Mini dancefair verslagje

SB-SIX

Ouwe rot
Lid sinds
3 januari 2013
Berichten
4.156
Hierbij mijn volledig niet objectieve dancefair verslag van vandaag :)

Rond een uurtje of 12 ging ik erheen, nou dat hadden meer mensen bedacht. Dikke rij om naar binnen te komen. Viel uiteindelijk nog mee, denk half uur in de rij gestaan.
Eenmaal binnen was het even wennen hoe alles in elkaar zat, het is volgens mij weer groter dan vorig jaar.

De expo vloer was bruisend en er is veel te doen. Je kan met vanalles spelen, zo staat er bij de bax stand een prophet 6 waar je mee mag spelen (klinkt erg goed), korg met allemaal leuk speelgoed, inclusief een aantal minilogues (ook erg van onder de indruk, qua geluid en bouwkwaliteit), roland met z'n aira lijn, moog met sub37 werkstatt en mothers om mee te spelen, en zelfs een matrixbrute (niet aangesloten helaas). Ook wat modulair spul met veel doepfer, vermona en verbos.

In deze area is ook de demodrop. Hoop tafels met labels, voornamelijk gericht op edm en hardere stijlen, paar deep house. Heel toegankelijk, je kan gewoon naar een tafeltje toe lopen en een gesprekje beginnen.

Verder een aantal goeie sessies gezien, oa over sampling met push 2 (zag er heel goed uit, bijna jammer dat ik overgestapt ben naar bitwig :), een heel goed stukje live optreden van sjamsoedin (nobody beats the drum maar dan solo) met uitleg over z'n setup.

Wat ik een mindere sessie vond was van lucien foort en nog iemand over modular integreren met je daw. Op zich wel een aardige sessie maar het stond bol van de uitspraken die in mijn ogen misleidend zijn. Paar voorbeeldjes:
ze vertelde dat je modular sounds op moest nemen in 24bit, 192khz. Deed je dat niet, kon je net zo goed een plugin gebruiken. Nu net nog even geprobeerd, ik hoor geen drol verschil of ik in 48000 opneem of 192000.
Je moest niet beknibbelen op een midi-naar-cv interface/module, anders liep alles er helemaal naast. Ok, welke midi2cv modules staan er om bekend dan dat die niet goed werken? Volgens mij onzin.
Ze deden een stukje waarbij de beat uit ableton kwam en een clock naar modular gestuurd werd, vanwaar sequences gegenereerd werden. Prima op zich, alleen de modular stond veel te hard, beats waren nauwelijks hoorbaar. Ook niet erg, maar het verhaal dat daarna kwam was dat modulars zo'n enorme dynamiek hebben dat de beats daar haast nooit bovenuit kunnen komen. Yeah right :)

Al met al leuk dagje, wel duur (kaartje van bijna €40,-, eten en drinken ook superduur) maar prima vermaakt!
 
Ik ga vandaag even kijken, heb wel de indruk dat het veel massaler is dan voorgaande jaren als ik zo de verslagen zie en lees.
 
Dank je, SB! Bij het lezen spijt gekregen dat ik niet ben gegaan, maakt jouw report tot een over-de-streep-trekker voor voor volgend jaar.
 
Ik vond het niveau van de workshops beduidend lager dan voorgaande jaren, het strikken van bekende namen lijkt belangrijker geworden dan een goed inhoudelijk verhaal. Veel slordige en slecht voorbereidde presentaties. Ik denk niet dat ik volgend jaar nog ga.
 
Ik wilde naar de intro van TSOH omdat Gert van Veen (Quazar) daar zou zijn maar dat bleek omgewisseld met de zaterdag dus in plaats daarvan naar DJ Thera waar ik na een half uurtje ben weggelopen omdat het absoluut mijn genre niet was en het niet veel verder ging dan zijn tracks afdraaien en wat vragen beantwoorden, toen Dillon Lewis die eerst een kwartier nodig had om zijn zooi aan de gang te krijgen en daarna vooral promo's wou laten zien met welke bekende artiesten hij allemaal wel niet gewerkt had totdat we een vrij oppervlakkig overzicht kregen van zijn Live Setup, Oliver Kucera gaf een demootje van zijn live setup maar had verder niets te vertellen behalve wat vragen half beantwoorden en totaal niet de diepte in te gaan, kwam ook niet erg sympathiek over, Vince Watson was wel leuk, behalve dat de moderator vooral zichzelf graag hoorde praten, bleef ook een beetje aan de oppervlakte maar wel leuke dingen over EQ en drum racks geleerd. Roog was ook wel aardig (over hoe je met vocals werkt enzo), en tot slot twee gasten van Typhoon die wel een goede presentatie hadden en de vragen goed beantwoordden. Voorgaande jaren waren er toch meer product specialisten en technici ipv artiesten waardoor het veel meer over de techniek ging (gewoon sessies van 3 kwartier over multiband compression bijvoorbeeld). Al met al nog wel wat dingen opgepikt, maar deze opzet sluit niet echt meer aan bij mijn interesses.

Op de showvloer wel wat aardige dingen gezien, leuk om even met de Boutiques te pielen eindelijk en de Minilogue in levende lijve te zien. Ook de Matrix Brute zag er indrukwekkend uit (en was ook ingeplugd!). Geen hardware gezien die me spontaan GAS gaf (gelukkig), ik had een beetje gehoopt op de Montage maar van Yamaha zag ik alleen wat Refaces dus dat wordt wachten tot Frankfurt denk ik.
 
Ben er ook even geweest. beursvloer was wel grappig, en de pro audio summit zeker interessant voor mij. Op de beursvloer weinig interessants (voor mij) veel knoppendoosjes en platenlabels.

De workshops sla ik altijd over. Voorgaande jaren naar een workshop Cubase geweest, en ik heb werkelijk in mijn hele leven nog nooit zo'n peppie en kokkie presentaties gezien. Van die opleidingsinstituten die je gaan vertellen dat ze je als doorgewinterde producer nog wat kunnen leren. Maar in de presentatie weten ze ff niet waar een functie zit.

Vind het elk jaar wel een leuke beurs om even rond te wandelen. Toch wel leuke contacten opgedaan! Dus echt wel een aanrader, en voor elk wat wils
 
@Von Naphoven,

Dat is zonde ja, als deelnemers zich het er te makkelijk afmaken. Ken ik ook van die sessies tijdens ADE, beetje quasi-ongeïnteresseerd onderuitgezakt op een bank cool zitten zijn. Dan was ik ook zo weg.

Ik zag van de week Armin van Buuren bij het Jeugdjournaal die een sessie gaf voor lagere school kids. Dat was echt goed voorbereid en leuk om te zien, van die 7-jarigen die dromen van een carriere als DJ :okdan: Nu mijn zoon nog klaarstomen :D
 
Hoi SB. Allereerst, toch leuk dat je er bij was. De nog iemand was Rene van der Weijde en vervelend was idd dat de technische specs die er zouden zijn (ik heb Dancefair duidelijk aangegeven wat er nodig was) er niet waren. Daar konden Rene en ik niet veel aan veranderen en dat gaf idd een mistekend beeld. We hebben echter geprobeerd om er het beste van te maken.

Rene heeft naar mijn mening duidelijk uitgesproken dat, als je analoog geluid in je computer opneemt, je dat het liefst op zo'n hoog mogelijke kwaliteit zou moeten willen doen. Verder is het natuurlijk belangrijk welke AD converter je gebruikt.

Ik heb idd gezegd dat je nooit moet beknibbelen op je MIDI/CV module omdat de wat duurdere versies meer opties hebben en beter zijn ingesteld op latency issues.

Wat ik raar vind is dat ik mijns inziens meerdere malen luid en heel duidelijk heb gevraagd of iemand nog vragen had en/of er dingen onduidelijk waren. Het bleef stiller dan een kerkhof en dus is het verbazingwekkend om te merken dat jij je vragen onbeantwoord ziet.

Maar als je niet durft te praten op moment dat daar ruimte toe geboden wordt is het toch frapant dat je nu ineens wel weet wat er allemaal niet duidelijk voor je was...

Vriendelijke groet,

Lucien Foort
 
Hey Lucien,

Tof dat je even reageert. De reden waarom ik in de zaal niet reageer Is dat ik dit soort discussies niet gepast vond in de zaal, leidt waarschijnlijk tot welles nietes discussies. Het zijn zaken die lijnrecht tegenover de dingen staan die jullie vertelden, dat lijkt me niet leuk voor jullie om dat tijdens een sessie te bespreken toch?

Maar om toch even de discussie aan te gaan, wat ik bedoelde Is dat je met een goedkope Doepfer midi2cv module prima kan starten zonder allerlei problemen, het verschil tussen 48khz en 192khz niet/nauwelijks hoorbaar Is voor het menselijk oor (pas als je de audio gaat bewerken in pitch wordt dit volgens mij belangrijk) en dat je prima met drumsamples boven een modular osc uit kan komen zonder veel ingrepen, als de volumes onderling goed staan. Althans dat Is mijn ervaring. De nieuwkomers krijgen in mijn ogen en beetje een vertekend beeld als ze nu denken dat ze eerst een superdure midi2cv unit moeten kopen en een superdure geluidskaart voordat ze plezier kunnen hebben van modulaire systemen. Ik denk dat ik zelfs met een soundblaster nog superveel lol kan hebben van mijn systeem :)

Het is vast niet de bedoeling geweest om te misleiden maar zo kwam het over een daar reageerde ik op. Het stukje modulair wat jullie live deden was wel heel vet hoor! En ik vond het ook leuk om te zien dat jullie enthousiast waren tijdens de presentatie.
 
Hey Lucien,

Tof dat je even reageert. De reden waarom ik in de zaal niet reageer Is dat ik dit soort discussies niet gepast vond in de zaal, leidt waarschijnlijk tot welles nietes discussies. Het zijn zaken die lijnrecht tegenover de dingen staan die jullie vertelden, dat lijkt me niet leuk voor jullie om dat tijdens een sessie te bespreken toch?

Maar om toch even de discussie aan te gaan, wat ik bedoelde Is dat je met een goedkope Doepfer midi2cv module prima kan starten zonder allerlei problemen, het verschil tussen 48khz en 192khz niet/nauwelijks hoorbaar Is voor het menselijk oor (pas als je de audio gaat bewerken in pitch wordt dit volgens mij belangrijk) en dat je prima met drumsamples boven een modular osc uit kan komen zonder veel ingrepen, als de volumes onderling goed staan. Althans dat Is mijn ervaring. De nieuwkomers krijgen in mijn ogen en beetje een vertekend beeld als ze nu denken dat ze eerst een superdure midi2cv unit moeten kopen en een superdure geluidskaart voordat ze plezier kunnen hebben van modulaire systemen. Ik denk dat ik zelfs met een soundblaster nog superveel lol kan hebben van mijn systeem :)

Het is vast niet de bedoeling geweest om te misleiden maar zo kwam het over een daar reageerde ik op. Het stukje modulair wat jullie live deden was wel heel vet hoor! En ik vond het ook leuk om te zien dat jullie enthousiast waren tijdens de presentatie.
Hey SB,

Ja ik ben het eens met je dat dat geluid in de zaal niet klopte. Ik vond dat zelf enigszins frustrerend omdat Rene en ik daar 5 min voor ons praatje mee werden geconfronteerd. Overigens heb ik on the fly sequences gemaakt die ik over Rene's ableton track heb laten lopen. Alleen de clock kwam daarvandaan.

Ik schuw geen ja/nee discussies tijdens zulke dagen want ik vind juist dat het goed is een organisatie of moderator te testen en/of scherp te zetten. Het doel moet zijn dat iedereen in de zaal in elk geval iets meeneemt uit de materie die wij met onze modulaire synthese proberen inzichtelijk t maken.

Verder ben ik het ook eens met dat je met een eenvoudige Doepfer MIDI/cv module idd kunt starten. Ikzelf blijf wel roepen dat als je meerdere of ander soortig clock signaal wilt gebruiken (deviders/multipliers) dat je beter iets meer geld aan je midicv kunt besteden dan extra clock dividers/multipliers te moeten kopen. In mijn geval (ik wil rhythmiek, 01v tracking, pattern sequencing en filter mod sequencing doen) kom ik niet weg met een 16e pulse alleen.

Of je een modular per se op 192khz dient op te nemen (AD coversie richting DAW) weet ik niet en heb ik zelf persoonlijk nooit gedaan. Alleen ben ik het niet eens met dat jij geen verschil hoort tussen 48khz en 192khz. Er zit wel degelijk een verschil in rust en delivery. Ik heb ook een Grimm clock om het geheel nog meer stabiel te krijgen.

Het blijft een persoonlijk verhaal uiteindelijk, het modulaire synthese gegeven. Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar eventuele andere bevindingen van mensen hier op het forum.

Thanks voor je feedback
 
Back
Top