MIDI Transform in Logic Pro X

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Hallo allemaal,

Ik heb een wat ongebruikelijke vraag. Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen en ik hoop dat iemand me erbij kan helpen.

Ik werk voor het maken van mijn eigen muziek met een externe synth (stagepiano eigenlijk) en de software Logic Pro X van Apple. Ik heb het klankenarsenaal op mijn stagepiano uitgebreid met extension boards en beschikt o.a. over diverse geluidssamples van strijkinstrumenten. Die zijn best goed, maar kunnen uiteraard niet wedijveren met echte violen, altviolen, cello's en contrabassen.

Je hoort wel dat het geluidssamples zijn, zeker wanneer een bepaalde rif zich continu herhaalt.

Ik heb iets bedacht om er toch wat dynamiek aan toe te voegen: misschien maakt dat de strijkgeluiden niet realistischer, maar wel prettiger om naar te luisteren.

Ik gebruik de toetsen op mijn stagepiano om o.a. een staccato cello in te spelen. Wanneer je iets op aanslaggevoelige toetsen inspeelt, registreert de soft-sequencer de aanslagsterkte. Alleen het volume verandert, maar de geluidssample blijft hetzelfde. Het staccato cello geluid kan ik op mijn stagepiano veranderen door bijvoorbeeld de cut-off naar beneden te doen, waardoor de klank doffer wordt, of ik verander de decay-time, waardoor de staccato korter of langer klinkt.

Ik zou graag willen dat hoe zachter ik op de toetsen speel, de geluidssample niet alleen zachter van volume klinkt, maar ook doffer en korter. Dus bij forte klinkt de staccato cello helderder en langer en bij piano doffer en korter.

Logic Pro X beschikt over de zogenaamde MIDI-Transform functie, waarmee je de MIDI-commando's kunt bewerken. MIDI-Transform bevat een aantal presets, maar je kan het ook helemaal handmatig instellen. Echter voor dat laatste moet je de binaire codes van MIDI begrijpen en daar heb ik helaas niet genoeg inzicht in. In deze video wordt uitgelegd wat je o.a. ermee kan doen.
https://youtu.be/-TULzYgcUkM

Ik vraag me af of ik met MIDI-Transform de waarden van de aanslagsterkte van de noten kan converteren naar bijvoorbeeld cut-off. Dus als de aanslagsterkte een waarde heeft van bijvoorbeeld 84, is de cut-off dat ook en wanneer de volgende noot een aanslagsterkte heeft van 77 is de cut-off eveneens 77. Vervolgens moet ik die verschillende waarden van de cut-off schalen. Stel dat de verschillende waarden van de aanslagsterkte varieren tussen de 50 en 100. Bij 100 verandert er niks: de cut-off behoudt daarmee zijn waarde van 63. Bij 50 gaat de cut-off 15 naar beneden, waarmee die een waarde krijgt van 48.

Dat schalen is mogelijk, dat weet ik. Maar is het mogelijk om de velocity om te zetten naar cut-off en decay-time en dat toe te voegen aan de muziek?

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel. Het zou de muziek een stuk dynamischer doen klinken wanneer dit lukt.
 
...
Ik vraag me af of ik met MIDI-Transform de waarden van de aanslagsterkte van de noten kan converteren naar bijvoorbeeld cut-off. Dus als de aanslagsterkte een waarde heeft van bijvoorbeeld 84, is de cut-off dat ook en wanneer de volgende noot een aanslagsterkte heeft van 77 is de cut-off eveneens 77. Vervolgens moet ik die verschillende waarden van de cut-off schalen. Stel dat de verschillende waarden van de aanslagsterkte varieren tussen de 50 en 100. Bij 100 verandert er niks: de cut-off behoudt daarmee zijn waarde van 63. Bij 50 gaat de cut-off 15 naar beneden, waarmee die een waarde krijgt van 48.

Dat schalen is mogelijk, dat weet ik. Maar is het mogelijk om de velocity om te zetten naar cut-off en decay-time en dat toe te voegen aan de muziek?

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel. Het zou de muziek een stuk dynamischer doen klinken wanneer dit lukt.
Dat kan allemaal, maar ...
 
Ik doe audiocollage's reactie even dunnetjes over:

Wat je wil kan allemaal...
Maar...

;)

Ik werkte lang geleden met Logic dus weet niet meer zo goed hoe alles moet.
De laatste versie waarmee ik werkte was Logic 4.8 dus jah....
Maar ik weet zeker dat het kan want Logic is volgens mij nog altijd zo'n beetje het meest krachte programma als het gaat om midi.

In versie 4.8 had je een "environment" waar je allerhande logische schakelingen en verbindingen kon tekenen/programmeren. Bestaat dat nog steeds? Zo ja, dan kan je daar wss jouw oplossing vinden.
 
Om de "maar..." even in te vullen: Je pakt dit over het algemeen veel beter op aan de kant van het (software-) instrument. Velocity naar filter mappen kan volgens mij zo goed als elke synth (-plugin).
 
De 'maar' staat eerder voor : 'een heus werk waarvoor je de 'Logic transformer' werking wel goed moet kennen.
Zo kan je bvb. deze transformering realtime laten gebeuren (beste oplossing vind ik) ofwel, zoals in dat filmpje, achteraf op een track toepassen.
Om de "maar..." even in te vullen: Je pakt dit over het algemeen veel beter op aan de kant van het (software-) instrument. Velocity naar filter mappen kan volgens mij zo goed als elke synth (-plugin).
Velocity mappen zoals TS opgeeft denk ik niet dat veel synth's kunnen.
 
Mijn synth kan dit niet.

Als hetgeen wat ik wil niet kan, blijft er maar één ding over, namelijk al die waarden handmatig invoeren met de event-editor; dat is zoals je weet enorm veel werk.

Maar als iemand mij kan vertellen of op weg kan helpen hoe ik het moet doen, ben ik je zeer dankbaar! :halleluja

S0160_advTraTransformUL3.png


Deze afbeelding laat de MIDI-transform functie zien. Wanneer je het vinkje linkonder inactief maakt, kan je alles handmatig instellen.
 
Voer deze stappen exact uit zoals het hier staat (houd een reserve copy van je file bij) :
Ik vraag me af of ik met MIDI-Transform de waarden van de aanslagsterkte van de noten kan converteren naar bijvoorbeeld cut-off....
Als het dit is ?
En dus ...
Niet in real-time uitvoering ?


1) Selecteer links boven in menu (van je transformer figuur) 'transformer user set' o.i.d. (Ik werk met LAP 5.5 op PC)
2) Selecteer status bovenaan '= Note'
3) Selecteer status onderaan '= Control'
4) Selecteer Pitch onderaan 'Fix' en waarde 73
5) Klik op de knop bovenaan 'Selecteren en uitvoeren' (je midi gegevens best eerst zichtbaar maken in het edit-venster)
 
Het valt mij vaak op dat we met z'n allen lekker (te) technisch bezig zijn.
Wanneer je alles live, noot voor noot, inspeelt krijg je genoeg dynamische variaties. In ieder geval wat mij betreft. Ik knip en plak sowieso zelden en speel gewoon mijn partijen in, soms wel tig keer en kies dan de mooiste / beste.
Ik gebruik Logic trouwens al toen het nog Notator / Creator heette maar gebruik midi uiteindelijk als een live in te spelen midi recorder.
 
Wanneer je alles live, noot voor noot, inspeelt krijg je genoeg dynamische variaties. In ieder geval wat mij betreft. Ik knip en plak sowieso zelden en speel gewoon mijn partijen in, soms wel tig keer en kies dan de mooiste / beste....
De transform opdracht is geen knip en plak werk, TS wil gewoon diezelfde dynamische variaties ook gebruiken op de filtering, dus...

P.s. die 73 moet 71 worden => Sound Controller 2 (default: Timbre/Harmonic Intens.)
 
Voer deze stappen exact uit zoals het hier staat (houd een reserve copy van je file bij) :
Als het dit is ?
En dus ...
Niet in real-time uitvoering ?


1) Selecteer links boven in menu (van je transformer figuur) 'transformer user set' o.i.d. (Ik werk met LAP 5.5 op PC)
2) Selecteer status bovenaan '= Note'
3) Selecteer status onderaan '= Control'
4) Selecteer Pitch onderaan 'Fix' en waarde 73
5) Klik op de knop bovenaan 'Selecteren en uitvoeren' (je midi gegevens best eerst zichtbaar maken in het edit-venster)
Dank je wel! Ik ben momenteel niet thuis in mijn eigen huis, maar zodra ik daar ben en beschik over mijn iMac en Logic, ga ik het proberen! :okdan:

Ik heb trouwens een hekel aan uren achter de computer met een DAW te klooien en wil gewoon muziek maken. Maar je ontkomt er niet aan. In dit geval wil ik wat proberen om realistischere strijkers te creëren. Gesamplede instrumenten halen het vrijwel nooit bij akoestische instrumenten, maar bij strijkers is dat sowieso het geval. Wanneer je vaak dezelfde rif herhaalt, gaat de samples des te meer opvallen en irriteren. Ik hoop met variaties met de cut-off en decay-time toch wat meer dynamiek te creëren, waardoor het hopelijk aangenamer gaat klinken. |En ik kan deze procedure ook bij andere klanken gebruiken. De klank van de akoestische vleugel klinkt OK, maar zou net wat beter zijn als er ook variaties in de cut-off komen bij het spel. (Dat zou real-time handig zijn. Ik vraag het later nog wel een keer. Eerst moet ik het volgende onder de knie krijgen. :) )
 
Back
Top