Yamaha Tyros 4 Workstation

Yamaha introduceert ondertussen al zijn vierde generatie Tyros. Deze kenmerkt zicht door een grotere en meer diverse hoeveelheid content, uitbreidbaarheid door middel van flash geheugen (Motif XF) en andere innovaties zoals een sterk verbeterde vocoder.


attachment.php



Sommige personen zijn misschien nog altijd van mening dat een dergelijk apparaat hier niet thuis hoort, maar daar ben ik het niet mee eens. Gezien zowel 'arranger' workstations als 'synth' workstations steeds meer naar elkaar toegroeien (intelligente arpeggio's versus styles, vergaande computer integratie, uitbreidingsmogelijkheden enz.) denk ik dat het ook zeker op een synthforum thuis hoort. Van skihut hit tot film soundtrack, voor het maken van een eerste compositie worden deze apparaten vaak gebruikt in studio's.

Meer info: Yamaha Tyros 4

Yamaha heeft ook een aardig voorbeeld gefilmd: KLIK!

Voor meer filmpjes: KLIK!
 

Attachments

  • YamFront.jpg
    YamFront.jpg
    197,6 KB · Bekeken: 91
  • T40203_wallpaper1024_768.jpg
    T40203_wallpaper1024_768.jpg
    374,7 KB · Bekeken: 92
  • T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    T40809_wallpaper_1024_768.jpg
    396,9 KB · Bekeken: 86
  • T413_wallpaper_1024_768.jpg
    T413_wallpaper_1024_768.jpg
    529,5 KB · Bekeken: 98
Last edited by a moderator:
Creativiteit betekent in de muziek simpelweg iets nieuws scheppen en dat kan met klanken, met ritme, met melodie, met harmonie, met arrangement, met uitvoering, etc.

De doelgroep van de Tyros bevat veel muzikanten die gewoon bekende liedjes willen (na)spelen met een lekkere automatische begeleiding, puur voor zichzelf of voor publiek. Niks mis mee hoor, maar bepaald creatief is het meestal niet. Maar zoals ik al zei, dat hoeft ook niet (als je daar geen zin in hebt of niet de capaciteiten voor hebt).
Voor alles is een doelgroep zullen we maar zeggen...
 
Dat klopt zeker, maar dat wil dus niet zeggen dat je naast dat "liedjes naspelen" ook niet creatief nieuwe dingen kan maken op een Tyros. Zoals vooraan in dit draadje reeds gemeld: menige studio heeft een Tyros of iets gelijkaardigs staan om de basis op te verzinnen/vast te leggen.

Anderen, zoals dat Nicolas 2000 typetje dat hier op het forum zit, gebruiken dan weer een S80 synth om bestaande liedjes na te spelen. Go figure. :)
 
Bestaande liedjes naspelen is sowieso niet creatief, hoogstens leuk voor lessen.
 
1 op 1 naspelen is inderdaad niet creatief. Een eigen interpretatie ergens van maken is al creatiever.

Of het leuk is of niet hangt puur van de persoon af, dat kan je niet algemeen zeggen. Sommigen vinden "iedereen kan schilderen" pakketjes ook zeer leuk, terwijl het absoluut niet creatief is. Ieder zijn goed recht.

Maar goed, de laatste keer dat ik een keyboard workstation in een muziekstudio zag staan werd daar dus een NIEUW nummer op gecreëerd, en niet Una Paloma Blanca op nagespeeld.

Ik zou graag Una Paloma Blanca kunnen spelen, maar dat terzijde. :)
 
Tsja wanneer is het creatief.

Ik heb jarenlang de begeleiding gedaan van een cabaresk liedjesprogramma. De songs waren originele nummers. De begeleiding kwam uit een keyboard. De melodielijn was dus gewoon gezongen.

De begeleiding was is zoverre creatief dat ik daar wel wat aan ging prutsen. Er zijn aanta hele mooie nummers uit voortgekomen. Natuurlijk kwam dat ook door de scherpe teksten (we hadden een begennadigd schrijver), maar het gaat ook om het geheel.

Het voordeel t.o.v. een kant en klare orkestband of midifile was dat er toch een bepaalde vrijheid was in de uitvoering. Ook fouten konden worden opgevangen.

Ben je dan cratief bezig met een keyboard? Ik weet het niet.

Paul
 
Ik weet het wel.

Ik zou het meer een vorm van lagere creativiteit noemen waarbij je technische hulpmiddelen aanwend om beperkingen van het talent op te vangen.

Ik heb namelijk creativiteit genoeg, maar ben helaas te beperkt om die dingen die in mijn hoofd zitten ook uit de speakers te krijgen.
Dat merkte ik toen al, in mijn keyboardtijdperk en dat merk ik nu nog steeds in mijn Sequencer tijdperk.

Paul
 
Back
Top