Logic Pro X en externe stagepiano

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Ik wil graag MIDI-opnamen maken met mijn stagepiano/synth: de Roland RD700sx. Het euvel waar ik al heel lang tegenaan loop, is dat de beste klanken zoals bijvoorbeeld de gesamplede piano zijn opgeslagen in aparte banken. In de handleiding van mijn piano staat een patch-list. Wil ik via de MIDI-sequencer bijvoorbeeld de Superior Grand oproepen, dan moet ik bank select MSB (control number 0) instellen op 87 en bank select LSB (control number 32) op 64 en de program change is dan 1. Wil ik een elektrische pianoklank, dan is MSB nog steeds 87 maar LSB 65. Wil ik een Tonewheel Organ, dan is MSB 112 en LSB 0.

Ik heb een keer met andere software (gratis maar totaal niet praktisch) de klanken kunnen oproepen door in een event list de MSB en LSB in te voeren. Maar als je met software werkt, moet je vind ik met hooguit een paar klikken de gewenste klank kunnen selecteren, omdat je bijvoorbeeld ook wil weten hoe iets klinkt met een andere klank.

Ik dacht een paar maanden geleden: geen gedoe meer met gratis software enzo, ik schaf gewoon Apple Logic Pro X aan. Maar het is helaas wel gedoe, want ook met die software weet ik niet hoe ik de gewenste klank kan selecteren. Ik Googlen om erachter te komen hoe dat moet. Zo ben ik erachter gekomen dat MSB en LSB corresponderen met een getal. De Superior Grand staat in bank 11200 (87x128+64), de elektrische piano in 11201 (87x128+65) en de Tonewheel Organs in bank 14336 (112x128+0). Ik had vervolgens een hele lijst gemaakt van de klanken op mijn instrument en de banknummers uitgerekend: Patch list Roland RD700-sx Maar helaas kom ik ook hiermee nog niet verder met Logic.

Het zou moeten kunnen. Ik heb op internet gevonden dat je wat dingen kan instellen in Logic betreffende een extern MIDI-instrument door in de menubalk naar Window > Open MIDI Environment te gaan. Maar daarna raak ik de draad kwijt.

Dus weet iemand mij wegwijs te maken, zodat ik EINDELIJK mijn instrument kan gebruiken met een MIDI-sequencer? Je zou mij daarmee erg blij kunnen maken. :)

Van de gelegenheid wil ik ook gebruik maken door andere dingen te vragen. Mijn Roland bevat ook effecten die je kan toevoegen aan de klanken, zoals phaser, wahwah, tremolo, rotary, flanger, bitcrusher, etc. Dat kan je op mijn instrument ook naar wens instellen. Zou je dat ook via MIDI kunnen aansturen, of gaat dat heel ingewikkeld met SysEx?

En over de Tonewheel Organ. Dat is eigenlijk een soort hammond-orgel met 9 'drawbars' die je kan aansturen met sliders op het instrument. Zou ook dat via MIDI aan te sturen zijn, zodat je een specifieke orgel-klank kan oproepen?


Bij voorbaat dank!
 
... Zo ben ik erachter gekomen dat MSB en LSB corresponderen met een getal. De Superior Grand staat in bank 11200 (87x128+64), de elektrische piano in 11201 (87x128+65) en de Tonewheel Organs in bank 14336 (112x128+0). Ik had vervolgens een hele lijst gemaakt van de klanken op mijn instrument en de banknummers uitgerekend: Patch list Roland RD700-sx Maar helaas kom ik ook hiermee nog niet verder met Logic.
Met die lijst ga je niet veel kunnen aanvangen. Je dient de MSB, LSB en PRG waarden te gebruiken. Dus drie opvolgende commando's. Deze kunnen wel met één klik of selektie uitgevoerd worden (zoals jij dus wil).
Zo'n setup is makkelijk aan te maken in Logic. Het vraagt wel wat tijd. Ikzelf werk echter nog op LA voor PC en dus kan ik niet zeggen of een Environment voor deze opzet compatibel zal zijn met jou versie.

P.s. Als je geholpen wil worden is het altijd beter om zelf al de benodigde links en/of info bij je vraag te plaatsen.
 
Ik zou een Record doen op een MIDI channel in Logic, en dan zien wat hij opneemt als je op de synth/piano een program change doet. Die info kan je dan mooi zelf kopiëren en gebruiken..
 
Met die lijst ga je niet veel kunnen aanvangen. Je dient de MSB, LSB en PRG waarden te gebruiken. Dus drie opvolgende commando's. Deze kunnen wel met één klik of selektie uitgevoerd worden (zoals jij dus wil).
Zo'n setup is makkelijk aan te maken in Logic. Het vraagt wel wat tijd. Ikzelf werk echter nog op LA voor PC en dus kan ik niet zeggen of een Environment voor deze opzet compatibel zal zijn met jou versie.

P.s. Als je geholpen wil worden is het altijd beter om zelf al de benodigde links en/of info bij je vraag te plaatsen.
Welke links had ik moeten posten dan?

Ik wil best wat tijd spenderen om een setup voor mijn RD700sx te maken. De vraag is alleen hoe ik dat dus moet doen.
 
Welke links had ik moeten posten dan?

Ik wil best wat tijd spenderen om een setup voor mijn RD700sx te maken. De vraag is alleen hoe ik dat dus moet doen.
Ok, zonder links... dan zul je zelf de waarden moeten invullen.

Hieronder is een figuur van de exacte opzet die je dient aan te maken in de Environment.
Helemaal links een fader en een tekstbox(-fader), helemaal rechts een monitor waarop je de output kan zien (dat wat er verzonden gaat worden). Al de andere elementen zijn transformers. Bouw deze setup na, verbindingen exact zoals aangegeven.
(Verdere uitleg volgt daarna.)
attachment.php
 

Attachments

  • Environment MSB MSB PRG setup.jpg
    Environment MSB MSB PRG setup.jpg
    10,6 KB · Bekeken: 144
Den truc is te weten komen of MSB of LSB hetzelfde blijft.

En dan heeft de Prg Change,, Een bereik van 0-127 of 1-128,,
En kun je de Bank Select selecteren met die MSB of LSB waarde, dus die per patch veranderd.

Zo doe ik het, één vd twee is meestal een vaste waarde, die moet je maar één keer instellen.
Omzetten naar een getal heeft geen zin,, Da' s ni de bedoeling van Bank Select..
 
Ik zit dit vol verbazing te lezen. Waarom zou dit zo moeilijk moeten zijn?
Natuurlijk kun je dit via je environment doen, of inderdaad elke keer controller-data MSB en LSB instellen, maar kan het niet ook gewoon via de standaard bank-select, die onder je program-change staat weergegeven in je arrangement-window?

Hier waar "Bank" staat.
S0053_envMultiInstrumentUL3.png


(Goed, dit plaatje komt welliswaar niet uit het arrangement-window, maar het ziet er hetzelfde uit).

Ik heb eerlijk gezegd voor het laatst gewerkt met LSB- en MSB-data op mijn Atari 1040st.
In Logic (ik gebruik nu 9) kies ik m'n banken van m'n synths gewoon met 'Bank'.

Je moet trouwens wel een 'External MIDI' -kanaal hebben aangemaakt in je arrangement, niet een Software Instrument Channel met daarop een 'External Instrument' ofzo.
 
TS heeft duidelijk opgegeven dat de MSB en LSB telkens verschillen, zodoende moeten er telkens drie instelling gezet worden om de juiste klank aan te roepen. Dit kan idd op verschillende manieren, maar om dit met één klik te doen, dienen de drie commando's al ergens klaar te staan. Mijn setup is daarvoor bedoeld.
In de Arrange-parameters moet je ze wel alle drie telkens aanpassen.
 
Hey Audiocollage,, sorry dat ik je moet tegen spreken,,
Het is wel slechts de MSB ofwel de LSB die verandered.. zie ook het voorbeeld met die getallen, 't is ni allebei,,
't is dat ik voor al m'n synths Patchlists gemaakt hebt,, voor m'n eigen plugin, daarvan weet ik dat...

't is Eigenlk gewoon Prg change seleceteren, en al de variaties zitten onder de Bank select knob,, die MSB of LSB
 
ik voor al m'n synths Patchlists gemaakt hebt,, voor m'n eigen plugin, daarvan weet ik dat...

't is Eigenlk gewoon Prg change seleceteren, en al de variaties zitten onder de Bank select knob,, die MSB of LSB


Volgens mij ook. Het enige wat nodig is is een Program Change.. Al dat moeilijke gedoe is nergens voor nodig.
 
Hey Audiocollage,, sorry dat ik je moet tegen spreken,,
Het is wel slechts de MSB ofwel de LSB die verandered.. zie ook het voorbeeld met die getallen, 't is ni allebei,,
En, ga jij dan telkens uitpluizen welke van de twee juist veranderd is en welke niet ?
Ik niet hoor ik zend ze gewoon alle drie opnieuw uit, dat is heel makkelijk te doen eens je die setup gemaakt hebt.
Verder heb ik de lijst met MSB-LSB en PRG's niet... het zal wel om meer dan de drie klanken gaan die TS opsomt, denk je niet ?!
Volgens mij ook. Het enige wat nodig is is een Program Change.. Al dat moeilijke gedoe is nergens voor nodig.
Hoe ga jij met enkel een Program Change uit 1000 of meer klanken één uitkiezen ?!
 
Hey Hey Audiocollage,, Take it easy,, Zo heb ik het gemaakt,,

Ik heb Logic Pro X niet, ik kan effe ni de link ernaar leggen ivm MSB/LSB/PRGCH

msb-lsb-prgchnge.png
 
Laatst gewijzigd:
Hey Hey Audiocollage,, Take it easy,, Zo heb ik het gemaakt,,

Ik heb Logic Pro X niet, ik kan effe ni de link ernaar leggen ivm MSB/LSB/PRGCH
Man wie maakt het hier nu moeilijk zeg !
Ik probeer gewoon TS verder te helpen met wat die heeft en vraagt.
Doen jullie dat ook i.p.v. commentaar te geven op wat ik als hulp aanbiedt. Als je dat te moeilijk vind blijf dan weg uit dit topic, de TS-vraag komt niet van jullie !
 
Man wie maakt het hier nu moeilijk zeg !
Ik probeer gewoon TS verder te helpen met wat die heeft en vraagt.
Doen jullie dat ook i.p.v. commentaar te geven op wat ik als hulp aanbiedt. Als je dat te moeilijk vind blijf dan weg uit dit topic, de TS-vraag komt niet van jullie !

Cool down and chill. :D
We willen allemaal helpen neem ik aan anders reageren we niet toch?
 
Alé Audiocollage,, Doe nu weer ni alsof je alles kent hé ! Als ik zelf iets er uit kan leren, des te beter,,

EDIT:

Amai, in die logic is dat nog ni zo simple precies met Banken te werken??? en OEPS,, Cubase is al van't zelfde precies ??
Snap610.png
 
Laatst gewijzigd:
Basic idd maar zelfs dat ken je niet. Bemoei je dan ook niet zou ik zeggen !


Sjongejonge wat een gefrustreerd mannetje zeg.. :r
Bemoeien op een forum is vrij normaal dacht ik zo. Daar is het een forum voor.
Maar goed, zoek het lekker uit joh. he?
 
Allemaal bedankt so far voor jullie reacties.

Pfff.... Frustrerend dat het zo ingewikkeld is om de klanken van mijn synth op te roepen. Ik worstel al jaren met dit probleem. Het verschil is dat ik het eerst met gratis software probeerde zoals REAPER. Maar ik word er elke keer niet wijs uit. Ik heb heel vroeger met Cakewalk Pro Audio gewerkt en van daar heb ik leren omgaan met MIDI.

Ik denk dat ik een goede investering gedaan heb door Logic aan te schaffen, aangezien het tegenwoordig in verhouding tot andere soortgelijke software heel voordelig is. Maar ja, ik moet wel weten hoe het werkt :P
 
Back
Top