HELP: Reaper en extern keyboard. Hoe kies ik de gewenste klank?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Beste allemaal,

Ik moet op korte termijn opnames maken van een extern keyboard. Naast dat keyboard heb ik een laptop met Windows Vista, een Mac met OSX Leopard en een audio-interface (Edirol FA-66) die opnames kan 24bit opnames kan realiseren met een samplerate van 192.00 samples per seconden.

Qua apparatuur zit ik goed. Ik werk meestal met Audacity voor opnames, maar voor muziekopnames wil ik eigenlijk met MIDI werken. Je snapt wel dat het veel*praktischer is bij componeren.

Dus ik heb Reaper gedownload. Ik snap de opzet van het programma een klein beetje, maar wat me een raadsel is, is via Reaper de instrumentklank kiezen die ik wil gaan gebruiken.

Het keyboard is eigenlijk een stagepiano (Roland RD-700sx). Deze is GM-compatibel, maar de beste klanken zitten in andere banken. In de handleiding staat hoe je de klanken kunt bereiken. Voor de piano is dat MSB = 87, LSB = 64 en PC = 1

Ik weet dat je vaak voor externe keyboards files kunt downloaden, die je kunt integreren met je software sequencer, maar voor mijn instrument heb ik die niet gevonden.

Ik kom er niet uit hoe ik met Reaper de gewenste klank kan selecteren.

Ik hoop dat iemand van jullie me kan uitleggen hoe ik via Reaper MIDI-opnames kan maken met mijn keyboard.

(Ik heb trouwens ooit in een ver verleden gewerkt met Cakewalk Pro Audio, dus MIDI zegt me wel iets.)
 
Back
Top