaagd te noemen.
Natuurlijk vraag ik me wel af of al het werk vanaf de basis zelf gedaan is of dat er gewerkt wordt met kant en klare patterns en kant en klare sounds. Yamaha bied namelijk een zeer groot scala aan uitbreidingen die toegespitst zijn op specifieke nummers.

Maar ook al is dat gedaan, het blijft wat mij betreft goed klinken.

Ik wil deze ook nog even toevoegen. Geeft ook een idee wat mogelijk is met dit soort "apparaten"


Paul
 
Iemand die zijn instrument goed beheerst en een andere smaak heeft dan Zanger Rinus, kan er een zeer behoorlijk streepje muziek uit halen.

Even een paar filmpjes geselecteerd van Tyros2 en 3. Deze mensen hebben meerdere filmpjes op internet staan waarop ze Enya, Vangelis, Jarre, Robert Miles...spelen. Het ene al wat beter geslaagd dan het andere uiteraard.
.

tja ik vind dat echt ielig klinken, zelfs nog ieliger dan flappie ed starink en dat zegt wel wat :P
 
tja ik vind dat echt ielig klinken, zelfs nog ieliger dan flappie ed starink en dat zegt wel wat :P

Ik hoor hier wel dingen op het forum die nog veel ieliger klinken.
Ik denk dat er wat mis is met jouw afluistering :P, want de kwalificatie "ielig" vind ik hier echt niet passen.

Ik begrijp je opmerking wel, omdat jij vermoed ik een dergelijk instrument niet als volwaardig beschouwd. Je hoort dezelfde soort opmerkingen van muzikanten over de synthesizer. Deze muzikanten (vaak klassieke) beschouwen de synth nog steeds niet als volwaardig instrument.


Paul
 
ja maar het gaat me niet om de audiokwaliteit , maar om de geluiden uit het apparaat zelf :)
 
Wat 'ie doet, doet 'ie prima. Ik word er zelf niet warm of koud van, maar ik snap best dat sommige mensen hier meer mee kunnen dan een Prophet'08. Ligt eraan wat je ermee doet.
 
Dat wou ik net zeggen,die dingen zijn echt wel crea-bea.
Wat dat betreft zijn die top keyboards helemaal niet beroerd.
En mischien dat je over een tijdje helemaal geen keyboards of workstations meer kan kopen ,alleen nog maar megastations.
Lijkt me wel iets hoor,zo'n mega bak met 2 vga aansluitingen,muis.bodemplaat verwijderen en plaats hebben voor tig uitbreidingen,stuk of 50 onafhankelijke multi effect modules er in.etc etc

wacht, je bedoeld een laptop :P
 
Ik wil deze ook nog even toevoegen. Geeft ook een idee wat mogelijk is met dit soort "apparaten"


Paul

Dat geeft alleen maar aan dat het een keyboard is. oftewel, een apparaat om een al bestaand liedje mee te spelen, het is wellicht een hobby te noemen. maar met muziek "maken" heeft het weinig te doen.
 
Whoeaaaaaaa!!!!!!!!!!!!:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:Geweldig!!hoe krijg je het gevonden.
Mijn god,wat een stelletje hopeloze 2e hands autohandelaren bij elkaar zeg,en dan die (hoe maak ik me zo onaantrekkelijk mogelijke) gleufdieren erbij....dit is echt regelrecht met stip de afgrongd van de maatschappij.
Je moet echt heel wat in je leven verkloot hebben wil je op dit niveau eindigen...dieper kun je echt niet zinken.

Idd ontopick(maar ik moest het gewoon ff kwijt,ik werd zeker overmand door emotie...maar niet heus).

mja ik zou graag een zanger rinus thread openen hier... :)
 
Dat geeft alleen maar aan dat het een keyboard is. oftewel, een apparaat om een al bestaand liedje mee te spelen, het is wellicht een hobby te noemen. maar met muziek "maken" heeft het weinig te doen.

Zeg je nu serieus dat je met een keyboard geen zelf verzonnen liedje kan spelen? :stupid
 
als je zo vast in je hokjesgeest zit en zo weinig creativiteit bezit dat je met een tyros geen eigen uitgesproken vette muziek zou kunnen maken....


dan is de Tyros 4 ECHT IETS VOOR JOU!!!!!!
 
Laatst gewijzigd:
als je zo vast in je hokjesgeest zit en zo weinig creatieviteit bezit dat je met een tyros geen eigen uitgesproken vette muziek zou kunnen maken....


dan is de Tyros 4 ECHT IETS VOOR JOU!!!!!!


Sarcast.


Stiekem heeft Fjoesz ook een Tyros thuis...
 
Ik heb ook echt serieus geprobeerd er naar te luisteren.
Maar na dat promofilmpje met de 'house of new orleans'-preset en dat lullige orgeltje met mod-wheel effect haak ik echt definitief af.
Geef me dan liever een echte hammond-kloon. Of zelfs een Roland VK....

En voor andere goeie sample-based geluiden zijn net zulke goeie (en goedkopere) alternatieven in de S80 e.d.

Iemand nog iets positiefs te melden over de Tyros (behalve KeyboardMaster dan)? Of is het een verloren zaak?
 
Natuurlijk geen verloren zaak. Heb je de rest van de posts eigenlijk wel gelezen?

Nee, het is geen hardcore synth
Ja, er zijn presets om er klote muziek a la Frans Bauer / Marloes, mag ik met je onder de douche mee te kunnen maken
Ja, 99% van de kopers gebruikt de presets en kijkt niet verder dan zijn neus lang is. En het valt ze niet te verwijten, want daar kopen ze em voor en de demo's laten ook dat soort ongein zien.

Maar wie echt de moeite neemt om dat ding te snappen komt erachter dat je er verschrikkelijk veel mee kunt. Nogmaals, geen die hard synth ofzo, maar wel stiekum heel erg tweakable. Ik heb een T2 gehad en zonder op te willen scheppen: mensen stonden versteld toen ik liet zien wat je eigenlijk allemaal met zo'n geval kunt. Zeker nu met de laatste editie, die het gat tussen het topmodel keyboard (tyros) en het topmodel synth (motif XF) een stuk kleiner maakt.

En ja, de geluiden zijn erg goed. Ga maar luisteren in een muziekzaak als je me niet gelooft.
 
On topic: ik hoop maar dat de harpen en accordeons een beetje goed zijn in deze.
 
De S80 heeft zeer weinig accordeons, dus dat zou welkom zijn. Nu is de S80 ook wel voor een minder accordeon minded publiek gemaakt, maar af en toe zijn ze toch handig.
 
Hmm positief?! ah, er zit een vocoder in/op! En, mocht je em kopen dan gaat iedereen in de winkel meteen een soortgelijke discussie (zie hierboven) voeren, dus je bent dan eigenlijk een soort van reallife topicstarter...

hmm laatste positieve punt: in 2012 komt de Tyros5 (totale gok mijnerzijds)
 
Natuurlijk geen verloren zaak. Heb je de rest van de posts eigenlijk wel gelezen?

Nee, het is geen hardcore synth
Ja, er zijn presets om er klote muziek a la Frans Bauer / Marloes, mag ik met je onder de douche mee te kunnen maken
Ja, 99% van de kopers gebruikt de presets en kijkt niet verder dan zijn neus lang is. En het valt ze niet te verwijten, want daar kopen ze em voor en de demo's laten ook dat soort ongein zien.

Maar wie echt de moeite neemt om dat ding te snappen komt erachter dat je er verschrikkelijk veel mee kunt. Nogmaals, geen die hard synth ofzo, maar wel stiekum heel erg tweakable. Ik heb een T2 gehad en zonder op te willen scheppen: mensen stonden versteld toen ik liet zien wat je eigenlijk allemaal met zo'n geval kunt. Zeker nu met de laatste editie, die het gat tussen het topmodel keyboard (tyros) en het topmodel synth (motif XF) een stuk kleiner maakt.

En ja, de geluiden zijn erg goed. Ga maar luisteren in een muziekzaak als je me niet gelooft.

Waarom zal je een erg duur keyboard kopen, omdat je er met veel moeite ook wel creatief mee kan werken en leuke geluiden kan maken?
Kan je toch net zo goed een echte synth kopen....
 
Back
Top