Switchen van Mac naar PC / Windows

Ik weet niet goed wat het 'tweaken' inhoud. Dit heb ik op een Mac nooit moeten doen.

Windows heeft de neiging om in de standaard modus van alles mee te laten draaien, dat gaat ten koste van je snelheid.
Net als het opstarten er een aantal programma's ook meteen willen meedoen wat betekent dat je pc er langer over doet om gebruiisklaar te zijn en ook dit doet een beroep op de rekenkracht van je pc.
Het voert te ver om er hier dieper op in te gaan, je kan er genoeg info op internet over vinden als je zover bent maar het is wel goed dit te weten als je op windows over gaat.

Bij drivers hoeft het niet alleen te gaan over je geluidskaart en en andere hardware maar stel je hebt bepaalde plugins die heel belangrijk voor je zijn dan is het wel goed als je van te voren weet of ze behalve voor mac ook voor windows te krijgen zijn en anders zal je in een enkel geval naar een alternatief moeten zoeken.
Nou wordt het meeste zowel voor windows als mac ontwikkeld en ik ben geen mac gebruiker maar ik heb wel 'ns begrepen dat er bepaalde plugins/programma's zijn die specifiek voor mac op de markt zijn.
 
Als je toch al overweegt om met PC hardware te gaan werken, dan is het een kleine moeite om OSX compatible componenten te kiezen. Het kost je maximaal twee dagen om een prima draaiende hackingtosh te bouwen. Zeker als je al wel eens een pc ontleed hebt.
Voor rond de 1250 er heb je een Quad core 4 GHZ, 32 GB RAM, 256 GB SSD (Systeemschijf) en 8GB R 480 Video. Met een extra SSD maak je er een dual boot van en heb je zowel Windows 10 als OSX prima draaiend op 1 systeem.
Die OSX86 community sites zijn zo groot en supportive dat je dat met wat investering van tijd prima voor elkaar kunt krijgen.

Voordeel is dat je dan niet gelimiteerd bent aan enkel windows supported software. Er zijn nogal wat grafische en video editing software/plugins die enkel te draaien zijn onder OSX.

Ik vind ook dat apple momenteel flink achterblijft in prijs/specs. 5 jaar geleden kocht ik een quad core I7 MBP voor 1750 euro nieuw. Die kost nu 1000 euro meer en is niet bijzonder veel sneller.

Als mijn MBP het nu zou begeven, ga ik met de huidige line-up van MBPs en iMacs zeker voor een Hackingtosh. Voor mijn MBP heb ik 7 jaar prima met een quad core hackingtosh gewerkt.
 
Ik vind ook dat apple momenteel flink achterblijft in prijs/specs. 5 jaar geleden kocht ik een quad core I7 MBP voor 1750 euro nieuw. Die kost nu 1000 euro meer en is niet bijzonder veel sneller.

Ligt niet echt aan Apple dat Intel ligt te pitten. Beetje jammer natuurlijk aangezien ze al van architectuur gewijzigd zijn vanwege vrijwel de zelfde reden. De SSD's zijn absoluut de snelste die je kunt vinden in laptops trouwens. Je verkijkt je er op wat dat doet met het gevoel van een snel systeem.
 
als ik het zo lees, gebruik je ongeveer 10% van wat logic kan omdat je voornamelijk met externe synths werkt. zo doe ik het ook, en in principe kan elke pc dat slapend aan. cubase of misschien zelfs cubase elements werkt dan prima. gewoon een i7 desktop en klaar. tip: als je met cubase gaat werken en dingen extern synct via midiclock en zo, zoek dan een tweedehands steinberg midex8. werkt 1000% goed met cubase samen en al je timingissues zijn verleden tijd..
 
@ruuud Dat valt een beetje te bezien. Inderdaad misschien 10% van de functies van Logic, maar wat ik soms deed was een monosynth 8 of 10 x opnieuw opnemen om een supersaw te maken. Op deze manier krijg je al gemakkelijk projecten met 30 of meer tracks en wanneer je op verschillende tracks allerlei effecten zet dan gebruik je soms wel meer dan 10% van de power van computer.

Ik denk echter niet dat power een probleem zal zijn en wat betreft DAW's er zijn er erg interessante en ik heb nu al een goed beeld van het aanbod.
 
als je met cubase gaat werken en dingen extern synct via midiclock en zo, zoek dan een tweedehands steinberg midex8. werkt 1000% goed met cubase samen en al je timingissues zijn verleden tijd..
Ik ga even off-topic..
Heb zelf ook een Midex8 en weleens samen met Cubase gebruikt. Maar ik kreeg hele rare verschijnselen als ik CC# naar midi appatuur stuurde.
De commando's werden niet, of vertraagd uitgevoerd en noten werden ook vertraagd qua timing, of zelfs helemaal niet afgespeeld.. heel vreemd.

Met enkel 'n midi-clock uitsturen zal je daar geen last van hebben idd maar heb me altijd afgevraagd of dat nu een probleem is met de nieuwere drivers. Op windows XP had ik het probleem niet iig. :)
 
Ik was Logic spuugzat en ben overgestapt naar ProTools, om te recorden dan.

Ik ga nooit meer terug, Mac bevalt me zeer goed - vooral door low-latency/beter drivers. Met Windows ga je hoe dan ook latency krijgen.
 
Ik heb ondertussen een paar maanden een nieuwe computer: Een Ryzen 1700 X met 32 GB ram. Dat zal meer dan voldoende zijn wat kracht betreft.
Wat me opviel is dat je zo veel waar voor je geld krijgt. De toetsencombinaties is wel wennen na 20 jaar Mac gebruik.
Voor DAW heb ik nu de demo van Digital Performer gedownload. Het heeft bepaalde overeenkomsten met Logic, maar het lijkt me ook wel een stijle leercurve.
Wat ik erg moeilijk vind is dat sommige dingen onduidelijk zijn. De pianoroll bv. is voor mij bijna onbruikbaar omdat die zo klein is. In logic kon je die balkjes groter maken.
Welke andere DAW heeft een gemakkelijkere leercurve dan DP?
 
Welke andere DAW heeft een gemakkelijkere leercurve dan DP?

Ik denk dat je cubase het snelst beheerst als je van logic komt. Zelf vond ik ableton live erg simpel te leren, binnen 1 weekend kende ik het pakket van binnen en buiten, daar had ik in cubase wel wat meer tijd voor nodig.

Ik zou overigens gewoon voor ableton live gaan, ik heb echt geen seconde spijt gehad dat dat mijn main daw is nu ondanks dat ik cubase pro er gewoon naast heb draaien.

Het is inderdaad niet zo dat ableton alleen maar loopjes en patterns kan doen, in arrangement view is het praktisch gelijk aan cubase kwa werkwijze.
 
Ik hoor goede verhalen over Harrison Mixbus. Maar ik heb t nog niet zelf geprobeerd. Ook Reaper is best populair.
 
Ik heb nu de volgende DAW’s getest:
- Digital perfourmer - ziet er veelbelovend uit, maar de interface is te onduidelijk (klein) voor mij.
- Ableton Live - wijkt erg af van Logic en nog moeilijker wat betreft de interface. Voor een aantal parameters had ik een loep nodig.
- Steinberg Cubase - programma crashte

Ik heb wel een Magix Musicmaker, maar denk dat dit meer een soort Garageband is. Ik denk niet dat Music Maker midi noten verzend.
Ik zal er nog eens goed over moeten nadenken.
 
Ik heb nu de volgende DAW’s getest:
- Digital perfourmer - ziet er veelbelovend uit, maar de interface is te onduidelijk (klein) voor mij.
- Ableton Live - wijkt erg af van Logic en nog moeilijker wat betreft de interface. Voor een aantal parameters had ik een loep nodig.
- Steinberg Cubase - programma crashte

Ik heb wel een Magix Musicmaker, maar denk dat dit meer een soort Garageband is. Ik denk niet dat Music Maker midi noten verzend.
Ik zal er nog eens goed over moeten nadenken.

Ik weet niet wat je in logic deed, maar van logic naar magic musikmaker klinkt enorm onlogisch, dat is echt een entree pakket voor mensen die net met muziek beginnen en niet te complex willen en voornamelijk sample loopjes willen combineren. Je kunt er overigens wel leuke dingen in maken uiteraard, maar het is wel heel oppervlakkig allemaal wat je er in kunt.

cubase is inderdaad wat ellendig onder windows 10, bijvoorbeeld mijn cubase 7.5 werkt niet in combinatie met een Native Instrument NKS keyboard. Dan hangt die gewoon tijdens het opstarten, is een bekend probleem maar daar willen ze niets meer aan doen, ze zeggen update maar naar versie 9, die start wel op met een NKS keyboard. Maar ja ik gebruik cubase praktisch nooit meer, dus dat vind ik zonde. Dus als ik cubase gebruik dan laat ik mijn nks keyboard maar uit dan start cubase wel.

Ableton live heeft inderdaad wel een kleine interface, je kunt wel eenvoudig de skin aanpassen in het preference menu, maar daar wordt het niet groter van. Natuurlijk kun je wel de standaard windows vergroot feature gebruiken (Control + ) maar ja daar wordt het niet mooier van.

mocht je ableton echt willen leren, in de ableton thread hier staan allerlei youtube guides om snel te kunnen starten. Zowel intro beginners tutorials als volledige opleidingen.
 
Ik heb begrepen dat studio One een daw is die in een aantal opzichten overeenkomt met Logic.
Ik heb 'm zelf maar ik ken Logic niet dus ik kan geen vergelijking maken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik juist op Ableton overgestapt ben doordat Ableton met de verschillende controllers zoals Push en APC40 juist steeds meer als een soort instrument wordt ipv een conventionele studio.
Studio one kan je 30 dagen als full version downloaden en gebruiken
https://www.presonus.com/products/Studio-One/get-studio-one

Oh, nog even handig om te zeggen; studio one kan je bedienen met dezelfde commands als Logic.
 
Ik zou gaan wennen aan Ableton of zelfs Fruityloops gaan proberen, afhankelijk wat voor muziek je maakt. Cubase is uiteraard altijd goed.


Mijn vraag is vooral, waarom ben je naar Windows gegaan?
 
Fruityloops en Reason kan ik ook nog proberen. Dankjewel voor de tip.
Reden van switch naar Windows. Ik had een nieuwe computer nodig. Een desktop, want een scherm heb ik al. Apple biedt voor mij niet meer de oplossing aan. Je hebt de Mac pro, maar die ligt buiten mijn budget en is verouderd.
 
Werk nu al 11 jaar met reaper, daarvoor cubase en logic. Reaper vond ik destijds iig een volwaardige vervanger voor logic op pc, en stukken stabieler. Met name het gemak waarmee je bussen en subbussen en als je wilt subsubbussen etc in (en uit)elkaar kan zetten vind ik geweldig. Ook als vst host erg flexibel en stabiel. Beetje leercurve om erin te komen maar kan er inmiddels mee lezen en schrijven. Kost ook nog eens geen drol. Aanrader. :okdan:
 
Bedankt voor de tip.
Ik heb ondertussen Fruity loops getest. Die vind ik zeer goed.
Ik weet alleen niet hoe ik noten naar mijn midi interface - motu midi express 128 - moet sturen. Laat staan de audio van mijn hardware synths terug opnemen.
 
Back
Top