ssm2040 vs IR3109

Anatal

www.anatal.io
Lid sinds
23 november 2014
Berichten
416
Locatie
Op de boot
ze hebben exact hetzelfde design, door velen beschouwd als het beste filter design ever. Wie kent ze allebei goed genoeg om de verschillen te kunnen benoemen. Als ze veel anders zijn waar kan dat dan aan liggen dat verschillend OTA's voor een ander geluid kunnen zorgen. Zou een ssm2040 niet opvallen in een juno60 of jupiter 8. En andersom een IR3109 zo in een prophet rev 2?
 
dag en nacht verschil,het zou heel erg opvallen als je dat in je JP-8 cloon gaat stoppen,dan klinkt je JP-8 heel wat anders,met meer ballen vooral,wel 1% caps gebruiken voor de 4 cellen anders klinkt het modder
 
dag en nacht verschil,het zou heel erg opvallen als je dat in je JP-8 cloon gaat stoppen,dan klinkt je JP-8 heel wat anders,met meer ballen vooral,wel 1% caps gebruiken voor de 4 cellen anders klinkt het modder

de grap is dat als alles in het audionetwerk hangt zoiets dus ook uit te proberen en toe te passen is. de prophet rev 2 en de jupiter dat waren mijn synths. die wil ik allebei weer. als de jupiter gedaan is dan doe ik de prophet rev 2. het ssm2040 design heb ik al van rene schmitz. Discreet met transistoren, te maken voor ca 1 euro aan transistoren. Ik vraag me af welke ik moet gebruiken om als een ir3109 te klinken ipv die voor de ssm2040. Wel leuk om te gaan proberen. Allemaal verschillende transistoren proberen want blijkbaar is er veel variatie in filter sound mogelijk.

Ik wil met dat schema kaarten gaan maken waar bijvoorbeeld 50 filters op zitten, die per 6db aan te sturen zijn en ook stapelbaar. Dan kan je zoveel synth filters maken als je nodig hebt maar ook mixing channels en equalizing, alles geparameteriseert. Minder toekomst muziek dan je denkt, in het audio netwerk is alles mogelijk. De software maakt dynamisch de bedrading die op dat moment nodig is. Tof je eindmix maken met het beste filter design wat er is, OTA stages based zoals de twee waar we het nu over hebben.

Dit gaat eraan komen. Tekenwerk 1 dag, layout 1 dag, pcb + assemblage 2 weken, testing????

rs2040.png
 
Tof plan! Ik zou voor de transistoren eens kijken naar de BCM847 en BCM857. Dit zijn goedkope matched pairs (daar staat de M in het typenummer voor).
Je kan evt met discrete transistoren aan de gang maar die prijs van 1 euro haal je dan bij lange na niet want je moet ook je uren rekenen voor het matchen van zoveel transistoren... Verder krijg je met discrete transistoren veel meer last van ongewenste temperatuureffecten...
 
Tof plan! Ik zou voor de transistoren eens kijken naar de BCM847 en BCM857. Dit zijn goedkope matched pairs (daar staat de M in het typenummer voor).
Je kan evt met discrete transistoren aan de gang maar die prijs van 1 euro haal je dan bij lange na niet want je moet ook je uren rekenen voor het matchen van zoveel transistoren... Verder krijg je met discrete transistoren veel meer last van ongewenste temperatuureffecten...

Volgens Rene hoef je dit niet te matchen, hij is toch een beetje de Moog van onze tijd, alhoewel niet zo bekend. Ik ben zelf meer van de brute force aanpak ipv dat ik kan inschatten wat beter is en wat niet. Misschien komt dat nog wel als ik meer ervaring heb gekregen. Nu is het vooral veelbelovende designs zoeken en op pcb zetten.

Wat ik hiermee van plan ben is uitvissen welke transistoren het meest in de buurt van de ssm2040 komen en welke het meest in de buurt van de ir3109

De hm2040 is een hele goeie ssm2040 kloon, er zit een epoxy potting overheen. Waarschijnlijk om de boel ook te verbergen maar toen er 1 stuk was heb ik net zolang lopen hameren erop tot ie sprong. Epoxy is echt niet normaal taai. Je kan hardware zo maken dat er een vrachtwagen overheen mag rijden met expoxy. Maar dit terzijde. Ik ga dus voor de ssm2040 de hm2040 componenten gebruiken. George reageert niet meer dus ik moet wel. Ik snap niet dat hij niet gewoon nog een run wil maken. Alhoewel als hij die epoxy zelf doet dan is het een hoop werk. Ik zou dat niet perse voor iedereen ongevraagd doen en hoef dan alleen maar een opdracht aan de fabriek te geven en het komt kant en klaar aan. Ongveer 10 cent per transistor assemblage is 3 euro per filter, bordje en materiaal grofweg 2 euro. Is 5 euro per filter kant en klaar. Keer 50 is 250 euro. Tjees er zijn modulekastjes die zoveel kosten met 1 filter.

Maar ik zou eerder een hoop verschillende transistoren willen uit proberen om te kijken welke goed klinken. Dan een keuze maken en meer ervan op 1 bord zetten. Misschien is 50 overdreven maar het kan snel gaan als je gaat tellen wat je nodig hebt voor mixen en equalizing ook.
 
Ik ga dus voor de ssm2040 de hm2040 componenten gebruiken. George reageert niet meer dus ik moet wel. Ik snap niet dat hij niet gewoon nog een run wil maken.
Ik geloof dat hij alleen nog maar in grote aantallen wil verkopen, onder de 1000 stuks doet hij dacht ik niet (meer). Ik heb er zelf ook eentje voor in een E-Mu filter clone (AM8040 van AMSynths). Klinkt erg fijn maar inderdaad wel een ander karakter dan die bv die JP8 filter clone van AMSynths, de AM8109, waar een IR3109 in zit. De AM8040 klinkt wat netter, minder uitgesproken. Het gebruikte circuit zal uiteraard ook wel wat uitmaken, maar dat weet jij beter dan ik... ;-)
 
Kijk hier hebben we het over lm3046 is de basis lijkt het, die andere kan ik niet allemaal zien. Zouden ook transistoren moeten zijn want anders is het te weinig. Maar goed ik ga dit niet precies namaken dat is niet het doel, het moet zoveel mogelijk als de originelen klinken en als er nog andere goed klinkende varianten voorbij komen dan is dat ook mooi en wellicht bruikbaar.
De variatie houdt het interessant, is ook waarom het zo verslavend is, altijd wel weer iets nieuws onder de zon
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    37,3 KB · Bekeken: 49
Laatst gewijzigd:
Kun je kwijt wat er in je ir3109 kloon zit, of is het een adapter bord?

Aangepast... Nevermind ik lees je bericht nog eens goed en er staat dat er een ir3109 inzit

Heb je deze wel eens kunnen horen http://www.analoguerenaissance.com/AR80017A/ die is net zo duur of duurder als het origineel, beetje overdreven geldhonger, als het nou een compleet module bord was
 
Als je de IR3109 wilt namaken, dan kun je het beste richten op de LM13700 zoals de D'naab kloon (analoguerenaissance). In de IR3109 zitten feitelijk 4 BA662's. Mijn BA662 kloon gebruikt ook de LM13700. Alle testen/vergelijkingen lieten zien dat het compatibel was en geen verschil te horen/meten. Het voordeel van de LM13700 is dat de Gain tussen de verschillende chips nauwelijks verschilt (in tegenstelling tot de BA662). Wel van belang is de selectie op the Offset spanning. Die loopt nogal uiteen en die wil je zo laag mogelijk hebben. Dus selecteren.
 
Mooi om te zien dat je die HM2040 zo "ontleed" hebt; denk je dat je de clone kunt clonen of is dat niet te doen?
 
je zal ook een oplossing moeten vinden voor de SSM2050 anders zal je clone P5 nooit of never als een rev2 klinken indien je geen exact 1/1 alternatief hebt..
 
@Anatal als je nu nog eens zn Epoxy ding wil open maken gebruik dan een grote bankschroef. Dat breekt alles ;-)
 
Mooi om te zien dat je die HM2040 zo "ontleed" hebt; denk je dat je de clone kunt clonen of is dat niet te doen?

Ja denk ik wel en dan heb ik m voor een habbekrats ipv dik 25 euro. Maar ik wil niet perse zo bekend staan dat ik ontwerpen steel. Rene vind het prima en ik vind zijn ontwerp erg mooi. Ik ben heel benieuwd of ik het aan de gang krijg. Het idee van een enorme hoeveelheid vcf's in een compacte behuizing heb ik al een tijdje. Omdat het ontwerp hetzelfde is als de jp8 vcf past het goed in de planning.
De prophet rev 2 staat ook op het lijstje maar ik wil niet teveel door elkaar gaan doen en vervolgens niets afronden. Maar die komt zeker zogauw daar tijd voor vrij komt.
 
Als je de IR3109 wilt namaken, dan kun je het beste richten op de LM13700 zoals de D'naab kloon (analoguerenaissance). In de IR3109 zitten feitelijk 4 BA662's. Mijn BA662 kloon gebruikt ook de LM13700. Alle testen/vergelijkingen lieten zien dat het compatibel was en geen verschil te horen/meten. Het voordeel van de LM13700 is dat de Gain tussen de verschillende chips nauwelijks verschilt (in tegenstelling tot de BA662). Wel van belang is de selectie op the Offset spanning. Die loopt nogal uiteen en die wil je zo laag mogelijk hebben. Dus selecteren.

Ik denk dat je de 80017A met de IR3109 verwisselt. De lm13700 is wat tiergrinder zijn oplossing erg duur maakt. Ik zoek een andere oplossing en denk dat rene zijn ontwerp een goeie kanidaat is
 
@Anatal als je nu nog eens zn Epoxy ding wil open maken gebruik dan een grote bankschroef. Dat breekt alles ;-)

Ik zal je zeggen dat ik niet eens meer weet precies hoe ik het deed, volgens mij deed het wel pijn :P

Ik zal de bankschroef er de volgende keer bij halen
 
Neen dat klopt niet,hij verkoopt enkel niet meer aan doe het zelvers.

Ik doe zelf liever geen zaken met mensen die zo moeilijk doen. Zelfs al had ik er 10.000 nodig dan haalde ik het nog niet bij iemand met wie moeilijk contact te leggen is.
Ik wilde met zijn spullen uit komen omdat het bewezen spul is dat in ieder geval werkt. Ook is het makkelijk toe te passen. Nadeel was de hoge prijs, ook bij hogere aantallen, en zijn starre houding tav kleine aanpassingen. Daar ben ik nu in ieder geval vanaf. Als ik hierdoor zelf met een mooie implementatie kan komen zonder dat kinderachtige epoxy erover dan is het me helemaal best ook.
 
je zal ook een oplossing moeten vinden voor de SSM2050 anders zal je clone P5 nooit of never als een rev2 klinken indien je geen exact 1/1 alternatief hebt..

Ssm is meestal zo vriendelijk een block diagram in de datasheet te zetten. Zo ook met de adsr. In het vcf feedback pad zit ook de 2020 dus die moet er ook komen, voordeel is dat de vca er dan ook gelijk is.

Ik ben het met je eens dat de adsr erg karaktestiek is voor een synth. Je kan deze zeker niet een beetje anders gaan doen omdat het toch allemaal hetzelfde laag frequente geneuzel is.
 
Als je de IR3109 wilt namaken, dan kun je het beste richten op de LM13700 zoals de D'naab kloon (analoguerenaissance). In de IR3109 zitten feitelijk 4 BA662's. Mijn BA662 kloon gebruikt ook de LM13700. Alle testen/vergelijkingen lieten zien dat het compatibel was en geen verschil te horen/meten. Het voordeel van de LM13700 is dat de Gain tussen de verschillende chips nauwelijks verschilt (in tegenstelling tot de BA662). Wel van belang is de selectie op the Offset spanning. Die loopt nogal uiteen en die wil je zo laag mogelijk hebben. Dus selecteren.

Ik kom toevallig dit tegen
System 100m
24 dB Lowpass
(both: Module 110 and Module 115!)
four OTA-stages with BA662A with FET transistors as Buffers (no hint for selection of OTAs)
schematic_Module 110
schematic_Module 121

Je hebt wel gelijk dat roland zo een filter heeft maar dat is niet de IR3109 daarover staat
Jupiter8
12dB/24dB Lowpass
four OTA-stages integrated in a Roland IR3109; the 12dB filter is achieved by simply picking the signal after the second OTA-stage
schematic

Wat overeenkomt met de strekking van deze draad, weer wat bijgeleerd, thnx, ik dacht dat er helemaal niets van klopte wat je zei maar dat is dus niet helemaal waar, je vergist je alleen mbt de benaming en toepassing van het filter
 
Als je de IR3109 wilt namaken, dan kun je het beste richten op de LM13700 zoals de D'naab kloon (analoguerenaissance). In de IR3109 zitten feitelijk 4 BA662's. Mijn BA662 kloon gebruikt ook de LM13700. Alle testen/vergelijkingen lieten zien dat het compatibel was en geen verschil te horen/meten. Het voordeel van de LM13700 is dat de Gain tussen de verschillende chips nauwelijks verschilt (in tegenstelling tot de BA662). Wel van belang is de selectie op the Offset spanning. Die loopt nogal uiteen en die wil je zo laag mogelijk hebben. Dus selecteren.

Omdat je veel van dit soort dingen tegenkomt http://www.vintagesynthshop.com/Roland-BA662-Chip-BA-662-VCA-bbaaaaeaa.asp was ik erin gaan geloven dat de ba662 een vca chip is zoals de ssm2164 er eentje is. Zojuist kom ik erachter dat de ba662 een ota chip is die als VCA kan werken om zijn eigenschappen. En ook als voltage controlled resistor voor in een VCF. Nu kan ik eindelijk je opmerking plaatsen. Maar dat is ook tegelijk waar deze draad overgaat. Twee OTA based vcf ontwerpen die totaal anders klinken maar feitelijk exact hetzelfde schema hebben.

Zo kun je net zo goed een vactrol VCF maken of een FET VCF. Het gaat om de weerstand voor de capacitor die spanningsgestuurd variabel moet zijn.
 
Back
Top