Yamaha Tyros 4 Workstation

Yamaha introduceert ondertussen al zijn vierde generatie Tyros. Deze kenmerkt zicht door een grotere en meer diverse hoeveelheid content, uitbreidbaarheid door middel van flash geheugen (Motif XF) en andere innovaties zoals een sterk verbeterde vocoder.


attachment.php



Sommige personen zijn misschien nog altijd van mening dat een dergelijk apparaat hier niet thuis hoort, maar daar ben ik het niet mee eens. Gezien zowel 'arranger' workstations als 'synth' workstations steeds meer naar elkaar toegroeien (intelligente arpeggio's versus styles, vergaande computer integratie, uitbreidingsmogelijkheden enz.) denk ik dat het ook zeker op een synthforum thuis hoort. Van skihut hit tot film soundtrack, voor het maken van een eerste compositie worden deze apparaten vaak gebruikt in studio's.

Meer info: Yamaha Tyros 4

Yamaha heeft ook een aardig voorbeeld gefilmd: KLIK!

Voor meer filmpjes: KLIK!
 

Attachments

  • YamFront.jpg
    YamFront.jpg
    197,6 KB · Bekeken: 92
  • T40203_wallpaper1024_768.jpg
    T40203_wallpaper1024_768.jpg
    374,7 KB · Bekeken: 94
  • T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    396,9 KB · Bekeken: 87
  • T413_wallpaper_1024_768.jpg
    T413_wallpaper_1024_768.jpg
    529,5 KB · Bekeken: 101
Last edited by a moderator:
on topic?
je post op synthforum nieuws over een veredeld keyboard, mensen mogen zeggen wat ze willen daar is het een forum voor =)
 
ik heb echt wel gezocht naar synth sounds maar die zaten er niet in, wel orkestrale geluiden ja

IN het synthdepartement is hij inderdaad niet eindeloos bedeeld, maar je haalt er wel wat synthpop stabs enzo uit. Maar op dat vlak is hij zeker niet de meest spannende bak die we al gezien hebben. :)

Met een Motif zal je zeker ook heel veel kunnen. Zelfs met mijn S80 kan ik én de akoestische instrumenten én het zwaardere synthgeweld naar voren toveren. Die heeft dan weer niet de begeleidingen enzo.

Maar ik wil maar zeggen: een Tyros hoeft zich niet te beperken tot broodje kaas.
 
een Tyros is natuurlijk wel bij uitstek geschikt voor dit soort muziek :

 
OMG Bass,,, ik dacht dat we het hier over muziek maken hadden, niet over kansloze mongolen die een poging tot zingen doen pffffffffffffffffffffffffffff :P
 
Heeft iemand überhaupt al ZELF op gespeeld op de Tyros 4?
 
on topic?
je post op synthforum nieuws over een veredeld keyboard, mensen mogen zeggen wat ze willen daar is het een forum voor =)


Zeker, over het keyboard (ik vind het meer een workstation) mag alles gezegd worden, maar zodra het over iets anders dan het product van dit topic gaat, noemen wij dat in de volksmond off topic. Vertaald: van het onderwerp af. Ik snap dat het soms best moeilijk is om Engels te lezen, vandaar dat ik het ook nog graag even benadruk door middel van een quote (natuurlijk vertaald naar het Nederlands (!), bron: urban dictionary) >>

Terug naar het onderwerp (back on topic) wordt meestal gebruikt wanneer iemand van het onderwerp gaat en dingen plaatst die niet relevant zijn ten opzichte van het besproken onderwerp.


Mijn punt is denk ik duidelijk. Terug naar de Tyros4.
 
een Tyros is natuurlijk wel bij uitstek geschikt voor dit soort muziek :

http://www.youtube.com/watch?v=yVHJ9g-1CPU

Whoeaaaaaaa!!!!!!!!!!!!:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:Geweldig!!hoe krijg je het gevonden.
Mijn god,wat een stelletje hopeloze 2e hands autohandelaren bij elkaar zeg,en dan die (hoe maak ik me zo onaantrekkelijk mogelijke) gleufdieren erbij....dit is echt regelrecht met stip de afgrongd van de maatschappij.
Je moet echt heel wat in je leven verkloot hebben wil je op dit niveau eindigen...dieper kun je echt niet zinken.

Idd ontopick(maar ik moest het gewoon ff kwijt,ik werd zeker overmand door emotie...maar niet heus).
 
Bradly had anders wel ervaring met de Tyros, meer dan de meeste van ons in ieder geval.


Moet je mij nu ook wat afzeiken net als bass ??? of mag het ook gezellig zijn ? 8D


Jammer dat er in de tyros bakken geen speakers zitten trouwens.
 
Is dit tegenwoordig het orgelforum? ;)
 
Oh ja .... zo 2 van die flapoor monitors eraan gebouwd, heb ik wel es gezien in de lokale muziek shop..... really ugly 8o)

Ik heb een Clavinova CVP in de woonkamer staan en daar zit een tyros ingebouwd (95% hetzelfde)

Er zit een filter is een ADSR EG hadwired aande VCA en een lfo hardwired aan de VCO's en nog wat synth wannabe functies.
Als je ze instelt dan wordt die info automatisch aan de style of song track gekoppeld in de vorm van midi CC's en is dan gelijk compactiebel met de meeste yamaha keyboards.
Je kan toch aardig presetjes aanpassen met die dingen en opslaan in een voice, style of song file.
Als je synths hebt ga je best niet lopen tweaken op een keyboard,,, doe dat op de synths.
Gebruik de tyros waar ie goed in is ,, met wat styles klooien en zo..
Yamaha Style files .sty zijn met hoopjes te vinden op het net, in alle stijlen incl bleus etc (wat ik zelf leuk vindt op een keyboard) :maffia:
 
Whoeaaaaaaa!!!!!!!!!!!!:dubbel::dubbel::dubbel::dubbel:Geweldig!!hoe krijg je het gevonden.
Mijn god,wat een stelletje hopeloze 2e hands autohandelaren bij elkaar zeg,en dan die (hoe maak ik me zo onaantrekkelijk mogelijke) gleufdieren erbij....dit is echt regelrecht met stip de afgrongd van de maatschappij.
Je moet echt heel wat in je leven verkloot hebben wil je op dit niveau eindigen...dieper kun je echt niet zinken.

Idd ontopick(maar ik moest het gewoon ff kwijt,ik werd zeker overmand door emotie...maar niet heus).


Off topic: Bekijk ook Hey Marloes van dit zelfde talent!!! :P (en al die andere super nummer: zingen krijgt weer een heel andere betekenis)



On topic:
Ik heb indertijd veel demonstraties op Tyros 3 gezien. O.a. van Peter Baartmans. Dat is sowieso een begenadigd toestenist en steekt ver uit boven de gemiddelde keyboardspeler. Natuurlijk hij spleet ook de bekende polka's, walsen enzovoort. (Dan wel overigens stukken beter dan die demo speler op de Tyros site van You tube). Dit is te slotte de markt voor zo'n appraat. Maar het blijkt dat je er toch ook zeer moderne dingen uit kunt halen. Maar het is inderdaad geen synth, dat klopt.

Ik verwacht dat Tyros 4 heel gelikt klinkt en dat er het voor de doelgroep een topper is. Zelf kocht ik een jaar of 10 geleden een Roland G1000 en dat was toen top of the bill. Als ik nu nog een fanatiek keyboard speler was dan zou ik zeker mezelf ingeschreven hebben voor de eerste leverering.
En de prijs van 3000,- is vrij goedkoop. (Tyros3 was al 3500,- )
Natuurlijk is 3000,- veel geld, maar je krijgt nu echt een top instrument voor de muziek waar ie voor bedoeld. Beter is er niet op dit moment.

Paul
 
Ik zie dat het topmodel van Solton zelfs duurder is dan de Tyros. Dat wist ik niet!

Anyway, ALS je met de Tyros4 geluiden kan layeren en per layer een envelope en pittige EQ kan instellen, kan je al héél veel om klanken aan te passen. Niet zoals subtractieve synthese, maar wel lekker veel mogelijkheden om sample based dingen te gaan doen. Een filtertje zou nog leuker zijn, maar met een enveloppe zou ik al vertrokken zijn. Simpel voorbeeld: piano en daarachter strijkers met trage attack, zodat ze pas na verloop van tijd erbij komen.

Maar ik ben niet 100% zeker of de Tyros4 wel een instelbare enveloppe heeft?

Ik denk dat voor de meeste synthforummers een S series synth meer geschikt zou zijn, omdat die dus een synthengine (filters, envelopes, etc) over de (al dan niet akoestische) samples heen kan gooien. Het is maar wat je wil.
 
Na mijn weten kun je tot nu toe met elke tyros envelopes en filters instellen,zo niet via de bijgeleverde software.
Het zou wel erg vreemd zijn als ze die funkties er nu uitgehaald hebben.
M.a.w dit zou ook met bijvoorbeeld een m-audio 33e controller moeten kunnen,zodat je toch best veel realtime vrijheid maakt qua geluiden.
En anders heb je er zo een module aan hangen,kijk alleen uit als je een module wil gebruiken om aan de begeleiding te hangen.
De overgang van akkoorden gaat niet even soepel,ligt er ook een beetje aan wat voor module je er aan hangt.met een jv 2080 bijvoorbeeld gaat het niet goed komen,als je hem aan de interne sequencer hangt gaat het wel goed.
De sliders vind ik wel een goede keuze van yamaha,als ze dat nou een beetje doorzetten zit de tyros 9 vol knoppen en sliders.

off-topic
Ptaurus:en ik maar denken dat ik het ergste had gehad.....en toen hoorde ik Hey Marlous...zeker als marlous in beeld komt...lekker ding hoor.
 
Ah, als ze ook allemaal envelopes en filters hebben, ligt het op zich nog wel in de buurt van de mogelijkheden van de S80 (=CS-6 synth engine + een bak akoestische samples en dergelijke die doorheen dezelfde engine kunnen).

In ieder geval, dat zorgt er dus wel voor dat je met een Tyros behoorlijk wat kan wat klanken brouwen betreft. Zeker omdat hij ook kan samplen!
 
Back
Top