ben ernstig synth-ziek

Mensch-Maschine

:mekanikal:
Lid sinds
26 december 2002
Berichten
670
Locatie
A'dam
mensen - ik heb de laatste tijden echt een heel raar gevoel - er gebeuren een rare dingen met mij - na erover gedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gewoon:

Synthziek ben!

Ik kan er niks aan doen en vraag aan jullie of er een cure voor is ofzo - want het begint rare vormen aan te nemen:

dit zijn mijn syndromen:

- DE HELE TIJD , behalve als ik slaap dan, denk ik aan samplen, synthesizers, drumcomputers, midi en gear in het algemeen
- ik droom over dat de derubel gaat en ik open doe - en nord lead 3 staat voor de deur. Of ik loop door een trein coupe en die een 808 liggen die vergeten is door een mede passagier (echt!)

- Op weg naar school op de fiets luister ik op mijn walkman, niet de nieuwste mix cd van dave clarke ofzo, maar AKAI Xperts of Techno, TEchno expander pack, Distorted realities, en andere sample cd's die ik in de avonduren ga samplen.

- Elke avond voor ik ga slapen, dek ik mijn set up zorgvuldig toe met doeken, anders komt er een beetje stof op.

- In ELKE productie die ik hoor - hoor ik meteen of iets een 808 of een 909 hihat is (die hebben jullie vast ook) - t zelfde geldt ook voor andere drumgeluiden.

- ALs mijn smatje in de stad naar de bijenkorf wil - ga ik gewillig tegenwoordig mee - om meteen naar de bovenste verdieping te rennen - want daar liggen de synth mags, zij is dan lekker blij omdat ze uren lang lingerie kan passen en kijken...vroeger kon dat helemaal niet ("waar hang je toch al die tijd lieverd??")

- Heb er last van dat elk bedrag die er per maand overblijft - meteen in de pot voor een nieuw stuk gear gaat. (ook die gedachten van: "zo heb je 700 euro verdiend? (en dan denken, "damn, daar zou ik wel die synth van kunnen kopen!.")

- Ik geef openlijk toe dat ik de arpeggio van mijn nord lead 2 sexier vindt dan mijn smatje (en dat ze op de 2e plaats komt na mijn gear)

- Ik vind de synthforum verslavend -

- Ik kan vanwege mijn gear niet meer thuis studeren (dan is het 10 min studeren, 3 uur drum tracks programmeren) - dus ik ga naar de universiteits bieb - maar zelfs dan - krijg ik het voor mekaar om een tutorial van de MPC tussen mijn boeken te vinden, en vervolgens mee verder te gaan..)

- Vroeger praatte ik tegen mezelf, nu ipv dat, maak ik hardop nieuwe human beatbox beats, ik kan nu kick en hihat tegelijk met mijn mond produceren. Probeer het eens: bum-bum-tsjak-bum-bum-bum-bum-tsjak (brute electro beat) -

- in mijn sleutelbos zit ipv een foto van een dierbar persoon - een foto van mijn dierbare MPC.

- Roland zou een mooie jongensnaam zijn toch?

- Als een docent aan het woord is tijdens een werkgroep - neem ik zijn/haar stem op mijn laptop die ik naar de les heb meegenomen (in soundforge) - en sample ik het later - of nog beter - ik jaag het via line in - Reaktor 4 in en process ik het live met een granular synth ensamble. Is later een onderdeel van een nummer.

(en nu het ergste syndroom) - Tijdens,je weet wel wat..denk ik alvast aan dat ik daarna weer ga samplen en nieuwe ensambles op reaktor checken terwijl op dat moment mijn partner haar hogpunt nadert (kan mij niet zoveel schelen eigenlijk) - net na de daad -sta ik meteen op ,loop ik naar de pc en ga verder met beantwoorden van een thread op synthforum.nl (die laatste is ernstig,huh?)

-elk getaal dat ik hoor (stel 4000) link ik aan een apparaat,gebeurt automatisch (MPC 4000 bijv)

anyway - de list goes on and on -

kan iemand mij helpen, ik ben student psychologie - maar kan mezelf niet helpen - dit is wel wat je in psycho termen - "fixatie" kan noemen - .

Hebben jullie ook zulke syndromen, post ze dan hier - misscihen kunnen we samen hierover praten (emoties luchen helpt, weet ik van mijn studie :) )


heeelp!
 
Het ergste aan al jou verschijnselen vind ik nog wel dat plaatje van de MPC aan de sleutelhanger! Dat kan echt niet :D
 
Ach, zolang je je vrouwke nog niet met midi probeert te triggeren.....

Klinkt mij allemaal als best gezond in de oren hoor !!
 
Hmm sommige dingen die hier staan zijn erg bekend....

Nog een paar:

je staat in een disco/kroeg/whatever, iedereen staat uit zijn dak te gaan en ik sta de nummers te analyseren.

Iedere keer als je op MP/2ehands.nl/interface een mooie synth voorbij ziet komen is het eerste wat in je opkomt: hmm heb ik dat op mijn rekening... nee kut daar had ik al een andere synth van gekocht :erm:
 
Ik had vorig jaar uit zelfbescherming m'n synths alvast in verhuisdozen gedaan (had huisje gekocht en was bezig met afstuderen).
Na een week had ik alles weer uitgepakt! Helaas ben ik nu weer bezig met afstuderen... :mega:

Trouwens, vroeger ging ik veel rommelmarkten af in de hoop op goedkope leuke instrumenten. Die droom heb ik nu definitief opgegeven... ;{ ;)
 
Origineel geplaatst door Blinx


je staat in een disco/kroeg/whatever, iedereen staat uit zijn dak te gaan en ik sta de nummers te analyseren.

Ey, maar dit heb ik dus serieus !!

En dat is NIET okee !!!
Sta je met vriend(inn)en naar een optreden te kijken, iedereen uit z'n plaat, en ik maar strak kijken/luisteren naar de evt. foutjes, mooie baslijntjes, strakke toetsenpartijen, enz....

Dat zijn nou van die momenten waarop je zou willen dat je helemaal NIX met muziek te maken had !!
 
Ik heb eens een keertje met o.a. Glennplumber en matt second in de effenaar gestaan, toen er een vriendin van iemand aan kwam met de melding: "Hou eens op.... je kunt er ook op dansen.."

1 tip, niet aan modulars beginnen. Je wil alles aan je modular koppelen. De wasmachine klok. Je ziet een waterkoker als een enorme ADSR als je de temperatuur in een voltage veranderd, waarbij de stroom op het element de gate is. Knipperlichten van auto's zijn simpele LFOs... (waarom gaan die sneller als er een lamp kapot is????? Als 1 LFO kapot is bij mij gaan de anderen niet sneller...) Ronddraaiende flesjes zijn extreme crossmodulerende FM simulaties... (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15989 ) enzovoort...

Volkomen normaal gedrag dus..
 
Als ik 's morgensvroeg opsta, zie ik altijd eerst 2 SY99's ...

Ik strompel met een slaapkop versuft naar de badkamer ... zie een apekop met z'n haren rechtstaand ... gaap nog eens goed en zie een TR606 tussen m'n tanden.

Ik doe m'n plasje, was me ... ga de kinderen wakker maken (blijkt dat niet zij maar een enorme CS80 onder hun dons ligt) ... ik geef m'n K2600 nog een ochtendzoen (slaat ietwat tegen als blijkt dat het mijn vrouw is ... nah, neen ... 't is een echte lieverd :luv: ).

Ik strompel aangekleed naar beneden ... ipv de microgolf (magnetron voor de noorderburen) zie ik een RS7000 naar me lonken ... jammer dat je er geen tasje thee in kan opwarmen :( .

Alleen tijdens het je-weet-wel-wat heb ik onverdeelde aandacht voor m'n liefste ... en da's dan toch wel echt m'n vrouw en geen EMU E IV Turbo of Q+. Of wanneer de allerliefste dochtertjes ter wereld met me liggen te ravotten, zie ik ook geen ARP 2500 ...

... maar anders herken ik veel van die symptomen ... en m'n psych kan daar niets aan veranderen :dubbel:

Trouwens ... m'n verslaafdheid aan het forum zal je wel kunnen afleiden aan het aantal berichtjes dat ik plaats ;)

:doei:
 
hmmm

ik heb wel eens gedroomd dat er een Memorymoog naast mn bed stond maar toen ik wakker werd, was hij weg ! =(

k heb volgens mij zelfs eens gedroomd dat ik live met Jarre aan het jammen was...:)
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb eens een keertje met o.a. Glennplumber en matt second in de effenaar gestaan, toen er een vriendin van iemand aan kwam met de melding: "Hou eens op.... je kunt er ook op dansen.."

1 tip, niet aan modulars beginnen. Je wil alles aan je modular koppelen. De wasmachine klok. Je ziet een waterkoker als een enorme ADSR als je de temperatuur in een voltage veranderd, waarbij de stroom op het element de gate is. Knipperlichten van auto's zijn simpele LFOs... (waarom gaan die sneller als er een lamp kapot is????? Als 1 LFO kapot is bij mij gaan de anderen niet sneller...) Ronddraaiende flesjes zijn extreme crossmodulerende FM simulaties... (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15989 ) enzovoort...

Volkomen normaal gedrag dus..

Je bent een goei mens hoor !!!
Maar ik zou toch es 'n fijne kamer gaan zoeken op de boschdijk..............
 
Mensch-Maschine - ik kan je zeggen dat we veel van deze dingen gemeen hebben (soms tot ergernis van mijn vrouwke). Zit er maar niet mee dat je de enige zou zijn met deze ziekte... 8D
 
Dat van die koplampen heeft met de schakeling te maken.
Da's meestal een bimetaal schakeling. En als er een lamp kapot is dan gaat er meer stroom door het bimetaal en dan wordt hij sneller warmer en schakeld hij sneller.

Maar fixatie lijkt me niet goed als het problemen oplevert. Kun/wil je er zelf mee leven en jouw sma er ook mee kan leven? Maar probeer het wat rustig aan te doen. Voordat je het weet ben je een paar jaar voorbij en hebbie spijt dat je niet meer dingen gedaan hebt die je ook graag had willen doen. ;)
 
Ik heb weleens gedroomd dat ik m'n eigen hersens ging modificeren. Serieus! weerstanden erin, potmeter eraan, effe doormeten...
Maar ik begrijp niet dat je synth-mags gaat lezen als je vriendin lingerie gaat passen, overigens. Verder zou ik zeggen: het is een hobby, soms een obsessie inderdaad, maar ik ga al wat langer mee, zeg maar, en de truuk voor mij is: overdrijf het zoveel mogelijk, dan wordt je het na een tijd echt wel zat en ga je vanzelf minderen, en es wat anders doen.
En inderdaad, begin niet aan modulars. Op een gegeven moment wil je alles modulair maken en alles op alles aansluiten.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb eens een keertje met o.a. Glennplumber en matt second in de effenaar gestaan, toen er een vriendin van iemand aan kwam met de melding: "Hou eens op.... je kunt er ook op dansen.."

1 tip, niet aan modulars beginnen. Je wil alles aan je modular koppelen. De wasmachine klok. Je ziet een waterkoker als een enorme ADSR als je de temperatuur in een voltage veranderd, waarbij de stroom op het element de gate is. Knipperlichten van auto's zijn simpele LFOs... (waarom gaan die sneller als er een lamp kapot is????? Als 1 LFO kapot is bij mij gaan de anderen niet sneller...) Ronddraaiende flesjes zijn extreme crossmodulerende FM simulaties... (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15989 ) enzovoort...

Volkomen normaal gedrag dus..

je had geen java programmeur moeten worden ;) mislukte geleerde past je beter :D

nee maar ff serieus. hmm naja denk er vaak aan maar me smatje gaat toch voor alles orr ;) heb ook vaak me ged88 bij haar. laat ik het zo uitdrukken me gedachten:

Synths, Nieuwe gear, watkan ik kope voo rmoois, nummers maken etc 45 %
Me skatje 45 %
naja wat andere vage dingen nog waaronder zoiets vaags als ermm hoe heet het? was iets van school ofzow.. naja boeie ;)

heb wel altijd dat ik op het werk altijd in me kop zit te sequencen etc. Heb altijd pen en papier op me werk om het te noteren en er mee te stoeien.
 
Origineel geplaatst door Imipolex

Maar ik begrijp niet dat je synth-mags gaat lezen als je vriendin lingerie gaat passen, overigens.

idd vind ik ook zoiets dan ben je (sorry dat ikhet zeg) echt ziek in je kop... je verkiest eigenlijkje vriendin boven je hobby... damn man maak het uit en blijf lekker met je synths en ga naar de rooie lampjes als je behoefte heb. neem desnoods je sampler mee ze komen daar wel vaker maffe verzoekjes etc. tegen dus. Een vriendin die een vriend heeft die alleen aan ze synths kan denken is zoiemand niet waard ;)
 
De muziek die ik vroeger top vond, heb ik inmiddels geannaliseerd en redelijk wat vind ik niet meer 'leuk' cq. "da's wel een heel simpel nummer eigenlijk!"
Ook ik betrap me er REGELMATIG op dat ik ipv te dansen/feesten de nummers/artiesten/DJ's zit te checken. Vooral als er een live-act is, is er geen sprake meer van feesten bij mij: GEAR CHECKEN & kijken/luisteren hoe ze 't doen.......
ZUCHT!!

Soms heb ik wel eens een beetje spijt.. Het leven was zoveel simpeler..
 
Ik koop liever synths dan kleren. Eerste nerd-verschijnselen beginnen zich aan te dienen :(
 
Origineel geplaatst door Bass
hmmm

ik heb wel eens gedroomd dat er een Memorymoog naast mn bed stond maar toen ik wakker werd, was hij weg ! =(

k heb volgens mij zelfs eens gedroomd dat ik live met Jarre aan het jammen was...:)

ik heb eens gedroomd dat ik op een vette synth stond te freaken op een podium waar zojuist eat static opgetreden had... ik dacht "hey dat klinkt VET, wat is dit voor een synth?" ik kijken, ok, novation bass station... alleen hierom heb ik dat ding gekocht... achteraf bleken dromen alsnog bedrog want zo vet als dat klinkt dat kleine kistje gewoon niet. ;)

wat betreft het analyseren van muziek, dat heb ik ook. althans, had ik... naarmate ik steeds minder met muziek bezig ben (jammer genoeg) wordt het ook steeds makkelijker me er niet druk om te maken. al zou ik nog wel in een discotheek naar de front of house kunnen lopen en ze vertellen dat ze prutsers zijn en hoe het *wel* moet... :W

p.s. johnnybusca: schitterend om een waterkoker te vergelijken met een EG :halleluja
 
Back
Top