Nieuwe Yamaha synths: Reface

Het lijkt er op dat Yamaha binnenkort met wat nieuwe synths komt. De hype molen draait al op volle toeren, niet ten miste omdat het gaat om een aantal apparaten die geinspireerd of gebaseerd zijn op een aantal Yamaha klassiekers. Verder lijkt het er op dat het geen full size replica's zullen zijn, maar kleinere versies van de originelen.

RefaceTeaser.png


Je ziet het goed: dit zijn een YC-10 orgel, een CP-70 stage piano, CS80 en een DX 7

De apparaten in kwestie:

imgext.php


Verder zijn er nog wat youtube videos waar je niet heel veel wijzer van wordt (en met wat gepingel dat verdacht als een CS80 klinkt), en ook een teller die aftelt tot het moment van de reveal: https://yamahasynth.com/
 
Tja,ik zou dat met software oplossen,maar als je uitsluitend met hardware werkt dan begrijp ik je wel.
Maar dan nog,400 euries voor een sleutelhanger.auw auw auw,ik zou toch je ogen dichtdoen tijdens het pinnen.:mega:
 
Ik kon hem voor een zacht prijsje niet laten staan en heb de DX nu een paar dagen in huis. Lekker op de bank sounds aan het maken. Valt me niets tegen eigenlijk. :)



 
Klinkt niet verkeerd. Hoe bevallen de toetsen?

Voor minikeys wel lekker eigenlijk. Reageert ook goed op velocity en is echt wel expressief te bespelen. Jammer dat er geen modwheel op zit maar alleen een pitchbend.
 
Yup!
En eigenlijk best een fijn dingetje. Wel vind ik de envelope settings wat vervelend om in te stellen.
De keys spelen best goed, en de geluidsmogelijkheden zijn best breed (maar toch beperkt, ik mis bv
de filters).
Al met al goed bruikbaar, maar ik denk niet voor heeel lang.
 
Here's my two cents ... Marketing technisch is er denk ik goed over na gedacht, het zijn goed uit ziende 'gadgets' voor een budget waar veel mensen nog everheen stappen (mijn ervaring iop SF is dat je synth van drie/vierhonderd euro relatief snel weer kwijt bent, daarboven wordt het toch wat meer een niche markt). Vooral de DX en CS lijken mij een leuk hebbeding, een compact synth die je 's avonds op de bank erbij pakt, koptelefoontje erin en lekker klooien, geluidjes maken, loopje erbij, hoge fun factor.Voor dit doel ooit ook de een minibrute en BS2 in huis gehad, maar voor het beschreven doeleinde miste ik dan toch een beetje effect (en de looper). Voor de DX is zeker de interface interessant, hou erg van de FM sound maar gebruik toch vooral soudns van internet die in de SY77 geladen zitten (combi FM met samples ook erg OK - maar die 77 is niet echt wat voor 's avonds op de bank : ) Voor de CP en YC vind ik het kleine toetsenbordje toch een serieuze handicap, je zou hem toch eerder als soundmodule gebruiken denk ik, en is het dan nog wel zo'n zinvolle aanvulling op je al aanwezige rhodes en hammond sounds? Qua sound quality wel benieuwd: is dit nu echt weer een stap vooruit t.o.v. bv de sounds in een motif - om een willekeurig voorbeeld te noemen - waar je zon Reface dan als module aan zou hangen?Als de prijs nog iets zakt lijken de dx en cs mij wel erg leuke hebbedingetjes (voor genoemd doel zou ik ze afzetten tegen bv een microkorg, ook compact, alles in 1, presets , effecten ...)
 
Wie weet leidt al het gefreubel op de minimarkt nog eens tot de herwaardering van een fatsoenlijk toetsenbord. Ironisch genoeg lijkt het of je daarvoor steeds verder terug moet in de tijd (van de Motif serie lijkt de kwaliteit op te lopen naarmate je van XF terug gaat naar XS en van daar terug naar ES - tot uiteindelijk het onvolprezen orignale DX7 klavier). Maar misschien ben ik daar overgevoelig voor als ex piano speler ... (zelfs een prophet 08 heeft imho een aanmerkelijk minder gedegen toetsenbord dan pak weg een sy85).
 
Het toetsenbord is blijkbaar een grote kostenpost.
Ze zijn in het goedkope segment in ieder geval om te huilen.
Maar ja, als je niet beter weet...
Of, een goed master keyboard gebruikt natuurlijk.
 
zelfs een prophet 08 heeft imho een aanmerkelijk minder gedegen toetsenbord dan pak weg een sy85).

Ik weet ook niet zo goed welke synths vóór de SY85 een beter toetsenbord hadden dan de SY85? De SY85 is de fijnste die ik ooit gehad heb.
 
yamaha dx

yamaha dx

lekker bakkkie die reface dx zit te denken wat kan ik er nou het beste bijnemen om de reface nog meer inhoud te geven (sampler of zo:)
 
Zit nu een paar uur met een Reface CS te spelen.
Vind het eigenlijk stiekum een heel leuk ding.
Zowel geluid als bouwkwaliteit maken goede 1e indruk.
Fadertjes zijn wel vrij gevoelig. Enorm regelbereik binnen 20 mm. Even pielen voor je de sweetspots te pakken hebt,
 
sorry, dubbele post
 
Zit nu een paar uur met een Reface CS te spelen.
Vind het eigenlijk stiekum een heel leuk ding.
Zowel geluid als bouwkwaliteit maken goede 1e indruk.
Fadertjes zijn wel vrij gevoelig. Enorm regelbereik binnen 20 mm. Even pielen voor je de sweetspots te pakken hebt,

Ik heb em ook, de Reface CS
Echt een leuk bakkie, er zitten een hoop sound mogelijkheden in die kleine fadertjes.

Heb net een Disco EP'tje afgemaakt, daar heb ik hem best veel in gebruikt.
 
Maw klinkt leuk maar helaas slecht ontworpen.

- mini keys
- te korte faders
- geen presets

Misschien brengt Yamaha ooit nog een desktop range tegen dezelfde prijs uit en met bruikbare controls.
 
Maw klinkt leuk maar helaas slecht ontworpen.

- mini keys

de keys op de reface cs zijn heel goed, beter dan de minikeys van menig andere fabrikant. weleens op eentje gespeeld? Of is het de bekende principiële kwestie tegen minikeys :D

- te korte faders

nee hoor, de faderlengte is prima. Je moet er alleen niet aan willen hengsten, dan kan je beter een andere synth kopen.

- geen presets

Niet helemaal waar, want je kan via een app patches inladen & opslaan.. Maargoed, dat vind ik gedoe, dus doe ik niet. Patches opslaan/openen via de DAW was op zich wel makkelijk geweest ja. Er zit immers usb op dat ding.

Aan de andere kant vind ik het eigenlijk wel fijn dat die bak altijd zo klinkt zoals de faders staan. Gewoon een vette sound maken en opnemen. Presets zijn voor mietjes ;)


Misschien brengt Yamaha ooit nog een desktop range tegen dezelfde prijs uit en met bruikbare controls.

Niks mis met de controls, maar als je de Reface wil afzeiken zou je het moeten hebben over het iets te hoge prijskaartje, het gebrek aan LFO sync / Tempo-rec sync, geen velocity-sensitivity en bijvoorbeeld het matige pitchwheel.

Maargoed, ik baseer me niet op 'feiten' zoals jij, maar op ervaring :mega:
 
Back
Top