Album of EP uitbrengen op muziekcassette

Wootson

Ouwe rot
Lid sinds
29 Maart 2011
Berichten
1.428
Voor het uitbrengen van een toekomstig album of EP ben ik momenteel onderzoek aan het doen naar de mogelijkheden voor een release in eigen beheer op cassette. Naast een digitale versie wil ik dan een serie homemade cassettes uitbrengen. Jaja, nu zullen er vast een aantal fakkels en hooivorken de lucht in gaan. De voor- en nadelen van verschillende formats (vinyl, cassette, cd, minidisc, dvd, etc.) wil ik echter graag terzijde houden binnen dit topic.

Welk merk/type cassettes zijn het meest geschikt voor muziek?
Vroeger kocht ik vaak de TDK SA90 IECII/TypeII, waar ik zeer tevreden over was i.v.m. het opnemen en afspelen van muziek. Zijn er vergelijkbare of betere types?

Oude voorraad in fabrieksfolie, is dat over het algemeen "als nieuw" qua ruis/vervorming?
Met betrekking tot degradatie van tape over een bepaald tijdsbestek.

Nog tips voor koopplekken?
Volgens mij heeft de Media Markt nog wel redelijk wat voorraad. Een paar online winkels hebben de Maxell UR90P5. eBay/Marktplaats heb ik uiteraard ook al aan gedacht.

Is het mogelijk om artwork op kleine schaal met professionele kwaliteit te laten drukken, en wat zijn de kosten?
Gezien het format wordt het een kleine oplage. Ik denk zelf aan 25 stuks: cover die je enkele keren kunt dubbelvouwen, plus stickers voor op de cassette zelf.

Wat betreft de uiteindelijke opname.
Zelf heb ik een goed cassettedeck op een JVC mini HiFi tower, en ik ken iemand die een heel goed (en zeer weinig gebruikt) cassettedeck heeft van Sony. De typenummers van beide moet ik even nakijken.
 
Zijn er vergelijkbare of betere types?

Metal (Type IV) is natuurlijk beter, maar weer niet voor iedereen hanteerbaar qua afspelen.

Zelf heb ik een goed cassettedeck op een JVC mini HiFi tower

Goed is een relatief begrip natuurlijk, maar decks in mini-towers zijn vrijwel altijd compromis decks qua loopwerk en elektronica. Voor een paar tientjes koop je nu een Nakamichi deck dat vroeger voor duizenden guldens over de toonbank ging (vermoedelijk een veelvoud van de hele hifi tower...)

(en zeer weinig gebruikt) cassettedeck

Hoeveel hij gebruikt is, is maar deels van belang. Cassettedecks bevatten vrijwel altijd rubber aandrijfriemen. Die worden met de tijd slechter, ook al zou het deck nog nieuw in de verpakking zitten en nog nooit gebruikt zijn. De kans bestaat dan dat het deck niet meer op de juiste snelheid draait, of niet meer constant.


Benge (Ben Edwards) heeft onlangs een release op cassette gedaan, inclusief inlays en stickers. Misschien kun je hem eens vragen hoe hij die gemaakt heeft (of heeft laten maken).
 
Reeds 20 jaar geleden klaagde ik dat er in de standaard stereotoren geen cassettedeck meer zat, laat staan tegenwoordig. Nu is het ook helemaal niet meer nodig. De USB-stick is het nieuwe cassettebandje.
Maar stel dat ze toch nog een cassettedeck zouden bouwen, of zie de handzame USB-cassettespelertjes om cassettes op de pc te digitaliseren, dan is dat de minimale hardware wat nog enigszins geluid uit een cassettebandje kan halen. Denk dan aan Ferro-tapes en geen enkele ruisonderdrukking. De software moet de rest maar doen...
 
Als ik een cassettetape zou kopen zou het niet de bedoeling zijn om eerst computersgewijs er allerlei toeren mee uit te halen....
Insteken en spelen!
Dus, ik zou gaan voor CroII tapes en geen ruisonderdrukking hanteren (metal is nog beter maar vrij duur...).
Wil ik het achteraf op PC overzetten kan het dan nog altijd.
Aangezien de tapes al dan niet zullen verkocht worden wil ik wel ietwat kwaliteit voor m'n geld.
Ook naar je publiek toe wil je toch wat serieus overkomen nietwaar?
Laat ferro's maar voor wat ze zijn...

Zorg dat de koppen van de tape deck gedemagnetiseerd zijn alvorens je de opnames (kopies) maakt.

Cheers,
Exo.:mega:
 
Als ik een cassettetape zou kopen zou het niet de bedoeling zijn om eerst computersgewijs er allerlei toeren mee uit te halen....
Insteken en spelen!
Dus, ik zou gaan voor CroII tapes en geen ruisonderdrukking hanteren (metal is nog beter maar vrij duur...).
Wil ik het achteraf op PC overzetten kan het dan nog altijd.
Aangezien de tapes al dan niet zullen verkocht worden wil ik wel ietwat kwaliteit voor m'n geld.
Ook naar je publiek toe wil je toch wat serieus overkomen nietwaar?
Laat ferro's maar voor wat ze zijn...

Zorg dat de koppen van de tape deck gedemagnetiseerd zijn alvorens je de opnames (kopies) maakt.

Voor wie nog een goed cassettedeck heeft staan is dat een prima tip. Ik reageerde alleen op wat er nog nieuw aan cassette-hardware wordt uitgebracht. En dat is heel minimaal: het haalt nog net geluid uit een cassettebandje, zoals een koffergrammofoon nog net geluid uit een langspeelplaat haalt. Het is er, maar niet meer dan dat.
Autoreverse, 3 koppen, dolby, servotoetsen, bias? Hou op! Dat zit er allang niet meer op. De tegenwoordige cassettedeck is een Yoko walkman met USB-aansluiting. Speel het bandje in twee takes in in je pc (moet je maar een keer extra lopen) en de software moet de beroerde klank maar opknappen.
 
Voor wie nog een goed cassettedeck heeft staan is dat een prima tip. Ik reageerde alleen op wat er nog nieuw aan cassette-hardware wordt uitgebracht. En dat is heel minimaal: het haalt nog net geluid uit een cassettebandje, zoals een koffergrammofoon nog net geluid uit een langspeelplaat haalt. Het is er, maar niet meer dan dat.
Autoreverse, 3 koppen, dolby, servotoetsen, bias? Hou op! Dat zit er allang niet meer op. De tegenwoordige cassettedeck is een Yoko walkman met USB-aansluiting. Speel het bandje in twee takes in in je pc (moet je maar een keer extra lopen) en de software moet de beroerde klank maar opknappen.

Nou er zijn nog de superprofi Tascams
http://tascam.com/applications/recording/cassette_deck/

thumb.jpg


En TEAC maakt er ook nog eentje, er zullen vast nog wel wat andere merken zijn

Maar de meeste mensen die de cassette releases van tegenwoordig kopen doen dat omdat het hippe collectors items zijn natuurlijk, volgens mij hebben de meeste niet eens een cassettedeck maar zetten ze het gewoon in de kast om naar te kijken...for real

Het is toch ook een leuk schattig format!
 
Ik zie dat wel zitten, of toch de CC-222SLMKII, maar brrr, wel effe wat te duur voor mij;..

Soit, achtereen nog is m'n cassette deck boven halen en eens iets op cassette zetten...
 
Ben je eigenlijk van plan om iets te verkopen?? No offense, maar volgens mij is Minidisc nog meer populair dan tapes tegenwoordig :D

CDs laten drukken kan heel goedkoop als je goed zoekt online. Zelfs LP is te betalen (en dat word WEL verkocht)
 
Bedankt voor alle tips!

Het uitgeven van een cd zou vandaag de dag natuurlijk het meest logisch zijn wat betreft het fysieke format i.v.m. verkoopbaarheid. Plus het is qua bitrates in dit geval gelijk aan de originele opnames. Maar persoonlijk heb ik niet zo veel met cd's. Voor m'n gevoel hangt er niks magisch aan vast.

Ik zit eigenlijk een beetje te twijfelen tussen twee fysieke formats: cassette en MiniDisc. Dit zijn de twee fysieke formats voor muziek waar ik het meeste mee heb. Beide zijn ook makkelijk en goedkoop in eigen beheer te produceren. Met uitzondering van professioneel drukwerk voor covers en stickers. MiniDisc zou nog het meest ideaal zijn. Er kan praktisch niks mis gaan wat betreft de opname, discs van enige kwaliteit zijn nog redelijk goed te verkrijgen en op de lange termijn kan er weinig tot niets mis gaan met een disc. Mits je er niet op slaat met een hamer uiteraard. :P

Beide formats zullen uiteraard niet als warme broodjes verkopen, maar daar gaat het ook niet om.
 
Ben je eigenlijk van plan om iets te verkopen?? No offense, maar volgens mij is Minidisc nog meer populair dan tapes tegenwoordig :D

CDs laten drukken kan heel goedkoop als je goed zoekt online. Zelfs LP is te betalen (en dat word WEL verkocht)

Er is juist al een paar jaar een cassette scene, vol met hipsters en dertigers die zich nostalgisch voelen.
 
Er is juist al een paar jaar een cassette scene, vol met hipsters en dertigers die zich nostalgisch voelen.

Strakke broeken zonder riem mensch vind het wel hip heur.

Ik heb nog twee decks, beiden in prima staat op de koffie kring bovenop na..

attachment.php
 

Attachments

  • Denon_DRM_550.jpg
    Denon_DRM_550.jpg
    47,4 KB · Bekeken: 108
Ik heb vorig jaar heel wat NOS gesealde tapes gekocht via Ebay.
Een heel aantal toen gekocht voor eigen voorraad in de studio.
En ook een aantal teveel die weer een nieuw baasje mogen vinden........dus als je nodig hebt. Stuur dan maar een PB. Ik heb SONY, Maxell en TDK's, CrO2 en Metal.

Leuk initiatief trouwens. Ik vind cassettebandjes wel wat hebben.
Ben zelf redelijk gek van decks. Zo heb ik een 2-sporen, 4-sporen en 8-sporen Tascam in de studio staan. En een high-end deck in de woonkamer natuurlijk.

Ik zou wel eerder gaan voor cassette dan voor minidisc denk ik. Nog veel minder mensen hebben MD spelers dan dat er nog mensen zijn met MC spelers.
 
Mocht je nog een geschikt deck zoeken om op te nemen trouwens, kan ik je van harte de Tascam 112 MKII aanbevelen. Die heb ik zelf een paar jaar geleden via Marktplaats of Ebay gekocht, en die is echt super (mits hij nog goed is, dat weet je natuurlijk nooit). Dat zijn ook decks die een revisie nog wel waard zijn mijns inziens.
Of de Tascam 122 MKIII natuurlijk, die heeft nog meer mogelijkheden...........
 

Attachments

  • 112mkII_front_crop.jpg
    112mkII_front_crop.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 113
Vind MiniDisc een heel leuk idee - misschien een downloadcode erbij geven? ;)

Dat is wel de bedoeling. Dus als je de cassette of MiniDisc koopt dan krijg je de downloadversie er gratis bij. Of de downloadversie wordt sowieso al gratis. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Ben je eigenlijk van plan om iets te verkopen?? No offense, maar volgens mij is Minidisc nog meer populair dan tapes tegenwoordig :D Zelfs LP is te betalen (en dat word WEL verkocht)

Ik denk eerder andersom. 8~ Lp's heb ik overigens niet zo veel mee en zelfs een kleine oplage kost honderden euro's. Plus ik moet me eventueel nog verplicht aanmelden bij Buma/Stemra of iets dergelijks. Wat betreft cassette en Minidisc loop ik qua inkoop geen enkel risico en ik kan alles thuis opnemen.

Ik heb vorig jaar heel wat NOS gesealde tapes gekocht via Ebay.
Een heel aantal toen gekocht voor eigen voorraad in de studio.
En ook een aantal teveel die weer een nieuw baasje mogen vinden........dus als je nodig hebt. Stuur dan maar een PB. Ik heb SONY, Maxell en TDK's, CrO2 en Metal.

Ik zou wel eerder gaan voor cassette dan voor minidisc denk ik. Nog veel minder mensen hebben MD spelers dan dat er nog mensen zijn met MC spelers.

Bedankt voor het aanbod. Mits het cassettes worden dan laat ik nog wel eventjes iets weten via een privébericht.

MiniDisc is helaas nooit echt populair geweest en er zijn inderdaad maar weinig mensen met een MiniDisc-speler. Wat dat betreft is cassette de betere keus.

Mocht je nog een geschikt deck zoeken om op te nemen trouwens, kan ik je van harte de Tascam 112 MKII aanbevelen. Die heb ik zelf een paar jaar geleden via Marktplaats of Ebay gekocht, en die is echt super (mits hij nog goed is, dat weet je natuurlijk nooit). Dat zijn ook decks die een revisie nog wel waard zijn mijns inziens.
Of de Tascam 122 MKIII natuurlijk, die heeft nog meer mogelijkheden...........

Dat ziet er best interessant uit. Ik denk dat het sowieso beter is om een wat professioneler deck aan te schaffen i.v.m. de opnames. Zeker aangezien ik er bij meerdere releases gebruik van zou willen maken. Tweedehands cassettedecks hangt wel altijd een risico aan. Nieuw zijn er qua (dubbele) cassettedecks nog de TASCAM 202mkV, en de TEAC W-890R.
 
Back
Top