NRPN drumsettings externe synth Sonar

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik gebruik normaliter Apple Logic Pro X als DAW, maar voor mijn externe stagepiano (Roland RD700sx) is het vaak nogal onpraktisch. Het had me al weet ik hoeveel tijd gekost om uit te vinden hoe ik via Logic de gewenste klanken kon bereiken (die zijn opgeslagen in aparte banken die je kan bereiken via de controllers MSB en LSB, echter moet je daarvoor in Logic hele nieuwe instrument-definities maken). Maar ik moet wanneer ik een opgeslagen project open op elke track voor externe MIDI dubbelklikken, omdat Logic dan pas de betreffende commando´s verzendt naar mijn stagepiano.

Veel mensen denken wellicht: wat doe je moeilijk? Logic heeft zelf hele mooie softsynths en samples. Dat beaam ik ook, maar wanneer je met softsynths gaat werken, klinkt het in mijn visie te 'gelikt' en te 'glad'. Wanneer je de audio van de externe synth analoog gaat opnemen, krijg je naar mijn mening een wat 'organischer' geluid, vergelijkbaar met elektronische muziek in de jaren 90. Maar voordat ik dat soort analoge geluidsopnamen ga maken, is het handiger om eerst een MIDI-track te maken die ik na het inspelen nog op diverse manieren kan aanpassen en bewerken.

Ik had begin 2000 geleerd met MIDI te werken via Cakewalk Pro Audio, de voorloper van Cakewalk Sonar. Ik gebruikte toen de Roland JV-30, een instap synthesizer. Ik had ergens nog een LE versie liggen van Sonar 8.5 en die geïnstalleerd op de Windows-partitie van mijn iMac. Weer een heel gedoe om uit te vogelen hoe die DAW werkt, maar sommige features herken ik wel terug.

k1aqli.jpg


Het handige van Cakewalk Pro Audio vond ik dat ik de pitch, volume, pan en reverb van elke afzonderlijke drumsample kon aanpassen. Ik kan dat met Sonar op mijn huidige stagepiano ook, maar ik kan dat alleen toepassen op de drumbanken van de Roland GS: dus Standard, Room, Power, Electronic, Jazz, Brush, Orchestra en SFX. Ik weet niet hoe ik dat kan toepassen op de drumbanken van mijn RD700sx met de betere geluidssamples. Ik denk dat het te maken heeft dat de betere drumbanken ook weer op een aparte bank zijn opgeslagen en de NRPN die ik via Sonar kan selecteren daar dus niet op werken.

De hamvraag is dus:

Kan ik via mijn DAW de drumsamples op mijn stagepiano via MIDI-commando's aanpassen, dus bijvoorbeeld de pitch of stereopositie?

In deze post heb ik als het goed is een PDF-bestand bijgevoegd met een lijst van alle patches op mijn stagepiano. Het vijf-cijferige nummer erbij geeft aan in welke bank de klank is opgeslagen. Het is de waarde van MSB×128 + de waarde van LSB. Deze lijst had ik ooit een keer gemaakt, omdat je door dat nummer in te voeren via Sonar de betreffende bank van de gewenste klank kan bereiken.

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt :okdan:
 

Attachments

  • RD700-sx patch-list.pdf
    149 KB · Bekeken: 151
Back
Top