Phrase sampler for live performances

Kat Yidaki

Musician
Lid sinds
1 Maart 2002
Berichten
724
Locatie
Rotterdam
Ik ben op zoek naar een phrase sampler voor live performances. Het belangrijkste is dat ik mijn eigen samples moet kunnen laden, zowel one shot (snares, hats) als complete loops. Verder moet het makkeljk zijn live mixes te maken.

Ik zat er eerst aan te denken een laptop te gebruiken met zoiets als Ableton Live. Laptops zijn echter nogal kwetsbaar... en duur.

Na enig speurwerk ben ik op de Boss SP-505 gestuit. Kent iemand deze machine? Wat is de indruk? Welke alternatieven zijn er voor deze sampler?

Bij voorbaat dank.
 
De SP 505 is ook een topper.

via smartmedia (128 MB max) kun je dus je eigen samples aanspreken, maar dan moet je wel zo'n smartmedia reader voor je pc hebben.
En anders heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om rechtstreeks te samplen in de SP 505.
Er zitten 26 goede effecten in, en leuke opties als chop en realtime timestretch en pitch.

Hij kost 655 euro.

ik wil er zelf ook 1 aanschaffen namelijk, omdat hij superhandig werkt vind ik, met name met de smartmediacard.
 
De SU700 kan maar max 64 Mb aan via SIMMs en die zijn nog moeilijk te krijgen

De SP 505 ziet er dan wel erg aantrekkelijk uit
 
SU700 en SP505 inderdaad.....daaruit moet je kiezen.....gewoon met allebei proberen te spelen..yamaha en roland hebben allebei hun eigen karakteristieken qua interface en sound....

die SIMM's voor de SU700 zijn wel goed te krijgen als je weet welke types je moet hebben.....ook niet te duur...

Olaf
 
Origineel geplaatst door Kenny
Er zitten 26 goede effecten in, en leuke opties als chop en realtime timestretch en pitch.

Ik heb wat demo's gehoord en vind die time-stretching nu niet echt overtuigend klinken. Vooral de bassen vervormen heftig zodra je het tempo verlaagt. Verhogen gaat echter redelijk. Misschien moet je dan eerst op de PC voorstretchen voordat je aan de slag gaat in de SP-505.

De ingebouwde geluiden doen me ook niets... en al evenmin de standaard patterns. Kun je die verwijderen? Zo ja, dan kan ik alle ruimte voor mijn eigen doeleinden gebruiken 8D
 
ik vind die grote drukkknoppen op de SU700 zo geil! doet me denken aan de oude roland sequencers ;)

overigens gaat het recyclen in de SU700 door je loops in 16 gelijke delen op te knippen....dus niet echt met het vinden van hits...maar werkt in de praktijk erg goed ..

speedy J zweert geloof ik ook bij de SU700

Olaf
 
In Mattsecond zijn setup heeft de SU700 ook een belangrijke plaats. Ik moet zeggen dat ik er van sta te kijken... ( dat Yamaha iets fatsoenlijks gemaakt heeft ;) )

Niets voor mij, maar wel voor sample loop freaks...
 
Origineel geplaatst door olafmol
speedy J zweert geloof ik ook bij de SU700

Olaf
Zodanig dattie er zelfs 2 heeft staan ;)
 
De Su 700 kan zeker ook leuke dingen, maar soms vraag ik me af wat je eigenlijk allemaal wilt gebruiken.
Vaak gebruik je de helft niet eens van wat je er mee kunt doen.

En helaas zijn Zipdrives niet zo heel makkelijk meer te krijgen, want anders schijnt het toch een hell te zijn om je sounds in de SU te krijgen, met floppy's ben je al gauw beperkt denk ik.
 
Origineel geplaatst door Kenny
De Su 700 kan zeker ook leuke dingen, maar soms vraag ik me af wat je eigenlijk allemaal wilt gebruiken.
Vaak gebruik je de helft niet eens van wat je er mee kunt doen.

En helaas zijn Zipdrives niet zo heel makkelijk meer te krijgen, want anders schijnt het toch een hell te zijn om je sounds in de SU te krijgen, met floppy's ben je al gauw beperkt denk ik.
Direct uitbreiden met SCSI en aan je PC hangen
Zou je eigenlijk met elke sampler moeten doen

En die MC-09 is volgens mij nog heel erg nieuw
 
Interessant, de SP505 heeft 8 voices, de SU700 64 voices

Daarentegen heeft de SP505 wel weer een 4 parts sequencer
 
Op zich lijkt mij de SU700 wel beter voor mijn doeleinden. Om hem goed te gebruiken zou ik echter wel een SCSI expansion board moeten kopen en een SCSI device (ZIP drive of zoiets), wat het kostenplaatje ineens een stuk minder aantrekkelijk maakt. Het is ook raar dat ik zelfs voor zoiets als S/PDIF ook weer een extension set moet kopen.

Yamaha heeft eigenlijk ook alle support voor de SU700 laten vallen en zal geen updates meer maken voor de OS.
 
Je kunt ook voor de grote broer van de SU700 gaan: de RS7000

Maar dan haal je wel heel wat meer functionaliteit in huis
 
Origineel geplaatst door Synic
Je kunt ook voor de grote broer van de SU700 gaan: de RS7000

De RS7000 is 2 x zo duur en bijna 8 x zo zwaar dan de SP-505. Het lijkt me ook meer iets voor in een studio en daar gebruik ik mijn PC al voor.

Maar goed, dat wordt toch nog wat uitzoekwerk, vrees ik...
 
had je een sluitend antwoord verwacht dan? ;)

je hoeft nu alleen nog maar te kiezen tussen de SU700 en SP505....de rest hebben wij al voor je afgeschoten hihi... en die nieuwe roland is nog niet leverbaar

Olaf
 
Back
Top