2e harde schijf

Michael1

Nieuwkomer
Lid sinds
18 september 2003
Berichten
3
Hallo, ik ben van plan om een 2e harde schijf in mijn computer te bouwen.

Ik maak dus muziek op mijn computer en wil dit gaan scheiden met games en internet dingen.
Iemand gaf me dus een tip om een 2e harde schijf in te bouwen.

1 Is het zo dat wanneer je bv een virus heb of moet formateren dat mijn "muziekschijf" daar geen last van zal hebben?
2 Wat zijn goede en betrouwbare merken en types?
3 Hoe kan je dan kiezen tussen 2 schijven? (bij opstarten ofzo)
4 Ik heb windows xp, komt deze dan ook vanzelf op de 2e harde schijf.
5 Waar moet ik op letten in mijn systeemkast ivm met ruimte en beschikbaarheid?

Ik heb een Packardbell I-Media computer met:
Amd athlon, ati Radeon VE 32 MB en 40 GB Harde schijf.

Zoals je al kunt lezen heb ik er nog weinig verstand van en hoop dus ook dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Alvast bedankt en ik lees het wel


(hmmz, ik ben een vers lid :confused: )
 
1 Nee, als het virus ook op je muziekschijf staat moet je die in jouw gedachtengang ook formatteren. Maar als je alleen de schijf met Windows opnieuw installeert, en dan een virusscanner installeert, kun je die schijf gewoon weer scannen. Een virus wordt pas weer actief als het bestand wordt geopend of een besmet programma opgestart wordt.
2 Seagate, Maxtor, IBM
3 Alleen als je meerdere Windows installaties hebt, dan gaat dat automatisch. Bijvoorbeeld Windows 98 op C:, en Windows XP op E: ofzo. Verder zijn ze gewoon in de verkenner te benaderen.
4 Nee, die 2e schijf heeft geen Windows nodig om te werken. Dat is gewoon extra ruimte.
5 Als je de systeemkast opent, moet je kijken of je je harde schijf ziet zitten. Kijk of er nog een inbouwruimte is waar je een 2e harde schijf kunt plaatsen. Als dit niet zo is, is het misschien wel mogelijk om een plek waar je misschien een extra CD-ROM speler kunt plaatsen met behulp van brackets om te toveren in een extra drive bay.

Bij twijfel even de leverancier raadplegen.
 
En hoe kan ik ervoor zorgen dat 1 harde schijf niet vatbaar is voor virussen enz?
Of is dit gewoon niet mogelijk?
 
Origineel geplaatst door Michael1
En hoe kan ik ervoor zorgen dat 1 harde schijf niet vatbaar is voor virussen enz?
Of is dit gewoon niet mogelijk?

Is niet mogelijk als ze tegelijkertijd actief moeten zijn. Zorg ervoor dat je een goeie virusscanner hebt (en die je regelmatig update!)
Nog even over betrouwbare schijven: Quantum is al tijdje geleden overgenomen door Maxtor. Meeste schijven van Maxtor zijn nu met technieken van Quantum. Helaas zaten er afgelopen jaar wat fouten in enkele series, maar alsnog best goeie schijven. Er werd in een reply ook gesproken over IBM: niet doen. IBM heeft afgelopen jaren flink wat problemen gehad met bepaalde series.
Mijn advies voor betourwbare schijven: Seagate of Western Digital.

Over het kiezen tussen 2 harde schijven: wat wil je dan precies? Wil je gewoon extra opslagruimte of wil je een 2e besturingssysteem installeren? Je kunt je schijf in principe gewoon toevoegen naast de andere, windows kan gewoon blijven staan, je krijgt er een driveletter bij (of meerdere als je de schijf opdeelt in partities).

Tip: kijk eens op gathering.tweakers.net daar vind je veel meer info over dit soort zaken.
 
Om virus te voor komen op je hd zou je z,n ding in je pc kunnen zetten wat ook in een Fostex D90 zit,Z,n lade ;)
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Is niet mogelijk als ze tegelijkertijd actief moeten zijn. Zorg ervoor dat je een goeie virusscanner hebt (en die je regelmatig update!)
Nog even over betrouwbare schijven: Quantum is al tijdje geleden overgenomen door Maxtor. Meeste schijven van Maxtor zijn nu met technieken van Quantum. Helaas zaten er afgelopen jaar wat fouten in enkele series, maar alsnog best goeie schijven. Er werd in een reply ook gesproken over IBM: niet doen. IBM heeft afgelopen jaren flink wat problemen gehad met bepaalde series.
Mijn advies voor betourwbare schijven: Seagate of Western Digital.

Over het kiezen tussen 2 harde schijven: wat wil je dan precies? Wil je gewoon extra opslagruimte of wil je een 2e besturingssysteem installeren? Je kunt je schijf in principe gewoon toevoegen naast de andere, windows kan gewoon blijven staan, je krijgt er een driveletter bij (of meerdere als je de schijf opdeelt in partities).

Tip: kijk eens op gathering.tweakers.net daar vind je veel meer info over dit soort zaken.


Helmaal mee eens, heb t afgelopen jaar diverse vooral in Apple G-4's ( staan erin mijn bedrijf heel veel van) geleverde IBM schijven er uit zien knallen!
Werk zelf met diverse Maxtor schijven van voor 2003 (probleemloos), maar hebben idd slechte series geleverd.

Dus idd: Seagate of Western Digital, kan ik bij aansluiten, hoor daar weinig klachten over.


Michael.
 
Ok, iedereen alvast bedankt,

Ik denk dat ik idd een 2e besturingssysteem er dan bij wil installeren.
Is het dan mogelijk om bij het opstarten te kiezen tussen de 2 schijven?

Wederom.........alvast bedankt
 
Back
Top