Filter FM: op de Six-Trak deed ik het lang geleden voor het eerst, met de Osc ^ Mod Amount parameter: de filter frequency moduleren met de oscillator. Eventueel ook met de envelope de oscillator pitch iets moduleren. Resultaat: een (beperkt) palet van soms prachtige, ongewone ringmodulator-achtige effectgeluiden.
De Pro-2 kan er veel meer mee: heeft een groter parameter palet en veel preciezer instelbare parameterwaardes.
Gisteren zat ik ergens op de Poly Evolver Keys te spelen. In de modulatie matrix daarvan kun je de digitale oscillators 3 en 4 (niet de analoge oscillators) de filter cut-off laten moduleren. Het resultaat daarvan is amper hoorbaar. Daarna zag ik dat het ook kan met de analoge oscillators 1 en 2, door in het filterblok de parameter Audio Mod (heeft een eigen knop) te gebruiken. Tot mijn verbazing levert dit op de PEK ook heel weinig op, het resultaat is onvergelijkbaar met de extreme sounds die de Six-Trak en Pro-2 ermee maakt.
In de Poly Evolver manual staat: "Audio Mod: 0...100 – Sets the amount of audio modulation from the analog oscillator to the filter, separate in left and right channels; i.e. Oscillator 1 modulates the left filter, and Oscillator 2 mods the right filter."
En in de Anu Kirk 'Definitive Evolver Guide' staat: "The Audio Mod allows the sound of the analog oscillators themselves to affect the frequency of the lowpass filter. If the analog oscillators are being used, audio mod can add a “sizzly” quality to your sound."
Dat 'sizzly' is een goed gekozen woord: er verandert namelijk niet veel meer dan dat er ook wat gesis in het geluid hoorbaar wordt.
Kan iemand me uitleggen wat de mogelijke reden van deze grote verschillen in uitkomsten is? Mij (als technische leek) komt het laten moduleren van het filter door de oscillator voor als een vrij straight forward gegeven. Is vco modulatie van het filter op de Poly Evolver zo anders geïmplementeerd? Ofwel, wordt dit op de Six-Trak en Pro-2 op een heel andere manier gedaan?
De Pro-2 kan er veel meer mee: heeft een groter parameter palet en veel preciezer instelbare parameterwaardes.
Gisteren zat ik ergens op de Poly Evolver Keys te spelen. In de modulatie matrix daarvan kun je de digitale oscillators 3 en 4 (niet de analoge oscillators) de filter cut-off laten moduleren. Het resultaat daarvan is amper hoorbaar. Daarna zag ik dat het ook kan met de analoge oscillators 1 en 2, door in het filterblok de parameter Audio Mod (heeft een eigen knop) te gebruiken. Tot mijn verbazing levert dit op de PEK ook heel weinig op, het resultaat is onvergelijkbaar met de extreme sounds die de Six-Trak en Pro-2 ermee maakt.
In de Poly Evolver manual staat: "Audio Mod: 0...100 – Sets the amount of audio modulation from the analog oscillator to the filter, separate in left and right channels; i.e. Oscillator 1 modulates the left filter, and Oscillator 2 mods the right filter."
En in de Anu Kirk 'Definitive Evolver Guide' staat: "The Audio Mod allows the sound of the analog oscillators themselves to affect the frequency of the lowpass filter. If the analog oscillators are being used, audio mod can add a “sizzly” quality to your sound."
Dat 'sizzly' is een goed gekozen woord: er verandert namelijk niet veel meer dan dat er ook wat gesis in het geluid hoorbaar wordt.
Kan iemand me uitleggen wat de mogelijke reden van deze grote verschillen in uitkomsten is? Mij (als technische leek) komt het laten moduleren van het filter door de oscillator voor als een vrij straight forward gegeven. Is vco modulatie van het filter op de Poly Evolver zo anders geïmplementeerd? Ofwel, wordt dit op de Six-Trak en Pro-2 op een heel andere manier gedaan?