Switchen van Mac naar PC / Windows

Dat ziet er toch niet al te ingewikkeld uit, een Hackintosch. Beetje net als vroeger goed shoppen en wat knutselen.
 
Bij een Hacintosh lijkt het me dat je met nogal wat technische zaken te maken krijgt die ik zelf niet of slechts met veel moeite kan oplossen. En daar wil ik liever van gespaard blijven.
Mijn hoofdprioriteit zijn grafische programma's daarna video-editing en muziek.

Ik begrijp het, maar het is of betaalt ergens meer geld voor of je moet meer problemen zelf oplossen. Er waren ooit pre built desktops inclusief OS maar dat vond Apple niet zo leuk. Laptops kun je nog wel kopen, dan heb je keuze tussen een aantal modellen en dan moet je zelf een avondje gaan zitten met wat tutorials om macOS er op te krijgen. Het is geen rocket science en Windows lekker draaiend krijgen is ook niet iets wat iedere gebruiker zelf kan, als ik al zie dat fabrikanten zelfs het vaak al niet goed voor elkaar krijgen....

Verder heb ik het volle begrip dat de prijs/kwaliteit moeilijk te verteren wordt bij Apple, de lage euro wordt verder niet gecompenseerd door een hoger nummertje op je loonstrookje en afscheid nemen van winstmarges doen ze niet in Cupertino :doei:
 
Ik heb studio one met melodyne integratie en dat werkt wel goed.
Ik heb te weinig ervaring met andere daws om er iets zinnigs over te zeggen.
Ze zullen allemaal hun voors en tegens hebben en er zijn van verschillende daws probeerversies zodat je kan kijken welke workflow je aanspreekt.
Reaper is gratis te downloaden en voor een volledige licentie betaal je geloof ik 60 euro.
Het belangrijkste is denk ik dat je kijkt naar de plug ins die je gebruikt en in welke daw ze probleemloos draaien.
Windows lekker draaiend krijgen is geen probleem; gewoon installeren en de goede drivers downloaden voor je software.
Windows afstemmen op je eigen gebruik kost enig graafwerk als je niet met windows bekend bent.
Het latency verhaal is geen probleem want al jaren kan je op windows draaien zonder teveel aan latency voor zover mij bekend, zorg alleen dat je pc/laptop de juiste specs heeft.
Maar je doet veel editing begrijp ik dus dan zal je op je processor en geheugen niet besparen.
 
Dankjewel voor alle reacties.

Ik heb ondertussen al een beter zicht op de verschillende DAW’s voor Windows.
Cubase en Digital performer lijken voor mij de interessantste alternatieven.

Ik had nog even gedacht Mac OS virtueel te draaien, maar daar verlies je weer processorkracht mee en mijn Logic versie zal waarschijnlijk niet meer werken op het nieuwe Mac OS.
 
Is upgraden met je huidige Mac naar een nieuwe versie van Logic geen idee ?

Niet echt. Mijn Macbook Air was eigenlijk een 2de computer voor mij. Mijn 'werkcomputer' was een MacPro (de toren die je kon uitbreiden), maar die heb ik niet meer. Daarom gebruik ik nu mijn laptop als tijdelijke oplossing, maar het blijft toch behelpen met al die hubjes, dongles, usb-stekkers verwisselen, enz...

Het idee is om de laptop op termijn te vervangen door een desktop.
 
Er is (vind ik persoonlijk) geen goed alternatief voor Logic als je switcht dus dat worden een aantal ergernissen voor je.
Probeer alle DAW's uit en dan merk je wel wat wel of niet past. Volgens mij kun je van elke DAW wel een download vinden op de site van de fabrikant en zo niet dan ff een torrentje binnen slepen. (Cubase en PT werken nog steeds met waardeloze dongles volgens mij)
 
Het idee is om de laptop op termijn te vervangen door een desktop.

Ik raad je aan als je ook maar een beetje handig bent om zelf een desktop te bouwen dat scheelt je een stuk in het geld en je kan 'm precies voor jezelf op maat maken.
Ik heb er bij elkaar 3 gemaakt en het lijkt moeilijker dan het is.
Met één schroevedraaier zet je alles in elkaar alleen even opletten dat je de processor netjes plaatst maar daar heb je vaak filmpjes van op youtube.
Het enigste waar je op moet letten is dat je het moederbord, processor en geheugen en videokaart op elkaar afstemt of koop een barebone en koop de onderdelen die je wilt er op maat bij.
SSD schijf erin misschien nog wat extra's voor meer opslag en je bent al een eind op weg.
Oh ja, bezuinig niet op de kast.
 
Het idee is om de laptop op termijn te vervangen door een desktop.

Ik raad je aan als je ook maar enigzins handig bent zelf een desktop te bouwen, het lijkt moeilijker dan het is en met 1 schroevedraaier zet je alles in elkaar.
Allen opletten dat je het moederbord, processor, geheugen en videokaart op elkaar afstemt.
Goede voeding en stille ventilator erbij en bezuinig niet op de kast.
Ssd schijf erin misschien nog wat extra's voor meer opslag en je hebt een pc op maat voor jezelf voor minder geld dan dat je 'm op maat laat maken.
Alleen even opletten met het plaatsen van de processor maar daar staan vaak filmpjes van op youtube.
 
Godverdomme, ik krijg de pleuris van deze site.
Ik heb dit al vaker gehad als ik iets wilde editten dat de tekst weg is.
Ik wilde nu wat veranderen, druk op edit en weer de hele tekst weg?
Kan dus niets aanpassen en wil terug en krijg de melding dat ik minimaal 3 leestekens in moet voeren?
Maak een nieuw bericht en ja hoor; een dubbele post?
Schiet mij maar lek.
 
Er is zeker wel een goed alternatief: Studio One 3 . Ik ben zelf na heel wat jaren Logic Pro gebruiken overgestapt naar windows en heb gekozen voor Studio One 3 omdat de workflow erg overeenkomt, maar eigenelijk nog een stuk sneller is en veel minder last heeft van mafheden waar ik me bij logic nog wel eens aan ergerde. Je kunt zelfs crossgrade studio One 3 kopen met je logic licentie, flinke korting dus. Ook kun je Studio One 3 met 1 enkele instelling alle Logic shortcuts keys laten instellen ;)

Enige voordeel van Logic vind ik nu nog de enorme goede plugins en de hoeveelheid ervan. Die mis ik soms wel een beetje, dus ik ben nu gewoon vst's aan het verzamelen waarmee ik hetzelfde kan bereiken.

Ik werk nu al een tijdje met Studio One 3 en ben nog steeds erg onder de indruk van de snelle, overzichtelijke workflow. Ik voelde me vrij direct thuis. Enige waar ik even aan moest wennen was de platte layout. In logic zit meer diepte, visueel gezien. Maar nu ik er aan gewent ben vind ik ook dat wel prettiger eigenlijk.
 
Voordat je overstapt naar pc is het toch geen probleem om eerst de andere DAW's uit te proberen op je macbook? Het zou zuur zijn als andere DAW's je niet liggen terwijl je al afstand hebt gedaan van je macbook en dus niet terug kunt naar logic. Ga dat eerst eens proberen zou ik denken.
 
Ik weet niet of ik Logic heel hard ga missen, maar bij voorgenoemde alternatieven zitten er enkele zeer interessante bij. Die ga ik uittesten.
Van Logic gebruikte ik enkel de basis, wat automatisatie, enkele synths en de sampler. Tegenwoordig ben ik minder met synths bezig en zijn alle extra's niet zo heel belangrijk.

Wat betreft de computer - ik dacht om hem te laten samenstellen door een computerwinkel. Het viel me op hoe groot het prijsverschil is met Apple.
Ik heb ook wat harde schijven liggen dus daar kan ik ook al op besparen.

Maar het is een termijnplan. Niet voor morgen :)
 
Vooral heel goed je systeem tweaken... Daar gaat veel tijd in zitten. De rest valt allemaal wel mee.
 
Denk er wel aan dat de nieuwe Cubase 9 alleen maar 64-bit ondersteund. Dus 32-bit plugins doen het er niet zonder slag of stoot op. Daarvoor heb je dan JBridge nodig. Waarvan ik hier op het forum begrijp van sommigen dat het niet altijd even goed werkt....
En voor je hardware geldt dan hetzelfde. Check of er van al je hardware die je wilt gebruiken 64-bit drivers zijn.
 
Studio one is zowel voor 32 als 64 bit en heeft melodyne integratie, dat werkt echt heel makkelijk.
Je kan zowel een demo van de pro versie downloaden voor 30 dagen alswel een starter versie die onbeperkt volledig funktioneel is.
Dan kan je de workflow op je mac onderzoeken of het voor je werkt.
 
Dankjewel voor de info.
Ik weet niet goed wat het 'tweaken' inhoud. Dit heb ik op een Mac nooit moeten doen.

Wat betreft drivers: Ik denk dat dit enkel voor mijn midi-interfaces belangrijk zal zijn (Motu midi express 128 en een kleine Roland usb naar midi interface), maar aangezien ik me meer op software wil richten zal dit naar de toekomst toe minder belangrijk zijn.

Ik werk in de eerste plaats vooral met grafische software, dan video-editing en muziekproductie.
 
Back
Top