Fender Rhodes

Origineel geplaatst door Exzit
Ik heb al eens met hem gebeld ik ben wat minder enthousiast over hem, maar dat heeft meer te maken dat je nooit m,eer wat hoort. Maar al sik een Rhoides heb zal ik hem toch wel moeten laten nakijken.



Ik heb die man een keer aan de lijn gehad en dat is wat mij betreft ook de laatste keer...arrogant figuur...geen prettig gesprek in ieder geval..
 
Ik ben een gelukkig bezitter van een Fender Rhodes Mark 1 uit 1978. Dit is een te gek instrument, zolang hij maar goed afgesteld is. Dit heb ik dus ook laten doen bij Rob Coops. Hij kan arrogant overkomen, maar als je een beetje bekend bent in de muzikantenwereld zul je er achter komen dat hij net als sommige conservatoriamuzikanten alléén maar bezig is met 1 ding en dat is Rhodes! Dat maakt hem juist zo goed. Het belangrijkste bij een Rhodes is uitversterking en dat begint bij EQ-ing. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Ik was van plan op aanraden van Rob een parametrische EQ te kopen, echter, als je een barky en dynamische sound wilt, die makkelijk in te stellen is en tevens een pre-amp voor je Rhodes is (wat vele mensen nog steeds niet snappen is dat een Rhodes een passief instrument is, pre-amp noodzakelijk), is de Harmonic Clarifier van Major key.

Tip voor de niet Rhodes-bezitter: Loop niet te dromen dat wanneer je een Rhodes koopt direct dé sound te pakken hebt. Geil niet op rauw klinkende Rhodes-piano's, want hoe cleaner en dynamischer je Rhodes klinkt, des te meer je er mee uit de voeten kunt.

Korte samenvatting van de modellen (heb er vele bespeeld):

Mark I voor 75: Vette sound, waardeloze aanslag (veel en veel te zwaar)
Mark I na 75: Goede klank, zware actie
Mark I 78/79: Lekkere en speelbare aanslag, goede sound
Mark II houten toetsen: Idem als bovenstaand model
Mark II plastic: Vaak mellow sound (hangt af van intonatie), keyboard-aanslag

Suitcase-modellen: De rhodes-sound, maar mark I modellen vaak mellow klinkend. Niet te sjouwen!!


Daarnaast staat mijn Rhodes meer thuis als op het podium. Live versterking is zo moeilijk! Vaak omdat geluidstechnici jouw cleane Rhodes geluid verneuken. Rhodes piano's moet je ook met 2 man sjouwen, zelfs als je een Stage hebt.

Als je weet hoe je je Rhodes moet uitversterken (en dat kost tijd!) en hij is goed afgesteld, dan wil je nooit en nooit weer anders!! Ook ben je je rugpijn dan snel vergeten :P


Steven
 
Back
Top