MIDI Clock over USB ?

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Hoi,

Mijn opstelling bestond tot gisteren alleen uit (DIN) MIDI-verbonden toestellen. Nu heb ik een Akai Advance gekocht, en die is alleen via USB verbonden aan mijn PC.

In mijn setup is een Roland MC-909 de master clock.. werkt perfect voor al mijn toestellen, uitgenomen die nieuwe Akai Advance. Die kun je in de Global mode, Clock Source op "External" zetten. Ik zou verwachten dat er niet meer nodig is.. maar de Arpeggiator (die van de klok afhangt) blijft dood.. Als ik de Clock Source op Internal zet, dan werkt de Arpeggiator zoals verwacht.

Moet ik iets magisch doen om de MC-909 MIDI Clock naar die Advance te krijgen? Mijn setup is gebaseerd op Mac OS, dus ik gebruik MIDI Patchbay voor al mijn gewone (non-USB) MIDI routings, en Audio MIDI Setup voor al de fysische verbindingen.

Hulup!
 
zorg dat de DAW clock stuurt naar de akai advance (hij hoeft daarvoor niet per se master te zijn)
welke daw is het?
 
Als ik het goed begrijp heeft die akai advance een ingebouwde (hardware based) arpeggio die je wilt gebruiken?
Dat ding heeft ook gewoon een midi in zie ik. Dan kun je die toch gewoon gebruiken voor de midi clock vanaf je MC-909?

Of is er een DAW aanwezig in je setup die je ook wilt gebruiken? Er mist vermoed ik wat informatie....
 
Akai VIP ziet er verdacht veel uit als een DAW.......of op zijn minst een plugin host.
Op dat moment geldt echter nog steeds dat de hardware gewoon de midi clock via de midi in kan ontvangen van de MC909....heb je dat al geprobeerd zoals ik in mijn voorgaande antwoord suggereerde?
Daarna in de Akai VIP software configureren dat de midi clock van de Midi input van de Akai Advance hardware moet komen en het zou moeten werken.
 
@Acid: Voorlopig probeer ik mijn nieuwe Advance puur via USB te gebruiken omdat het verschillende obstakels in één keer zou moeten oplossen: power supply (de Advance komt niet met externe voeding bijgeleverd), MIDI in en uit zonder MIDI kabels.

Indien ik met klassieke MIDI kabels moet beginnen werken, dan
* heeft mijn MOTU Midi Express 128 geen beschikbare OUT meer (MIDI Thru ergens gebruiken ?)
* moet ik vermoedelijk ook de MIDI Out van de Advance gaan gebruiken
* kan ik de Advance vermoedelijk niet via USB power geven, want nu loopt MIDI hier al over, en welk zootje wordt het niet als er MIDI via USB én via klassieke kabels gecommuniceerd wordt? Brrr..

Ik zou dus enorm graag een oplossing vinden puur via USB.. Ondertussen heb ik de vraag gesteld aan Akai Support. Ben benieuwd naar hun antwoord...
 
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Midi control en midi sync.

Indien je de MC909 de midi clock master wilt houden zul je hier op de 1 of andere manier de midi clock naar je computer moeten krijgen. Als dit niet via een USB aansluiting oid van de MC909 kan (ik ken dat apparaat niet) dan moet het dus via midi naar een midi interface die aan je computer hangt of naar de midi in van een ander apparaat wat aan je computer hangt (zoals je Akai advance, effectief o.a. ook een midi interface).

De communicatie tussen Akai advance en computer verloopt gewoon via USB, de midi clock komt echter via de de midi in van de Akai advance je computer binnen.

Dit is neem ik aan wat je wilt bereiken? Midi synchronisatie tussen de mc909 en je computer?
 
Sorry voor de delay.. mijn Advance moest even terug naar de winkel omdat ik er pakken krassen op gezien heb die duidelijk niet van de fabriek kwamen..

Wat ik vandaag geprobeerd heb: een synth uit mijn setup halen, en de MIDI kabel die naar de IN ging van die synth, gewoon naar de Advance sturen.

Dus nu zijn er 2 kabels naar de Advance:

1) Mac USB naar Advance
2) MIDI naar Advance

Klok op External gezet.. en weeral totale stilte van de arpeggiator.

:stupid:?:?

For the record, de synth die ik weggehaald heb uit de setup reageerde perfect op MIDI Clock, maw, die kabel ziet de clock van mijn MC-909.
 
Back
Top