Six-Trak, Pro-2, Poly Evolver: Filter FM. Zeer verschillende uitkomsten: waarom?

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.462
Locatie
Amsterdam
Filter FM: op de Six-Trak deed ik het lang geleden voor het eerst, met de Osc ^ Mod Amount parameter: de filter frequency moduleren met de oscillator. Eventueel ook met de envelope de oscillator pitch iets moduleren. Resultaat: een (beperkt) palet van soms prachtige, ongewone ringmodulator-achtige effectgeluiden.

De Pro-2 kan er veel meer mee: heeft een groter parameter palet en veel preciezer instelbare parameterwaardes.

Gisteren zat ik ergens op de Poly Evolver Keys te spelen. In de modulatie matrix daarvan kun je de digitale oscillators 3 en 4 (niet de analoge oscillators) de filter cut-off laten moduleren. Het resultaat daarvan is amper hoorbaar. Daarna zag ik dat het ook kan met de analoge oscillators 1 en 2, door in het filterblok de parameter Audio Mod (heeft een eigen knop) te gebruiken. Tot mijn verbazing levert dit op de PEK ook heel weinig op, het resultaat is onvergelijkbaar met de extreme sounds die de Six-Trak en Pro-2 ermee maakt.

In de Poly Evolver manual staat: "Audio Mod: 0...100 – Sets the amount of audio modulation from the analog oscillator to the filter, separate in left and right channels; i.e. Oscillator 1 modulates the left filter, and Oscillator 2 mods the right filter."

En in de Anu Kirk 'Definitive Evolver Guide' staat: "The Audio Mod allows the sound of the analog oscillators themselves to affect the frequency of the lowpass filter. If the analog oscillators are being used, audio mod can add a “sizzly” quality to your sound."
Dat 'sizzly' is een goed gekozen woord: er verandert namelijk niet veel meer dan dat er ook wat gesis in het geluid hoorbaar wordt.

Kan iemand me uitleggen wat de mogelijke reden van deze grote verschillen in uitkomsten is? Mij (als technische leek) komt het laten moduleren van het filter door de oscillator voor als een vrij straight forward gegeven. Is vco modulatie van het filter op de Poly Evolver zo anders geïmplementeerd? Ofwel, wordt dit op de Six-Trak en Pro-2 op een heel andere manier gedaan?
 
Het lijkt erop dat ik het hele bovenstaande verhaal voor niets heb getikt :bekdicht:

Ik hoor net van de eigenaar van de Poly Evolver dat er na een uitleen wat technische issues zijn met dit exemplaar =( Goed mogelijk dat dat ook de Filter FM betreft.
 
en nog eentje....heb het met uiterste spanning gelezen, het was bijna een synth detective murder mystery verhaal

met dan nu een nogal anti-climax einde

of is het echt wel die technische Issues met Filter FM????
 
Gisteren zat ik ergens op de Poly Evolver Keys te spelen. In de modulatie matrix daarvan kun je de digitale oscillators 3 en 4 (niet de analoge oscillators) de filter cut-off laten moduleren. Het resultaat daarvan is amper hoorbaar. Daarna zag ik dat het ook kan met de analoge oscillators 1 en 2, door in het filterblok de parameter Audio Mod (heeft een eigen knop) te gebruiken. Tot mijn verbazing levert dit op de PEK ook heel weinig op, het resultaat is onvergelijkbaar met de extreme sounds die de Six-Trak en Pro-2 ermee maakt.

In de Poly Evolver manual staat: "Audio Mod: 0...100 – Sets the amount of audio modulation from the analog oscillator to the filter, separate in left and right channels; i.e. Oscillator 1 modulates the left filter, and Oscillator 2 mods the right filter."

En in de Anu Kirk 'Definitive Evolver Guide' staat: "The Audio Mod allows the sound of the analog oscillators themselves to affect the frequency of the lowpass filter. If the analog oscillators are being used, audio mod can add a “sizzly” quality to your sound."
Dat 'sizzly' is een goed gekozen woord: er verandert namelijk niet veel meer dan dat er ook wat gesis in het geluid hoorbaar wordt.

Kan iemand me uitleggen wat de mogelijke reden van deze grote verschillen in uitkomsten is? Mij (als technische leek) komt het laten moduleren van het filter door de oscillator voor als een vrij straight forward gegeven. Is vco modulatie van het filter op de Poly Evolver zo anders geïmplementeerd? Ofwel, wordt dit op de Six-Trak en Pro-2 op een heel andere manier gedaan?

Even getest, digitale oscs met fm aan werkt flink hoorbaar, fm werkt ook alleen op de digitale oscs, staat ook boven de potmeters.

Dan digi osc 3 en 4 als source kiezen en filter als destination laten moduleren, is ook flink hoorbaar, evenals welke destination dan ook. Weet je wel zeker dat je na het kiezen van source en destination ook de amount omhoog gooit? Lijkt erop dat je wat over het hoofd ziet.

Dan nog even de audio modulatie van het filter aangestuurd door analoge osc1 en osc2, draai het filter eens dicht en reso wat open, (digi oscs uitzetten en modulatie van digi oscs naar het filter in de mod matrix ook uitzetten mocht je die nog aan hebben). Als je de audio modulatie opendraait naar het filter toe is dit ook flink waar te nemen.

Ik vind persoonlijk de revolver een flinke ragbak en is daardoor een van mijn leukste synths, gelukkig zijn de fm modulaties dan ook niet bepaald subtiel zoals jij lijkt te ervaren. Check het allemaal nog eens na!

Succes.
 
Laatst gewijzigd:
123
 
Niet voor niets.. minstens 1 lezer hier ;-)

Hihi, ik bedoelde voor niks getikt omdat de betreffende PEK niet goed werkt.
 
en nog eentje....heb het met uiterste spanning gelezen, het was bijna een synth detective murder mystery verhaal

met dan nu een nogal anti-climax einde

of is het echt wel die technische Issues met Filter FM????

;) Ja, echt issues, en meer dan enkel met Filter FM bleek later. De PEK is inmiddels al weg voor een fix hoorde ik.
 
Even getest, digitale oscs met fm aan werkt flink hoorbaar, fm werkt ook alleen op de digitale oscs, staat ook boven de potmeters.

Dan digi osc 3 en 4 als source kiezen en filter als destination laten moduleren, is ook flink hoorbaar, evenals welke destination dan ook. Weet je wel zeker dat je na het kiezen van source en destination ook de amount omhoog gooit? Lijkt erop dat je wat over het hoofd ziet.

Dan nog even de audio modulatie van het filter aangestuurd door analoge osc1 en osc2, draai het filter eens dicht en reso wat open, (digi oscs uitzetten en modulatie van digi oscs naar het filter in de mod matrix ook uitzetten mocht je die nog aan hebben). Als je de audio modulatie opendraait naar het filter toe is dit ook flink waar te nemen.

Ik vind persoonlijk de revolver een flinke ragbak en is daardoor een van mijn leukste synths, gelukkig zijn de fm modulaties dan ook niet bepaald subtiel zoals jij lijkt te ervaren. Check het allemaal nog eens na!

Succes.


Ja, dat het alleen op dig osc's werkt weet ik, stond ook in m'n tweede zin (van het eerste hoofdstuk :P).

En allemaal eerst zonder, en daarna helemaal volgens het boekje geprobeerd, en de modulatie was dus amper hoorbaar. Een dag later bleek ook de sequencer niet goed meer te werken, en nog wat andere dingen die ik zelf niet opgemerkt heb.

Ik had destijds een van de eerste Evolver modules, waren toen alleen bij Dave zelf te bestellen. Later een tweede erbij, en nog wat later een MEK. Ik ken ze dus wel een beetje. Juist daarom was ik zo verbaasd dat ik dit op de PEK niet aan de gang kreeg.

Afgelopen week een dagje een Poly Rack te leen gehad en daarop werkte het allemaal weer prima. Al vind ik die rack versie een wat knoppen betreft een veel te ver uitgekleed ding.

De Evolver is ook nog altijd een van mijn favoriete synths :okdan:
 
Back
Top