Album of EP uitbrengen op muziekcassette

Voor een paar tientjes koop je nu een Nakamichi deck dat vroeger voor duizenden guldens over de toonbank ging (vermoedelijk een veelvoud van de hele hifi tower...)

Ik zoek nog zoiets maar heb weinig zin om compleet Marktplaats af te struinen. Zijn er nog winkels in Nederland die tapedecks in gegarandeerd werkende staat aanbieden? 100 piek is tot daar aan toe, de 300 euro voor zo'n TASCAM/TEAC is me iets te gortig.
 
10 euro bij een kringloopwinkel? Je moet er net tegenaan lopen, maar meestal zijn de goedkoopste exemplaren met een 'niet getest, geen garantie'-sticker de beste. Die zijn vaak wonderwel in orde, terwijl de geteste exemplaren gebreken vertonen.
 
Als je echt goed wilt opnemen moet je natuurlijk een Nakamichi Dragon nemen :D
Dan hoor je geen verschil, of is het zelfs beter dan, een CD. Zegt men. Mits je ook daar op afspeeld natuurlijk...
Dat gaat nog vies tegenvellan met die paar tientjes voor een Nakamichi overigens, want het is een verzamel item, vrijwel alle Nakamichi decks.

nakamichi-dragon-454665.jpg


Qua tape is voor zover ik weet Maxell koning (metaal tape wel te verstaan).

Iets zegt me (zonder enige kennis te hebben van je muziek en marketing kunsten overigens) dat je niet bijster veel casettes zal verkopen, dus ik zou er niet al te veel geld in steken. Maar wel een gaaf plan :okdan:
 
Als je echt goed wilt opnemen moet je natuurlijk een Nakamichi Dragon nemen :D
Dan hoor je geen verschil, of is het zelfs beter dan, een CD. Zegt men. Mits je ook daar op afspeeld natuurlijk...
Dat gaat nog vies tegenvellan met die paar tientjes voor een Nakamichi overigens, want het is een verzamel item, vrijwel alle Nakamichi decks.

Qua tape is voor zover ik weet Maxell koning (metaal tape wel te verstaan).

Iets zegt me (zonder enige kennis te hebben van je muziek en marketing kunsten overigens) dat je niet bijster veel casettes zal verkopen, dus ik zou er niet al te veel geld in steken. Maar wel een gaaf plan :okdan:

De cassettedecks van Nakamichi zijn inderdaad vrij prijzig op Marktplaats/eBay. En dan is het nog maar de vraag in welke staat het apparaat verkeerd. Het kan evengoed een veelgebruikt en/of slecht onderhouden geval zijn, wat je aan de buitenkant niet kunt zien.

Metaal tape (wat de beste kwaliteit tape schijnt te zijn) is niet op ieder cassettedeck af te spelen, dus dat valt bij voorbaat al af. Met de twee nieuwe cassettedecks van TEAC en TASCAM kun je ook geen metaal tapes opnemen (wel afspelen). Het hoogst haalbare is dus chrome type 2 tape. Dat is ook nog wel redelijk te verkrijgen en een stukje goedkoper dan metal type 4.

Het oordeel over de muziek zelf laat ik aan anderen over. 8~ Ik ben trouwens geen professionele muzikant. Het is puur hobby en ik heb niet als doel om een (inter)nationale beroemdheid te worden en/of bakken met winst te maken. Qua marketing heb ik het volgende in gedachten:


  • Cassette of MiniDisc met custom verpakking (geen gelimiteerde oplage)
    • Uiteraard inclusief handtekening :okdan:
  • Downloadcode voor de digitale versie (MP3, FLAC, ALAC, AAC, of Ogg Vorbis)
  • Link naar Google Drive of Dropbox (internet opslagruimte)
    • Originele master versies van alle tracks, inclusief enkele bonus tracks (16 bits, 1411kbps WAV)
    • Artwork in de hoogst mogelijke kwaliteit
    • Originele renders van de betere video's (bijvoorbeeld "We Come to Eat")
    • Eventueel nog de originele WAV's en/of video's uit de serie "Synthesizer Improvisation/Experimentation"

Eventueel nog iets extra's. Alles wordt bovendien gepubliceerd onder de Creative Commons (Attribution-ShareAlike 3.0 Unported) licentie. Zie het dus als een soort donatie waar je ook iets voor terugkrijgt.
 
Tof :)
Maar da's niet echt marketing he. Ik heb zelf ook wel eens geprobeerd iets uit te brengen, en 450 van de 500 CDs staan nog in dozen na zeven jaar...
gefluit.gif

Slechte marketing dus :D
 
Ik ben niet van plan om de wereld plat te gaan spammen via bijvoorbeeld Facebook. Enige waar ik actief op ben zijn Bandcamp, Synthforum en YouTube. Voor de rest moet het zichzelf maar verkopen via mond-tot-mondreclame en zoekresultaten op internet. Oplages in batches ga ik me echt niet mee bezighouden, tenzij de vraag te groot word (zie ik niet zo snel gebeuren). Het risico dat ik met een deel van de batch blijf zitten is gewoon te groot, ongeacht welk format en of het nu om een album of een single gaat. Wat dat betreft zijn cassettes en MiniDiscs ideaal, aangezien ik ze thuis per stuk kan produceren.

Dat kan met CD-R's natuurlijk ook, maar dat vind ik zo dertien in een dozijn. Alhoewel de schijfjes met vinyl look ook wel wat hebben. Maar persoonlijk heb ik bijna alleen slechte ervaringen met CD-R's. En dan is er nog de thuiskopieheffing. :luv:
 
ja, dus als ik een cassette koop bij die vol zit met dropouts en weinig hoog krijg ik een nieuwe?
wel vintage en grappig maar geen handig medium denk ik...
kan je toch beter CD'tje branden, is beter geluid en stuk sneller
 
ja, dus als ik een cassette koop bij die vol zit met dropouts en weinig hoog krijg ik een nieuwe?
wel vintage en grappig maar geen handig medium denk ik...
kan je toch beter CD'tje branden, is beter geluid en stuk sneller

Ik heb nog nooit een cassette meegemaakt met dropouts. Wel CD"s die blijven hangen, net als platen.
 
@Wootson. Hoe dan ook, ik heb wel interesse in een tape van je. Ik heb hier een goed werkende Tascam en ben wel geïnteresseerd in je muziek.
 
die is er toch ook op tapes of is dat inmiddels alweer afgeschaft?

Tapes en MiniDiscs zijn uitgesloten van deze heffing. Of losse geheugenkaartjes en USB-sticks onder "externe hard disc" vallen dat weet ik niet zeker. Overigens belachelijk dat ik een externe partij zou moeten betalen voor potentiële "diefstal" terwijl ik de opslagruimte enkel gebruik voor persoonlijke gegevens.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...-en-antwoord/wat-is-de-thuiskopieheffing.html

ja, dus als ik een cassette koop bij die vol zit met dropouts en weinig hoog krijg ik een nieuwe?
wel vintage en grappig maar geen handig medium denk ik...
kan je toch beter CD'tje branden, is beter geluid en stuk sneller

Ik heb nog nooit een cassette meegemaakt met dropouts. Wel CD"s die blijven hangen, net als platen.

Alle CD-R(W)'s die ik ooit heb gebrand (verschillende A-merken) werkten niet meer binnen drie jaar, meestal korter. En nee, ik bedoel niet de A van Aldi, en de schijfjes werden niet gebrand met branders van een tientje en/of op de hoogst mogelijke snelheid. DVD-R(W)'s gaan wel iets langer mee, maar daar heb ik ook een hele stapel van kunnen weggooien. Ook al ben je zeer zuinig op je schijfjes, uiteindelijk gaan ze er allemaal aan.

Ik heb nog een rits cassettes liggen van tig jaar oud en die doen het nog altijd heel goed, zonder "dropouts" en demonische klanken. Zowel originele die afkomstig zijn van een label, alsook zelf opgenomen exemplaren.

@Wootson. Hoe dan ook, ik heb wel interesse in een tape van je. Ik heb hier een goed werkende Tascam en ben wel geïnteresseerd in je muziek.

Dat is leuk om te horen! *D
 
Ik wordt ook wel nieuwsgierig :)

[Offtopic gevaar]Maar ik heb laatst wat backup CD's van 10+ jaar oud ingeladen en die deden het op ééntje na alle 9. TDK was het meest vergeeld maar ook die deed nog.[/offtopic gevaar]
 
[Dat is leuk om te horen! *D[/QUOTE]

Hou me even op de hoogte via PB's! Ik vond de Wootzone zeer leuk, vandaar.
 
De meest tijdsbestandde oplossing is nog steeds uitbrengen op vinyl.
Daarna copies trekken op tape, cd of whatever zodat je vinyl zo weinig mogelijk verslijt maar tja...
als je de plaat niet al te vaak mag draaien dan is het ook geen tijdsbestandde oplossing nutuulk :P
het steeds identiek copieren van digitale media naar digitale media daarintegen wel...
muziek is niet de plaat, maar het 'idee' en dat kan blijvend gereincarneerd (of eigenlijk gerematerialiseerd) worden...
 
Leuk initiatief trouwens. Ik vind cassettebandjes wel wat hebben.
Ben zelf redelijk gek van decks. Zo heb ik een 2-sporen, 4-sporen en 8-sporen Tascam in de studio staan. En een high-end deck in de woonkamer natuurlijk.

Slim hoor, ik heb het nog niet gezegd of de afspeelmotor van mijn SONY TC-K808ES heeft het begeven :( K-ding!

Het ding heeft bijna geen uren gemaakt, maar met dat ik schreef dat ik natuurlijk ook een mooi deck in de woonkamer heb, laat 'ie me in de steek. Benieuwd of hij het repareren waard is (emotioneel gezien iig wel) en/of ze nog een motor voor het ding kunnen vinden. Een vriend van me heeft enkele jaren terug zijn TC-K990ES bij de schroot gedaan omdat SONY de motor niet meer kon leveren......:stupid
 
Back
Top