ssm2040 vs IR3109

Ik snap die tiergrinder niet zo , die loopt te miepen dat de lm13700 zn jp8 kloon zo duur maakt. Maar ik snap m wel hij pakt through hole. Ambi-j zei al pak de smd en het scheelt je een berg. Ik tel 88 ba-tjes in de hele jp8. Bij wat groter aantal heb je de lm13700 voor 70 cent. Dat gaat dus nergens over, dat is voor 30 euro aan lm13700.
 
"Zo kun je net zo goed een vactrol VCF maken of een FET VCF. Het gaat om de weerstand voor de capacitor die spanningsgestuurd variabel moet zijn. "

Zo is het. Kort door de bocht dan want, feitelijk is die weerstand virtueel terwijl die bij een vactrol er werkelijk ook is.

De ssm2164 hadden ze overigens ook een Quad OTA kunnen noemen. Dat zou eigenlijk logischer zijn geweest omdat het gebruikt zich niet beprekt tot VCA's. Verschil is wel dat de OTA's van de 2164 direct met een CV zijn aan te sturen. Bij andere OTA's is dit stroomgestuurd.
 
Hoe een VCF ook opgebouwd wordt, het gaat altijd om een hoeveelheid stroom die van en naar de condesator loopt. Het is een RC netwerk (R=resistor, C=capacitor). Of je nou fysiek een weerstand voor een condesator plaatst of een stroombrom die de facto dan als een virtuele weerstand fungeert maakt niet uit. Zie de wet van Ohm.
Wat wel uitmaakt zijn de karateristieken van de onderdelen die samengevoegd worden EN de hoeveelheid en soort vervorming sie in het proces optreedt.
 
ja duidelijk , dus hoe zit het met de moogladder dan, welk onderdeel is de vcr? de transistor paartjes niet? brainfart : een motorized vcf kan dus ook ;)


og3_moogladder1.gif
 
Back
Top