Midi en USB

ruudvee

Ouwe rot
Lid sinds
30 april 2006
Berichten
756
Locatie
Alkmaar
Als beginner snap ik er wederom niks van.

Ik heb een pc die via usb naar een Korg TR gaat die ook een usb bus heeft.
Dit werkt goed icm Cakewalk 9.

Maar nu heb ik hier ook nog een Akai S3000XL sampler staan die ik met een 5 polige din kabel heb verbonden met de midi thrue van de synth.

Maar als ik nou de Korg op kanaal 1 zet en de sampler op kanaal 2 (=voorbeeld), dan kan ik met geen mogelijkheid s-s-s-sampelen.

Op internet vind ik alleen setups met 5 polige kabels, maar lees niks over de combi usb en midikabels.

Wie kan mij helpen hier mee ?
 
Ik snap niet helemaal wat jou bedoeling is. Wil je geluiden van jeKorg samplen of gewoon iets anders samplen?
Als dat zo is dan moet je de AUDIO UIT van je Korg op de AUDIO IN van je sampler moeten aansluiten, anders wilt het zowiezo niet.

Is het zo dat je gewoon wilt samplen dan denk ik dat je een apparte track moet aanmaken in je midi programma en je moet het ook definieeren, anders gebruiken ze de zelfde uhhhh poort zeg maar.
 
Nee, geen korg geluiden sampelen.

In mijn akai zit een sample die ik wil gebruiken, maar ik weet niet hoe ik die kan triggeren in Cakewalk.
Ik had de Akai eerst op track 1 staan, maar dan hoor ik de sample bij elke toetsaanslag van de korg.
Zet ik de Akai op track 2 en vertel dat Cakewalk, dan doet de Akai niets.

Omdat de Akai op de midi true zit, dacht ik dat ik dat misschien ergens moest definieren op de Korg.

Is dat zo ?
Of moet ik dat alleen regelen in Cakewalk ?
 
Als je met de Korg de sampler wilt bedienen moet je de MIDIkanalen van deze 2 op hetzelfde kanaal hebben staan. dus niet 1 & 2 maar 1 & 1 of 2 & 2 etc.
Wil je met de pc op kanaal 1 de korg en op kanaal 2 de sampler, dan moet je ervoor zorgen dat de Korg de MIDIdata van kanaal 2 wel doorstuurt. Hier kan waarschijnlijk in de Korg een instelling voor gemaakt worden.
[edit] had niet helemaal goed gelezen, maar hier gaat het dus om.. Helaas weet ik niet precies hoe deze Korg werkt, maar er zal idd ongetwijfeld een functie inzitten bij MIDI instellingen om bv te filteren op bepaalde kanalen. Of aan te geven wat naar MIDI thru mag!

Ik neem aan dat de PC wel MIDI uitstuurt? (Dus de Korg op kanaal 1 doet het wel??)
 
precies.. de PC werkt zo te horen prima.
Dus instellen in de Korg!
 
Heb je de mogelijkheid om in de Korg te bepalen wat er wel of niet naar de midi thru gaat? Wist niet dat dat kon. Soms wordt de midi thru als een extra of schakelbare midi out functie toegekend. Maar als synths al de midi thru gaan manipuleren is dat volgens mij een bron van ellende. Je kunt dan nergens meer van op aan.
 
weet ook niet of dat kan via de thru... maar je zou toch moeten kunnen instellen dat je bv kanaal 2 wilt uitgeven? of via MIDI out?
 
De midi thru moet onaangetast blijven. Dit is echt een pricncipe kwestie. Het is aan de ontvangende zijde hoe op midi in te reageren. De midi thru is zoals het woord al zegt: een doorgeefluik, niets meer of minder.
 
Origineel geplaatst door GeeEs
..... Of aan te geven wat naar MIDI thru mag! ...

oeps.. nu snap ik het misverstand.. mijn fout
had MIDI out moeten zijn.
Dan is het een vreemd probleem overgens... topicstarter zegt dat de sampler wel goed staat ingesteld....
 
Nee, de route is als volgt:

van pc usb naar korg usb, van korg midi thru naar akai midi in. Zo zou het moeten werken. Zo niet dan staan midi kanalen niet correct en/of er zijn midi filters actief.
 
Midi Thru zit, of is het tegenwoordig zat, toch gewoon doorgelust met de Midi in van je instrument, volgens mij heb je via de USB geen verbinding met die Thru.
Als je dus iets met die USB naar Midi wil doen moet het volgens mij toch via USB naar Midi Out gaan.

Maar misschien zit ik er naast ofzo, de laatste keer dat ik met Midi gekloot heb bestond er nog geen USB geloof ik 8o)
 
Kan er niets anders van maken dan het is OF de Akai staat niet op het juiste ontvangstkanaal OF Cakewalk zend niet uit op midikanaal 2. Check dan bv. je track instellingen in Cakewalk.
 
Back
Top