Album of EP uitbrengen op muziekcassette

Waarom cassette en niet reel-to-reel tape? Daar zijn op dit forum misschien nog wel wat potentiele afnemers voor te vinden ook ;-)

Met de nadruk op potentiële. :P Reel to reel tape is gewoon veel te duur en alleen verkoopbaar aan een héél select aantal mensen. Ik heb ook geen reel to reel machine en de gemiddelde tweedehandse is niet in al te beste staat als ik de aanbiedingen zie op Marktplaats/Synthforum. Ze zien er wel vet uit en het heeft ook beter geluid als een compacte cassette, maar de verkoopbaarheid is praktisch 0,0.
 
de verkoopbaarheid van een cassette zal dan misschien niet 0,0 zijn maar nog steeds erg laag...
het lijkt er op dat het voornamelijk om de 'hardware' gaat dus, het lekker bevoelen van zo'n plastic doosje met wat wieltjes en een tapelint... toch is het maar een drager en niet de muziekbeleving zelf... als het puur een hobbybob projectje is om lekker te kleien met cassettes dan kan ik mij daar heel vaag nog wel iets bij voorstellen maar toch, eigenlijk is het niet echt wat... vinnik...
 
de verkoopbaarheid van een cassette zal dan misschien niet 0,0 zijn maar nog steeds erg laag...
het lijkt er op dat het voornamelijk om de 'hardware' gaat dus, het lekker bevoelen van zo'n plastic doosje met wat wieltjes en een tapelint... toch is het maar een drager en niet de muziekbeleving zelf... als het puur een hobbybob projectje is om lekker te kleien met cassettes dan kan ik mij daar heel vaag nog wel iets bij voorstellen

Als het puur om de muziek gaat dan vallen alle fysieke formats wel af omdat je voor een appel en een ei de digitale releases kunt kopen van de meeste muziek. Of zelfs gratis kunt downloaden. Natuurlijk is het maar een drager. Ik heb gewoon een voorkeur voor bepaalde fysieke formats. Anderen kopen/releasen muziek op LP's of CD's, ik ben een voorstander van de cassette en MiniDisc. En videogames op cartridge natuurlijk. :luv:

eigenlijk is het niet echt wat... vinnik...

De 320kbps MP3-versie van het album wil ik gratis ter beschikking stellen. Qua geluidskwaliteit is dat goed genoeg voor de meesten. Als je de cassette koopt (kostprijs plus een euro of zo) dan krijg je de originele WAV-bestanden er nog bij.

Ik vind het wel wat.
 
Oke thanks! Ik ga er 10 voor de gein doen, kost al met al 30 euro dus dat valt mee.

Tapeline rekent wel de hoofdprijs qua verzendkosten. Ik wil 25 cassettes, hoesjes en verzenddoosjes kopen en dan moet ik 30 euro verzendkosten betalen. Dat is nog meer dan al het spul bij elkaar en moet ik ook nog meerdere weken op wachten (Engelse post kennende).

Anders moet ik maar aan de Maxell UR's of iets vergelijkbaars.

Opnames ga ik maken met een nieuwe Sony CFD-S07CP. Ik heb enkele cassettes afgespeeld en die klinken best goed. Je kunt er wel alleen normale ferro tapes mee afspelen en opnemen. Voorheen had ik een vergelijkbare radio waarmee ik een hoop cassettes heb opgenomen. Speelden allemaal perfect in verschillende cassettedecks. Geen puristenkwaliteit maar zeker wel acceptabel.
 
het resultaat is kleiner dan de som van de delen
 
waarom koop je bij de kringloop niet even een goed cassettedeck?
voor 10,- kan je echt de mooiste decks kopen.

:mega:

Vanmiddag ben ik nog eens gaan kijken bij de lokale kringloopwinkel. Wat een bende is het daar. Geen cassettes, geen decks, alleen een afgeragde reel-to-reel van Philips en verlepte LP's van "Julio Regenjas" en "Sjek, Sjek en de Vloeitjes". Er is nog een tweede kringloopwinkel maar die hebben ook niks.

Qua speurtocht naar lege cassettes in Nederland heb ik toch al heel wat winkels bezocht of een e-mail gestuurd. Enige wat nog leverbaar is zijn de Maxell UR90 cassettes bij Conrad. Andere winkels leveren dezelfde cassettes voor hogere prijzen, of leveren ze iets goedkoper aan alleen bedrijven. Alle overige merken zijn overal niet meer leverbaar.

Een album van 90 minuten lijkt me overigens geen goed idee. Enige optie is dus Tapeline.
 
Toch opletten als je kiest om je muziek op cassette uit te brengen.

Uit eigen ervaring vind ik de ferro tapes de minste qua geluidskwaliteit en levensduur.
De verpakking meldt ook, 'Great for everyday recording'.

Zelf gebruikte ik dit type enkel om radio programma's te tapen en zeer zelden voor een LP of CD te kopiëren.
Subjectief, klinken deze warm van geluid.

Beste middenmoters waren de CrO² (frisser en meer hoog en laag) en de allerbeste het
metal type (beter geluid en meer dynamiek), maar hierbij verslijten de koppen sneller.
 
Tapeline rekent wel de hoofdprijs qua verzendkosten. Ik wil 25 cassettes, hoesjes en verzenddoosjes kopen en dan moet ik 30 euro verzendkosten betalen. Dat is nog meer dan al het spul bij elkaar en moet ik ook nog meerdere weken op wachten (Engelse post kennende).
14 pond zie ik nu inderdaad, maar het zit wel bij de prijs in die ik noemde, wel duur inderdaad. Nouja ik doe het ook éenmalig voor de grap.
 

Daar had ik eerder al iets over geschreven:
Qua speurtocht naar lege cassettes in Nederland heb ik toch al heel wat winkels bezocht of een e-mail gestuurd. Enige wat nog leverbaar is zijn de Maxell UR90 cassettes bij Conrad. Andere winkels leveren dezelfde cassettes voor hogere prijzen, of leveren ze iets goedkoper aan alleen bedrijven. Alle overige merken zijn overal niet meer leverbaar.

Een album van 90 minuten lijkt me overigens geen goed idee. Enige optie is dus Tapeline.

In een beschrijving op de website van Tapeline staat trouwens dat ook hun alleen de mogelijkheid hebben om type 1 cassettes te produceren, geen chrome tape (en waarschijnlijk al helemaal geen metal tape).
Also we cannot duplicate chrome tapes so overall sales of our chrome are slow.
Misschien dat ze bij National Audio Company (Amerika) of Duplication (Canada) type 2 en 4 leveren, maar dan word het wel lekker prijzig. Ik had gedacht dat er in de buurt toch meer te krijgen was qua cassettes.
 
Inderdaad... nu zie ik het ook.

Sony maakt blijkbaar enkel nog Type I Normal cassettes...

http://www.sony.be/lang/nl/product/audio-tapes

Ik denk dat dit met het productieproces te maken heeft...
Ik sprak een paar jaar geleden met een van de mensen van RGMI en die vertelde me dat ze een partij digitale tape (voor multitrack machines waar ik toendertijd naar op zoek was) hadden vernietigd omdat er totaal geen vraag meer naar was.
Beter toen te vernietigen dan dat er in de toekomst aardig wat afvalverwerkingskosten zouden moeten betaald worden omdat dit als chemisch afval werd beschouwd...:(
Chinezen maken tegenwoordig ALLES na, zouden ze dit dan niet doen? :eureka:
Ik kwam ook dit nog tegen:


Maar misschien is dit wel interessant? :eureka:

http://nationalaudiocompany.com/Chrome-C14.aspx

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik had gedacht dat er in de buurt toch meer te krijgen was qua cassettes.

Misschien had ik het al eerder geschreven:
goede audiotapes uit de laatste periode kun je nog goed in partijen/dozen kopen op ebay. Natuurlijk niet de oude(re) goede tapes, dat zijn veelal collectors items met dito prijzen. Maar de laatste series chrome en metal tapes kun je vaak met meerdere tegelijk op ebay vinden, niet zo heel duur, maar toch wel een aantal euro per cassette.
 
Ik heb mn partijtje lege tapes binnen van Tapeline en ben vanavond aan het opnemen geslagen alleen heeft het nogal een verrassend resultaat.
Ik heb opgenomen met een Philips tape recorder uit de jaren 80 met mooie VU metertjes. Tape selection op Ferro en Dolby aan.
Het resultaat klinkt perfect op het deck zelf, alleen nu ben ik wat op andere radios gaan testen en dan loopt het nogal uit éen.
De laatste hifi stereo setjes met cassette decks spelen ze erg dof of geheel niet af (2 zulke radios geprobeerd a en b dek).
Ben ik tenslotte naar onze tractor gelopen (wat heeft er tenslotte nog een cassettedeck vandaag de dag :D) bult stof afgehaald maar de tape draait er als een zonnetje!

Nu vraag ik me af, wat moet ik nou?
Op de hifi stereos is het resultaat belabberd, ouwe philips cassettedeck en tractor perfect.
Iemand suggesties?
 
ik ook :) Voel me ook select - reel to reel :)

ivm cassette? Kan je geen cassette (omhulsel' verkopen met daar een usb stick in? Wie (behalve ik) heeft er nog een cassettedeck aangesloten staan binnen 5m van je? Ben benieuwd.
 
Ik heb mn partijtje lege tapes binnen van Tapeline en ben vanavond aan het opnemen geslagen alleen heeft het nogal een verrassend resultaat.
Ik heb opgenomen met een Philips tape recorder uit de jaren 80 met mooie VU metertjes. Tape selection op Ferro en Dolby aan.
Het resultaat klinkt perfect op het deck zelf, alleen nu ben ik wat op andere radios gaan testen en dan loopt het nogal uit éen.
De laatste hifi stereo setjes met cassette decks spelen ze erg dof of geheel niet af (2 zulke radios geprobeerd a en b dek).
Ben ik tenslotte naar onze tractor gelopen (wat heeft er tenslotte nog een cassettedeck vandaag de dag :D) bult stof afgehaald maar de tape draait er als een zonnetje!

Nu vraag ik me af, wat moet ik nou?
Op de hifi stereos is het resultaat belabberd, ouwe philips cassettedeck en tractor perfect.
Iemand suggesties?

Als het type 1 cassettes zijn die je hebt opgenomen op de type 1 stand dan zou het toch goed moeten gaan eigenlijk. Wat ik zo snel kan bedenken is dat de koppen van die andere decks vies zijn, of dat de aandrijvingsband kapot is (in geval de cassette totaal niet meer wilt afspelen). De koppen kun je schoonmaken met een wattenstaafje en wat isopropyl alcohol. Hoe het zit met (de)magnetisatie van decks dat weet ik niet precies.

ivm cassette? Kan je geen cassette (omhulsel' verkopen met daar een usb stick in? Wie (behalve ik) heeft er nog een cassettedeck aangesloten staan binnen 5m van je? Ben benieuwd.

Afgelopen maand heb ik toch redelijk wat onderzoek gedaan naar cassettes en ik kan eigenlijk niet anders concluderen dan dat het format buiten Amerika en Canada totaal uitgestorven is. En eerlijk gezegd ken ik maar twee mensen met een cassettedeck. De één gebruikt het nooit en bij de ander staat het op de zolder.

Misschien moet ik het hele idee maar schrappen. Het kost gewoon te veel moeite om iets van enige kwaliteit aan te bieden en het is praktisch onverkoopbaar buiten enkele cassette liefhebbers/verzamelaars. WAV's aanbieden via Dropbox met daarbij een optie voor een donatie is wellicht de beste optie. Staat niet zo mooi op de plank maar het is wel lekker gratis. CD-R's verkopen is ook weer zoiets... En voor het persen van cd's of vinyl heb ik geen budget. Evenals het inkopen van USB-sticks.
 
Back
Top