Nieuwe Yamaha synths: Reface

Het lijkt er op dat Yamaha binnenkort met wat nieuwe synths komt. De hype molen draait al op volle toeren, niet ten miste omdat het gaat om een aantal apparaten die geinspireerd of gebaseerd zijn op een aantal Yamaha klassiekers. Verder lijkt het er op dat het geen full size replica's zullen zijn, maar kleinere versies van de originelen.

RefaceTeaser.png


Je ziet het goed: dit zijn een YC-10 orgel, een CP-70 stage piano, CS80 en een DX 7

De apparaten in kwestie:

imgext.php


Verder zijn er nog wat youtube videos waar je niet heel veel wijzer van wordt (en met wat gepingel dat verdacht als een CS80 klinkt), en ook een teller die aftelt tot het moment van de reveal: https://yamahasynth.com/
 
De looper zendt inderdaad zijn noten als MIDI uit, dus je kunt je creaties opnemen op een externe sequencer. Dat kun je uiteraard ook direct doen zonder tussenkomst van de looper, dus je kunt je afvragen wat dan de toegevoegde waarde is. ;)

Overigens is er al een update voor de DX en CS die een quantize functie is toegevoegd.

Verder heb ik even snel een template voor Lemur in elkaar geflanst om te kijken of dat werkt en dat doet het. De MIDI mogelijkheden zijn best uitgebreid als ik het betreffende document bekijk, maar aangezien mijn kennis van sysex bedroevend laag is, bedient deze template slechts de parameters die met CC te aan te sturen zijn. (Algorithm en per operator: level, feedback+saw/Pulse, ratio, coarse, fine).
 
Waar ik het meest enthousiast over ben is de interface.
Mijn ervaring met FM synthese beperkte zich tot nu toe tot een PLG150-DX (later DX-200) en een G2, maar met deze instrumenten ben ik nooit ver gekomen als het gaat om het aanpassen of maken van eigen klanken.

De parameters die je kunt aanpassen en de manier waarop zijn weldoordacht. Ik heb vandaag meer geleerd over FM synthese dan in een heel jaar met de DX-200.
bedankt voor je review, dit vond ik het beste stukje uit je review, Dat is inderdaad wel iets wat een groot verschil kan maken, als je hier snel je FM sounds op kan maken en het nodigt uit om FM sounds te maken en je hebt ook nog het idee dat je het snapt wat je aan het doen bent hebben ze met dit model een behoorlijke stap voorwaarts gemaakt in FM programming.

Leuk om te lezen! :okdan:
 
hmm, met midicontroller is tof, maar dan kan je misschien beter gewoon die dx200 unit kopen, of niet?
 
hmm, met midicontroller is tof, maar dan kan je misschien beter gewoon die dx200 unit kopen, of niet?

De grote tegenvaller van de DX200 vond ik dat de knoppen je niet echt toegang gaven tot FM synthese. Het bleef bij oppervlakkig een klank aanpassen met de knoppen van min of meer traditionele synth parameters.
Nergens ging je echt de diepte van FM synthese in en hoewel je er best leuke dingen mee kon doen was dat uiteindelijk toch de reden dat ik hem wegdeed.

Met de Reface DX ben je wel echt bezig met FM synthese in een vorm die ik niet eerder heb gezien.
Ik onderschrijf wel wat Nick Batt's zegt over het gebrek aan modulatiemogelijkheden van de LFO, maar alle minpunten bij elkaar wegen nog steeds niet op tegen de mogelijkheden die dit instrument biedt.

Ik kan ook niet genoeg benadrukken wat het belang is van de feedback op alle operators.
Je kunt nu van elke operator een zaagtand of blokgolf maken en dat geeft interessante mogelijkheden. In de traditionelere FM bakken had je toch meer operators nodig om de carrier als een zaagtand te laten klinken en in dit licht bezien zijn de 4 operators al minder een beperkende factor dan bijvoorbeeld de DX100 ten opzichte van de DX7.

Als Yamaha in de toekomst deze mogelijkheden gecombineerd met een goede interface in een 6 of 8 operator FM synthesizer denk ik dat ze FM synthese echt de 21e eeuw in kunnen slepen. Ik heb nooit een FS1r gehad, maar deze heb ik wel een tijd lang begeerd.
Als ze met een soort super FS1 komen die voortborduurt op deze ontwikkeling sluit ik de aanschaf van nog een FM synthesizer niet uit. ;)
 
Ik heb vandaag een toeristisch dagje Ibbenbüren gedaan. Natuurlijk ook om naar Musik Produktiv te gaan. Daar heb ik de Refaces kunnen uitproberen. Vergeleken met de enthousiaste Youtube-filmpjes, voelde ik mij niet echt thuis op de instrumenten. Vooral de toetsen zijn kleiner dan op de filmpjes leek. Op de filmpjes lijken ze het formaat van de Korg MS20-mini te hebben en kunnen de bespelers er prima mee overweg. Maar in het echt hebben ze wel hetzelfde formaat als traditionele minitoetsen. En ik blij erbij dat alle modellen geheugens nodig hebben om er live mee te kunnen spelen. Bij de YC was ik vooral benieuwd naar de Yamaha-preset. Ik had gehoopt op de klank van de oude huiskamerorgels, maar het is meer een blokgolf. Maar in combinatie met een chorus zal dat ook wel leuke dingen kunnen opleveren.
 
ik heb zelf een DX21 en vind de reface een gaaf bakje, maar de prijs is echt te hoog.
heeft de dx21 geen feedback op alle operators dan, volgens mij wel toch? (heb m uitgeleend)
 
Ik had gisteravond een idee voor een Reface A. Een sampler in de traditie van de A-5000, maar dan zonder intern geheugen. In plaats daarvan volstaat een CF-kaartje. In tegenstelling tot de Korg Microsampler, moet hij multisamples kunnen laden, zodat je er ook echt muzikaal mee kunt werken. Technisch gezien hoeft dat tegenwoordig heel weinig te kosten. Als compensatie zou Yamaha een CF-kaartje kunnen meeleveren met de hele samplebibliotheek van de A-5000.
 
Wat is eigenlijk een operator?

Dat is niet even 1-2-3 uit te leggen. De sectie "operators" uit dit artikel doet een goede poging maar het blijft relatief zware materie.
 
Ik kocht ooit ableton van iemand en er zat operator bij. Saaie boel vond ik. Zoveel later begreep,ik dat t dus fm synth was. Ik heb fm8 trouwens ook nog, ikz ou dat allemaal eens moeten verkopen indien dat nog mogelijk is...
 
@Tom 32

Ik ben het met je eens dat als je de operators' parameters met een realtime handbeweging oid kunt aanpassen,
je sneller tot een bruikbare sound kunt komen dan bv de "dx7" stijl... Dus nodigt het sneller uit tot
spelen en proberen, en dus weer leuke nieuwe sounds..

Ik denk dat ik ook een dx ga bestellen.. 8~
 
@Arv :okdan:

Maarre....mijn in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor jouw toekomst. ;)
 
Back
Top