Het antwoord zit wel in een vorm van compressie (compressor/limiter).
Die pieken (vaak van kicks en snares) zijn de reden waarom drum tracks vaak door een compressor/limiter geroute worden.
Ik ken je kennisnivo niet, maar gezien je vraag is iets van uitleg rond compressors/limiters misschien op zijn plaats.
En als onderstaande niks voor jou is, dan misschien wel voor andere/mede-forum leden.
Compressie gaat in dit geval niet om een soort zip of mp3.
Zie een compressor als een dynamische automatische volume knop. Aan de ingang (of uitgang bij een feedback compressor) wordt het signaalnivo gemeten. Als dit binnen een bepaalde tijd (attack) boven een bepaalde ingestelde drempelwaarde (threshold) komt, dan wordt het volume met een bepaalde verhouding (ratio) "teruggedraaid". Daarna en gedurende een bepaalde tijd (release) gaat de volumeknop automatisch terug naar het oorspronkelijke nivo.
Bijvoorbeeld:
attack = 50 ms
threshhold = -16 dBFS
release = 150 ms
ratio 2:1
In dit voorbeeld: Als een signaal binnen 50 ms boven de -16dBFS komt dan wordt daarna en daarboven elke +1 dB teruggebracht tot +0.5 dB (+2 wordt +1). Bij 4:1 zou dit +0.25 zijn (+4 wordt +1).
In grafische termen: Er ontstaat dan een "knik" in het volume verloop. Het is nu niet meer progressief lineair (gelijkmatig harder) van -oneindig dB (stilte) tot 0 dB (Full Scale) maar vanaf de -16 dB zit er nu een een knik in de lijn en de lijn (tot 0 dB FS) verloopt vanaf daar vlakker (onder een hoek die bepaalt wordt door de ratio)
Als de ratio heel groot wordt (10:1, 100:1) ontstaat feitelijk een plafond vanaf de treshhold, een limiet: de compressor is nu een limiter. Elke 1 dB die daarboven probeert te komen wordt teruggebracht tot een fractie daarvan (bijv. bij 10:1 wordt elke +10 dB slecht +1 dB.
Nog even over de "knik". Deze heet in compressor termen: Knee. De knee varieert van hard knee (een echte knik, harde overgang avn niks doen en ingrijpen), maar kan ook soepeler overgaan: soft knee (geleidelijke overgang van niks doen naar volledig ingrijpen). Het punt waar het geleidelijk meer ingrijpen begint is de soft knee (een 2e threshhold). Vanaf dat punt begint de compressor progressief (steeds meer) in te grijpen. Tot op de threshold en ingestelde ratio zijn bereikt. Dit punt moet natuurlijk wel onder de eerder genoemde threshhold liggen. Zo'n soft knee wordt vaak ingesteld als een aantal dB onder de threshold.
En: let op met de je attack, ratio en een lage threshhold. Met een te snelle reactietijd (bijv. < 10 ms) met een hoge ratio (10:1) en een lage threshold kun je alle de pieken helemaal platslaan. daarmee is de Kick uit je Kick en alle dynamiek uit je track. Andersom: met een te trage attack en/of te hoge threshold gebeurt er niks.
De tijd dat je door compressie tot een luid mogelijk resultaat moest komen is (bijna) voorbij. Het is vooral een tool om pieken in te dammen of om tot een gelijkmatiger volumeverloop te komen.
Er zijn enorme heel veel compressors en limiters. Elk met hun eigen functionaliteit en gedrag. Vintage analoog en virtueel digitaal. Een mooie gratis software compressor om eens naar te kijken is Tokyo Dawn - Kotenilkov.
https://www.kvraudio.com/product/tdr-kotelnikov-by-tokyo-dawn-labs
Of vladg - Molot
https://www.kvraudio.com/product/molot-by-vladg-sound
En een gratis limiter: George Yohng's (gedeeltelijke) kloon van de Waves L1 limiter
http://www.yohng.com/software/w1limit.html
Of Thomas Mundt - LoudMax (...)
https://www.kvraudio.com/product/loudmax-by-thomas-mundt
Doe er je voordeel mee.