Wat is de ideale sampler voor live gebruik?

...ik denk dat ik begrijp waar je naar toe wilt. Vorige week was er veel jazz in maastricht, en ik zag een act waarbij de bassist een contra-bass solo gaf in combinatie met een sampler.
Wat hij deed was gaaf, want hij samplede zélf wat hij speelde, en dat loopte hij. Hierop speelde hij weer een ander laagje, en dat dubte (resamplen) hij weer op de sample loop, etc etc. Dit allemaal in realtime, dus live.
Geen idee wat ie gebruikte, maar zoiets zou in principe wel met een soort pedaal effect moeten kunnen.

De asr-x heeft wel een redelijke realtime resample optie, en klinkt echt als een tiet (warm, en dat is goed in jullie stijl). Waarbij die asrx volgens mij de enige is die écht live kan resamplen (dus dubben). De sequencer van de asrx is poep, dus daar zal je dan weer iets anders voor moeten zoeken... 2e hands worden ze juist voor deze rede met dumpprijzen aangeboden...

Maar ik denk dat als je een kleine superbasic sampler combineert, je meer vrijheid hebt. Voor de realtime dingen dus zoiets als die line6 delay of iets wat die contrabassist had; Wat losse effectjes. En als je hiernaast meer wilt met een sampler, een 2e grotere sampler met ingebouwde sequencer erbij; de mpc, su700 of asr-x.
 
Hallo experten,

Dankuwel voor de interessante feedback. Ik ga de ASR-X eens bekijken. De MC-909 is aantrekkelijk omdat daar al zoveel inzit: een volledige synth gebaseerd op Roland's XV-5050 klanken kan je bijna niet afslaan, niwaar? Misschien moeten we deze combineren met een Line6 DL4 Delay Modeler om dus het vintage looping effect te genereren. Maarrr: de Loop Sampler in de DL4 sommeert het signaal en zend mono uit. Geen MIDI, dus niet te linken aan de MC-909. Taptempo zelf in te geven = nadeel. Dus: Line6 Echo Pro (rack versie van de DL4) met MIDI mogelijkheden is misschien beter!

Dankuwel,

Matty
 
Tenslotte, zo blijkt dat de rol van de hardware sampler zeker niet is uitgespeeld, uwe softsynties.............;)
 
Volgens mij zijn de MPC's helemaal niet geschikt voor wat je wil !
De MPC kan zich zelf niet resampelen, de FX zijn standaard en bij bijna alles wat je doet moet je de sequencer stop zetten.

Ik heb er geen ervaring mee maar is misschien zo'n Yamaha SU-700 iets wat je zoekt.
Of anders Laptop+ Ableton, daarmee kan je zeker on the fly samplen, de startpunten aanpassen en vreemde FX toepassen.
 
Hallo,

Dankuwel voor de reactie. MPC's lijken mij inderdaad ideaal voor studiogebruik. Ik ben helemaal niet geinteresseerd in studiogebruik, maar enkel in puur livegebruik. Een laptop vind ik onaantrekkelijk voor live gebruik. Ik heb reeds een paar bands gezien waar de DJ een laptop gebruikt en dat is een super saai zicht. Waarschijnlijk doet hij de meest exotische dingen op zijn PC, maar voor de kijker en luisteraar is het alsof hij ongeinteresseerd zit te internetten. Computer is zo sterk ingedrongen in ons alledaags leven, dat ik dat juist wil mijden op het podium, dit om nog het laatste restje 'authenticiteit' te bewaren, hoe krachtig de computers ook zijn tegenwoordig. Een mogelijkheid is natuurlijk om dan met een Novation interface te gaan werken, maar je blijft met een PC zitten. Die wil ik juist mijden op het podium.

Heeft iemand een idee omtrent de nieuwe Roland MV-8000? Ik ben ook eens gaan zien naar de Ensoniq ASR-X, maar deze lijkt me zeer beperkt qua sampling (memory) en looping.

Ik heb de indruk dat de MC-900 niet snel kan samplen en niet geschikt is voor loopings en real-time bewerkingen. Hij lijkt me eerder een bakje voor in de studio, waar je de tijd hebt om alles nauwkeurig in elkaar te steken. Ik vraag me af in welke mate je creatief kan omspringen met de MC-900 in een live situatie, in hoeverre je 'on the spot' kan improviseren. Dus wat denken jullie van een combinatie MC-900, gesynchroniseerd met een Line6 Echo Pro?

Thanx,

Matty
 
Waarom is de RS7000 maar 1 keer genoemd? Dat is met stip de ultieme live bak... Je hoeft bijna NOOIT de sequencer te stoppen bij alle mogelijke tweaks.. Tja, call me stupid maar ik blijf trouw aan mijn RS'je
 
De Yamaha RS-7000 inderdaad. Ik heb een Yamaha Motif 8, bevat de RS-7000 dezelfde klanken? Deze zijn schitterend, ongelooflijk warm + zeer goeie organische levendige drums.
 
Origineel geplaatst door mattydemont
De Yamaha RS-7000 inderdaad. Ik heb een Yamaha Motif 8, bevat de RS-7000 dezelfde klanken? Deze zijn schitterend, ongelooflijk warm + zeer goeie organische levendige drums.

RS7000 geluiden zijn bijna allemaal zelfde als in de RM1x.....gelukkig heeft ie RAM ;)
 
Origineel geplaatst door mattydemont
De Yamaha RS-7000 inderdaad. Ik heb een Yamaha Motif 8, bevat de RS-7000 dezelfde klanken? Deze zijn schitterend, ongelooflijk warm + zeer goeie organische levendige drums.

Voor de interne synth geluiden zou ik niet de RS nemen, de drums zijn wel ok, maar die zijn (al) erg (plat)gecompressed.

De kracht van de RS is:
-superstabiele sequencer
-makkelijke sampler+remix functie
-veel veeel live tweak knoppen
-2 midi outs
etc

nadeel: hij is van plastic
 
Origineel geplaatst door Arv
nadeel: hij is van plastic

je kan bij feedback zo'n el-cheapo DAP koffer voor de SL1200 kopen, daar past ie *precies* in..... als je beetje handig bent kan je zelfs nog een plankie eruit zagen en er scharnieren op monteren zodat je de voorkant en/of achterkant naar beneden kan klappen voor live-gebruik...... enige nadeel dat die koffers van zichzelf al loeizwaar zijn
 
Ik zou graag deze thread 'Wat is de ideale sampler voor live gebruik' effe terug nieuw leven willen inblazen, want ondertussen ... is de MPC1000 eraan gekomen (toen ik de thread begon, was die nog niet verkrijgbaar).

Effe herhalen wat mijn vraag was. Ik zoek dus een sampler die enkel moet dienen voor ritmes en voor live gebruik voor het nu-jazz improvisatie collectief PhusionCulture (www.phusionculture.be). Ik moet live vlot kunnen switchen tussen alle mogelijke ritmes, dit terwijl de sampler ononderbroken midi clock uitstuurt naar de muzikanten die met loopers werken. Ik heb een Electrix Repeater aangeschaft en die vervolledigt de setup. Maar centraal moet de sampler staan, die moet de volledige band aansturen. Ik ben zelfs van plan een display te maken zodat alle improviserende muzikanten de midi clock kunnen aflezen (beat#, bar#, module#).

Als ik het goed begrijp steek je in de MPC
- hetzij klanken (snare, kick, ... clicks, ...) waar je dan ritmes mee maakt via de sequencer
- hetzij loopjes (bijvoorbeeld een paar maten gesampled van een plaat)
- en/of natuurlijk een combinatie van beide

De sampler moet echt kunnen fungeren als drummer. Ik heb ondervonden dat een echte drummer met drumstel er nooit in slaagt de vette ritmes van nu-jazz te imiteren (te weinig punch). Een sampler dringt zich op dus. Er moet vlot ononderbroken kunnen geswitcht worden tussen ritmes (bv. van hip hop via dub naar drum 'n bass). Bovendien moet er binnen een ritme ook heel wat flexibiliteit zijn. Het ritme moet kunnen opgebouwd worden door elementen in en uit te schakelen. Kan dit allemaal zeer vlot met een MPC1000? Ik vind dat die zo weinig geheugen (zelfs uitgebreid) heeft, of is dat niet erg? Het ritme moet ook bewerkt kunnen worden met filters e.d., maar we beschikken ook al over een hele reeks effecten (Electrix Filterfactory, Korg, Kaoss Pad II, Line6 Echo Pro, Line6 Filter Pro, ...), dus intern moet er niet zoveel inzitten. Dus, de sampler moet een drummer kunnen vervangen. Live voegen we daar natuurlijk nog een drummer aan toe die het geluid completeert i.p.v. 'volledig moet ondersteunen'. Maar de sampler moet ook als instrument gebruikt kunnen worden. Improvisatie staat centraal.

Mijn idee is hetvolgende. I.p.v. elk nummer dat we live gaan brengen (en waarrond we improviseren) individueel voor te bereiden, wil ik er een reeks 'soorten ritmes' insteken en een duidelijke naam geven, bv. trip hop, hip hop, deep house, broken beats, broken beats + clickz 'n cutz, drum 'n bass, ... Het doel is een uitgebreide verzameling ritmes te hebben. Live moeten we dan vlot kunnen kiezen en switchen tussen ritmes, dit terwijl de sampler verderloopt en midi clock blijft doorsturen. Zo kan het zijn dat we een bepaald nummer de ene keer gaan brengen met een hip hop beat, terwijl op een andere keer we (afhankelijk van onze gemoedstoestand) een dub ritme kiezen.

Dus experten, ben ik met een MPC1000 OK? (ik moet toch niet achter een MPC2000XL gaan zoeken?)
 
Wow ik sta perplex je verhaal te lezen mattydemont, het is nogal wat wat jij wilt met dat ding. Ik lees ook hier en daar wat tegenstrijdigheden, zoals dat je niet bent geinteresseerd in midi, maar elders zeg je wel weer dat je analoge sounds mooi vind, en om die aan te sturen,...je begrijpt me al. En dan al dat phrase gebeuren, ik vind het een mooi streven, maar denk je dat dit echt allemaal live gaat werken? Werken met sequencers live is al een uitdaging, laat staan met sample phrases die ook nog es opgenomen worden tijdens het spelen. Het is nogal wat. Voordat je geld uitgeeft zou ik nog eens hard over na denken of je deze uitdaging aan wilt gaan op het podium, 1 klein foutje in jou of de techniek and your screwed.

Zelf gebruik ik Kontakt in mijn live setup. (speel in een band met nog 3 andere synths) Mijn laptop staat achter me, dus daar heb ik eigenlijk geen omkijken naar (idd. iemand die achter zijn laptop zit op het podium ziet er niet uit-maar ik ben ook geen dj). Wat betreft Kontakt is het DE sampler voor live gebruik in bands, ik heb namelijk geen behoefte aan vst samplers (ben nml. niet aan het componeren, en hoef niet in een cubase/reason te zijn), maar een stand alone applicatie. Een softsampler als Kontakt is minimaal gelijk aan (en in sommige opzichten beter) als samplers in synths zoals de triton en motif. Ik was eerst echt geen gelover, maar ga er maar een keer aan en je bent verkocht. De interface en qualiteit van je sound (ik heb een echo indigo PCMCIA soundkaart, werkt super, 149 euro ofzo) zijn gewoon te gek. En gigasampling is je van het voor piano/rhodes klanken.
 
Bedankt voor jouw antwoord. Als je de hele thread leest zie je dat ik geevolueerd ben wat betreft wat ik van een sampler verwacht. In mijn laatste thread heb ik het idee van een sampler die ook als phrase looper moet dienen volledig laten vallen. Ik ben me nu bewust van het feit dat ik een sampler en een aparte looper nodig heb. De looper heb ik al, nu nog de sampler. Volgens mij moet het systeem werken. Stel je een band voor waarbij een sampler een ritme aanvoert. De hele band volgt het ritme. De looper volgt gesynchronizeerd de MIDI clock van de sampler. Dit systeem laat ons toe stukjes van de live band tijdelijk te 'stockeren' op de looper en te pas en te onpas gebruiken, nog eens door effecten te sturen, enz. dit alles terwijl alles synchroon met het basisritme blijft lopen.

Het enige wat de sampler moet kunnen is vlot switchen tussen ritmes naar keuze en vlot opbouwen van ritmes, van minder (bv. enkel de analoge bass drum kick) naar meer (snares, cymbalen, clickz 'n cutz) en terug (als break in nummers).
 
Ik ben ook opzoek naar een samplertje voor live gebruik. maar mijn budget is niet hoog momenteel. het liefst zou ik een rs7000 willen hebben maar dat duurt nog wel ff voordat ik dat geld bij elkaar heb.
wat raden jullie mij aan ik zat te denken aan een boss samplertje een sp 202 of sp 303.
iets kleins makkelijk te bedienen en live te gebruiken.

geeft raad o wijze forum leden :halleluja
 
We hebben uiteindelijk de knoop doorgehakt. Dit is onze uiteindelijke setup geworden:
Akai MPC-1000
Electrix Filterfactory
Electrix Repeater: de beste looper op aarde
Electrix Mo-FX: toffe momentary knoppen
Electrix EQ Killer: voor live momentary EQ cuts en mixen van vinyl
Line6 Echo Pro: ONGELOOFLIJK GOED, EEN MUST!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Line6 Filter Pro: niet slecht, doch beperkt gebruik
Line6 POD XT PRO
Korg Kaoss Pad II
Alesis Ion
Fender Rhodes
Yamaha Motif 8
Motion Sound KBR-3D (leslie sound)

Ik verwacht zeer veel van de Akai MPC-1000. Ik denk dat je best een 'lege' sampler koopt zoals de Akai samplers en dan alles naar een eigen systeem opbouwt. Wij willen de MPC-1000 opbouwen als een instrument. In plaats van nummers die we live gaan brengen een voor een te gaan 'voorbereiden', willen we er een systeem van ritmes insteken. Elk ritme heeft daarbij zijn eigen naam en een consistente opbouw (vaste triggers, vaste effecten). Daardoor kan de muzikant live on the spot met alle mogelijke ritmes flirten, waarbij hij ritmes kiest op basis van een systeem, i.p.v. op basis van welk nummer het is. Dit laatste lijkt teveel op laptopwerk: open file, play, ...
 
Gefeliciteerd met je MPC1000!!!
Ik ben er nog steeds verliefd op!!!
Top voor live en samples bewerken doe je gewoon op de compu en afmaken op je mpc!!!
 
De Electribe SX is ook voor livegebruik lekker om mee te werken, lekker simpel, en klinkt toch wel goed.
 
neimand een mening over de boss jes ?? :confused:
 
Origineel geplaatst door Bas
Je zou 'ns kunnen proberen te achterhalen wat voor sampler Jamie Lidell gebruikt voor z'n shows. Zijn hele show bestaat voor 80% uit Live samplen. Hij gebruikt wel een aparte effektenunit. Ik geloof dat 't zo'n roland dj-sampler is (kom even niet op de naam) maar zeker weten doe ik 't niet.

zoek ze!

Klopt! wil ook wel weten wat voor sampler hij gebruikt.
 
Back
Top