Yamaha Genos

yamaha-genos-559456.jpg


https://nl.yamaha.com/nl/products/contents/keyboards/arranger_workstations/genos/

Ik heb nog geen tijd gehad om het ding uit te zoeken, laat staan beluisteren. Maar het lijkt een deel van de Montage technologie te bevatten maar dan als workstation. De consensus is dat het meer als Tyros opvolger gezien moet worden dan als Motif opvolger. Hopelijk heeft men nu eens het gebruiksgemak van een Tyros en de vollere klankkwaliteit van een Motif weten te combineren.

Prijs lijkt rond de 5000 te zweven. Whoppa.
 
Deze is niet alleen duur, maar de 'ervaring' past niet eens in m'n browserwindow, "Deze ervaring is ontworpen voor een groter browservenster. Maximaliseer uw browservenster om verder te gaan."
Moet wel een erg groot ding zijn 8)
 
Ik kreeg die melding niet, maar los daarvan was die site eerder mooi dan praktisch. Hopelijk is de synth andersom.
 
Is meer zo'n one-man-band entertainer keyboard met 30.000 styles en begeleidingspatronen erin dan een synth geloof ik. Leuk als je covers zingt voor verveelde gezinnen in Center Parcs ofzo.
 
Genos is de opvolger van de Tyros 5, dus eigenlijk meer een arrangerkeyboard/workstation dan een synthesizer. Inclusief Vocal Harmony en die dingen die de echte Centerparcsartiest niet mag missen:

F3D76BA1AC644513A9F638FDB185F676_12074_400x240_fc9d5a9c84031e2c551097d0ba534f2b.jpg
 
Is meer zo'n one-man-band entertainer keyboard met 30.000 styles en begeleidingspatronen erin dan een synth geloof ik. Leuk als je covers zingt voor verveelde gezinnen in Center Parcs ofzo.

Hij kan zeker wat jij omschrijft, vandaar ook "Tyros opvolger". Maar zeker de latere Tyrossen hadden ook aardig wat synthesemogelijkheden aan boord. Benieuwd hoe dat bij de Genos zit, en dus met name of die Tyros klankkleur verdwenen is.

Nuja, voor 5000 euro moet je zijn hoofdtaak als Tyros wel appreciëren; laat er nog een lekker synthengine in verborgen zitten dan is het aan deze prijs niet bepaal een "geheim wapen" voor synthgekken ofzo. :)
 
Met zo’n scherm kan je zelfs een Netflix filmpje kijken terwijl ie karaoke tunes afspeelt...
 
Er staan ondertussen een paar uitgebreide geluidsdemo's op YouTube (Kraft Music) dus als ik even tijd heb kan ik beoordelen of ze de "plastic" (mooi plastic, maar plastic) Tyros sound er al dan niet uit gedraaid hebben.
 
Conclusie na eerste demo: een paar van de geupdate klanken overstijgen de Tyros kleur, ze hebben ook wat supernatural achtige trucen. Maar drie kwart van de klanken blijft die Tyros kleur hebben. En die trek ik niet zo goed. Als ik de functionaliteit van deze bak zoek, koop ik me wel een oude Tyros voor een nulletje minder. De Nord Electro blaast hem op zijn klanken immers helemaal weg dus voor het geluid moet ik het niet doen.
 
Ik moet maar eerst zien of dit een goede opvolger is voor de Yamaha Tyros, van de filmpjes die ik tot nu toe heb gezien, wordt de GENOS zelfs weggeblazen door een Tyros-5 ik vind de Tyros-5 tot nu toe wat ik heb gehoord nog veel beter dan de Genos, maar het is afwachten wat er nog van komt.

Overigens hoor ik (via Facebook) dat Michel Voncken en Bert Smorenburg zijn opgestapt bij Yamaha ? Ik weet niet of dit gerucht klopt, dan blijft alleen Peter Baartmans nog over. Michel was altijd Mister Tyros samen met Peter. Het zou zeer jammer zijn. Na Marco Riedijk die ook weg is gebonjourd door Yamaha.
 
Blijkbaar werkt Yamaha enorm in zuilen en is het team dat Motifgeluiden maakt dus erg geïsoleerd van het Tyros team. Dat zou verklaren waarom die lijnen versie na versie zo verschillend blijven klinken. Of zou het echt op smaak van het Tyros doelpubliek wat "kaziger" gemaakt worden? Die strijkertjes, pffff geen ruggengraat. De Genos piano klonk op het eerste gehoor wel goed.

Ik heb tot nu toe inderdaad ook beter uit Tyros 5 gehoord dan uit Genos, minus die piano. Idem voor Stagea.
 
Is meer zo'n one-man-band entertainer keyboard met 30.000 styles en begeleidingspatronen erin dan een synth geloof ik. Leuk als je covers zingt voor verveelde gezinnen in Center Parcs ofzo.

Dat moet ook wel voor minder voor 5K kunnen lijkt me.
 
Ik denk dat de meesten hier nogal neerkijken op keyboards mede door het suffe imago. Ik moet bekennen dat ik zelf ook tot die groep behoorde en keyboards vooral zag als instrumenten waarop je inspiratieloze covers speelde zoals kleine cafe aan de haven van vader abraham.
Maar zo is het tegenwoordig helemaal niet meer, de high end keyboards van nu zijn enorme powerhouses geworden en geven je de perfecte omgeving voor je eigen songwriting plus jamming mogelijkheden.

Ik heb zelf ook een Korg Pa4x in mijn studio, dat is vergelijkbaar met een Genos, de synth engine van de pa4x is fantastisch en support 24 oscillators en zelfs wavesequencing. Ik ken de synth engine van de Genos niet maar die zal vast ook wel het nodige kunnen.

Het grote voordeel van een keyboard / arranger in deze prijsklasse is dat het echt alleen maar aanzetten is en je kunt helemaal los gaan. Wil je je eigen tracks naar een style omzetten dan is dat een kwestie van de midi file van je track aanvullen met markers en die midi file importeren in je arranger en je kunt live je track spelen. Het gaat vele malen verder dan simpelweg even een track spelen van corry konings of zo.

De Genos is nu de opvolger van de tyros, persoonlijk vond ik de tyros niet echt geweldig, maar de korg pa4x wel. De genos ben ik op zich wel benieuwd naar maar die prijs van rond de 5000 euro is wel te hoog naar mijn mening.

Aangezien het een genos topic is en niet de pa4x concurrent thread zal ik geen demos posten, maar voor de geinteresseerden, check mijn youtube kanaal maar eens om te horen wat je met een arranger kan doen kwa sound, doet kwa sound echt niet onder voor een korg kronos bijvoorbeeld (die wel meer mogelijkheden heeft natuurlijk).
 
Het belangrijkste verschil is dat de Korg zijn meeste klanken goed klinken en bij Tyros/Genos de meeste klanken nog altijd een kaastimbre hebben. Erg zonde want het kunnen inderdaad heel handige tools zijn.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top